Przejdź do głównej zawartości

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej).

desk

Dla kogo?

Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła!

Visual Studio 2010 for Windows Phone

Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-tools.

Aby móc uruchomić środowisko musimy mieć Windows 7 lub Windowsa Vista + SP2 (wszystkie edycji oprócz Starter). Jednakże osoby, które zechcą zainstalować IDE na XP nie będą na przegranej pozycji (częściowo, zobaczycie czemu). Otóż można zmusić pakiet do instalacji na nieśmiertelnym XP. Oto co należy zrobić:

  1. Ściągamy normalnie Visual Studio 2010 for Windows Phone
  2. Po ściągnięciu, ropakowujemy plik poleceniem vm_web2.exe /x
  3. Przechodzimy do folderu gdzie wypakowały się pliki i szukamy pliku baseline.dat
  4. Edytujemy go i szukamy sekcji gencomp7788
  5. Szukamy dwóch wpisów InstallOnLHS=1 InstallOnWinXP=1
  6. Zmieniamy je na InstallOnLHS=0 InstallOnWinXP=0
  7. Zapisujemy plik i startujemy z instalacją poleceniem: setup.exe /web

Cały pakiet instaluje się normalnie, bez najmniejszych błędów. Jednakże jest to połowiczny sukces. Możemy pisać aplikacji i je kompilować, jednakże nie będzie działało debugowanie na emulatorze. Problemem jest brak wsparcia DirectX 10+ na XP. Śmieszne jest to, że tak naprawdę ten DirectX 10+ do niczego nie jest potrzebny (u mnie na Windows Vista całość śmiga mimo, że karta wspiera max DirectX 9.0c). Jest to kolejna próba uśmiercenia XP, takie czasy. Nie pomaga wgranie "zhackowanych" plików z DirectX 10. Jest jednak jedno wyjście. Możemy nasze programy debugować... na urządzeniu po wcześniejszym deployu (który wymaga odblokowania urządzenia, o czym dalej). Podsumowując: jakby ktoś mocno się uparł, może na XP odpalić Visual Studio 2010 for Windows Phone :)

Wracając do rzeczywistości. Z racji tego, że mam na laptopie Viste i instalowałem system od nowa, musiałem pobrać wszystkie aktualizacje, aż do SP2. Ściąganie poprawek trwało kilka godzin! Chcąc mieć SP2 trzeba mieć SP1, ale mając SP1 nie można przejść do SP2, tylko trzeba ściągnąć inne poprawki, w tym niewymagane, które mimo wszystko są wymagana do instalacji SP2, podobni było z SP1 blebleblalblabla, masakra...

Po przejściu wymogów jakie stawienie są dal Visty, wreszcie zaczęła się instalacja VS (oczywiście też ściąganie z serwerów MS, ale tu już wszystko przebiegało automatycznie). Otrzymujemy w ten sposób jedno z najbardziej dopracowanych IDE :)

Teraz mała uwaga odnośnie działania emulatora. Otóż na moim leciwym już laptopie: Intel C2D T5300, 2GB RAM, zintegrowana grafika na chipie Intel 945, dysk SSD (tak, tak to ten z dobrychprogramów, dzięki :D ) VS działa bardzo szybko i płynnie. Jednakże odpalenie debugowania na emulatorze, powoduje zadyszkę (szczególnie na początku). Czuć, że przydało by się trochę więcej RAMu no i brak wsparcia sprzętowego dla sztucznie wciśniętego DricetX 10+ robi swoje. Jednakże trzeba zauważyć, iż sam emulator nie jest emulatorem systemu (jak ma to miejsce w przypadku iPhona i ich xcode), ale ale pełnym emulatorem urządzenia. Całkiem ciekawe rozwiązanie. Szkoda, że kosztem wydajności.

Mając już środowisko, chlelibyśmy zacząć coś pisać...

Baza wiedzy

Z racji tego, iż temat programowania na Windows Phone 7 jest dość świeży, chętni znajdą wiele ciekawych poradników/książek z pomocą w kodowaniu online i nie tylko.

Zaczynając od darmowych ebooków:

poprzez kursy online:

i wydania książek w języku polskim:

W sieci jest tego bardzo dużo, zainteresowani tematem znajdą tego, całkiem sporo. Przypominam, także o konkursie "Zgarnij telefon z Windows Phone w GeekClub" (http://www.codeguru.pl/static/WP7 ), gdzie po opublikowaniu 5 aplikacji na Windows Phone Marketplace, można wygrać samrtfon z Windows Phone 7.5.

Aplikacja gotowa, chcę wrzucić ją na własnego smartfona...

