Przejdź do głównej zawartości

Nowości w C# 8.0 — duże zmiany, ale nie dla wszystkich

C# 8.0 zbliża się wielkimi krokami. Premiera planowana jest razem z .NET Core 3.0 (nieokreślona data w 2019 roku), aczkolwiek pierwsze wersje podglądowe mają być dostępne już z wersjami beta Visual Studio 2019. Co ciekawe, nowości w C# 8.0 nie będą dostępne dla wszystkich (tak, tak, klasyczny .NET Framework będzie zapewne wygaszany!).

Cóż zatem nowego możemy spodziewać się w C# 8.0? Sprawdźmy to! 

desk

Nullowalne typy referencyjne

Ktoś w Microsofcie stwierdził, że stanowczo za dużo w życiu programistów jest wyjątków NullReferenceExceptions . Od C# 8.0 wprowadzone zostaną nullowalne typy referencyjne. Pozwolić to ma na lepsze zarządzanie nullami w kodzie i uniknięcie wyjątków w najmniej oczekiwanych momentach. 

Prześledźmy to na przykładzie popularnego  *stringa. * Zadeklarowana do tej pory zmienna:

string s = null; //Warning: null w referencyjnym typie nienullowalnyn

będzie zgłaszać ostrzeżenie (nie błąd!) o tym, że null podstawiany jest do nienullowalnego typy referencyjnego. W celu uniknięcia ostrzeżenia należy zadeklarować nowy, nullowalny typ referencyjny. 

string? s = null; //a, teraz ok

Dodatkowo kompilator będzie analizował kod, aby sprawdzić czy przypadkiem nie natrafimy na nulla używając nullowalnego typu referencyjnego. Jeśli tak się stanie - zostanie pokazane ostrzeżenie. Można będzie tego uniknąć używając sprawdzenia czy dana zmienna nie jest nullem. Krótki przykład przedstawiający jak to będzie działać w C# 8.0:

void M(string? ns)            // ns is nullable
{
    WriteLine(ns.Length);     // WARNING: may be null
    if (ns != null) 
    { 
        WriteLine(ns.Length); // ok, not null here 
    } 
    if (ns == null) 
    { 
        return;               // not null after this
    }                         
    WriteLine(ns.Length);     // ok, not null here
    ns = null;                // null again!
    WriteLine(ns.Length);     // WARNING: may be null
}

W zapowiedzi nie ma nic już o operatorze "!" , który miał mówić kompilatorowi, o tym że programista jest świadom tego co robi, dzięki czemu ostrzeżenie miało nie być pokazywane:

void M(Person p)
{
    WriteLine(p.MiddleName.Length);  // WARNING: may be null
    WriteLine(p.MiddleName!.Length); // ok, you know best!
}

__ Wg mnie..: __ Nullowalne typy referencyjne to ciekawy krok do przodu w świecie programowania obiektowego w C#. Niepokoić może trochę to, że przejście na C# 8.0 w istniejącym już projekcie będzie powodować olbrzymią ilość warningów przy kompilacji. Z drugiej strony może to pomóc w utrzymaniu kodu wolnego od typowego wyjątku, jakim jest NullReferenceExceptions . Zobaczymy jak to finalnie wyjdzie. Na pewno nie obędzie się bez refactoringu istniejącego już kodu, po przeskoczeniu na C# 8.0. Co nie zmienia tego, że jestem na tak :) 

Domyślna implementacja w interfejsie

Drugą ciekawą nowością są domyślne implementacje w tworzonym interfejsie. Od C# 8.0 można będzie dodać domyślną implementację w interfejsie i użyć jej w klasie, która dziedziczy po tym interfejsie. Przykładowy kod z blogu MSDN w C# 8.0:

interface ILogger
{
    void Log(LogLevel level, string message);
    void Log(Exception ex) => Log(LogLevel.Error, ex.ToString()); // New overload
}

class ConsoleLogger : ILogger
{
    public void Log(LogLevel level, string message) { ... }
    // Log(Exception) gets default implementation
}

W przykładzie ConsoleLogger brak implementacji Log(Exception ex), nie spowoduje błędu kompilacji, gdyż zostanie wzięta domyślna implementacja z interfejsu ILogger. 

