Przejdź do głównej zawartości

MHL - smartfon na dużym ekranie i problemy ze standardami (Samsung)

MHL to w miarę nowy standard przesyłania dźwięku i obrazu. Wystarczy mieć urządzenie wspierające standard MHL i odpowiedni adapter. Okazuje się jednak, iż nie jest tak zawsze prosto jak mogło by się wydawać. Najważniejsze jednak, że efekt końcowy jest świetny. Zapraszam do lektury.

MHL - standard

MHL (Mobile High-Definition Link) to standard pozwalający na przesłanie po jednym kablu zarówno dźwięku jak i obrazu. Stworzony został do ustandaryzowania łączności pomiędzy urządzeniami przenośnymi jak smartfon, czy tablet, a urządzeniami domowym jak monitory, telewizory lub sprzęt audio.

Standard obejmuje:

  • transmisję nieskompresowanego obrazu do maksymalnej rozdzielczości 1080p

  • przesyłanie nieskompresowanego dźwięku 8-kanałowego

  • ładowanie przenośnego urządzenia

  • HDCP - chronienie przesyłanych treści

Standardem jest złącze 5 pinowe w urządzeniach przenośnych.

Podłączenie

Podłączenie urządzeń jest bardzo proste.

desk

Załączona powyższa grafika prezentuje, jak przykładowo połączyć smartfon i TV . Przede wszystkim smartfon musi wspierać standard MHL. Drugim krokiem jest zakup adaptera MHL. Ceny oryginalnych akcesoriów to ok 120zł, zamienniki można już kupić za ok. $5 z przesyłką. Nie ma oczywiście żądnej różnicy oprócz ceny, wybór jest zatem raczej oczywisty. W zależności od zakupionego adaptera MHL będziemy potrzebowali jeszcze standardowego kabla HDMI. Jeśli zakupimy jednak adapter z końcówka męską, można podłączyć go bezpośrednio pod TV. W zasadzie to tylko tyle. Wystarczy podpiąć wszystko, a zarówno smartfon, jak i TV powinny same wykryć obecność połączenia i na obrazie telewizora dostaniemy obraz z urządzenia przenośnego.

Adapter MHL oferuje także możliwość podłączenia zasilania, które będzie ładować baterie w urządzeniu przenośnym. Posiada on zazwyczaj microUSB, które można zasilać bezpośrednio z sieci lub z USB w komputerze.

MHL - standard w nowych urządzeniach Samsunga

Doszliśmy do ciekawego punktu. Otóż MHL jest ustandaryzowane i można mieć pewność, że kupiony adapter będzie współpracował z każdym certyfikowanym sprzętem. Nie do końca jest to jednak prawdą. Samsung w swoich nowych dwóch urządzeniach: Galaxy S3 oraz Galaxy Note2 zastosował złącze nie 5 pinowe, ale 11 pinowe. Jak jest różnica? Wg Samsunga pozwala to na działanie MHL i USB w tym samym czasie i na zasilanie samego adaptera przez smartfon. Nic rewolucyjnego. Szkoda tylko, że wszystkie standardowe adaptery MHL... nie będą działać z wymienionym dwoma modelami. Jest kilka wyjść. Można bez mrugnięcia okiem, zakupić nowy adapter MHL, współpracujący z nowym, 11 pinowy złączem lub kupić przejściówkę.

Podłączenie

desk

Ową przejściówkę podłączmy między adapterem MHL, a urządzeniem mobilnym (jak na powyższej grafice). Jej cena to ok 30zł (oczywiście bez adaptera MHL), zamiennik to koszt zaledwie $2-3. Całość działa dokładnie tak jak we wcześniejszym podpunkcie. Najbardziej opłacalny jest zakup standardowego adaptera MHL i przejściówki 5 pinów na 11 pinów. Dzięki temu otrzymujemy uniwersalny i tani zestaw, którym podłączymy każde urządzenie z MHL.

MHL w działaniu

Do testów otrzymałem UE46ES8000S, opisany już wcześniej na blogu (Samsung Smart TV seria 8. 46" - domowe centrum rozrywki ). Zakup adaptera za 120zł wydawał się niezbyt dobrym pomysłem. Dzięki podpowiedzi mordzia (Made in China ) kupiłem adapter i przejściówkę za ok $7 z przesyłką.

desk

Na zdjęciu widać adapter, który posiada długi kabel (czarny) i zakończony jest złączem HDMI (męskie). Taka konstrukcja ma wiele zalet. Nie wymaga dodatkowego kabla HDMI, a obok smartfonu nie plącze się zgrubienie adaptera i kabel zasilający (biały). Przy micorUSB w Note2 widać omawianą przejściówkę.