Odblokowanie telefonu

Jak już wiadomo, jedną z możliwości odblokowania telefonu jest zakup konta na AppHubie. Nie jest to jednak jedyna, oficjalna, droga na wgranie oprogramowania na komórkę w plikach xap (format plików na Windows Phone).

Swego czasu, po premierze Windows Phone w roku 2010, stworzono aplikację Chevron. Dzięki niej, możliwe było odblokowanie telefonu całkowicie za darmo. Oczywiście, jak można się domyśleć, Microsoftowi nie było to na rękę. Zrobił on jednak ciekawy krok. Programistów, odpowiedzialnych za stworzenie Chevrona, wziął pod własne skrzydła. Tak oto powstał projekt ChevronWP7 (http://www.chevronwp7.com/ ). Dzięki niemu za 9$, każdy jest w stanie odblokować swój telefon (ściągnięcie aplikacji ChevronWP7, podpięcie telefonu do komputera, zapłacenie za token do odblokowania i praktycznie mamy odblokowany smartfon). Bardzo ciekawa inicjatywa i nie jest wcale bardzo kosztowna, a umożliwia wrzucanie aplikacji z poza oficjalnego źródła. Mimo małej przerwy w odblokowaniu urządzeń, obecnie nie występują żadne utrudnienia.

Jest jeszcze droga nieoficjalna. Jednakże po aktualizacji do Mango, stała się ona utrudniona. Otóż Chevron nie działa na najnowszej wersji WP. Są różne sposoby, jednakże nie działają one na wszystkich urządzeniach. Jeśli ktoś jest zainteresowany, z pewnością znajdzie je w sieci.

Mam już coś stworzonego i przetestowanego na własnym smartfonie, jak pokazać to światu...

AppHub i Marketplace

Marketplace jest miejscem, gdzie wrzucamy nasze gotowe aplikacje, a każdy użytkownik Windows Phone 7 może je pobrać. Aby to zrobić należy założyć konto na stronie AppHub (http://create.msdn.com ), gdzie wrzucamy gotowe programy.

Mamy możliwość założenia trzech typów konta:

  • STUDENT - darmowe założenie konta, brak jakichkolwiek opłat. Aby to zrobić należy zarejestrować LiveID w usłudze DreamSpark (www.dreamspark.com, uczelnia musi uczestniczyć w tym programie); możliwość odblokowania 1 urządzenia

  • OSOBA PRYWATNA - brak działalności gospodarczej; opłata 99$ za rok; możliwość odblokowania 3 urządzeń

  • FIRMA - działalność gospodarcza; opłata 99$ za rok; możliwość odblokowania 3 urządzeń

Wszystkie konta mają brak limitu na płatne aplikacje. Jedyny limit to 100 darmowych aplikacji, potem 19,99$ za kolejne.

Dzięki rejestracji (aktywacja trwa do 10 dni, bywają problemy z kontami płatnymi), możemy publikować aplikacje do Marketplace (płatne i darmowe). Dodatkowo uzyskujemy możliwość odblokowania telefonu i publisha aplikacji bezpośrednio do urządzenia.

Kolejny krok to weryfikacja programu, który chcemy wrzucić do Marketplace. Przesyłamy nasz program do Microsoftu i tam, w ciągu 5 dni otrzymujemy informację o wyniku tego etapu. Aplikacja może zostać odrzucona ze względu na uwagi od strony technicznej (np. złe wykorzystanie GPS), czy ze względu na treść (np. emulator gier na NES z ROMem).

Program płatny może kosztować najmniej 0.99$, zaś najdroższy 499$. Kiedy nasza aplikacja osiągnie sukces komercyjny warto wiedzieć coś o podziale zysków. Otóż Microsoft bierze 30% dochodu, a 70% dostaje twórca. Aby móc odebrać pieniądze należy wysłać druk W8B do MS. Dodatkowo, gdy zechcemy płacić podatek w Polsce (potrącany w USA), należy wyrobić numer ITIN (Individual Taxpayer Identification Number).

Więcej szczegółów na : http://create.msdn.com/en-US/home/faq

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten krótki wpis zainteresuje część osób do pisania aplikacji na Windows Phone, a także wyjaśni kilka zawiłości w temacie.

