Przejdź do głównej zawartości

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować.

W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki.

Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego

Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie.

Zapewne nie tylko osoby tworzące animacje czy wizualizacje mogą potrzebować szybkiej i bezproblemowej edycji modelu postaci w 3D. Może się okazać, że ktoś z was będzie robił aplikację do nauki golfa czy ćwiczeń i będzie zmuszony do grzebania się w grafice trójwymiarowej.

Tworząc na konkurs wtyczkę do Visual Studio (Healthy with Visual Studio — wtyczka, która zadba o zdrowie i czas dewelopera) okazało się, że będę musiał pozyskać kilka modeli 3D. Jako iż dodatek miał prezentować wybrane ćwiczenia do rozciągania się przy komputerze, niezbędne było stworzenie postaci w grafice trójwymiarowej w odpowiednich pozycjach.

Potrzebowałem aplikacji, która będzie darmowa do dowolnego użytku, nie będzie wymagała znajomości grafiki 3D i będzie miała wbudowane modele. Dodatkowo musiałem mieć możliwość tworzenia różnych pozycji. Zatem program powinien oferować także poruszanie całym szkieletem, w celu ustawienia odpowiedniej pozy postaci.

Znalezienie takiej aplikacji nie okazało się wcale proste. Blender był pierwszym pomysłem, ale nie miałem ochoty zaczynać zabawy z modelowanie od zera i zabawą z wtyczkami i innymi rzeczami. DAZ Studio był ciekawy, ale darmowa licencja raczej zniechęca do użycia czegokolwiek poza własną satysfakcje. DesignDoll oferował za mało w wersji bezpłatnej, a Poser wydawał się ciekawy, ale kosztowny. Na szczęście znalazłem aplikacje, która idealnie trafiła w moje potrzeby...

MakeHuman - trywialne modelowanie postaci 3D

Przeglądając sieć natrafiłem na rewelacyjny projekt - MakeHuman. Jest to całkowicie darmowa i otwarta inicjatywa, której celem jest jak najprostsze tworzenie zaawansowanych modeli postaci w 3D.

desk

MakeHuman oferuje olbrzymie możliwości w modelowaniu postaci. Na początku otrzymujemy domyślny model. Za pomocą suwaków i przełączników określamy płeć, wiek, wysokość, proporcje ciała czy pochodzenie etniczne.

desk

W kolejnych krokach możemy uszczegółowić cechy związane z płcią, najdrobniejszymi elementami twarzy, korpusu, rąk czy nóg. Jest tego bardzo dużo, ale nie sposób zgubić się gąszczu opcji. Wszystkie elementy są świetnie opisane i mają graficzny opis.

desk

Możemy także ubrać naszą postać i wybrać pozycję. Dodatkowo jest opcja umiejscowienia "szkieletu" w naszym modelu. W ten sposób można edytować postawę w innych aplikacjach. Na koniec nadamy odpowiednie tło, umiejscowimy światła i wyrenderujemy gotowy model.

desk

Opcji jest multum i jeśli chodzi o stworzenie modelu postaci to możliwości są niemalże nieograniczone. Dodatkowo końcowy efekt można przenieść chociażby do Blendera i tam kontynuować pracę z innymi obiektami.

desk

Niestety w obecnej wersji MakeHuman nie ma jednej, bardzo potrzebnej opcji. Można nanosić różne pozy dla naszego modelu (zawarte w aplikacji), ale nie jesteśmy w stanie edytować szkieletu. Forum sugeruje, aby gotowy model przenieść do Blendera i tam ustawić odpowiednią pozycję, ale nie chciałem odpalać kombajnu do tak nieskomplikowanej operacji. Zatem do edycji szkieletu użyjemy...

Bvhacker - edycja i animacja szkieletu

Bvhacker jest całkowicie darmową aplikacją do tworzenia animacji i edycji szkieletu modelu. Program opiera się na tekstowych plikach BVH, które opisują szkielet postaci. Program nie jest już rozwijany, ale obecna wersja 1.8 działa wyśmienicie do prostych zastosowań.

desk

Po wczytaniu pliku na środku okna mamy model edytowanego szkieletu. Po lewej wybieramy z drzewka element ze szkieletu do zmiany, a wartości wirtualnej kości zmieniamy po prawej stronie. W zasadzie to tyle i aż tyle. Bywają problemy z ustawieniem modelu w 3D, ale reszta działa wyśmienicie.

desk

W celu edycji szkieletu z MakeHuman wystarczy, że wyedytujemy pliki bvh z tej aplikacji wedle naszych potrzeb (folder \data\poses ). Po zapisaniu zmian MakeHuman sam naniesie nową pozę na model (zakładka Pose/Anime ).

desk

Healthy with Visual Studio

Tworzona wtyczka do Visual Studio otrzyma zatem niedługo możliwość wyświetlania ćwiczeń. Warto śledzić kolejne etapy tworzenia dodatku. Zapraszam.

desk

Źródła dostępne są na GitHubie (branch master i POC): https://github.com/djfoxer/healthyWithVS/

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien

The Humble Indie Bundle 6

Po przerwie powraca ponownie paczka The Humble Indie Bundle . Pakiet oznaczony jest numerkiem 6, nie posiada żadnego podtytułu, a zatem mamy do czynienia z kolejną pełnoprawną wersją The Humble Indie Bundle . O The Humble Indie Bundle słyszał zapewne każdy, w wielkim skrócie - kupujemy gry za dowolną kwotę. Wpłacamy powyżej średniej, dostajemy dodatkową grę. W połowie akcji dochodzi często bonusowy tytuł. Całość pieniędzy idzie na cele charytatywne i/lub dla developerów. Tyle teorii, cóż otrzymujemy w tej edycji? Torchlight Metacritic: 83/100 Wciągający hack&slash, stworzony przez osoby, pracujące wcześniej nad serią Diablo. Gra nastawiona jest na walkę z potworami, eksplorację terenu i zbieranie wszystkiego co znajdziemy na swojej drodze. Styl graficzny może przypominać Diablo III, zaś sama rozgrywka klasyczne gry z tego gatunku. Bardzo dobry slasher na długie zimowe wieczory. Niedawno wyszła kontynuacja, opatrzona numerkiem dwa. [youtube=http://www.youtube.com/wat

HotZlot 2013 - nie regulujcie odbiorników

HotZlot 2013 już za około miesiąc. Wszyscy zapewne czekają na zaproszenia i rejestrację. Redakcja skutecznie odwraca naszą uwagę od HotZlotu konkursem związanym z Office 365, ale my wiemy, że coś się szykuje ;) Pod adresem http://2013.hotzlot.pl/ znajduje się niby niewiele, ot niewinny błąd: Szybki rzut okiem i już wiemy, że Docent na IIS już stworzył katalog aplikacji z conetentem w D:\IISContent\hotzlot.pl-2013 . Ograniczenie na adres IP nie pozwoli nam na otworzenie strony. Jednakże wystarczy kilka kliknięć w IIS i strona zostanie udostępniona dla ogółu. Zatem, na co czekacie droga Redakcjo? ;) Klikamy tutaj: http://www.hotzlot.pl/ (obecnie jeszcze informacje o HotZlocie 2012) - może licznik wyświetleń musi osiągnąć jakiś poziom, aby pojawiła się informacja o HotZlocie 2013? ;) Pierwszy przeciek! :P Nasz znany bloger i waleczny komentator gowain, zdobył screen z jeszcze nieopublikowanej wersji strony na HotZlot 2013! Co więcej, w kwestii przecieku wypowiedziała si

Niezbędne, "zakazane" aplikacje do Windows Phone 7.5

Świat Windows Phone i nie tylko, czeka z niecierpliwością na nowe wcielenie systemu w wersji 8. Aby umilić czas, przygotowałem kolejną porcję aplikacji, których nie sposób znaleźć w Marketplace. Przedstawione niżej programy, rozszerzają możliwość konfiguracji Windows Phone, a także dodają nowe funkcje, niezbędne dla części z nas. W skrócie o czym dziś będzie mowa: WinTT - tweaker BlueManager - przesyłanie plików przez Bluetooth Orientation Lock - blokowanie autorotacji obrazu WinTT WinTT jest jednym z pierwszych tweakerów jakie powstały na Windows Phone. Oferuje on całkiem pokaźna liczbę opcji, dzięki którym można skonfigurować mobilne okienka. Aplikacja została podzielona na kilka grup, oto krótkie omówienia najciekawszych, dostępnych funkcji: Tweaks - kilka przydatnych opcji do włączenia. Warto zwrócić uwagę na: możliwość zwiększenia ilość zakładek w IE włączenie dostępu do Marketplace/Muzyki/Wideo podczas synchronizacji z Zune wymuszenie

Daj Się Poznać 2016 — podsumowanie prac nad DePeszą

Konkurs Daj Się Poznać 2016 , organizowany przez Macieja Aniserowicza , można już uznać za zakończony. Jego celem było promowanie ciekawych pomysłów, blogów i ludzi związanych z programowaniem. O szczegóły odsyłam do pierwszego wpisu z marca . W ramach konkursu, w którym udział wzięło niemalże 300 osób (!!!), postanowiłem stworzyć aplikację dla użytkowników portalu dobreprogramy.pl. Już od jakiegoś czasu krążył po mojej głowie pomysł, aby przenieść system powiadomień ze strony www do aplikacji, która w tle sama sprawdzałaby nowe notyfikacje. Była ona adresowana do wąskiej grupy odbiorców, czyli do najbardziej aktywnych użytkowników portalu (oczywiście zwrot wąska grupa proszę nie brać dosłownie :P ). Od początku wiedziałem, co chce osiągnąć, dzięki czemu finalny stan na koniec akcji blogowej jest bardzo satysfakcjonujący. Z racji tego, iż na co dzień związanych jestem z rozwiązaniami Microsoftowymi (.NET, MS SQL), postanowiłem projekt aplikacji stworzyć w C#, a dokładn

jQuery - miłość od pierwszego wejrzenia!

[code].......##..#######..##.....##.########.########..##....## .......##.##.....##.##.....##.##.......##.....##..##..##. .......##.##.....##.##.....##.##.......##.....##...####.. .......##.##.....##.##.....##.######...########.....##... .##....##.##..##.##.##.....##.##.......##...##......##... .##....##.##....##..##.....##.##.......##....##.....##... ..######...#####.##..#######..########.##.....##....##... [/code] jQuery - write less, do more Chciałbym podzielić sie z Wami, pięknem jQuery [1] (dalej jq). Kilka miesięcy temu skandyn dodał wpis , w którym przedstawił pobieżnie, jak zrobić prosta galerię z jq, bez zagłębiania i wstępnej prezentacji geniuszu jq:). Tutaj chciałbym ogólnie zaprezentować jq, dla niewtajemniczonych (są jeszcze tacy?:)). Czym jest jq? Można powiedzieć, iż jest to biblioteka do Java Script (dalej js), która, pomaga w obsłudze js i drzew DOM. Jednakże robi to w tak finezyjny sposób, iż po pewnym czasie korzystania z niej, dochodzimy do wniosku, i