Przejdź do głównej zawartości

PowerShell i .NET z GUI - programowanie w konsoli Windows Server

Niedawny wpis o administracji IIS z linii komend (WebAdministration - moduł PowerShell do zarządzania IIS w Windows Server ) zahaczał o dość uniwersalny moduł konsoli PowerShell. Mimo, że wydaje się, iż jest on klasycznym językiem skryptowym, w rzeczywistości jest dużo bardziej złożony i zaawansowany! W przeciwieństwie do narzędzi z grupy wiersza poleceń, w PowerShellu możemy korzystać z obiektów .NET, WMI, czy COM. Daje to ogromne możliwości.

PowerShell w całości działa na platformie .NET, stąd można spokojnie używać klas dostępnych np. w C#. Poniżej zaprezentuję kilka poleceń pokazujących tą zależność.

Obiekty

Klasyczny przykład to dobrze znane polecenie dir (listowanie katalogu). Wykorzystajmy przetwarzanie potokowe i metodę Get-Member (listowanie właściwości i zmiennych dla obiektu):

dir | Get-Member

   TypeName: System.IO.FileInfo

Name                      MemberType     Definition                                                          
----                      ----------     ----------                                                          
Mode                      CodeProperty   System.String Mode{get=Mode;}                                       
AppendText                Method         System.IO.StreamWriter AppendText()                                 
CopyTo                    Method         System.IO.FileInfo CopyTo(string destFileName), System.IO.FileInf...
Create                    Method         System.IO.FileStream Create()                                       
CreateObjRef              Method         System.Runtime.Remoting.ObjRef CreateObjRef(type requestedType)     
CreateText                Method         System.IO.StreamWriter CreateText()                                 
Decrypt                   Method         void Decrypt()                                                      
Delete                    Method         void Delete()                                
(...)

Jak widać dir jest niczym innym jak obiektem typu System.IO.FileInfo . Obiekt posiada metody takie jak klasa w C#.

Zmienne

Sprawdźmy teraz co się kryje pod zmiennymi w PowerShellu.

$tmp = 45.5

$tmp | Get-Member

   TypeName: System.Double

Name        MemberType Definition                                                                            
----        ---------- ----------                                                                            
CompareTo   Method     int CompareTo(System.Object value), int CompareTo(double value), int IComparable.Co...
Equals      Method     bool Equals(System.Object obj), bool Equals(double obj), bool IEquatable[double].Eq...
GetHashCode Method     int GetHashCode()                                                                     
GetType     Method     type GetType()                                                                        
GetTypeCode Method     System.TypeCode GetTypeCode(), System.TypeCode IConvertible.GetTypeCode()             
ToBoolean   Method     bool IConvertible.ToBoolean(System.IFormatProvider provider)                          
(...)

Zaskoczenia nie ma. Utworzona zmienna to obiekt klasy Double z .NET.

Skrypt PowerShell + .NET

A teraz mały skrypt, wykorzystujący obiekty klas prosto z .NET. Nasz mały "programik" ma następujące założenia:

  • pobieranie określonej strony www

  • zapis pobranej strony do określonego pliku (nazwa pliku posiada aktualną datę) w celu archiwizacji (dla ułatwienia analizy, pliki zapisywane są w tym samym folderze co skrypt)

  • losowanie czasu na jaki skrypt zostanie uśpiony (losowy okres, aby nie wywołać podejrzeń ;) )

  • całość działa w pętli przez pewien zadany czas

Skrypt realizujący powyższe założenia wygląda następująco (dodatkowe informacje ułatwiające zrozumienie skryptu zawarte są w komentarzach):


#na początku zapamiętujemy datę uruchomienia skryptu
$start =  Get-Date
#zmienne (minuty) określające w jakim przedziale, losowany będzie czas uśpienia skryptu 
$sleepTimeMin = 10
$sleepTimeMax = 40
#jak długo ma działać skrypt (w tym przypadku 24 godziny)
$howLong = 24*60
#tworzymy instancję klasy Random z .NET do losowania czasu snu
$rand = New-Object System.Random

do{
    $now = Get-Date
    #tworzymy obiekt WebClient z .NET do pobiernia danych z www
    $wc = New-Object System.Net.WebClient

    Write-Host "zaczyna pracę"

    #pobranie strony www
    $data = $wc.DownloadString("http://www.dobreprogramy.pl/djfoxer")
    #zapis pobranych danych do pliku, który w nazwie zawiera aktualną datę
    $data >> "downloaded $($now.ToString().Replace(':','.')).html"

    #losowanie czasu uśpienia
    $sleepTime = $rand.Next($sleepTimeMin, $sleepTimeMax)

    #uśpienie skryptu (domyślnie parametrem wejściowym Start-Sleep są sekundy)
    Write-Host "zasypiam na $($sleepTime) minut..."
    Start-Sleep ($sleepTime * 60)
    Write-Host "budzenie!"