__ *Wg mnie... * __ Krok ciekawy, coś podobnego zostało zaprezentowane już w Javie 8. Nie jest to nic szczególnego wg mnie, gdyż do tej pory w większości przypadków domyślny kod znajdował się np. w dziedziczonej klasie abstrakcyjnej. Ciekawe, ale nie jest to jakiś killer-ficzer, czy coś na co wiele osób czekało. Bez szału.

Nowe typy: Index i Range

C# 8.0 wprowadza także dwa typy: Index i Range.

Index służy do indeksowania. Możemy szybko dostać się do elementu pod konkretnym indeksem. Co ciekawe indeksować można od początku lub od końca, w tym ostatnim przypadku użyjemy operatora ^:

Index i1 = 3;  // indeks 3  - liczony od początku
Index i2 = ^4; // indeks 4 - liczony od końca
int[] a = { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 };
Console.WriteLine($"{a[i1]}, {a[i2]}"); // "3, 6"

Typ Range jest połączeniem dwóch typów Index i pozwala na wycięcie elementów z zadanego zakresu:

var slice = a[i1..i2]; // { 3, 4, 5 }

__ Wg mnie... __  Mała rzecz, ale może być całkiem przydatna szczególnie ten indeks liczony od końca. Mały, ale zdecydowany plusik.

Async streams

Nowa wersja C# wprowadza także asynchroniczną odmianę  IEnumerable , czyli  IAsyncEnumerable . W tym momencie będzie to zapewne duże ułatwienie w konsumpcji/tworzeniu strumieni danych wytwarzanych przez IoT czy chmurę. Będzie zatem można tego użyć w następujący sposób:

async IAsyncEnumerable<int> GetBigResultsAsync()
{
    await foreach (var result in GetResultsAsync())
    {
        if (result > 20) yield return result; 
    }
}

__ Wg mnie... __ Cóż, ok. Zapewne znajdą się osoby, do których ten ficzer jest bezpośrednio targetowany. 

Pattern matching z rekurencją

Wprowadzony pattern matching w C# 7 będzie mógł zawierać inny pattern matching. Od C# 8.0 będzie można używać zagnieżdżonego pattern matching:

IEnumerable<string> GetEnrollees()
{
    foreach (var p in People)
    {
        if (p is Student { Graduated: false, Name: string name }) yield return name;
    }
}

W powyższym przykładzie z MSDN szukamy obiektu Poeple , który jest typu Student , ma dodatkowo właściwość  Graduated ustawioną na false, a  właściwość name nie jest nullem.

Wg mnie... Całkiem ciekawe rozwinięcie pattern matchingu. Coraz częściej używam PM w pracy i całkiem nieźle pomaga w zachowaniu przejrzystego kodu. Oczywiście nadużycie może doprowadzić do tego, iż kod będzie delikatnie trudny do czytania, ale tu już trzeba będzie zdać się na umiar.

Wyrażenia switch

Kolejny element rozszerzający pattern matching: wyrażenia switch. W C# 8.0 będzie można użyć switcha, który zredukuje trochę kodu i przyspieszy tworzenie prostszych switchy:

var area = figure switch 
{
    Line _      => 0,
    Rectangle r => r.Width * r.Height,
    Circle c    => Math.PI * c.Radius * c.Radius,
    _           => throw new UnknownFigureException(figure)
};

  Wg mnie... Nowe elementy do pattern matchingu zawsze na propsie!

Docelowy typ w wyrażeniach new

Na koniec mały element, który nadchodzi wraz z C# 8.0. Tworząc nowe elementy np. w tablicy, typ wykrywany będzie na podstawie kontekstu, co pozwoli na ominięcie nazwy typu w deklaracji:

Point[] ps = { new (1, 4), new (3,-2), new (9, 5) }; // all Points

Wg mnie...  Niech i tak będzie, ok :)

Nie dla psa kiełbasa!

Omawiane ficzery będą częścią .NET Standard 2.1, czyli na pewno spotkamy je w .NET Core 3.0 czy Xamarinie, ale... nie wszystkie trafią do .NET Framework 4.8! W ten sposób domyślna implementacja w interfejsie nie trafi do .NET Frameworku! Czy to już ten moment, kiedy Microsoft zacznie wygaszanie klasycznego .NET Frameworku na rzecz nowego .NET Core? Zobaczymy, ale warto mieć to na uwadze, że niedługo może trzeba będzie zacząć przesiadkę ze starego .NET, na .NET Cora....