  • Dziękuję i Pozdrawiam*

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :) Pierwsze kroki w Windows Phone 7 Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej. Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność. Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany

Zdrowe ciało, zdrowy duch, zdrowy programista — przegląd aplikacji

Dziś w temacie rozszerzenia do Visual Studio, ale bardziej od strony tego co już jest na rynku i z czego można już korzystać od święta . Tak jak już pisałem , Healthy with Visual Studio będzie wtyczką do Visual Studio, która zadba o przerwę i czas pracy. Może uda się również dorobić jakieś proste ćwiczenia, do rozluźnienia spiętych mięśni. Zrób sobie przerwę i poćwicz Obecnie na rynku jest bardzo duża liczba aplikacji, które pomogą w pracy przy komputerze. 6 lat temu przedstawiłem kilka programów , które do dziś dzień są liderami w swojej niszy. Postaram się w tym wpisie przedstawić je tutaj ponownie z omówieniem kilku nowych, które wydają się niezmiernie ciekawe. Workrave Program legenda. Chyba jedna z najbardziej rozbudowanych i znanych aplikacji. Multiplatformowa, niewielka, a jednocześnie bardzo pomocna. Od ostatniego wpisu w 2011 roku niemalże nic się nie zmieniło. Mamy zatem monitoring pracy z wymuszaniem przerw (czasem dosłownie!), wizualizację ćwiczeń czy

jQuery - miłość od pierwszego wejrzenia!

[code].......##..#######..##.....##.########.########..##....## .......##.##.....##.##.....##.##.......##.....##..##..##. .......##.##.....##.##.....##.##.......##.....##...####.. .......##.##.....##.##.....##.######...########.....##... .##....##.##..##.##.##.....##.##.......##...##......##... .##....##.##....##..##.....##.##.......##....##.....##... ..######...#####.##..#######..########.##.....##....##... [/code] jQuery - write less, do more Chciałbym podzielić sie z Wami, pięknem jQuery [1] (dalej jq). Kilka miesięcy temu skandyn dodał wpis , w którym przedstawił pobieżnie, jak zrobić prosta galerię z jq, bez zagłębiania i wstępnej prezentacji geniuszu jq:). Tutaj chciałbym ogólnie zaprezentować jq, dla niewtajemniczonych (są jeszcze tacy?:)). Czym jest jq? Można powiedzieć, iż jest to biblioteka do Java Script (dalej js), która, pomaga w obsłudze js i drzew DOM. Jednakże robi to w tak finezyjny sposób, iż po pewnym czasie korzystania z niej, dochodzimy do wniosku, i

Wyskakujące powiadomienia w Windows 10 — aplikacja portalowa w UWP

Ostatnio pokazałem pierwszą działającą wersję aplikacji w UWP (Universal Windows Platform), która posiadała logowanie i wyświetlała prosty, niesformatowany tekst powiadomień. W dzisiejszym wpisie przedstawię kolejne nowe rzeczy, jakie dodałem do programu. Toast notifications w Windows 10 Microsoft w nowej wersji okienek udostępnił znacznie poprawiony system powiadomień. Opiera się on na dokumencie XML i umożliwia całkiem sporą konfigurację. Oczywiście notyfikacje dostępne są zarówno na Windows 10, jak i na mobilnych okienkach. W tej wersji dostaliśmy większe pole do popisu, jeśli chodzi o dostosowanie powiadomienia do własnych potrzeb. Możemy dodawać przyciski, zmieniać ułożenie tekstu czy grafiki, a także umieścić pole tekstowe (idealne do szybkich odpowiedzi na SMSa). Powiadomienia trafiają również do Centrum Akcji i mogą posiadać własny schemat dźwiękowy. Zobaczmy zatem jak wygląda to w praktyce, na przykładzie tworzonej aplikacji. Wyskakujące powiadomienia z dobrep

Migracja starej wtyczki do nowej wersji Visual Studio 2017

Tworząc dodatek do Visual Studio zapewne wiele osób będzie uczyło się poprzez analizę kodu istniejących już dodatków (chociażby ze źródeł na GitHubie od MS ). Okazuje się jednak, że projekty pluginów stworzonych pod stare IDE zupełnie nie chcą kompilować się w nowej odsłonie Visual Studio. Jesteśmy zmuszeni do ręcznej migracji takich dodatków. Oto poradnik jak tego dokonać. Automatyczna aktualizacji (standardowa) Otwierając projekt, który został stworzony w starym IDE, w nowym Visual Studio 2017 dostaniemy standardowy komunikat o automatycznej aktualizacji. Nie mamy wyjścia i godzimy się na to. Po chwili projekt jest już gotowy na działanie w nowej wersji IDE. Niestety próba builda zakończy się niepowodzeniem. W tym momencie musimy sami przejść przez kluczowe elementy projektu, aby zaktualizować ręcznie dodatek. Nowe paczki z NuGeta Zaczniemy migrację o pobrania nowych paczek z NuGeta. Na zakładce aktualizujemy dostępne nowe składniki i restartujemy IDE, jeśli jest