Przejdź do głównej zawartości

Nowości w C# 8.0 — duże zmiany, ale nie dla wszystkich

C# 8.0 zbliża się wielkimi krokami. Premiera planowana jest razem z .NET Core 3.0 (nieokreślona data w 2019 roku), aczkolwiek pierwsze wersje podglądowe mają być dostępne już z wersjami beta Visual Studio 2019. Co ciekawe, nowości w C# 8.0 nie będą dostępne dla wszystkich (tak, tak, klasyczny .NET Framework będzie zapewne wygaszany!).

Cóż zatem nowego możemy spodziewać się w C# 8.0? Sprawdźmy to! 

desk

Nullowalne typy referencyjne

Ktoś w Microsofcie stwierdził, że stanowczo za dużo w życiu programistów jest wyjątków NullReferenceExceptions . Od C# 8.0 wprowadzone zostaną nullowalne typy referencyjne. Pozwolić to ma na lepsze zarządzanie nullami w kodzie i uniknięcie wyjątków w najmniej oczekiwanych momentach. 

Prześledźmy to na przykładzie popularnego  *stringa. * Zadeklarowana do tej pory zmienna:

string s = null; //Warning: null w referencyjnym typie nienullowalnyn

będzie zgłaszać ostrzeżenie (nie błąd!) o tym, że null podstawiany jest do nienullowalnego typy referencyjnego. W celu uniknięcia ostrzeżenia należy zadeklarować nowy, nullowalny typ referencyjny. 

string? s = null; //a, teraz ok

Dodatkowo kompilator będzie analizował kod, aby sprawdzić czy przypadkiem nie natrafimy na nulla używając nullowalnego typu referencyjnego. Jeśli tak się stanie - zostanie pokazane ostrzeżenie. Można będzie tego uniknąć używając sprawdzenia czy dana zmienna nie jest nullem. Krótki przykład przedstawiający jak to będzie działać w C# 8.0:

void M(string? ns)            // ns is nullable
{
    WriteLine(ns.Length);     // WARNING: may be null
    if (ns != null) 
    { 
        WriteLine(ns.Length); // ok, not null here 
    } 
    if (ns == null) 
    { 
        return;               // not null after this
    }                         
    WriteLine(ns.Length);     // ok, not null here
    ns = null;                // null again!
    WriteLine(ns.Length);     // WARNING: may be null
}

W zapowiedzi nie ma nic już o operatorze "!" , który miał mówić kompilatorowi, o tym że programista jest świadom tego co robi, dzięki czemu ostrzeżenie miało nie być pokazywane:

void M(Person p)
{
    WriteLine(p.MiddleName.Length);  // WARNING: may be null
    WriteLine(p.MiddleName!.Length); // ok, you know best!
}

__ Wg mnie..: __ Nullowalne typy referencyjne to ciekawy krok do przodu w świecie programowania obiektowego w C#. Niepokoić może trochę to, że przejście na C# 8.0 w istniejącym już projekcie będzie powodować olbrzymią ilość warningów przy kompilacji. Z drugiej strony może to pomóc w utrzymaniu kodu wolnego od typowego wyjątku, jakim jest NullReferenceExceptions . Zobaczymy jak to finalnie wyjdzie. Na pewno nie obędzie się bez refactoringu istniejącego już kodu, po przeskoczeniu na C# 8.0. Co nie zmienia tego, że jestem na tak :) 

Domyślna implementacja w interfejsie

Drugą ciekawą nowością są domyślne implementacje w tworzonym interfejsie. Od C# 8.0 można będzie dodać domyślną implementację w interfejsie i użyć jej w klasie, która dziedziczy po tym interfejsie. Przykładowy kod z blogu MSDN w C# 8.0:

interface ILogger
{
    void Log(LogLevel level, string message);
    void Log(Exception ex) => Log(LogLevel.Error, ex.ToString()); // New overload
}

class ConsoleLogger : ILogger
{
    public void Log(LogLevel level, string message) { ... }
    // Log(Exception) gets default implementation
}

W przykładzie ConsoleLogger brak implementacji Log(Exception ex), nie spowoduje błędu kompilacji, gdyż zostanie wzięta domyślna implementacja z interfejsu ILogger. 

__ *Wg mnie... * __ Krok ciekawy, coś podobnego zostało zaprezentowane już w Javie 8. Nie jest to nic szczególnego wg mnie, gdyż do tej pory w większości przypadków domyślny kod znajdował się np. w dziedziczonej klasie abstrakcyjnej. Ciekawe, ale nie jest to jakiś killer-ficzer, czy coś na co wiele osób czekało. Bez szału.

