Przejdź do głównej zawartości

Nowości w C# 8.0 — duże zmiany, ale nie dla wszystkich

C# 8.0 zbliża się wielkimi krokami. Premiera planowana jest razem z .NET Core 3.0 (nieokreślona data w 2019 roku), aczkolwiek pierwsze wersje podglądowe mają być dostępne już z wersjami beta Visual Studio 2019. Co ciekawe, nowości w C# 8.0 nie będą dostępne dla wszystkich (tak, tak, klasyczny .NET Framework będzie zapewne wygaszany!).

Cóż zatem nowego możemy spodziewać się w C# 8.0? Sprawdźmy to! 

desk

Nullowalne typy referencyjne

Ktoś w Microsofcie stwierdził, że stanowczo za dużo w życiu programistów jest wyjątków NullReferenceExceptions . Od C# 8.0 wprowadzone zostaną nullowalne typy referencyjne. Pozwolić to ma na lepsze zarządzanie nullami w kodzie i uniknięcie wyjątków w najmniej oczekiwanych momentach. 

Prześledźmy to na przykładzie popularnego  *stringa. * Zadeklarowana do tej pory zmienna:

string s = null; //Warning: null w referencyjnym typie nienullowalnyn

będzie zgłaszać ostrzeżenie (nie błąd!) o tym, że null podstawiany jest do nienullowalnego typy referencyjnego. W celu uniknięcia ostrzeżenia należy zadeklarować nowy, nullowalny typ referencyjny. 

string? s = null; //a, teraz ok

Dodatkowo kompilator będzie analizował kod, aby sprawdzić czy przypadkiem nie natrafimy na nulla używając nullowalnego typu referencyjnego. Jeśli tak się stanie - zostanie pokazane ostrzeżenie. Można będzie tego uniknąć używając sprawdzenia czy dana zmienna nie jest nullem. Krótki przykład przedstawiający jak to będzie działać w C# 8.0:

void M(string? ns)            // ns is nullable
{
    WriteLine(ns.Length);     // WARNING: may be null
    if (ns != null) 
    { 
        WriteLine(ns.Length); // ok, not null here 
    } 
    if (ns == null) 
    { 
        return;               // not null after this
    }                         
    WriteLine(ns.Length);     // ok, not null here
    ns = null;                // null again!
    WriteLine(ns.Length);     // WARNING: may be null
}

W zapowiedzi nie ma nic już o operatorze "!" , który miał mówić kompilatorowi, o tym że programista jest świadom tego co robi, dzięki czemu ostrzeżenie miało nie być pokazywane:

void M(Person p)
{
    WriteLine(p.MiddleName.Length);  // WARNING: may be null
    WriteLine(p.MiddleName!.Length); // ok, you know best!
}

__ Wg mnie..: __ Nullowalne typy referencyjne to ciekawy krok do przodu w świecie programowania obiektowego w C#. Niepokoić może trochę to, że przejście na C# 8.0 w istniejącym już projekcie będzie powodować olbrzymią ilość warningów przy kompilacji. Z drugiej strony może to pomóc w utrzymaniu kodu wolnego od typowego wyjątku, jakim jest NullReferenceExceptions . Zobaczymy jak to finalnie wyjdzie. Na pewno nie obędzie się bez refactoringu istniejącego już kodu, po przeskoczeniu na C# 8.0. Co nie zmienia tego, że jestem na tak :) 

Domyślna implementacja w interfejsie

Drugą ciekawą nowością są domyślne implementacje w tworzonym interfejsie. Od C# 8.0 można będzie dodać domyślną implementację w interfejsie i użyć jej w klasie, która dziedziczy po tym interfejsie. Przykładowy kod z blogu MSDN w C# 8.0:

interface ILogger
{
    void Log(LogLevel level, string message);
    void Log(Exception ex) => Log(LogLevel.Error, ex.ToString()); // New overload
}

class ConsoleLogger : ILogger
{
    public void Log(LogLevel level, string message) { ... }
    // Log(Exception) gets default implementation
}

W przykładzie ConsoleLogger brak implementacji Log(Exception ex), nie spowoduje błędu kompilacji, gdyż zostanie wzięta domyślna implementacja z interfejsu ILogger. 

