Przejdź do głównej zawartości

PowerShell i .NET z GUI - programowanie w konsoli Windows Server

Niedawny wpis o administracji IIS z linii komend (WebAdministration - moduł PowerShell do zarządzania IIS w Windows Server ) zahaczał o dość uniwersalny moduł konsoli PowerShell. Mimo, że wydaje się, iż jest on klasycznym językiem skryptowym, w rzeczywistości jest dużo bardziej złożony i zaawansowany! W przeciwieństwie do narzędzi z grupy wiersza poleceń, w PowerShellu możemy korzystać z obiektów .NET, WMI, czy COM. Daje to ogromne możliwości.

PowerShell w całości działa na platformie .NET, stąd można spokojnie używać klas dostępnych np. w C#. Poniżej zaprezentuję kilka poleceń pokazujących tą zależność.

Obiekty

Klasyczny przykład to dobrze znane polecenie dir (listowanie katalogu). Wykorzystajmy przetwarzanie potokowe i metodę Get-Member (listowanie właściwości i zmiennych dla obiektu):

dir | Get-Member

   TypeName: System.IO.FileInfo

Name                      MemberType     Definition                                                          
----                      ----------     ----------                                                          
Mode                      CodeProperty   System.String Mode{get=Mode;}                                       
AppendText                Method         System.IO.StreamWriter AppendText()                                 
CopyTo                    Method         System.IO.FileInfo CopyTo(string destFileName), System.IO.FileInf...
Create                    Method         System.IO.FileStream Create()                                       
CreateObjRef              Method         System.Runtime.Remoting.ObjRef CreateObjRef(type requestedType)     
CreateText                Method         System.IO.StreamWriter CreateText()                                 
Decrypt                   Method         void Decrypt()                                                      
Delete                    Method         void Delete()                                
(...)

Jak widać dir jest niczym innym jak obiektem typu System.IO.FileInfo . Obiekt posiada metody takie jak klasa w C#.

Zmienne

Sprawdźmy teraz co się kryje pod zmiennymi w PowerShellu.

$tmp = 45.5

$tmp | Get-Member

   TypeName: System.Double

Name        MemberType Definition                                                                            
----        ---------- ----------                                                                            
CompareTo   Method     int CompareTo(System.Object value), int CompareTo(double value), int IComparable.Co...
Equals      Method     bool Equals(System.Object obj), bool Equals(double obj), bool IEquatable[double].Eq...
GetHashCode Method     int GetHashCode()                                                                     
GetType     Method     type GetType()                                                                        
GetTypeCode Method     System.TypeCode GetTypeCode(), System.TypeCode IConvertible.GetTypeCode()             
ToBoolean   Method     bool IConvertible.ToBoolean(System.IFormatProvider provider)                          
(...)

Zaskoczenia nie ma. Utworzona zmienna to obiekt klasy Double z .NET.

Skrypt PowerShell + .NET

A teraz mały skrypt, wykorzystujący obiekty klas prosto z .NET. Nasz mały "programik" ma następujące założenia:

  • pobieranie określonej strony www

  • zapis pobranej strony do określonego pliku (nazwa pliku posiada aktualną datę) w celu archiwizacji (dla ułatwienia analizy, pliki zapisywane są w tym samym folderze co skrypt)

  • losowanie czasu na jaki skrypt zostanie uśpiony (losowy okres, aby nie wywołać podejrzeń ;) )

  • całość działa w pętli przez pewien zadany czas

Skrypt realizujący powyższe założenia wygląda następująco (dodatkowe informacje ułatwiające zrozumienie skryptu zawarte są w komentarzach):


#na początku zapamiętujemy datę uruchomienia skryptu
$start =  Get-Date
#zmienne (minuty) określające w jakim przedziale, losowany będzie czas uśpienia skryptu 
$sleepTimeMin = 10
$sleepTimeMax = 40
#jak długo ma działać skrypt (w tym przypadku 24 godziny)
$howLong = 24*60
#tworzymy instancję klasy Random z .NET do losowania czasu snu
$rand = New-Object System.Random

do{
    $now = Get-Date
    #tworzymy obiekt WebClient z .NET do pobiernia danych z www
    $wc = New-Object System.Net.WebClient

    Write-Host "zaczyna pracę"

    #pobranie strony www
    $data = $wc.DownloadString("http://www.dobreprogramy.pl/djfoxer")
    #zapis pobranych danych do pliku, który w nazwie zawiera aktualną datę
    $data >> "downloaded $($now.ToString().Replace(':','.')).html"

    #losowanie czasu uśpienia
    $sleepTime = $rand.Next($sleepTimeMin, $sleepTimeMax)

    #uśpienie skryptu (domyślnie parametrem wejściowym Start-Sleep są sekundy)
    Write-Host "zasypiam na $($sleepTime) minut..."
    Start-Sleep ($sleepTime * 60)
    Write-Host "budzenie!"

#sprawdzenie, czy wybudzony skrypt nie powinien już zakończyć działanie
}while(($now - $start).TotalMinutes -lt $howLong)

Write-Host "koniec"

Przykładowy skrypt pokazał jak można polecenia PowerShella połączyć z obiektami prosto z .NET. Dzięki temu, w prosty i szybki sposób można stworzyć wydajne skrypty, które mają olbrzymie możliwości. Znajomość tego typu zależności z .NET dla zaawansowanego administratora, może okazać się zbawienna i nieraz pozwoli zaoszczędzić czas i ułatwi pracę w środowisku serwerowym.

