Przejdź do głównej zawartości

Nowości w C# 7 — jest kontrowersyjnie

Jakiś czas temu pisałem o nowościach jakie wprowadza finalna wersja C# 6. Wówczas zmiany można było przetestować w Visual Studio 2015 i spokojnie zacząć ich używać na co dzień na środowisku produkcyjnym.

Będąc na tegorocznym .NET DeveloperDays słynny Jon Skeet delikatnie musnął nowości w C# 7, pokazując Tuple i dekompozycję. Pomimo tego opinie o zmianach były dość podzielone (z przewagą tych negatywnych).

Sprawdźmy zatem całościowo jakie nowości szykują się w C# 7. Obecnie (gdy piszę te słowa) dostępne jest już testowe wydanie Visual Studio 15 (Preview 5), a także wraz z nim podglądowa wersja C# 7.

desk

Wymagania

W celu przetestowania C# 7 potrzebujemy:

  • Visual Studio 15 - obecnie w wersji Preview 5

  • Dodanie do projektu paczki System.ValueTuple z NuGeta, jeśli chcemy "pobawić się" nowymi Tuplami

desk

Pattern matching

Jednym z ciekawszych ficzerów w nowej odsłonie C# jest Pattern matching. Funkcjonalność ta daje name możliwość sprawdzenia warunku wartości, a następnie przetworzenie tej wartości, jeśli warunek jest prawdziwy. Patterns są nowymi elementami języka C#. W obecnej fazie do dyspozycji mamy następujące wzorce:

  • constant patterns: c - gdzie c jest wyrażeniem constant w C#, wzorzec testuje czy wejście jest równe wyrażeniu c

  • type patterns: T x - gdzie T jest typem, a x identyfikatorem, wzorzec sprawdza czy wejście jest typu T i jeśli tak jest wartość z wejścia podstawia pod nową zmienną x typu T

  • var patterns: var x - gdzie x jest nazwą nowej zmiennej, wzorzec (sprawdzenie jest zawsze prawdziwe) jedynie ustawia wartość z wejścia pod nową zmienną x o typie takim jak wejście

W tym momencie C# 7 rozszerza dwie konstrukcje języka o pattern matching: is a także case .

W przypadku is otrzymujemy możliwość umieszczenia wzorca po prawej stronie, zamiast typu, np.:


public void CheckPackageCode(object code)
{
    if (code is null) return;
    if (!(code is string packageCode)) return;
    if (packageCode is "errorCode") return;
    Console.WriteLine($"correct code: {packageCode}");
}

Konstrukcja w case pozwala na więcej, a także przejrzystość kodu jest wówczas znacznie większa.


public void CheckData(Vehicle vehicle)
{
    switch (vehicle)
    {
        case Tank t:
            t.Shot();
            break;
        case Car c when c.DoorCount == 4:
            Console.WriteLine($"sedan with {c.DoorCount} doors");
            break;
        case Motorbike b when b.IsHelmetAttached:
            Console.WriteLine($"motorbike ready to go!");
            break;
        case null:
            Console.WriteLine("no vehicle!");
            break;
        default:
            break;
    }
}

Opinia

Ciekawa funkcjonalność, która nie od początku przypadnie do gustu wszystkim, ale zapewne z biegiem czasu zyska zwolenników. Ciekawi mnie, o jakie dodatkowe konstrukcje rozszerzy Microsoft zastosowanie pattern matching w finalnej wersji C# 7.

Tuples

Klasę Tuple wprowadzono w C# 4. Miała być ona alternatywą do tworzenia "prywatnych" dedykowanych klas w przypadku, gdy np. chcemy jednorazowo zwrócić kilka wartości z metody.

