Przejdź do głównej zawartości

MHL - smartfon na dużym ekranie i problemy ze standardami (Samsung)

MHL to w miarę nowy standard przesyłania dźwięku i obrazu. Wystarczy mieć urządzenie wspierające standard MHL i odpowiedni adapter. Okazuje się jednak, iż nie jest tak zawsze prosto jak mogło by się wydawać. Najważniejsze jednak, że efekt końcowy jest świetny. Zapraszam do lektury.

MHL - standard

MHL (Mobile High-Definition Link) to standard pozwalający na przesłanie po jednym kablu zarówno dźwięku jak i obrazu. Stworzony został do ustandaryzowania łączności pomiędzy urządzeniami przenośnymi jak smartfon, czy tablet, a urządzeniami domowym jak monitory, telewizory lub sprzęt audio.

Standard obejmuje:

  • transmisję nieskompresowanego obrazu do maksymalnej rozdzielczości 1080p

  • przesyłanie nieskompresowanego dźwięku 8-kanałowego

  • ładowanie przenośnego urządzenia

  • HDCP - chronienie przesyłanych treści

Standardem jest złącze 5 pinowe w urządzeniach przenośnych.

Podłączenie

Podłączenie urządzeń jest bardzo proste.

desk

Załączona powyższa grafika prezentuje, jak przykładowo połączyć smartfon i TV . Przede wszystkim smartfon musi wspierać standard MHL. Drugim krokiem jest zakup adaptera MHL. Ceny oryginalnych akcesoriów to ok 120zł, zamienniki można już kupić za ok. $5 z przesyłką. Nie ma oczywiście żądnej różnicy oprócz ceny, wybór jest zatem raczej oczywisty. W zależności od zakupionego adaptera MHL będziemy potrzebowali jeszcze standardowego kabla HDMI. Jeśli zakupimy jednak adapter z końcówka męską, można podłączyć go bezpośrednio pod TV. W zasadzie to tylko tyle. Wystarczy podpiąć wszystko, a zarówno smartfon, jak i TV powinny same wykryć obecność połączenia i na obrazie telewizora dostaniemy obraz z urządzenia przenośnego.

Adapter MHL oferuje także możliwość podłączenia zasilania, które będzie ładować baterie w urządzeniu przenośnym. Posiada on zazwyczaj microUSB, które można zasilać bezpośrednio z sieci lub z USB w komputerze.

MHL - standard w nowych urządzeniach Samsunga

Doszliśmy do ciekawego punktu. Otóż MHL jest ustandaryzowane i można mieć pewność, że kupiony adapter będzie współpracował z każdym certyfikowanym sprzętem. Nie do końca jest to jednak prawdą. Samsung w swoich nowych dwóch urządzeniach: Galaxy S3 oraz Galaxy Note2 zastosował złącze nie 5 pinowe, ale 11 pinowe. Jak jest różnica? Wg Samsunga pozwala to na działanie MHL i USB w tym samym czasie i na zasilanie samego adaptera przez smartfon. Nic rewolucyjnego. Szkoda tylko, że wszystkie standardowe adaptery MHL... nie będą działać z wymienionym dwoma modelami. Jest kilka wyjść. Można bez mrugnięcia okiem, zakupić nowy adapter MHL, współpracujący z nowym, 11 pinowy złączem lub kupić przejściówkę.

Podłączenie

desk

Ową przejściówkę podłączmy między adapterem MHL, a urządzeniem mobilnym (jak na powyższej grafice). Jej cena to ok 30zł (oczywiście bez adaptera MHL), zamiennik to koszt zaledwie $2-3. Całość działa dokładnie tak jak we wcześniejszym podpunkcie. Najbardziej opłacalny jest zakup standardowego adaptera MHL i przejściówki 5 pinów na 11 pinów. Dzięki temu otrzymujemy uniwersalny i tani zestaw, którym podłączymy każde urządzenie z MHL.