GUI

Skoro PowerShell to .NET, więc można spróbować stworzyć w nim GUI używając obiektów z frameworku. Do wyboru mamy WinForms lub WPF. Skupię się głównie na tej pierwszej opcji. Skrypt z WinForms wygląda podobnie, wręcz identycznie, jak plik designer generowane np. przez Visual Studio.

Przedstawię teraz mały skrypt, który korzysta z GUI pod PowerShellem. Jego zadaniem będzie listowanie za pomocą polecenia dir zawartości folderu. Ścieżkę do katalogu nie będziemy podawali w konsoli, ale w polu tekstowym w oknie graficznym aplikacji PowerShell. Uruchomienie polecenia nastąpi po naciśnięciu odpoweidniego przycisku. Zawartość zostanie przedstawiona w kontrolce listbox . Ostatnim elementem na formatce jest przycisk do zamknięcia okna.

Kod z komentarzami omawiającymi poszczególne elementy skryptu, przedstawia się następująco:


#tworzymy instancję okna
$form = New-Object System.Windows.Forms.Form
#okno otrzymuje nazwę, rozmiar oraz pozycję (środek ekranu)
#podobne właściwości otrzymują pozostałe obiekty wrzucane na okno
$form.Text = "PowerShell GUI Test"
$form.Size = New-Object System.Drawing.Size(500,520)
$form.StartPosition = "CenterScreen"

#dodajemy listę, na której będą wyśwetlać się elementy
$listBox = New-Object System.Windows.Forms.Listbox
$listBox.Location = New-Object System.Drawing.Size(5,50)
$listBox.Size = New-Object System.Drawing.Size(470,400) 
$form.Controls.Add($listBox)

#dodajemy przyciski do zamknięcia okna
$close = New-Object System.Windows.Forms.Button
$close.Location = New-Object System.Drawing.Size(0,450)
$close.Size = New-Object System.Drawing.Size(100,30)
$close.add_click({$form.Close()})
$close.Text = "Zamknij"
$form.Controls.Add($close)

#dodajemy pole tekstowe, gdzie wpisywać będziemy adres ścieżki
$textBox = New-Object System.Windows.Forms.TextBox
$textBox.Location = New-Object System.Drawing.Size(5,10)
$textBox.Size = New-Object System.Drawing.Size(470,100)
$form.Controls.Add($textBox)

#przycisk, który wykonuje komendę dir
#ścieżka dla polecenia brana jest z pola tekstowego textBox
$dir = New-Object System.Windows.Forms.Button
$dir.Location = New-Object System.Drawing.Size(120,450)
$dir.Size = New-Object System.Drawing.Size(100,30)
$dir.add_click({
    #po wciśnieciu przycisku "DIR" czyścimy listę
    $listBox.Items.Clear()
    #listujemy elementy w folderze podanym w polu tekstowym
    $values = dir -Path $textBox.Text
    #wrzucamy elementy na listę
    foreach ($item in $values){
        $listBox.Items.Add($item.Name)
    }
})
$dir.Text = "DIR"
$form.Controls.Add($dir)


$form.ShowDialog()

desk

Kilkoma poleceniami w PowerShell stworzyliśmy proste środowisko GUI dla administratora. Idealne jeśli pewne skrypty mają być obsługiwane przez osoby, które nie muszą mieć dużej wiedzy w PowerShellu, czy znać wszystkie składniki metod. Co więcej, w takiej sytuacji można wykluczyć część błędów i zmniejszyć ryzyko nieodpowiedniego użycia poleceń.

Oczywiście na początku tworzenie GUI pod PowerShella wydaj się lekko skomplikowane. Na szczęście powstało kilka narzędzi, ułatwiających tworzenie graficznych interfejsów do PowerShella. Dzięki edytorom typu WYSIWYG (ang. What You See Is What You Get) wyklikanie GUI nie powinno nastarczyć problemów. Listę narzędzi można znaleźć pod adresem: PowerShell GUIs.

Podsumowanie

Znajomość .NET dla zaawansowanych administratorów wydaje się rzeczą bardzo atrakcyjną. Nie tylko zwiększa szybkość i komfort pracy, dzięki skryptom o większych możliwościach, ale także pozwala na proste tworzenie własnych skryptów z GUI. Bardziej przyjazny interfejs idealnie nada się dla mniej doświadczonych osób, które muszą skorzystać ze skryptów i przy okazji pełnić może formę walidatora. Warto znać wszystkie możliwości PowerShella, aby móc pracować efektywniej, szybciej i prościej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Powiadomienia z dobreprogramy.pl na Windows — konkurs „Daj się poznać 2016”

Na portalu dzieje się coraz więcej, a szczególnie teraz, gdy Redakcja uruchomiła swojego bloga , a także BugTrackera . Szczególnie ten ostatni jest interesującym eksperymentem, który wydaje się być świeżym podejściem do kontaktu z czytelnikami w polskim Internecie. W ten klimat idealnie wpisywać się będzie ciekawa inicjatywa, której będę uczestnikiem :) Daj się poznać - edycja 2016 Niedawno wystartował konkurs Daj się poznać , a jego celem jest rozruszanie programistów, którzy prowadzą blogi. Każdy z uczestników musi założyć nowy (lub kontynuować już istniejący) projekt open source i udostępnić go na GitHubie. Głównym celem nie jest stworzenie czegoś, co będzie wyjątkowe na skalę międzynarodową, a dzielenie się wiedzą i kodem z innymi. Stąd też prócz wrzucania kolejnych plików na GitHuba, ważnym elementem jest także tworzenie postów, które będą przedstawiały problemy i postęp prac nad zagadnieniem. Pomimo, że konkurs już wystartował na dniach, nadal można zgłas