Wraz z C# 7 otrzymujemy typy tuple i literały tuple.


public (string, string, int) GetUserData(int id)
{
    //load data from db
    return ("Zygmunt", "zygi", 123009);
}

W ten sposób możemy zwrócić dane znacznie szybciej niż poprzez użycie klasy Tuple. Zwracane dane będą miały publiczne pola Item1, Item2, (...) podobnie jak miało to miejsce wcześniej:


var data = GetUserData(5);
Console.WriteLine($"data : {data.Item1},{data.Item2},{data.Item3}");

Jednakże teraz nic nie stoi na przeszkodzie, aby ponazywać poszczególne pola:


public (string name, string login, int phone) GetUserData(int id)
{
    //load data from db
    return ("Zygmunt", "zygi", 123009);
}

lub jeszcze w inny sposób:


public (string, string, int) GetUserData(int id)
{
    //load data from db
    return (name: "Zygmunt", login: "zygi", phone: 123009);
}

wówczas w kodzie do poszczególnych pól odwołamy się poprzez nadane nazwy:


var data = GetUserData(5);
Console.WriteLine($"data : {data.name},{data.login},{data.phone}");

Opinia

Przez wielu klasy Tuple do dziś są na cenzurowanym i nie bez przyczyny. Łatwo o zaciemnienie kodu właściwościowymi Item1, Item2,... . Kolejne wcielenie tupli nie przysporzy raczej olbrzymiej liczby zwolenników temu rozwiązaniu. Kod delikatnie zyska na czytelności poprzez aliasy, ale nadal obiekty będą posiadały prócz własnych nazw... pola Item1, Item2... Oprócz tego, że w oczy nie będzie kuła nazwa Tuple (wywołująca u niektórych słuszną alergię), nie zyskamy aż tak wiele. Faktem jednak jest, że aliasy pomogą w znacznie przyjemniejszej pracy z tuplami.

Deconstruction

Z Tuplami związana jest również nowa funkcjonalność - dekonstrukcja. Dzięki niej możemy obiekty Tuple (ale również i zwykłe klasy) rozdzielić na dedykowane zmienne. Przykład z punktu wyżej możemy rozbić zatem na różne sposoby:


(string name, string login, int phone)  = GetUserData(5);


(var name, var login, var phone)  = GetUserData(5);


var (name,  login, phone)  = GetUserData(5);

a nawet przypisać do istniejących zmiennych:


(name,  login, phone)  = GetUserData(5);

Dekonstrukcję można wykonać na tuplach, ale również na obiektach własnych klas. W tym celu należy do deklaracji klasy dodać metodę:


public void Deconstruct(out T1 x1, ..., out Tn xn) { ... }

Np.:


public class User
{
    public string Name { get; set; }
    public string Login { get; set; }
    public int Phone { get; set; }
    public string Address { get; set; }

    public User(string name, string login, int phone)
    {
        Name = name;
        Login = login;
        Phone = phone;
    }

    public void Deconstruct(out string name, out string login, out int phone)
    {
        name = Name;
        login = Login;
        phone = Phone;
    }
}

Wówczas mając obiekt


User u = new User("Zenek", "mis", 0800);

Możemy dokonać jego dekonstrukcji w trywialny sposób:


var (userName, userLogin, userPhone) = u;

Sugeruje się, że dekonstrukcja we własnych klasach będzie zapewne używana jako "odwrotność" konstruktora. Czas pokaże. Warto zauważyć, że dekonstruktor przyjmuję parametry wyjściowe i nie zwraca typu. Dzięki temu można przeciążyć dekonstruktor i mieć ich kilka w pojedynczej klasie.

Opinia

Przyznaję, że dekonstrukcja w formie w jakiej przedstawiono ją w C#7 zupełnie mnie nie przekonuje. O ile jeszcze razem z tuplami ma to jakiś sens (jeśli przełkniemy tuple jako takie), to w połączeniu z obiektami zwykłych klas jest to opcja delikatnie zbędna. Przeglądając taki kod nie do końca będziemy w stanie wiedzieli skąd takie zmienne się wzięły, co więcej, dużo będzie tu zależeć od nazw poszczególnych parametrów w dekompozycji. Dodajmy do tego jeszcze przeciążenie dekompozycji i interpretacja takiego kodu będzie już wyzwaniem. Nie wyobrażam sobie, aby używać tego ficzeru na co dzień, przy większych projektach. Czuję, że będzie to kolejny często "banowany" bajer w rozleglejszych rozwiązaniach, niczym starszy brat - klasa Tuple.