MHL w działaniu

Do testów otrzymałem UE46ES8000S, opisany już wcześniej na blogu (Samsung Smart TV seria 8. 46" - domowe centrum rozrywki ). Zakup adaptera za 120zł wydawał się niezbyt dobrym pomysłem. Dzięki podpowiedzi mordzia (Made in China ) kupiłem adapter i przejściówkę za ok $7 z przesyłką.

desk

Na zdjęciu widać adapter, który posiada długi kabel (czarny) i zakończony jest złączem HDMI (męskie). Taka konstrukcja ma wiele zalet. Nie wymaga dodatkowego kabla HDMI, a obok smartfonu nie plącze się zgrubienie adaptera i kabel zasilający (biały). Przy micorUSB w Note2 widać omawianą przejściówkę.

Jak wygląda to w praktyce? Rewelacyjnie! Warte jest to swojej ceny (mniejszej lub większej). Oto kilka screenów z zabawy z dużym ekranem.

desk

desk

desk

Obraz ze smartfona na 46 calowym ekranie prezentują się świetnie. Grafika w rozdzielczości 1080p daje radę. Przeglądanie stron na dużym telewizorze jest niesamowicie wygodne, a odczucia są rewelacyjnie. Pierwsze co powiedziałem jak zobaczyłem tapetę Note2 na 46 calach było: WOW :) Następnie szybko uruchomiłem, jedną z ładniejszych gier 3D na Androida czyli DEAD TRIGGER.

desk

Obraz miał już lekko zauważalne piksele, niewidoczne na małym ekraniku Note2 (jeśli 5.5 calowy ekran w smartfonie można nazwać małym:P), ale i tak wgniatał w fotel. Takie gry, jeszcze niedawno, były zarezerwowane tylko dla komputerów stacjonarnych. Jednak jest mała łyżka dziegciu...

Wydajność z MHL

Smartfon podłączony przez MHL do telewizora musi wyświetlać obraz na dwóch ekranach. Obliczeń jest zatem więcej i miejscami to czuć. Wyraźnie widać spowolnienia w bardziej wymagających grach. Wykonałem kilka małych testów, by sprawdzić jakie są to opóźnienia.

Do tego celu użyłem AnTuTu Benchmark. Oto wyniki

  • pełen test

  • bez MHL - 18400 punktów

  • z MHL - 16975 punktów

  • tylko test grafiki 2D i 3D

  • bez MHL - 5540 punktów

  • z MHL - 4395 punktów

Podłączenie MHL w ogólnym teście sprawiło, iż urządzenie otrzymało jedynie 8% punktów mniej. Jest to niezauważalne, szczególnie przy czterordzeniowym procesorze. Jednakże w testach tylko dla grafiki 2D i 3D spadek wynosił już prawie 21% ! Warto wiedzieć przed zakupem, aby się nie zdziwić.

Podsumowanie

Podsumowanie będzie krótkie: zakup adaptera MHL jest wart przemyślenia. Cena zamienników jest bardzo tania i przystępna dla Polaków. Nawet małe problemy w nowych urządzeniach od Samsunga, nie zmienią rewelacyjnej zabawy jak i pracy na dużym ekranie. Smartfon przekształca się w mały sprzęt do zabawy i miłego spędzenia czasu. Pamiętać tylko należy, iż w zaawansowanych grach można odczuć ponad 21% spadek ilości klatek. Jednak nie jest zupełnie zauważalne w pozostałych grach, jak i oczywiście w pracy z systemem. Warto zainteresować się tym sposobem na jeszcze przyjemniejsze spędzenie wolnego czasu.

Na koniec najważniejsze, gdyż wiele osób o to pytało:

" Czy TV musi wspierać MHL, aby móc odbierać sygnał ze smartfona (microUSB+MHL), podłączony pod TV przez HDMI?

  • NIE! Wystarczy, że smartfon wspiera MHL."

Aby na TV wyświetlać obraz ze smrtfona po MHL nie trzeba mieć TV ze znaczkiem MHL. Wystarczy wejście HDMI , należy pamiętać jednak, że wówczas pod adapter MHL koniecznie trzeba podpiąć zasilanie. Testy wykonałem na Note 2 z MHL podłączonym pod starszy monitor Samsunga UE32EH5020W (bez znaczka MHL)

desk

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra