Przejdź do głównej zawartości

Konferencja 4Developers, ścieżka .NET — relacja

W dniu 3 kwietnia uczestniczyłem w imprezie 4Developers w Warszawie. Organizatorzy określają event jako interdyscyplinarny festiwal technologiczny dla programistów , czyli konferencja dla programistów z wieloma ścieżkami do wyboru. W tym roku było na prawdę zacnie. Oto moja krótka relacja z tego eventu.

desk

Co, gdzie, jak i kiedy?

4Developers odbyło się w warszawskim hotelu Hotelu Sangate Airport, obok portu lotniczego im. Fryderyka Chopina. Miejscówka idealnie położona jeśli ktoś przyjeżdżał na konferencję autem (łatwy dojazd obwodówką). Z dworca PKP dojazd również nie był męczący (przejazd autobusem bez przesiadek), chociaż trzeba było przejechać przez ścisłe centrum, więc cudów nie oczekiwałem :)

Wydarzenie nie było skierowane tylko do wybranego grona deweloperów. Mieliśmy do wyboru aż 14 ścieżek:

  • App Arch I By Allegro

  • App Arch II By Decerto

  • Java

  • JavaScript By Pracuj.Pl

  • .Net I By Lingaro

  • .Net II By Sii

  • Python

  • WORKSHOPS

  • PHP

  • Ruby

  • Bottega IT Minds

  • Business Relations & Soft Skills

  • GameDev

  • Front-End

W każdej z nich było 7-10 prezentacji. Daje to nam prawie 130 prezentacji w ciągu jednego dnia! Naprawdę było ciężko czasami wybrać na co iść w danej chwili. Nie było opcji, że ktoś nie mógł znaleźć czegoś dla siebie.

Pomimo, że zdecydowałem się na ścieżkę .NET to kusiły również inne tematy. Bardzo ciekawie prezentowały się także prezentacje z JavaScriptu, architektury czy luźne panele dyskusyjne.

Szkoda, że tyle interesujących prelekcji odbywało się w tym samym czasie. Widziałem jednak, iż każda prezentacja była nagrywana, zatem liczę w najbliższej przyszłości na udostępnienie nagrań.

Od strony merytorycznej (przynajmniej na prezentacjach, na których byłem) wielki plus za dobór prelegentów i tematyki. Każda z prelekcji wypadła bardzo ciekawie i nie mam się do czego przyczepić. Brawo!

Partnerzy również dopisali i główne miejsce, gdzie można było zjeść, popić i pogadać z nimi, spisywało się rewelacyjnie. Dużo miejsca, kącik relaksu, piwko. Czegóż chcieć więcej? :)

Mógłbym tylko delikatnie ponarzekać na to że w trakcie przerw było bardzo ciasno. Prezentacje rozmieszczone były na 3 piętrach i wąskim gardłem stały klatki schodowe. gdzie ścisk był spory.

Przejdźmy jednak do samych prezentacji. Oto krótka relacja z tego co działo się na wybranych prelekcjach ze ścieżek .NET (niestety na wszystkich fizycznie nie mogłem być, co ubolewam).

Prezentacje (wybrane ze ścieżek .NET)

W kilku krótkich zdaniach opiszę prelekcje na jakich byłem. Nie chcę tworzyć ich streszczeń, a jedynie przedstawić zagadnienia o jakich była mowa z krótką oceną na koniec.

Functional developer in object oriented world - how F# helped me to write better C# - Bartosz Sokół

Pierwszą prezentacją była prelekcja odnośnie tworzenia kodu C# inspirowanego F#. Praktyczne podejście do tego jak uprościć czytelność kodu i jego logikę. Eliminacja ifów i sprawdzania nulli, użycie obiketów Immutable, a także tworzenie generycznych, uniwersalnych maszyn stanowych, które pomogą w zapanowaniu nad serwisami. Co ciekawe w prezentowanych założeniach ograniczono Dependency Injection do minimum, zastępując je statycznymi repozytoriami .

Ciekawy temat zarówno w przypadku, gdy chcemy zacząć przygodę z F#, jak i udoskonalić rozwiązania w C#. Warto przy okazji odwiedzić stronę F# for fun and profit.

desk

Make c# objective again - Karol Rogowski

W kolejnej prezentacji pokazane były główne błędy w programowaniu obiektowym (nie tylko C#), które spłaszczały OOP. Obok typowych złych nawyków pokazano, jak ominąć pułapki i upiększyć jednocześnie nasz kod.

Bardzo interesujący temat, który zainteresował wszystkich na sali. Główny przekaz to używanie faktyczne obiektywności, nie obrażanie się na extensiony, interfejsy i najważniejsze - planowanie kodu. Co nam różnie wychodzi :)

desk

ETW w służbie programisty .NET - Konrad Kokosa

Czym jest ETW? To Event Tracking for Windows, czyli potężny, ale nieznany szerzej system (silnie typowany) do logowania. Otrzymaliśmy ciekawą porcję wiedzy o tym jak logować i odczytywać logi, zarówno poprzez narzędzia systemowe, zewnętrzne, jak i w aplikacjach .NET.

Chętni zapewne powinni przejrzeć w sieci aplikacje związane z ETW - Windows Performance Toolkit czy Perfview. Co ważne, od .NET 4.5 tworzenie logów do ETW zostało nareszcie uproszczone! Wygląda to dość ciekawe w przypadku, gdy chcemy prześledzić wycieki pamieć lub przyspieszyć działanie naszej aplikacji.

desk

.NET Core w 2017 - Łukasz Pyrzyk

Niezmiernie ciekawą prezentacją była ta przygotowana przez Łukasza Pyrzyka. Temat .NET Core budzi emocje u każdego programisty tworzącego w technologii Microsoftowej. Dowiedzieć się można było odnośnie planowanej wersji .NET Core 2.0 i .NET Standard 2.0 (wraca csproj[!], możliwość importu dllek ze starego .neta ), a także o zagrożeniach jakie wynikają z używania nowego frameworku (nie wszystko będzie działać, słaba reużywalność).

Sala pękała w szwach, temat .NET Core ściągną wiele osób i ci co przyszli na pewno się nie zawiedli. Było sporo ciekawostek (np. brak Emita z refleksji w Xbox One) i nowinek. Świetna prezentacja, a przekaz z niej jest następujący: Czekajcie do .NET Core 2.0 :)

desk

Prz okazji pozdrawiam Łukasza Pyrzyka, u którego na blogu wygrałem wejściówkę na konferencję 4Developers. Dzięki jeszcze raz! :)

Serverless w C# - Jakub Gutkowski

Po przerwie obiadowej przyszedł czas na kolejne prezentacje. Tym razem wybór padł na Serverless, czyli następce mikroserwisów. Było szybkie wprowadzenie do kontenerów i przedstawienie serverlessów jako czegoś... co już znamy od dawna. Czyli kolejne wcielenie usług serwerowych po hostingu i chmurze.

Były różnice pomiędzy użyciem nanoserwisów opartych o Lambda (Amazon) i Functions (Azure) i live coding. Całkiem ciekawy temat, dość mocno przyszłościowy.

desk

Nie tylko RESTful - poznaj GraphQL - Piotr Gankiewicz

Na kolejną prezentacje zapraszał finalista Daj się poznać 2016. W możliwe najprostszy sposób przedstawił GraphQL w C# - czym jest i jak działa.

Bardzo ciekawy temat, zupełnie nie miałem z tym styczności, ale widać że jest potencjał w mechanizmie do formowania zapytań do naszego API. W wersji pod C# trochę jeszcze brakuje finalnych szlifów i wiele leży nadal na barkach developera (np. obsługa finalnych zapytań do SQL) to jest to ciekawa wiedza, którą można powoli wykorzystywać w praktyce w mniejszych projektach.

desk

Enterprise ASP.NET - Marcin Drobik

Wiele mówi się o nowościach pokroju .NET Core i innych cudach w świecie technologii z Redmond. Jednakże większość z nas nadal pracuje na projektach, które nie mogą tak szybko upgradeować się do najnowszych wersji. W tych sytuacjach zmartwieniem jest często architektura w rozproszonym zespole.

Prezentacja przedstawiała trudności w wielo-wielowarstwowych aplikach i dużych zespołach, które w nich siedzą. Było trochę do śmiechu i refleksji (kto nie pracował na aplikacji, w której warstw było za dużo o co najmniej jedną?). Przedstawiono Shotgun surgery czy silos techniczny wraz z propozycjami na rozwiązanie tych problemów. Prezentacja zakończyła się ciekawymi wnioskami, z dzieleniem solucji per ficzer na czele i z chwilą zadumy w każdym z nas :)

desk

It's all about the state, czyli co skrywa async/await w C#? - Dariusz Pawlukiewicz

Techniczna prelekcja o elemencie języka, który wszedł wraz z C# 5. Można było dowiedzieć się jak od strony CLI działają async/await i jak w to wszystko została wplątana maszyna stanowa.

Ciekawa prezentacja, która usatysfakcjonowała wiele osób lubiących niskopoziomowe niuanse platformy .NET.

desk

Podsumowanie

Konferencja wypchana była prezentacjami aż po brzegi. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie od frontendowca, poprzez backend aż na architekcie aplikacji kończąc. Brakowało mi tylko odrębnej ścieżki SQL, chociaż może dobrze, że takowej nie było, gdyż byłoby zapewne jeszcze ciężej wybrać na co iść.

Mnogość prezentacja szła również z ich jakością (przynajmniej w ścieżkach .NET), aczkolwiek wydaje mi się, że można byłoby z kwotą rejestracyjną (300-400 zł) trochę zejść kosztem ilości prezentacji. Ogólnie jednak 4Developers oceniam pozytywnie i mam nadzieję, że za rok również uda mi się dostać na tą imprezę. Czekamy zatem na zapisy wideo wszystkich prezentacji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Powiadomienia z dobreprogramy.pl na Windows — konkurs „Daj się poznać 2016”

Na portalu dzieje się coraz więcej, a szczególnie teraz, gdy Redakcja uruchomiła swojego bloga , a także BugTrackera . Szczególnie ten ostatni jest interesującym eksperymentem, który wydaje się być świeżym podejściem do kontaktu z czytelnikami w polskim Internecie. W ten klimat idealnie wpisywać się będzie ciekawa inicjatywa, której będę uczestnikiem :) Daj się poznać - edycja 2016 Niedawno wystartował konkurs Daj się poznać , a jego celem jest rozruszanie programistów, którzy prowadzą blogi. Każdy z uczestników musi założyć nowy (lub kontynuować już istniejący) projekt open source i udostępnić go na GitHubie. Głównym celem nie jest stworzenie czegoś, co będzie wyjątkowe na skalę międzynarodową, a dzielenie się wiedzą i kodem z innymi. Stąd też prócz wrzucania kolejnych plików na GitHuba, ważnym elementem jest także tworzenie postów, które będą przedstawiały problemy i postęp prac nad zagadnieniem. Pomimo, że konkurs już wystartował na dniach, nadal można zgłas