Out variables

C# 7 uprzyjemnia także pracę z parametrami przekazywanymi z modyfikatorem out . Do tej pory chcąc użyć metody z parametrami out, musieliśmy je wcześniej zadeklarować. Było to o tyle niewygodne, gdyż w większości przypadków zmienne te i tak były nadpisywane przez metody, do których były przekazywane.


int i;
if (int.TryParse(s, out i))
{
    Console.WriteLine($"int : {i}");
}

Wraz z C# 7 mamy zatem możliwość zadeklarowania parametru outer w miejscu jego przekazania:


if (int.TryParse(s, out int i))
{
    Console.WriteLine($"int : {i}");
}

Z racji tego, że typ jest znany dla parametru outer, zamiast podawać konkretny typ, można użyć var:


if (int.TryParse(s, out var i))
{
    Console.WriteLine($"int : {i}");
}

Opinia

Out variables niezmiernie przypadł mi do gustu. Rozwiązanie to jest bardzo intuicyjne i naturalne, a jednocześnie zmniejsza ilość niepotrzebnego kodu, który często był generowany przy metodach z parametrami out. Mała rzecz, ale niezmiernie cieszy.

Local functions

Kolejna nowość to metody lokalne. Jest to nic innego jak możliwość deklarowania funkcji na potrzeby pojedynczej metody:


public string Multi(int dataId)
{
    return $"Multiplied {MultiplyFn(2)}  {MultiplyFn(3)}";

    int MultiplyFn(int multi)
    {
        var tmp = dataId * multi;
        Console.WriteLine(tmp);
        return tmp;
    }
}

Warto odnotować, że w funkcji lokalnej widoczne są zmienne z metody w której została ona zadeklarowana.

Opinia

Jest to dość kontrowersyjna opcja na dłuższą metę. Obawiam się, że dodawanie lokalnych funkcji w metodach może spowodować, że część kodu będzie dublowana. "Skoro nie ma czegoś co mam obliczyć, to zapewne nikt tego nie będzie używał" - takie przekonanie może doprowadzić do rozrostu lokalnych funkcji i bałaganu w kodzie. Dodatkowo jest to już jawne dawanie zielonego światła na wyrzucenie do kosza Single Responsibility Principle (SRP)...

Return values and local variables by reference

W C# 7 postawiono również na optymalizację. Jednym z tych przykładów jest możliwość deklarowania zmiennych po referencji i zwracania wartości poprzez referencję.


public ref Block GetDataWithRef(ref Block[] data, int index) => ref data[index];

public Block GetData(ref Block[] data, int index) => data[index];

public struct Block
{
    public decimal DataBlock { get; set; }
}

public void TakeARide()
{
    Block[] data = { new Block(), new Block(), new Block() };
    ref Block dataToComputeRef = ref GetDataWithRef(ref data, 0);
    Block dataToCompute = GetData(ref data, 1);

    dataToComputeRef.DataBlock = 123; //ref, change in  data
    dataToCompute.DataBlock = 124;//copy, no change in data
}

Dzięki zastosowaniu zwracanej referencji w metodzie GetDataWithRef unika się zbędnego kopiowania danych i operuje się na oryginalnych danych.

Opinia

Mała drobnostka, która zapewne będzie powszechne wykorzystywana w projektach operujących na dużych strukturach danych.

ValueTask<T>

C# 7 pozwoli także na optymalizację kodu asynchronicznego. Do tej pory każda metoda asynchroniczna musiała zwracać void , Task lub Task (gdzie Task był typem refrencyjnym). Teraz ma się to zmienić i będzie można zwracać także ValueTask , typ strukturalny.

ValueTask ma być używany w przypadku, gdy już podczas wywołania metody asynchronicznej, znana jest zwracana wartość. Użycie tej struktury ma znacząco wpłynąć na wydajność, poprzez zmniejszenie ilości alokacji na stercie.

Opinia

Microsoft już ostrzega, iż poprawne wykorzystanie ValueTask nie jest wcale trywialne. Użycie nowego bytu nie będzie powszechnie stosowane przez większość programistów, ale z pewnością wykorzystane zostanie w różnych zewnętrznych frameworkach i modułach. W obecnej, testowej wersji Visual Studio, nadal nie można było używać ValueTask .

Więcej expression bodied features

W C# 6 zaprezentowano metody expression bodied, które znacząco skracały pisanie jedno linijkowych metod. C# 7 dodaje możliwość skrócenia pisania konstruktorów, destruktorów oraz getterów i setterów.


public class Vehicle
{

    public Vehicle(int fuel) => _fuel = fuel;
    ~Vehicle() => Debug.WriteLine("Finalizer called");
 
    private int _fuel;
    public int Fuel
    {
        get => _fuel;
        set => _fuel = value;
        }
    }
}

Opinia

Na ten moment rozszerzone użycie expression bodied nie zostało jeszcze wprowadzone. Microsoft szczyci się, że zmiany wyszły bezpośrednio od społeczności i to ona zasugerowała twórcom te nowości. Nie jestem jednak przekonany czy faktycznie powyższy kod zyskał na czytelności, a i skrócenie go o kilka nawiasów niewiele przyspiesza w ogólnym rozrachunku. Ot taka drobnostka.

Wyjątki w wyrażeniach

Drobnym dodatkiem jest także możliwość wyrzucania wyjątków bezpośrednio w wyrażeniach:


public string GetUserName(string userString)
{
    return !(userString is null) ? userString.ToUpper() : 
        throw new InvalidOperationException("No user string!");
}

public string GetLoginFromDb(int id) => 
        throw new NotImplementedException("GetLoginFromDb");

Opinia

Obecna wersja Visual Studio nie pozwalała na przetestowanie tej funkcjonalności.

Literały - usprawnienia

C# 7 dodaje także możliwość stworzenia literałów binarnych, a także rozdzielenia wpisanych wartości znakiem "_", w celu ułatwienia czytelności zapisu:


int value1 = 0b0010_1010;
int phone = 000_000_000_111;

Opinia

Taka mała drobnostka, że może nawet nie być zauważona przez większość osób. Plusem jest głównie to, że nie trzeba pamiętać wartości heksadecymalnych przy ustawianiu bitów.

Wildcards

Na koniec wspomnieć trzeba jeszcze o jednym ficzerze, który nie jest jeszcze w 100% potwierdzony w C#7. Mowa o wildcards.

Mając metodę, która przyjmuje parametry out:


public void ComputeData(out int par1, out inr par2, out string par3)
{
   //...
}

Możemy wywołać ją z pominięciem parametrów wejściowych przy użyciu "dzikiej karty", w postaci znaku "*":


ComputeData(out int par1, *)

Identyczne można będzie postąpić w przypadku dekonstruktorów, poniższe wywołanie:


var (userName, userLogin, userPhone) = u;

zastąpić można:


var (userName, *) = u;

co oznacza, iż tylko pierwszy zwracany parametr out nas interesuje.

Opinia

Ta funkcjonalność również nie została jeszcze udostępniona... i mam nadzieję, że jej nie będzie w finalnym C#7. Jeśli połączymy wildcardy i przeciążenia w dekompozycji to otrzymamy niestrawny kotlet, który będzie nam się odbijał przez długi czas.

Podsumowanie

C# 7 to dość kontrowersyjne zmiany. Większość nowości i usprawnień nie do końca wydaje się być bardzo przydatna. Widać tutaj, że Microsoft chce koniecznie przenieść kolejne rzeczy dostępne już w języku F# do C#. Nie wiem tylko czy jest sens wrzucanie do języka obiektowego C# elementów z funkcyjnego języka F#. W wielu miejscach C# w wersji 7 zaczyna przypominać zmiany w JS z ECMAScript 6, co nie do końca jest będzie się podobać.

Przy kilu drobnych, ale przydatnych ficzerach jak out variables czy pattern matching są bardzo dyskusyjne nowości. Wspomnę tylko o nowych tuplach, dekompozycji czy funkcjach lokalnych. O ile ostatnie iteracje C# oferowały zawsze jakieś ciekawe zmiany (C# 5 - async/await, C# 6 - Elvis) to C# 7 jest dość kontrowersyjny.

Oczywiście nie jest to nadal wersja finalna, ale można przyjąć, że niezbyt wiele się tutaj zmieni. Ogólnie jestem trochę zawiedziony C# 7, a nawet zdegustowany kilkoma zaproponowanymi elementami.

Postęp prac nad C# 7 można obserwować na GitHubie. Link do blogu na MSDN.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :)Pierwsze kroki w Windows Phone 7Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej.Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność.Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany do najnowsz…

Humble Voxatron Debut + tanie gry

Ponownie The Humble Indie Bundle atakuje nas świetną promocją.W skrócie czym jest Humble Indie Bundle:kupujesz gry za dowolne pieniądzegry są multiplatformowebrak zabezpieczeńpieniądze idą m.in. na cele charytatywnePod http://www.humblebundle.com/ znajdziecie więcej szczegółów.W nowej odsłonie The Humble Indie Bundle, która obecnie zwie się: Humble Voxatron Debut możemy otrzymać Voxatron, a także jeśli wpłata przekroczy średnią aktualnych wpłat: The Binding of Isaac i Blocks That Matter.VoxatronTytułowa pozycja to strzelanka z rzutem izometrycznym. Grę otrzymujemy w wersji alfa. Jest to jednocześnie pra-premiera. Nie posiada ona jednak jakiś znaczących defektów, przez co można spokojnie grać :) Mamy również gwarancję, iż będziemy dostawać wszelkie aktualizacje i dodatki, jakie otrzyma.Voxatron przy pierwszym uruchomieniu zachwyca, śwetną oprawą muzyczną. Tytułowy motyw z menu, przypomina stare czasy, kiedy muzykę z menu nuciło się jeszcze długo po tym jak wyłączyliśmy grę.Nie sposób …

Nokia Lumia 900 - recenzja najmocniejszego smartfona od Finów

Za nami już prezentacja nowego Windows Phone 8 oraz kilku urządzeń działających pod tym systemem. Takie cuda jak Nokia Lumia 920 / 820, HTC 8X / 8S, czy sporych rozmiarów Samsung Ativ S (4.8 calowy ekran) są marzeniem wielu z nas. Obecnie jednak ceny są dość wysokie (chociaż HTC 8S ma być już za 1300 zł..., tylko to nie Lumia... o czym na końcu tego wpisu), a i dostępność urządzeń na naszym rynku pozostawia wiele do życzenia. Cóż można zrobić w takiej sytuacji? Otóż nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakupić jedną z najlepszych słuchawek jakie wyszły w tym roku. Mowa oczywiście o Nokia Lumia 900, która pomimo tego, iż posiada Windows Phone 7, jest niesamowicie warta uwagi. Czym się charakteryzuje? Czy warto ją kupić? Jakie ma wady i zalety? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym wpisie. Zapraszam!HardwareNokia Lumia 900 jest najwyższym modelem od Finów. Moim skromnym zdaniem, to również najbardziej atrakcyjne urządzenie pracujące na Windows Phone 7, ale o tym za chwilę. "…

Projektor Optoma GT5500+ rzucił mnie na kolana, poważnie...

Będąc na prezentacjach, szkoleniach czy wykładach nieraz zastanawiałem się nad zakupem projektora. Taki rzutnik byłby idealny do oglądania filmów czy grania w gry w domu. Niestety w mieszkaniu nie zawsze jest wystarczająco dużo miejsca, aby móc tak rzutnik postawić w odpowiedniej odległości od ściany. Stąd też temat zakupu projektora odłożyłem na bok, a to błąd...Co to za dziwo?Jakiś czas temu Redakcja portalu szukała osób do przetestowania projektorów krótkiego rzutu. Przyznaję, że nie słyszałem wcześniej o takich cudach i kojarzyłem jedynie rzutniki, które trzeba było umieszczać kilka metrów od ściany i uruchamiać przy zasłoniętych oknach. Zgłosiłem się do testów trochę z ciekawości, trochę z chęci sprawdzenia, jak taki sprzęt sprawi się w mieszkaniu, bez białego ekranu, bez zasłoniętych rolet czy żaluzji. W domu, gdzie miejsca nie ma za dużo na zbędne gadżety i wynalazki.W taki oto sposób w moje ręce trafił do testów rzutnik Optoma GT5500+. Już samo pudełko i promocyjne zdjęcia o…

Ad Mediator, czyli dodajemy wiele sieci reklamowych do aplikacji Windows Phone

Sposobów na zarabianie na aplikacjach mobilnych jest bardzo dużo. Od udostępniania płatnych wersji oprogramowania, poprzez mikropłatności, aż do reklam umieszczanych wewnątrz aplikacji. Ten ostatni element nie wymaga dużego wkładu własnego od programisty, nie zmusza użytkowników do wydawania ciężko zarobionych pieniędzy, a dodatkowo jest możliwy do wdrożenia niemalże w każdym typie aplikacji. Co więcej, reklama może być motorem napędowym do innych płatności. Wystarczy, że umieścimy wersję płatną bez reklam lub dodamy mikropłatność, która wyłączy reklamy.Osoby tworzące aplikacje na Windows Phone w czystym środowisku deweloperskim mają gotową kontrolkę AdControl, która umożliwia proste wyświetlanie reklam Microsoft Advertising. Działa to wyśmienicie, ale jeśli chcielibyśmy dodać inne sieci reklamowe (w celu zwiększenia przychodów poprzez optymalizację reklamodawców do rynku) jak AdMob od Google czy AdDuplex, wówczas mamy nie lada problem.AdMob (Google), AdDuplex, Smaato i inne, mają wł…

Niezbędne, "zakazane" aplikacje do Windows Phone 7.5

Świat Windows Phone i nie tylko, czeka z niecierpliwością na nowe wcielenie systemu w wersji 8. Aby umilić czas, przygotowałem kolejną porcję aplikacji, których nie sposób znaleźć w Marketplace. Przedstawione niżej programy, rozszerzają możliwość konfiguracji Windows Phone, a także dodają nowe funkcje, niezbędne dla części z nas.W skrócie o czym dziś będzie mowa:WinTT - tweakerBlueManager - przesyłanie plików przez BluetoothOrientation Lock - blokowanie autorotacji obrazuWinTTWinTT jest jednym z pierwszych tweakerów jakie powstały na Windows Phone. Oferuje on całkiem pokaźna liczbę opcji, dzięki którym można skonfigurować mobilne okienka. Aplikacja została podzielona na kilka grup, oto krótkie omówienia najciekawszych, dostępnych funkcji:Tweaks - kilka przydatnych opcji do włączenia. Warto zwrócić uwagę na:możliwość zwiększenia ilość zakładek w IEwłączenie dostępu do Marketplace/Muzyki/Wideo podczas synchronizacji z Zunewymuszenie wyszukania aktualizacji dla zainstalowanych aplikacj…

Dysk SSD z Windows - konfiguracja

Wpis chcę zacząć od złożenia podziękowań na ręce Redakcji dobrychprogramów za wyróżnienie "bloger kwartału" i nagrodzenie dyskiem SSD (Kingston SSDNow V+100 96 GB - miodzio). Bardzo dziękuję za docenienie takiego szaraczka jak ja :) Mam nadzieję, że będę miał szansę się wyróżnić (i zasłużyć na wyróżnienie:P) oraz na to, aby zaskoczyć zarówno czytelników dobrychprogramów jak i Redakcję :)Kingston SSDNow V+100 96 GB - to nie jest recenzjaNie chce się powtarzać pisząc recenzję dysku SSD, którą zrobił już wcześniej Ave5 /pozdrawiam %) /. Różnica jest jedynie w większej pojemności.Ten wpis chciałbym poświecić konfiguracji dysku pod Windowsami. Ze względu na to, iż charakterystyka SSD wymusza pewnie działa, które dla dysku HDD nie miałyby sensu, a nawet powodowałyby spadek wydajności. Zanim jednak przejdę do optymalizacji...Krótko dodam kilka spostrzeżeń, odnośnie dysku SSD. Podczas zwykłem pracy, nie czuć przycięć i charakterystycznego dla dysków HDD, doczytywania danych, przy d…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…