Przejdź do głównej zawartości

Konferencja 4Developers, ścieżka .NET — relacja

W dniu 3 kwietnia uczestniczyłem w imprezie 4Developers w Warszawie. Organizatorzy określają event jako interdyscyplinarny festiwal technologiczny dla programistów , czyli konferencja dla programistów z wieloma ścieżkami do wyboru. W tym roku było na prawdę zacnie. Oto moja krótka relacja z tego eventu.

desk

Co, gdzie, jak i kiedy?

4Developers odbyło się w warszawskim hotelu Hotelu Sangate Airport, obok portu lotniczego im. Fryderyka Chopina. Miejscówka idealnie położona jeśli ktoś przyjeżdżał na konferencję autem (łatwy dojazd obwodówką). Z dworca PKP dojazd również nie był męczący (przejazd autobusem bez przesiadek), chociaż trzeba było przejechać przez ścisłe centrum, więc cudów nie oczekiwałem :)

Wydarzenie nie było skierowane tylko do wybranego grona deweloperów. Mieliśmy do wyboru aż 14 ścieżek:

  • App Arch I By Allegro

  • App Arch II By Decerto

  • Java

  • JavaScript By Pracuj.Pl

  • .Net I By Lingaro

  • .Net II By Sii

  • Python

  • WORKSHOPS

  • PHP

  • Ruby

  • Bottega IT Minds

  • Business Relations & Soft Skills

  • GameDev

  • Front-End

W każdej z nich było 7-10 prezentacji. Daje to nam prawie 130 prezentacji w ciągu jednego dnia! Naprawdę było ciężko czasami wybrać na co iść w danej chwili. Nie było opcji, że ktoś nie mógł znaleźć czegoś dla siebie.

Pomimo, że zdecydowałem się na ścieżkę .NET to kusiły również inne tematy. Bardzo ciekawie prezentowały się także prezentacje z JavaScriptu, architektury czy luźne panele dyskusyjne.

Szkoda, że tyle interesujących prelekcji odbywało się w tym samym czasie. Widziałem jednak, iż każda prezentacja była nagrywana, zatem liczę w najbliższej przyszłości na udostępnienie nagrań.

Od strony merytorycznej (przynajmniej na prezentacjach, na których byłem) wielki plus za dobór prelegentów i tematyki. Każda z prelekcji wypadła bardzo ciekawie i nie mam się do czego przyczepić. Brawo!

Partnerzy również dopisali i główne miejsce, gdzie można było zjeść, popić i pogadać z nimi, spisywało się rewelacyjnie. Dużo miejsca, kącik relaksu, piwko. Czegóż chcieć więcej? :)

Mógłbym tylko delikatnie ponarzekać na to że w trakcie przerw było bardzo ciasno. Prezentacje rozmieszczone były na 3 piętrach i wąskim gardłem stały klatki schodowe. gdzie ścisk był spory.

Przejdźmy jednak do samych prezentacji. Oto krótka relacja z tego co działo się na wybranych prelekcjach ze ścieżek .NET (niestety na wszystkich fizycznie nie mogłem być, co ubolewam).

Prezentacje (wybrane ze ścieżek .NET)

W kilku krótkich zdaniach opiszę prelekcje na jakich byłem. Nie chcę tworzyć ich streszczeń, a jedynie przedstawić zagadnienia o jakich była mowa z krótką oceną na koniec.

Functional developer in object oriented world - how F# helped me to write better C# - Bartosz Sokół

Pierwszą prezentacją była prelekcja odnośnie tworzenia kodu C# inspirowanego F#. Praktyczne podejście do tego jak uprościć czytelność kodu i jego logikę. Eliminacja ifów i sprawdzania nulli, użycie obiketów Immutable, a także tworzenie generycznych, uniwersalnych maszyn stanowych, które pomogą w zapanowaniu nad serwisami. Co ciekawe w prezentowanych założeniach ograniczono Dependency Injection do minimum, zastępując je statycznymi repozytoriami .

Ciekawy temat zarówno w przypadku, gdy chcemy zacząć przygodę z F#, jak i udoskonalić rozwiązania w C#. Warto przy okazji odwiedzić stronę F# for fun and profit.

desk

Make c# objective again - Karol Rogowski

W kolejnej prezentacji pokazane były główne błędy w programowaniu obiektowym (nie tylko C#), które spłaszczały OOP. Obok typowych złych nawyków pokazano, jak ominąć pułapki i upiększyć jednocześnie nasz kod.