Jak wygląda to w praktyce? Rewelacyjnie! Warte jest to swojej ceny (mniejszej lub większej). Oto kilka screenów z zabawy z dużym ekranem.

desk

desk

desk

Obraz ze smartfona na 46 calowym ekranie prezentują się świetnie. Grafika w rozdzielczości 1080p daje radę. Przeglądanie stron na dużym telewizorze jest niesamowicie wygodne, a odczucia są rewelacyjnie. Pierwsze co powiedziałem jak zobaczyłem tapetę Note2 na 46 calach było: WOW :) Następnie szybko uruchomiłem, jedną z ładniejszych gier 3D na Androida czyli DEAD TRIGGER.

desk

Obraz miał już lekko zauważalne piksele, niewidoczne na małym ekraniku Note2 (jeśli 5.5 calowy ekran w smartfonie można nazwać małym:P), ale i tak wgniatał w fotel. Takie gry, jeszcze niedawno, były zarezerwowane tylko dla komputerów stacjonarnych. Jednak jest mała łyżka dziegciu...

Wydajność z MHL

Smartfon podłączony przez MHL do telewizora musi wyświetlać obraz na dwóch ekranach. Obliczeń jest zatem więcej i miejscami to czuć. Wyraźnie widać spowolnienia w bardziej wymagających grach. Wykonałem kilka małych testów, by sprawdzić jakie są to opóźnienia.

Do tego celu użyłem AnTuTu Benchmark. Oto wyniki

  • pełen test

  • bez MHL - 18400 punktów

  • z MHL - 16975 punktów

  • tylko test grafiki 2D i 3D

  • bez MHL - 5540 punktów

  • z MHL - 4395 punktów

Podłączenie MHL w ogólnym teście sprawiło, iż urządzenie otrzymało jedynie 8% punktów mniej. Jest to niezauważalne, szczególnie przy czterordzeniowym procesorze. Jednakże w testach tylko dla grafiki 2D i 3D spadek wynosił już prawie 21% ! Warto wiedzieć przed zakupem, aby się nie zdziwić.

Podsumowanie

Podsumowanie będzie krótkie: zakup adaptera MHL jest wart przemyślenia. Cena zamienników jest bardzo tania i przystępna dla Polaków. Nawet małe problemy w nowych urządzeniach od Samsunga, nie zmienią rewelacyjnej zabawy jak i pracy na dużym ekranie. Smartfon przekształca się w mały sprzęt do zabawy i miłego spędzenia czasu. Pamiętać tylko należy, iż w zaawansowanych grach można odczuć ponad 21% spadek ilości klatek. Jednak nie jest zupełnie zauważalne w pozostałych grach, jak i oczywiście w pracy z systemem. Warto zainteresować się tym sposobem na jeszcze przyjemniejsze spędzenie wolnego czasu.

Na koniec najważniejsze, gdyż wiele osób o to pytało:

" Czy TV musi wspierać MHL, aby móc odbierać sygnał ze smartfona (microUSB+MHL), podłączony pod TV przez HDMI?

  • NIE! Wystarczy, że smartfon wspiera MHL."

Aby na TV wyświetlać obraz ze smrtfona po MHL nie trzeba mieć TV ze znaczkiem MHL. Wystarczy wejście HDMI , należy pamiętać jednak, że wówczas pod adapter MHL koniecznie trzeba podpiąć zasilanie. Testy wykonałem na Note 2 z MHL podłączonym pod starszy monitor Samsunga UE32EH5020W (bez znaczka MHL)

desk

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien

Migracja starej wtyczki do nowej wersji Visual Studio 2017

Tworząc dodatek do Visual Studio zapewne wiele osób będzie uczyło się poprzez analizę kodu istniejących już dodatków (chociażby ze źródeł na GitHubie od MS ). Okazuje się jednak, że projekty pluginów stworzonych pod stare IDE zupełnie nie chcą kompilować się w nowej odsłonie Visual Studio. Jesteśmy zmuszeni do ręcznej migracji takich dodatków. Oto poradnik jak tego dokonać. Automatyczna aktualizacji (standardowa) Otwierając projekt, który został stworzony w starym IDE, w nowym Visual Studio 2017 dostaniemy standardowy komunikat o automatycznej aktualizacji. Nie mamy wyjścia i godzimy się na to. Po chwili projekt jest już gotowy na działanie w nowej wersji IDE. Niestety próba builda zakończy się niepowodzeniem. W tym momencie musimy sami przejść przez kluczowe elementy projektu, aby zaktualizować ręcznie dodatek. Nowe paczki z NuGeta Zaczniemy migrację o pobrania nowych paczek z NuGeta. Na zakładce aktualizujemy dostępne nowe składniki i restartujemy IDE, jeśli jest