__ *Wg mnie... * __ Krok ciekawy, coś podobnego zostało zaprezentowane już w Javie 8. Nie jest to nic szczególnego wg mnie, gdyż do tej pory w większości przypadków domyślny kod znajdował się np. w dziedziczonej klasie abstrakcyjnej. Ciekawe, ale nie jest to jakiś killer-ficzer, czy coś na co wiele osób czekało. Bez szału.

Nowe typy: Index i Range

C# 8.0 wprowadza także dwa typy: Index i Range.

Index służy do indeksowania. Możemy szybko dostać się do elementu pod konkretnym indeksem. Co ciekawe indeksować można od początku lub od końca, w tym ostatnim przypadku użyjemy operatora ^:

Index i1 = 3;  // indeks 3  - liczony od początku
Index i2 = ^4; // indeks 4 - liczony od końca
int[] a = { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 };
Console.WriteLine($"{a[i1]}, {a[i2]}"); // "3, 6"

Typ Range jest połączeniem dwóch typów Index i pozwala na wycięcie elementów z zadanego zakresu:

var slice = a[i1..i2]; // { 3, 4, 5 }

__ Wg mnie... __  Mała rzecz, ale może być całkiem przydatna szczególnie ten indeks liczony od końca. Mały, ale zdecydowany plusik.

Async streams

Nowa wersja C# wprowadza także asynchroniczną odmianę  IEnumerable , czyli  IAsyncEnumerable . W tym momencie będzie to zapewne duże ułatwienie w konsumpcji/tworzeniu strumieni danych wytwarzanych przez IoT czy chmurę. Będzie zatem można tego użyć w następujący sposób:

async IAsyncEnumerable<int> GetBigResultsAsync()
{
    await foreach (var result in GetResultsAsync())
    {
        if (result > 20) yield return result; 
    }
}

__ Wg mnie... __ Cóż, ok. Zapewne znajdą się osoby, do których ten ficzer jest bezpośrednio targetowany. 

Pattern matching z rekurencją

Wprowadzony pattern matching w C# 7 będzie mógł zawierać inny pattern matching. Od C# 8.0 będzie można używać zagnieżdżonego pattern matching:

IEnumerable<string> GetEnrollees()
{
    foreach (var p in People)
    {
        if (p is Student { Graduated: false, Name: string name }) yield return name;
    }
}

W powyższym przykładzie z MSDN szukamy obiektu Poeple , który jest typu Student , ma dodatkowo właściwość  Graduated ustawioną na false, a  właściwość name nie jest nullem.

Wg mnie... Całkiem ciekawe rozwinięcie pattern matchingu. Coraz częściej używam PM w pracy i całkiem nieźle pomaga w zachowaniu przejrzystego kodu. Oczywiście nadużycie może doprowadzić do tego, iż kod będzie delikatnie trudny do czytania, ale tu już trzeba będzie zdać się na umiar.

Wyrażenia switch

Kolejny element rozszerzający pattern matching: wyrażenia switch. W C# 8.0 będzie można użyć switcha, który zredukuje trochę kodu i przyspieszy tworzenie prostszych switchy:

var area = figure switch 
{
    Line _      => 0,
    Rectangle r => r.Width * r.Height,
    Circle c    => Math.PI * c.Radius * c.Radius,
    _           => throw new UnknownFigureException(figure)
};

  Wg mnie... Nowe elementy do pattern matchingu zawsze na propsie!

Docelowy typ w wyrażeniach new

Na koniec mały element, który nadchodzi wraz z C# 8.0. Tworząc nowe elementy np. w tablicy, typ wykrywany będzie na podstawie kontekstu, co pozwoli na ominięcie nazwy typu w deklaracji:

Point[] ps = { new (1, 4), new (3,-2), new (9, 5) }; // all Points

Wg mnie...  Niech i tak będzie, ok :)

Nie dla psa kiełbasa!