Bardzo interesujący temat, który zainteresował wszystkich na sali. Główny przekaz to używanie faktyczne obiektywności, nie obrażanie się na extensiony, interfejsy i najważniejsze - planowanie kodu. Co nam różnie wychodzi :)

desk

ETW w służbie programisty .NET - Konrad Kokosa

Czym jest ETW? To Event Tracking for Windows, czyli potężny, ale nieznany szerzej system (silnie typowany) do logowania. Otrzymaliśmy ciekawą porcję wiedzy o tym jak logować i odczytywać logi, zarówno poprzez narzędzia systemowe, zewnętrzne, jak i w aplikacjach .NET.

Chętni zapewne powinni przejrzeć w sieci aplikacje związane z ETW - Windows Performance Toolkit czy Perfview. Co ważne, od .NET 4.5 tworzenie logów do ETW zostało nareszcie uproszczone! Wygląda to dość ciekawe w przypadku, gdy chcemy prześledzić wycieki pamieć lub przyspieszyć działanie naszej aplikacji.

desk

.NET Core w 2017 - Łukasz Pyrzyk

Niezmiernie ciekawą prezentacją była ta przygotowana przez Łukasza Pyrzyka. Temat .NET Core budzi emocje u każdego programisty tworzącego w technologii Microsoftowej. Dowiedzieć się można było odnośnie planowanej wersji .NET Core 2.0 i .NET Standard 2.0 (wraca csproj[!], możliwość importu dllek ze starego .neta ), a także o zagrożeniach jakie wynikają z używania nowego frameworku (nie wszystko będzie działać, słaba reużywalność).

Sala pękała w szwach, temat .NET Core ściągną wiele osób i ci co przyszli na pewno się nie zawiedli. Było sporo ciekawostek (np. brak Emita z refleksji w Xbox One) i nowinek. Świetna prezentacja, a przekaz z niej jest następujący: Czekajcie do .NET Core 2.0 :)

desk

Prz okazji pozdrawiam Łukasza Pyrzyka, u którego na blogu wygrałem wejściówkę na konferencję 4Developers. Dzięki jeszcze raz! :)

Serverless w C# - Jakub Gutkowski

Po przerwie obiadowej przyszedł czas na kolejne prezentacje. Tym razem wybór padł na Serverless, czyli następce mikroserwisów. Było szybkie wprowadzenie do kontenerów i przedstawienie serverlessów jako czegoś... co już znamy od dawna. Czyli kolejne wcielenie usług serwerowych po hostingu i chmurze.

Były różnice pomiędzy użyciem nanoserwisów opartych o Lambda (Amazon) i Functions (Azure) i live coding. Całkiem ciekawy temat, dość mocno przyszłościowy.

desk

Nie tylko RESTful - poznaj GraphQL - Piotr Gankiewicz

Na kolejną prezentacje zapraszał finalista Daj się poznać 2016. W możliwe najprostszy sposób przedstawił GraphQL w C# - czym jest i jak działa.

Bardzo ciekawy temat, zupełnie nie miałem z tym styczności, ale widać że jest potencjał w mechanizmie do formowania zapytań do naszego API. W wersji pod C# trochę jeszcze brakuje finalnych szlifów i wiele leży nadal na barkach developera (np. obsługa finalnych zapytań do SQL) to jest to ciekawa wiedza, którą można powoli wykorzystywać w praktyce w mniejszych projektach.

desk

Enterprise ASP.NET - Marcin Drobik

Wiele mówi się o nowościach pokroju .NET Core i innych cudach w świecie technologii z Redmond. Jednakże większość z nas nadal pracuje na projektach, które nie mogą tak szybko upgradeować się do najnowszych wersji. W tych sytuacjach zmartwieniem jest często architektura w rozproszonym zespole.

Prezentacja przedstawiała trudności w wielo-wielowarstwowych aplikach i dużych zespołach, które w nich siedzą. Było trochę do śmiechu i refleksji (kto nie pracował na aplikacji, w której warstw było za dużo o co najmniej jedną?). Przedstawiono Shotgun surgery czy silos techniczny wraz z propozycjami na rozwiązanie tych problemów. Prezentacja zakończyła się ciekawymi wnioskami, z dzieleniem solucji per ficzer na czele i z chwilą zadumy w każdym z nas :)

desk

It's all about the state, czyli co skrywa async/await w C#? - Dariusz Pawlukiewicz

Techniczna prelekcja o elemencie języka, który wszedł wraz z C# 5. Można było dowiedzieć się jak od strony CLI działają async/await i jak w to wszystko została wplątana maszyna stanowa.