Niezbędne, "zakazane" aplikacje do Windows Phone 7.5

Świat Windows Phone i nie tylko, czeka z niecierpliwością na nowe wcielenie systemu w wersji 8. Aby umilić czas, przygotowałem kolejną porcję aplikacji, których nie sposób znaleźć w Marketplace. Przedstawione niżej programy, rozszerzają możliwość konfiguracji Windows Phone, a także dodają nowe funkcje, niezbędne dla części z nas. W skrócie o czym dziś będzie mowa: WinTT - tweaker BlueManager - przesyłanie plików przez Bluetooth Orientation Lock - blokowanie autorotacji obrazu WinTT WinTT jest jednym z pierwszych tweakerów jakie powstały na Windows Phone. Oferuje on całkiem pokaźna liczbę opcji, dzięki którym można skonfigurować mobilne okienka. Aplikacja została podzielona na kilka grup, oto krótkie omówienia najciekawszych, dostępnych funkcji: Tweaks - kilka przydatnych opcji do włączenia. Warto zwrócić uwagę na: możliwość zwiększenia ilość zakładek w IE włączenie dostępu do Marketplace/Muzyki/Wideo podczas synchronizacji z Zune wymuszenie

Krew, pot i piksele, czyli branża gier crunchem stoi. Recenzja książki Schreiera Jasona

Branża gier już od dłuższego czasu przynosi znacznie większe zyski niż przemysł filmowy i muzyczny razem wzięty. Przypomnę tylko, że nowy Spider-Man, wydany tylko na konsole PS4, w weekend otwarcia zarobił prawie dwa razy tyle co film Spider-Man: Homecoming... Co ważne, zarabiają tu nie tylko tuzy gamedevu jak EA, Blizzard czy Activision, ale również jednoosobowe firemki, które swoim produktem trafiły w serca graczy. Szybki i łatwy dostęp do potencjalnych klientów m.in. dzięki Steamowi czy innym platformom cyfrowym, powoduje olbrzymi wysyp gier. Z tego zalewu produkcji tylko nielicznym się udaje, ale sukces może być na tyle spektakularny, że branża gier ciągle sama się nakręca. Z racji dość młodego wieku branży gier, dobrych książek opisujących gamedev od kuchni jest niezmienienie mało. Stąd też z drżącymi rękami zacząłem lekturę książki " *Krew, pot i piksele. Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry" * Schreiera Jasona.  Gamedev crunchem stoi Ca

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :) Pierwsze kroki w Windows Phone 7 Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej. Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność. Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany

Humble Voxatron Debut + tanie gry

Ponownie The Humble Indie Bundle atakuje nas świetną promocją. W skrócie czym jest Humble Indie Bundle: kupujesz gry za dowolne pieniądze gry są multiplatformowe brak zabezpieczeń pieniądze idą m.in. na cele charytatywne Pod http://www.humblebundle.com/ znajdziecie więcej szczegółów. W nowej odsłonie The Humble Indie Bundle, która obecnie zwie się: Humble Voxatron Debut możemy otrzymać Voxatron, a także jeśli wpłata przekroczy średnią aktualnych wpłat: The Binding of Isaac i Blocks That Matter. Voxatron Tytułowa pozycja to strzelanka z rzutem izometrycznym. Grę otrzymujemy w wersji alfa. Jest to jednocześnie pra-premiera. Nie posiada ona jednak jakiś znaczących defektów, przez co można spokojnie grać :) Mamy również gwarancję, iż będziemy dostawać wszelkie aktualizacje i dodatki, jakie otrzyma. Voxatron przy pierwszym uruchomieniu zachwyca, śwetną oprawą muzyczną. Tytułowy motyw z menu, przypomina stare czasy, kiedy muzykę z menu nuciło się jeszcze długo po