Warto pamiętać, że do finalnego C# 8.0 mogą trafić jeszcze jakiś ficzery, albo część może wylecieć, wszak do premiery mamy jeszcze trochę czasu.

Na podstawie: Building C# 8.0.  Wcześniejsze wpisy: Nowości w C# 7.0, Nowości w C# 6.0

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja bloga

 Licznik blogowy dla blogerów portalu dobreprogramy.pl to mały niezbędnik każdego autora kontentu. Przez ostatnie 7 lat (styczeń 2014, ostatnia aktualizacja maj 2021) licznik dostawał nowe ficzery i uzyskiwał kompatybilność z kolejnymi odsłonami portalu. Najnowsza wersja 5.0 wnosi kolejny duży ficzer - archiwizacja bloga. Stwórz pełne archiwum swojego bloga Pomysł na stworzenie archiwum nie jest nowy. Niemalże równo 4 lata temu zrobiłem apkę, która tworzył archiwum bloga na naszym dysku: tekst + zdjęcia (DobryBackupBloga — aplikacja do szybkiej archiwizacji wpisów blogowych). Lata leciały, a apka przestała działać z nową odsłoną dobrychprogramów. Temat został zapomniany, aż wojtekadams odgrzebał temat DobregoBackupuBloga. Sam pomysł nadal jest ciekawy, ale forma - pliki exe do pobrania z obcego źródła już nie. Z tego też powodu możliwość stworzenia archiwum bloga przeniosłem na wtyczkę Licznik Blogowy. Tak oto powstała wersja 5.0. Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja Wtyczka w wersji...

Visage - gra horror, na którą nie byliśmy gotowi i jak z tymi straszakami do tej pory bywało (recenzja PS4)

W ostatnich latach gry, które faktycznie przerażały klimatem, a nie tylko tanimi jump scare'ami, było jak na lekarstwo. Bardzo łatwo wzdrygnąć się, gdy nagle w ciszy jakiś wysoki dźwięk zaskoczy niespodziewającego się gracza. Czy takie gry, które "straszą" jedynie głośnym, nagłym "łomotem" można nazwać prawdziwymi interaktywnymi horrorami? Nie sądzę. Takie tanie sztuczki spowodowane są najczęściej brakiem klimatu i pomysłu na rozgrywkę. Co więcej, od dawna wiadomo, że najlepiej straszy to, co nieznane, niedopowiedziane. Jump scare w grach to nic innego, jak chwilowe zaskoczenie gracza, do którego ten szybko się przyzwyczaja. Po pewnym czasie zaczyna się go nawet ignorować, a po dłuższej chwili staje się irytujący i sprawia, że do rozgrywki wkrada się nuda i monotonia. Jak to z tymi horrorami bywa? W ostatnich latach najbardziej zawiodłem się na dylogii Layers of Fear. Klimat szybko siadał, a rozgrywka stawała się powtarzalna i dość przewidywalna. Ogólnie gry teg...

Migracja danych z Endomondo do Garmin Connect (ale nie tylko)

Komunikat o zakończeniu istnienia Endomondo zapewne zaskoczył wielu z nas ( oficjalne info ). Z końcem tego roku portal przestanie istnieć. Kiedyś synonim nowoczesności i gadżeciarstwa, a obecnie schowany głęboko w cieniu innych portali związanych bezpośrednio z urządzeniami do pomiaru naszej aktywności. Zapewne to właśnie one, i dedykowane portale pod nie, przyczyniły się do tego, że Endomondo stało się reliktem przeszłości, ale nie o tym dziś mowa...  W tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić jak w prosty sposób przenieść dane z Endomondo do Garmin Connect. Oczywiście sam wpis będzie na tyle uniwersalny, że zapewne pozwoli Wam na podobną migrację również do innych popularnych portali ze śledzeniem aktywności. W tym poradniki opiszę jak przenieść treningi z Endomondo do innego portalu, ale z możliwością wyboru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób przenieść wszystko lub tylko wybrane dane. W moim wypadku będzie to przenoszenie treningów tylko z lat 2012-2015, a w Waszym...