Przejdź do głównej zawartości

MHL - smartfon na dużym ekranie i problemy ze standardami (Samsung)

MHL to w miarę nowy standard przesyłania dźwięku i obrazu. Wystarczy mieć urządzenie wspierające standard MHL i odpowiedni adapter. Okazuje się jednak, iż nie jest tak zawsze prosto jak mogło by się wydawać. Najważniejsze jednak, że efekt końcowy jest świetny. Zapraszam do lektury.

MHL - standard

MHL (Mobile High-Definition Link) to standard pozwalający na przesłanie po jednym kablu zarówno dźwięku jak i obrazu. Stworzony został do ustandaryzowania łączności pomiędzy urządzeniami przenośnymi jak smartfon, czy tablet, a urządzeniami domowym jak monitory, telewizory lub sprzęt audio.

Standard obejmuje:

  • transmisję nieskompresowanego obrazu do maksymalnej rozdzielczości 1080p

  • przesyłanie nieskompresowanego dźwięku 8-kanałowego

  • ładowanie przenośnego urządzenia

  • HDCP - chronienie przesyłanych treści

Standardem jest złącze 5 pinowe w urządzeniach przenośnych.

Podłączenie

Podłączenie urządzeń jest bardzo proste.

desk

Załączona powyższa grafika prezentuje, jak przykładowo połączyć smartfon i TV . Przede wszystkim smartfon musi wspierać standard MHL. Drugim krokiem jest zakup adaptera MHL. Ceny oryginalnych akcesoriów to ok 120zł, zamienniki można już kupić za ok. $5 z przesyłką. Nie ma oczywiście żądnej różnicy oprócz ceny, wybór jest zatem raczej oczywisty. W zależności od zakupionego adaptera MHL będziemy potrzebowali jeszcze standardowego kabla HDMI. Jeśli zakupimy jednak adapter z końcówka męską, można podłączyć go bezpośrednio pod TV. W zasadzie to tylko tyle. Wystarczy podpiąć wszystko, a zarówno smartfon, jak i TV powinny same wykryć obecność połączenia i na obrazie telewizora dostaniemy obraz z urządzenia przenośnego.

Adapter MHL oferuje także możliwość podłączenia zasilania, które będzie ładować baterie w urządzeniu przenośnym. Posiada on zazwyczaj microUSB, które można zasilać bezpośrednio z sieci lub z USB w komputerze.

MHL - standard w nowych urządzeniach Samsunga

Doszliśmy do ciekawego punktu. Otóż MHL jest ustandaryzowane i można mieć pewność, że kupiony adapter będzie współpracował z każdym certyfikowanym sprzętem. Nie do końca jest to jednak prawdą. Samsung w swoich nowych dwóch urządzeniach: Galaxy S3 oraz Galaxy Note2 zastosował złącze nie 5 pinowe, ale 11 pinowe. Jak jest różnica? Wg Samsunga pozwala to na działanie MHL i USB w tym samym czasie i na zasilanie samego adaptera przez smartfon. Nic rewolucyjnego. Szkoda tylko, że wszystkie standardowe adaptery MHL... nie będą działać z wymienionym dwoma modelami. Jest kilka wyjść. Można bez mrugnięcia okiem, zakupić nowy adapter MHL, współpracujący z nowym, 11 pinowy złączem lub kupić przejściówkę.

Podłączenie

desk

Ową przejściówkę podłączmy między adapterem MHL, a urządzeniem mobilnym (jak na powyższej grafice). Jej cena to ok 30zł (oczywiście bez adaptera MHL), zamiennik to koszt zaledwie $2-3. Całość działa dokładnie tak jak we wcześniejszym podpunkcie. Najbardziej opłacalny jest zakup standardowego adaptera MHL i przejściówki 5 pinów na 11 pinów. Dzięki temu otrzymujemy uniwersalny i tani zestaw, którym podłączymy każde urządzenie z MHL.

MHL w działaniu

Do testów otrzymałem UE46ES8000S, opisany już wcześniej na blogu (Samsung Smart TV seria 8. 46" - domowe centrum rozrywki ). Zakup adaptera za 120zł wydawał się niezbyt dobrym pomysłem. Dzięki podpowiedzi mordzia (Made in China ) kupiłem adapter i przejściówkę za ok $7 z przesyłką.

desk

Na zdjęciu widać adapter, który posiada długi kabel (czarny) i zakończony jest złączem HDMI (męskie). Taka konstrukcja ma wiele zalet. Nie wymaga dodatkowego kabla HDMI, a obok smartfonu nie plącze się zgrubienie adaptera i kabel zasilający (biały). Przy micorUSB w Note2 widać omawianą przejściówkę.

Jak wygląda to w praktyce? Rewelacyjnie! Warte jest to swojej ceny (mniejszej lub większej). Oto kilka screenów z zabawy z dużym ekranem.

desk

desk

desk

Obraz ze smartfona na 46 calowym ekranie prezentują się świetnie. Grafika w rozdzielczości 1080p daje radę. Przeglądanie stron na dużym telewizorze jest niesamowicie wygodne, a odczucia są rewelacyjnie. Pierwsze co powiedziałem jak zobaczyłem tapetę Note2 na 46 calach było: WOW :) Następnie szybko uruchomiłem, jedną z ładniejszych gier 3D na Androida czyli DEAD TRIGGER.

desk

Obraz miał już lekko zauważalne piksele, niewidoczne na małym ekraniku Note2 (jeśli 5.5 calowy ekran w smartfonie można nazwać małym:P), ale i tak wgniatał w fotel. Takie gry, jeszcze niedawno, były zarezerwowane tylko dla komputerów stacjonarnych. Jednak jest mała łyżka dziegciu...

Wydajność z MHL

Smartfon podłączony przez MHL do telewizora musi wyświetlać obraz na dwóch ekranach. Obliczeń jest zatem więcej i miejscami to czuć. Wyraźnie widać spowolnienia w bardziej wymagających grach. Wykonałem kilka małych testów, by sprawdzić jakie są to opóźnienia.

Do tego celu użyłem AnTuTu Benchmark. Oto wyniki

  • pełen test

  • bez MHL - 18400 punktów

  • z MHL - 16975 punktów

  • tylko test grafiki 2D i 3D

  • bez MHL - 5540 punktów

  • z MHL - 4395 punktów

Podłączenie MHL w ogólnym teście sprawiło, iż urządzenie otrzymało jedynie 8% punktów mniej. Jest to niezauważalne, szczególnie przy czterordzeniowym procesorze. Jednakże w testach tylko dla grafiki 2D i 3D spadek wynosił już prawie 21% ! Warto wiedzieć przed zakupem, aby się nie zdziwić.

Podsumowanie

Podsumowanie będzie krótkie: zakup adaptera MHL jest wart przemyślenia. Cena zamienników jest bardzo tania i przystępna dla Polaków. Nawet małe problemy w nowych urządzeniach od Samsunga, nie zmienią rewelacyjnej zabawy jak i pracy na dużym ekranie. Smartfon przekształca się w mały sprzęt do zabawy i miłego spędzenia czasu. Pamiętać tylko należy, iż w zaawansowanych grach można odczuć ponad 21% spadek ilości klatek. Jednak nie jest zupełnie zauważalne w pozostałych grach, jak i oczywiście w pracy z systemem. Warto zainteresować się tym sposobem na jeszcze przyjemniejsze spędzenie wolnego czasu.

Na koniec najważniejsze, gdyż wiele osób o to pytało:

" Czy TV musi wspierać MHL, aby móc odbierać sygnał ze smartfona (microUSB+MHL), podłączony pod TV przez HDMI?

  • NIE! Wystarczy, że smartfon wspiera MHL."

Aby na TV wyświetlać obraz ze smrtfona po MHL nie trzeba mieć TV ze znaczkiem MHL. Wystarczy wejście HDMI , należy pamiętać jednak, że wówczas pod adapter MHL koniecznie trzeba podpiąć zasilanie. Testy wykonałem na Note 2 z MHL podłączonym pod starszy monitor Samsunga UE32EH5020W (bez znaczka MHL)

desk

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…