Nowe typy: Index i Range

C# 8.0 wprowadza także dwa typy: Index i Range.

Index służy do indeksowania. Możemy szybko dostać się do elementu pod konkretnym indeksem. Co ciekawe indeksować można od początku lub od końca, w tym ostatnim przypadku użyjemy operatora ^:

Index i1 = 3;  // indeks 3  - liczony od początku
Index i2 = ^4; // indeks 4 - liczony od końca
int[] a = { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 };
Console.WriteLine($"{a[i1]}, {a[i2]}"); // "3, 6"

Typ Range jest połączeniem dwóch typów Index i pozwala na wycięcie elementów z zadanego zakresu:

var slice = a[i1..i2]; // { 3, 4, 5 }

__ Wg mnie... __  Mała rzecz, ale może być całkiem przydatna szczególnie ten indeks liczony od końca. Mały, ale zdecydowany plusik.

Async streams

Nowa wersja C# wprowadza także asynchroniczną odmianę  IEnumerable , czyli  IAsyncEnumerable . W tym momencie będzie to zapewne duże ułatwienie w konsumpcji/tworzeniu strumieni danych wytwarzanych przez IoT czy chmurę. Będzie zatem można tego użyć w następujący sposób:

async IAsyncEnumerable<int> GetBigResultsAsync()
{
    await foreach (var result in GetResultsAsync())
    {
        if (result > 20) yield return result; 
    }
}

__ Wg mnie... __ Cóż, ok. Zapewne znajdą się osoby, do których ten ficzer jest bezpośrednio targetowany. 

Pattern matching z rekurencją

Wprowadzony pattern matching w C# 7 będzie mógł zawierać inny pattern matching. Od C# 8.0 będzie można używać zagnieżdżonego pattern matching:

IEnumerable<string> GetEnrollees()
{
    foreach (var p in People)
    {
        if (p is Student { Graduated: false, Name: string name }) yield return name;
    }
}

W powyższym przykładzie z MSDN szukamy obiektu Poeple , który jest typu Student , ma dodatkowo właściwość  Graduated ustawioną na false, a  właściwość name nie jest nullem.

Wg mnie... Całkiem ciekawe rozwinięcie pattern matchingu. Coraz częściej używam PM w pracy i całkiem nieźle pomaga w zachowaniu przejrzystego kodu. Oczywiście nadużycie może doprowadzić do tego, iż kod będzie delikatnie trudny do czytania, ale tu już trzeba będzie zdać się na umiar.

Wyrażenia switch

Kolejny element rozszerzający pattern matching: wyrażenia switch. W C# 8.0 będzie można użyć switcha, który zredukuje trochę kodu i przyspieszy tworzenie prostszych switchy:

var area = figure switch 
{
    Line _      => 0,
    Rectangle r => r.Width * r.Height,
    Circle c    => Math.PI * c.Radius * c.Radius,
    _           => throw new UnknownFigureException(figure)
};

  Wg mnie... Nowe elementy do pattern matchingu zawsze na propsie!

Docelowy typ w wyrażeniach new

Na koniec mały element, który nadchodzi wraz z C# 8.0. Tworząc nowe elementy np. w tablicy, typ wykrywany będzie na podstawie kontekstu, co pozwoli na ominięcie nazwy typu w deklaracji:

Point[] ps = { new (1, 4), new (3,-2), new (9, 5) }; // all Points

Wg mnie...  Niech i tak będzie, ok :)

Nie dla psa kiełbasa!

Omawiane ficzery będą częścią .NET Standard 2.1, czyli na pewno spotkamy je w .NET Core 3.0 czy Xamarinie, ale... nie wszystkie trafią do .NET Framework 4.8! W ten sposób domyślna implementacja w interfejsie nie trafi do .NET Frameworku! Czy to już ten moment, kiedy Microsoft zacznie wygaszanie klasycznego .NET Frameworku na rzecz nowego .NET Core? Zobaczymy, ale warto mieć to na uwadze, że niedługo może trzeba będzie zacząć przesiadkę ze starego .NET, na .NET Cora....

Warto pamiętać, że do finalnego C# 8.0 mogą trafić jeszcze jakiś ficzery, albo część może wylecieć, wszak do premiery mamy jeszcze trochę czasu.

Na podstawie: Building C# 8.0.  Wcześniejsze wpisy: Nowości w C# 7.0, Nowości w C# 6.0

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…