#sprawdzenie, czy wybudzony skrypt nie powinien już zakończyć działanie
}while(($now - $start).TotalMinutes -lt $howLong)

Write-Host "koniec"

Przykładowy skrypt pokazał jak można polecenia PowerShella połączyć z obiektami prosto z .NET. Dzięki temu, w prosty i szybki sposób można stworzyć wydajne skrypty, które mają olbrzymie możliwości. Znajomość tego typu zależności z .NET dla zaawansowanego administratora, może okazać się zbawienna i nieraz pozwoli zaoszczędzić czas i ułatwi pracę w środowisku serwerowym.

GUI

Skoro PowerShell to .NET, więc można spróbować stworzyć w nim GUI używając obiektów z frameworku. Do wyboru mamy WinForms lub WPF. Skupię się głównie na tej pierwszej opcji. Skrypt z WinForms wygląda podobnie, wręcz identycznie, jak plik designer generowane np. przez Visual Studio.

Przedstawię teraz mały skrypt, który korzysta z GUI pod PowerShellem. Jego zadaniem będzie listowanie za pomocą polecenia dir zawartości folderu. Ścieżkę do katalogu nie będziemy podawali w konsoli, ale w polu tekstowym w oknie graficznym aplikacji PowerShell. Uruchomienie polecenia nastąpi po naciśnięciu odpoweidniego przycisku. Zawartość zostanie przedstawiona w kontrolce listbox . Ostatnim elementem na formatce jest przycisk do zamknięcia okna.

Kod z komentarzami omawiającymi poszczególne elementy skryptu, przedstawia się następująco:


#tworzymy instancję okna
$form = New-Object System.Windows.Forms.Form
#okno otrzymuje nazwę, rozmiar oraz pozycję (środek ekranu)
#podobne właściwości otrzymują pozostałe obiekty wrzucane na okno
$form.Text = "PowerShell GUI Test"
$form.Size = New-Object System.Drawing.Size(500,520)
$form.StartPosition = "CenterScreen"

#dodajemy listę, na której będą wyśwetlać się elementy
$listBox = New-Object System.Windows.Forms.Listbox
$listBox.Location = New-Object System.Drawing.Size(5,50)
$listBox.Size = New-Object System.Drawing.Size(470,400) 
$form.Controls.Add($listBox)

#dodajemy przyciski do zamknięcia okna
$close = New-Object System.Windows.Forms.Button
$close.Location = New-Object System.Drawing.Size(0,450)
$close.Size = New-Object System.Drawing.Size(100,30)
$close.add_click({$form.Close()})
$close.Text = "Zamknij"
$form.Controls.Add($close)

#dodajemy pole tekstowe, gdzie wpisywać będziemy adres ścieżki
$textBox = New-Object System.Windows.Forms.TextBox
$textBox.Location = New-Object System.Drawing.Size(5,10)
$textBox.Size = New-Object System.Drawing.Size(470,100)
$form.Controls.Add($textBox)

#przycisk, który wykonuje komendę dir
#ścieżka dla polecenia brana jest z pola tekstowego textBox
$dir = New-Object System.Windows.Forms.Button
$dir.Location = New-Object System.Drawing.Size(120,450)
$dir.Size = New-Object System.Drawing.Size(100,30)
$dir.add_click({
    #po wciśnieciu przycisku "DIR" czyścimy listę
    $listBox.Items.Clear()
    #listujemy elementy w folderze podanym w polu tekstowym
    $values = dir -Path $textBox.Text
    #wrzucamy elementy na listę
    foreach ($item in $values){
        $listBox.Items.Add($item.Name)
    }
})
$dir.Text = "DIR"
$form.Controls.Add($dir)


$form.ShowDialog()

desk

Kilkoma poleceniami w PowerShell stworzyliśmy proste środowisko GUI dla administratora. Idealne jeśli pewne skrypty mają być obsługiwane przez osoby, które nie muszą mieć dużej wiedzy w PowerShellu, czy znać wszystkie składniki metod. Co więcej, w takiej sytuacji można wykluczyć część błędów i zmniejszyć ryzyko nieodpowiedniego użycia poleceń.

Oczywiście na początku tworzenie GUI pod PowerShella wydaj się lekko skomplikowane. Na szczęście powstało kilka narzędzi, ułatwiających tworzenie graficznych interfejsów do PowerShella. Dzięki edytorom typu WYSIWYG (ang. What You See Is What You Get) wyklikanie GUI nie powinno nastarczyć problemów. Listę narzędzi można znaleźć pod adresem: PowerShell GUIs.

Podsumowanie

Znajomość .NET dla zaawansowanych administratorów wydaje się rzeczą bardzo atrakcyjną. Nie tylko zwiększa szybkość i komfort pracy, dzięki skryptom o większych możliwościach, ale także pozwala na proste tworzenie własnych skryptów z GUI. Bardziej przyjazny interfejs idealnie nada się dla mniej doświadczonych osób, które muszą skorzystać ze skryptów i przy okazji pełnić może formę walidatora. Warto znać wszystkie możliwości PowerShella, aby móc pracować efektywniej, szybciej i prościej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Powiadomienia z dobreprogramy.pl na Windows — konkurs „Daj się poznać 2016”

Na portalu dzieje się coraz więcej, a szczególnie teraz, gdy Redakcja uruchomiła swojego bloga , a także BugTrackera . Szczególnie ten ostatni jest interesującym eksperymentem, który wydaje się być świeżym podejściem do kontaktu z czytelnikami w polskim Internecie. W ten klimat idealnie wpisywać się będzie ciekawa inicjatywa, której będę uczestnikiem :) Daj się poznać - edycja 2016 Niedawno wystartował konkurs Daj się poznać , a jego celem jest rozruszanie programistów, którzy prowadzą blogi. Każdy z uczestników musi założyć nowy (lub kontynuować już istniejący) projekt open source i udostępnić go na GitHubie. Głównym celem nie jest stworzenie czegoś, co będzie wyjątkowe na skalę międzynarodową, a dzielenie się wiedzą i kodem z innymi. Stąd też prócz wrzucania kolejnych plików na GitHuba, ważnym elementem jest także tworzenie postów, które będą przedstawiały problemy i postęp prac nad zagadnieniem. Pomimo, że konkurs już wystartował na dniach, nadal można zgłas

Huawei Watch GT Active vs Garmin Fenix 5 - pojedynek Dawida z Goliatem?

Redakcja podrzuciła nam do przetestowania sprzęt od Huawei i powiem szczerze, że jestem bardzo rozdarty w stosunku Huawei Watch GT Active jaki otrzymałem do "zabawy", ale po kolei. Od ponad dwóch lat używam Garmina Fenixa 5 (a wcześniej miałem jeszcze kilka innych Garminów po drodze). Przyznaję, że jestem bardziej niż zadowolony z tego smartwatcha. Używam go do uprawniania sportów (bieganie, rower), ale także na co dzień, jako zegarka/smartwatcha. Praktycznie od ponad dwóch lat nie zdejmuję go z nadgarstka. Mimo, że jest to sprzęt idealny, ma jedną wadę - cenę. Wersja z szafirowym szkłem kosztuje ponad 2 200 zł (co innego, że polecam zakup tej wersji, gdyż dzięki temu zegarek nadal wygląda jak nowy, a swoje już przeszedł). Od jakiegoś czasu sprawdzam co jest na rynku w tym temacie i szukam dla znajomych jakiejś tańszej alternatywy. Czy jest nią właśnie Huawei Watch GT Active? Ciężko powiedzieć, ale sami oceńcie... Sprzęt Oba zegarki wyglądają bardzo podobnie i są w tym

MS SQL - timestamp, datetime i rowversion

Tworząc bazę często natykamy się na konieczność stworzenia mechanizmu, który będzie pozwalał na wykrywanie zmian w poszczególnych wierszach tabeli. Różne są podejścia do tego zagadnienia. Na przykładzie bazy MS SQL można rozwiązać to na kilka sposobów. Do tego celu idealnie nada się change tracking z tombstonem, czy CDC (change data capture) dla wersji enterprise. W tym wpisie skupię się jednak na prostszym rozwiązaniu, a mianowicie timestampie, który jest realizowany automatycznie (wystarczy kolumnie nadać typ timestamp lub w innym przypadku dodana zostanie kolumna o nazwie timestamp - stąd taki typ może mieć tylko jedna kolumna w tabeli). MS SQL: timestamp != datetime Timestamp jest niczym innym jak znacznikiem czasowym określającym ostatnią aktualizację na rekordzie. Jednakże w MS SQL timestamp nie jest wcale znacznikiem czasu, a ośmioznakowa tablicą binarna. Co więcej, nie ma sposobu, aby zrzutować timestampa w MSSQL na datetime (o co wiele osób pyta w sieci). Jest to niem

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować. W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki. Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie. Zapewne

Epson EcoTank — domowa drukarnia i fotolab w jednym

Testy drukarki Epson EcoTank L3110 niestety już dobiegły do końca i sprzęt trzeba zwrócić. Przez ostatnie tygodnie wydrukowałem grubo pand 200 zdjęć i ponad 50 stron tekstu. W pożegnalnym wpisie przedstawię kilka porad i uwag odnośnie drukowania zdjęć w domu za pomocą drukarek EcoTank.  Domowy fotolab - koszty Drukowanie w domu zdjęć do albumu to kusząca propozycja. Z drukarką EcoTank jest to dodatkowo bardzo opłacalny sposób na tanie zdjęcia do albumu. Zacznijmy od kosztów tuszu. Otóż pojedyncza buteleczka z tuszem to wydatek 25 złotych (65 ml). Takich tuszy potrzeba nam 4 (pełen CMYK). Po wydrukowaniu 200 zdjęć bez ramek (format 10x15 cm), w najwyższej jakości druku, ubyło około 1/4 wszystkich tuszy: Można zatem przyjąć, że wydrukowanie jednego zdjęcia 10x15 cm najwyższej jakości kosztuje około __12 gr (tusz), __ ustalmy że tusze ubywają jednakowo. Dodajmy do tego jeszcze koszt papieru: 10 gr (paczka 100 arkuszy, 250 g). Sumarycznie wychodzi __ __ zatem 22 gr (tusz+papi