Ciekawa prezentacja, która usatysfakcjonowała wiele osób lubiących niskopoziomowe niuanse platformy .NET.

desk

Podsumowanie

Konferencja wypchana była prezentacjami aż po brzegi. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie od frontendowca, poprzez backend aż na architekcie aplikacji kończąc. Brakowało mi tylko odrębnej ścieżki SQL, chociaż może dobrze, że takowej nie było, gdyż byłoby zapewne jeszcze ciężej wybrać na co iść.

Mnogość prezentacja szła również z ich jakością (przynajmniej w ścieżkach .NET), aczkolwiek wydaje mi się, że można byłoby z kwotą rejestracyjną (300-400 zł) trochę zejść kosztem ilości prezentacji. Ogólnie jednak 4Developers oceniam pozytywnie i mam nadzieję, że za rok również uda mi się dostać na tą imprezę. Czekamy zatem na zapisy wideo wszystkich prezentacji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...

Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja bloga

 Licznik blogowy dla blogerów portalu dobreprogramy.pl to mały niezbędnik każdego autora kontentu. Przez ostatnie 7 lat (styczeń 2014, ostatnia aktualizacja maj 2021) licznik dostawał nowe ficzery i uzyskiwał kompatybilność z kolejnymi odsłonami portalu. Najnowsza wersja 5.0 wnosi kolejny duży ficzer - archiwizacja bloga. Stwórz pełne archiwum swojego bloga Pomysł na stworzenie archiwum nie jest nowy. Niemalże równo 4 lata temu zrobiłem apkę, która tworzył archiwum bloga na naszym dysku: tekst + zdjęcia (DobryBackupBloga — aplikacja do szybkiej archiwizacji wpisów blogowych). Lata leciały, a apka przestała działać z nową odsłoną dobrychprogramów. Temat został zapomniany, aż wojtekadams odgrzebał temat DobregoBackupuBloga. Sam pomysł nadal jest ciekawy, ale forma - pliki exe do pobrania z obcego źródła już nie. Z tego też powodu możliwość stworzenia archiwum bloga przeniosłem na wtyczkę Licznik Blogowy. Tak oto powstała wersja 5.0. Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja Wtyczka w wersji...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Visage - gra horror, na którą nie byliśmy gotowi i jak z tymi straszakami do tej pory bywało (recenzja PS4)

W ostatnich latach gry, które faktycznie przerażały klimatem, a nie tylko tanimi jump scare'ami, było jak na lekarstwo. Bardzo łatwo wzdrygnąć się, gdy nagle w ciszy jakiś wysoki dźwięk zaskoczy niespodziewającego się gracza. Czy takie gry, które "straszą" jedynie głośnym, nagłym "łomotem" można nazwać prawdziwymi interaktywnymi horrorami? Nie sądzę. Takie tanie sztuczki spowodowane są najczęściej brakiem klimatu i pomysłu na rozgrywkę. Co więcej, od dawna wiadomo, że najlepiej straszy to, co nieznane, niedopowiedziane. Jump scare w grach to nic innego, jak chwilowe zaskoczenie gracza, do którego ten szybko się przyzwyczaja. Po pewnym czasie zaczyna się go nawet ignorować, a po dłuższej chwili staje się irytujący i sprawia, że do rozgrywki wkrada się nuda i monotonia. Jak to z tymi horrorami bywa? W ostatnich latach najbardziej zawiodłem się na dylogii Layers of Fear. Klimat szybko siadał, a rozgrywka stawała się powtarzalna i dość przewidywalna. Ogólnie gry teg...

Migracja danych z Endomondo do Garmin Connect (ale nie tylko)

Komunikat o zakończeniu istnienia Endomondo zapewne zaskoczył wielu z nas ( oficjalne info ). Z końcem tego roku portal przestanie istnieć. Kiedyś synonim nowoczesności i gadżeciarstwa, a obecnie schowany głęboko w cieniu innych portali związanych bezpośrednio z urządzeniami do pomiaru naszej aktywności. Zapewne to właśnie one, i dedykowane portale pod nie, przyczyniły się do tego, że Endomondo stało się reliktem przeszłości, ale nie o tym dziś mowa...  W tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić jak w prosty sposób przenieść dane z Endomondo do Garmin Connect. Oczywiście sam wpis będzie na tyle uniwersalny, że zapewne pozwoli Wam na podobną migrację również do innych popularnych portali ze śledzeniem aktywności. W tym poradniki opiszę jak przenieść treningi z Endomondo do innego portalu, ale z możliwością wyboru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób przenieść wszystko lub tylko wybrane dane. W moim wypadku będzie to przenoszenie treningów tylko z lat 2012-2015, a w Waszym...