Przejdź do głównej zawartości

Nowości w C# 6 — cóż ciekawego otrzymujemy?

Tak, tak, tak. C# 6 jest już z nami od jakiegoś już czasu, ale w życiu nie jest tak kolorowo i nie wszyscy mogli przejść na nowego Visual Studio 2015 tuż po tym jak się ukazał. Dodatkowo nawet jeśli ktoś już przesiadł się na najświeższe IDE od MS, to i tak nie zawsze mógł używać nowości, które wpadły wraz z C# 6.

Zatem dla niektórych będzie to przypomnienie, dla innych zapoznanie się z nowościami. Co więcej, w sieci jest wiele stron opisujących nowe elementy w C#, które... nie znalazły się w finalnym wydaniu.

Sam C# 6 nie przynosi olbrzymich zmian czy nowości. W tym wydaniu nastawiono się głównie na wprowadzenie małych ficzerów, które uprzyjemnią pracę z kodem i zmniejszą jego ilość, zwiększając przy tym czytelność.

Cóż ciekawego pojawi się zatem w wraz z C# 6?

desk

Operator ?.

To chyba jedna z bardziej wyczekiwanych nowości w C# 6. Zmorą deweloperów tworzących w C# jest wyjątek NullReferenceException . Powoduje to często, że kod w wielu miejscach złożony jest if-ów, w których sprawdzamy czy coś nie jest nullem.

Klasycznie:


if (client != null &&
    client.Baskets != null &&
    client.Baskets.Any(x => x.Items != null && x.Items.Length > 1))
{
    Console.WriteLine("OK!");
}

Od teraz możemy zastąpić sprawdzanie czy zmienna nie jest nullem poprzez użycie operatora ?. zwanego potocznie Elvis operatorem (przekręćcie głowę, aby zobaczyć Króla RnR)

C# 6:


if (client?.Baskets?.Any(x => x.Items?.Length > 0) ?? false)
{
    Console.WriteLine("OK!");
}

Warto odnotować, że używając operatora możemy uprzyjemnić sobie życie z delegatami.

Do tej pory jeśli chcieliśmy odpalić delagat, dbając o wątki, należało zrobić to w następujący sposób:


var onChanged = OnChanged;
if (onChanged != null)
{
    onChanged(this, args);
}

Za pomocą ?. ten sam kod (thread-safe) w C# 6 napiszemy:


OnChanged?.Invoke(this, args);

Właściwości - inicjalizacja

Możemy już inicjalizować właściwości, podobnie jak w przypadku pól:


public class Customer
{
    public string First { get; set; } = "Jon";
    public string Last { get; set; } = "Snow";
}

Warto dodać, że inicjalizacja nie przebiega poprzez set , ale wartość jest nadawana bezpośrednio.

Właściwości - readonly


public class Customer
{
    public string First { get; } = "Jon";
    public string Last { get; }

    public Customer(string last)
    {
        Last = last;
    }
}

Właściwości można od teraz tworzyć bez użycia settera. W takim wypadku niejawnie tworzone jest pole readonly . Właściwość może być znacjonalizowana tylko bezpośrednio (jak wyżej) lub w konstruktorze.

String interpolation

Kolejną ciekawią nowością jest interpolacja Stringów. Zamiast używać String.Format możemy to samo zrobić w znacznie krótszy sposób:


string first = "Jon", last = "Snow";

var s_old = String.Format("{0} likes {1}", first, last);

var s_csharp6 = $"{first} likes {last} now {DateTime.Now:d}";

Metody, właściwości i indeksatory jako pojedyncze wyrażenie lambda

W C# 6 dostaliśmy możliwość zapisywania metod, będących pojedynczymi wyrażeniami, w prostej i zwięzłej formule. Oczywiście metody takie mogą również zwracać void .

Klasycznie:


public decimal AddMoney(decimal toAdd)
{
    return Money += toAdd;
}

C# 6:


public decimal AddMoney(decimal toAdd) => Money += toAdd;

Funkcjonalność ta została rozszerzona także o właściwości i indeksatory. W przypadku tych pierwszych tworzymy wyliczanlne właściwości (tylko do odczytu).

Klasycznie:


public string FullName
{
    get
    {
        return First + " " + Last;
    }
}

C# 6:


public string FullName => First + " " + Last;

W ten sposób otrzymujemy znacznie lżejszy kod od strony wizualnej. Czytelność jest już jednak miejscami dyskusyjna.


public class Customer
{
    public string First { get; } = "Jon";
    public string Last { get; } = "Snow";
    public decimal Money { get; set; } = 100;
    private string[] values = new string[100];
    
    //metody
    public decimal AddMoney(decimal toAdd) => Money += toAdd;
    public void Print() => Console.WriteLine(FullName);
    //właściwości 
    public string FullName => First + " " + Last;
    //indeksator
    public string this[long id] => id >= 0 && id < values.Length ? values[id] : null;

}

Using static

W najnowszej wersji C# możemy korzystać z fleczeru, który pozwala na używanie dostępnych statycznych elementów w klasach czy Enumach.

Klasycznie:


class Program
{
    static void Main()
    {
        Console.WriteLine(Math.Sqrt(10));
        Console.WriteLine(DayOfWeek.Friday - DayOfWeek.Monday);
    }
}

C# 6:


using static System.Console;
using static System.Math;
using static System.DayOfWeek;
class Program
{
    static void Main()
    {
        WriteLine(Sqrt(10)); 
        WriteLine(Friday - Monday); 
    }
}

W ten sposób można jednak łatwo skomplikować sobie życie.

Pytanie: czy Sqrt(10 ) przejdzie do metody z klasy System.Math czy Program , a może wyskoczy wyjątek przy kompilacji?


using static System.Console;
using static System.Math;
using static System.DayOfWeek;

class Program
{
    static void Main()
    {
        WriteLine(Sqrt(10));
        WriteLine(Friday - Monday);
    }

    int Sqrt(int x)
    {
        return x - 3;
    }
}

Ficzer całkiem ciekawy. Z jednej strony zmniejsza ilość kodu i poprawia jego czytelność, ale z drugiej może wprowadzać pewnie niejasności w zrozumieniu kontekstu. Using static zapewne najlepiej nada się do użycia dla kilku ściśle wybranych klas, aby nie utrudnić analizy kodu.

nameof

C# 6 wprowadza również wyrażenie nameof , które zwraca stringa będącego nazwą zmiennej, właściwości, klasy czy metody:


return nameof(var1) //"var1"

return nameof(collection.Item.Index) //"Index"

Idealnie nada się do wywołania PropertyChanged , wyrzucania wyjątków z informacją o nazwie zmiennej, czy operując na typach generycznych


if (value== null) throw new ArgumentNullException(nameof(value)+ " is null :(");

Filtrowanie wyjątków

W nowej wersji języka dostaliśmy możliwość dodawania filtrów do wyjątków:


try
{
	throw new Exception("My exception");
}
catch (Exception ex) when (ex.Message == "My exception")
{
	Console.WriteLine("My exception caught");
}
catch (Exception ex) 
{
	Console.WriteLine("Other exception caught here");
}

Pozostałe zmiany:

  • nowe, bardziej przyjazne inicjalizery do słowników:

Klasycznie:


var dic = new Dictionary<string, int> {
    {"x", 1},
    {"y", 2}
};

C# 6:


var dic = new Dictionary<string, int> {
    ["x"] = "1",
    ["y"] = "2",
};

  • await w catch i finally

C# 6 pozwala już na używanie await w blokach catch i finally . Podobno Microsoft użył sporej dawki magii, aby to zaimplementować (na początku twierdzili, że się nie da), ale finalnie udało się:


try
{
    …
} 
catch(Exception e)
{
    await LogAsync(e); 
}
finally
{
    await Close();
}

  • stworzone Extension method Add w kolekcji zostanie użyte przy inicjalizacji kolekcji:

namespace MyExtensions
{
    public static class DicExt
    {
        public static void Add(this Dictionary<string, int> dic, int value)
        {
            dic.Add("Number " + no.ToString(), value);
        }
    }
}

using MyExtensions

var dic = new Dictionary<string, int> { 1, 4, 10 };


  • do numerów z błędami w #pragma warning disable/restore doszedł opcjonalny prefix "CS"

  • usprawniono mechanizm przeciążeń

To tyle :) Nie wszystkie zmiany są szczególnie ciekawe, a kilka z nich może nawet delikatnie utrudnić późniejszą analizę kodu, jeśli będą używane w nadmiarze i w niewłaściwy sposób. Metody, właściwości i indeksatory jako pojedyncze wyrażenie lambda - tutaj jeśli za dużo zechcemy upchać do wyrażeń, wówczas otrzymamy jednolinijkowe potwory. W przypadku * using static* trzeba uważać na to, aby niechcący nie pomieszać kontekstów, co innego że ficzer jest racze zbędnym bajerem w codziennym kodowaniu.

Ogólnie warto jednak odnotować, że pojawił się nareszcie Elvis , który zapewne będzie często używany przez programistów. Również zmiany we właściwościach są ciekawą opcją, podobnie jak nameof i interpolacja stringów. Pozostałe rzeczy są raczej małymi ułatwieniami, których możemy nawet nie zauważyć.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…