Omawiane ficzery będą częścią .NET Standard 2.1, czyli na pewno spotkamy je w .NET Core 3.0 czy Xamarinie, ale... nie wszystkie trafią do .NET Framework 4.8! W ten sposób domyślna implementacja w interfejsie nie trafi do .NET Frameworku! Czy to już ten moment, kiedy Microsoft zacznie wygaszanie klasycznego .NET Frameworku na rzecz nowego .NET Core? Zobaczymy, ale warto mieć to na uwadze, że niedługo może trzeba będzie zacząć przesiadkę ze starego .NET, na .NET Cora....

Warto pamiętać, że do finalnego C# 8.0 mogą trafić jeszcze jakiś ficzery, albo część może wylecieć, wszak do premiery mamy jeszcze trochę czasu.

Na podstawie: Building C# 8.0.  Wcześniejsze wpisy: Nowości w C# 7.0, Nowości w C# 6.0

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Huawei Watch GT Active vs Garmin Fenix 5 - pojedynek Dawida z Goliatem?

Redakcja podrzuciła nam do przetestowania sprzęt od Huawei i powiem szczerze, że jestem bardzo rozdarty w stosunku Huawei Watch GT Active jaki otrzymałem do "zabawy", ale po kolei. Od ponad dwóch lat używam Garmina Fenixa 5 (a wcześniej miałem jeszcze kilka innych Garminów po drodze). Przyznaję, że jestem bardziej niż zadowolony z tego smartwatcha. Używam go do uprawniania sportów (bieganie, rower), ale także na co dzień, jako zegarka/smartwatcha. Praktycznie od ponad dwóch lat nie zdejmuję go z nadgarstka. Mimo, że jest to sprzęt idealny, ma jedną wadę - cenę. Wersja z szafirowym szkłem kosztuje ponad 2 200 zł (co innego, że polecam zakup tej wersji, gdyż dzięki temu zegarek nadal wygląda jak nowy, a swoje już przeszedł). Od jakiegoś czasu sprawdzam co jest na rynku w tym temacie i szukam dla znajomych jakiejś tańszej alternatywy. Czy jest nią właśnie Huawei Watch GT Active? Ciężko powiedzieć, ale sami oceńcie... Sprzęt Oba zegarki wyglądają bardzo podobnie i są w tym

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Epson EcoTank — domowa drukarnia i fotolab w jednym

Testy drukarki Epson EcoTank L3110 niestety już dobiegły do końca i sprzęt trzeba zwrócić. Przez ostatnie tygodnie wydrukowałem grubo pand 200 zdjęć i ponad 50 stron tekstu. W pożegnalnym wpisie przedstawię kilka porad i uwag odnośnie drukowania zdjęć w domu za pomocą drukarek EcoTank.  Domowy fotolab - koszty Drukowanie w domu zdjęć do albumu to kusząca propozycja. Z drukarką EcoTank jest to dodatkowo bardzo opłacalny sposób na tanie zdjęcia do albumu. Zacznijmy od kosztów tuszu. Otóż pojedyncza buteleczka z tuszem to wydatek 25 złotych (65 ml). Takich tuszy potrzeba nam 4 (pełen CMYK). Po wydrukowaniu 200 zdjęć bez ramek (format 10x15 cm), w najwyższej jakości druku, ubyło około 1/4 wszystkich tuszy: Można zatem przyjąć, że wydrukowanie jednego zdjęcia 10x15 cm najwyższej jakości kosztuje około __12 gr (tusz), __ ustalmy że tusze ubywają jednakowo. Dodajmy do tego jeszcze koszt papieru: 10 gr (paczka 100 arkuszy, 250 g). Sumarycznie wychodzi __ __ zatem 22 gr (tusz+papi

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować. W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki. Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie. Zapewne

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien