Przejdź do głównej zawartości

Własny dodatek Timer Pomodoro na pasku statusu Visual Studio

W poprzednim wpisie pokazywałem jak rozszerzyć Visual Studio o elementy, do których dostęp nie jest możliwy poprzez SDK. Przyszedł czas zatem na wykorzystanie wiedzy w praktyce. Napiszemy podstawy wtyczki HealthyWithVS, w których będzie możliwe pokazanie na pasku zadań timera z pomidorkiem, zgodnie z techniką Pomodoro.

desk

desk

Zaczniemy oczywiście od stworzenia projektu typu VSIX Project , który jest bazą dla wtyczek do Visual Studio. Pierwszym elementem jaki dodamy będzie górne menu, z którego aktywujemy pasek z naszym timerem z pomidorkiem.

Do projektu zatem dorzucamy nowy Item typu Custom Command (dostępny w Extenibility ). Tak to wygląda (TomatoStatusBar.xaml jest kontrolką WPF z timerem, o czym później):

desk

Wygenerowany kod będzie jedynie udostępniał podmenu do menu Tools. Zróbmy jednak...

Własne menu w Visual Studio

Dodanie menu wymaga edycji pliku vsct , który odpowiada za rozmieszenie edytowalnego elementu UI na oknie VS. Jeśli dodaliśmy plik typu Custom Command z okienka IDE, wówczas taki plik zostanie stworzony automatycznie z wygenerowanym podstawom przyciskiem.

Czym jest vsct ? Jest to dokument xml , w którym rozmieszczamy przyciski, menu czy grupy obiektów. Każdy z elementów ma guid, określający jego przynależność do grupy, a także id służący do identyfikacji w grupie. Plik definiuje położenie elementów w oknie IDE i między sobą. Określamy zatem własne elementy (jak przyciski czy menu) i podpinany je pod istniejące już elementy (za pomocą znacznika Parent ). Na początku wydaje się to trochę skompilowane, ale po chwili można już opanować podstawy, potrzebne do stworzenia prostych elementów graficznych. Zatem do dzieła!

Do gotowego kodu dorzucamy informację o własnym, menu podpiętym pod główny pasek VS:


<Menus>
  <Menu guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="TopLevelMenu" priority="0x700" type="Menu">
    <Parent guid="guidSHLMainMenu" id="IDG_VS_MM_TOOLSADDINS" />
    <Strings>
      <ButtonText>Healthy With VS</ButtonText>
    </Strings>
  </Menu>
</Menus>

IDG_VS_MM_TOOLSADDINS wskazuje na pasek menu górnego w IDE, do którego podepniemy nasze menu. Tutaj również zauważymy, iż wskazywany rodzic ma guid równy stałej guidSHLMainMenu , co określa złączenie stworzonego elementu bezpośrednio z wybranym miejscem w Visual Studio.

Tworzymy również grupę, która będzie podpięta pod nasze górne menu:


<Groups>
  <Group guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="MyMenuGroup" priority="0x0600">
    <Parent guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="TopLevelMenu"/>
  </Group>
</Groups>


Na koniec w sekcji Buttons dodajemy przycisk, który podpinamy do grupy:


<Buttons>
  <Button guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="CommandShowTomatoStatusBarId" priority="0x0100" type="Button">
    <Parent guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="MyMenuGroup" />
    <Icon guid="guidImageStatus" id="bmpPic1" />
    <Strings>
      <CommandName>cmdidMyFirstCommand</CommandName>
      <ButtonText>Show Pomodoro Status Bar</ButtonText>
    </Strings>
  </Button>
</Buttons>

Nie zapomnijmy jeszcze o załadowaniu grafik i nadaniu wartości poszczególnym id w naszej strukturze. Dokonamy tego poprzez znaczniki GuidSymbol i IDSymbol , zaś grafiki ładujemy w Bitmaps .

W celu nie przeciągania tej części (i nie zaciemniania rozwiązania) udostępnię finalną wersję pliku. Omawiany xml prezentuje się następująco:


<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<CommandTable xmlns="http://schemas.microsoft.com/VisualStudio/2005-10-18/CommandTable" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
  <Extern href="stdidcmd.h"/>
  <Extern href="vsshlids.h"/>
  <Commands package="guidCommandShowTomatoStatusBarPackage">
    <Groups>
      <Group guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="MyMenuGroup" priority="0x0600">
        <Parent guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="TopLevelMenu"/>
      </Group>
    </Groups>
    <Menus>
      <Menu guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="TopLevelMenu" priority="0x700" type="Menu">
        <Parent guid="guidSHLMainMenu" id="IDG_VS_MM_TOOLSADDINS" />
        <Strings>
          <ButtonText>Healthy With VS</ButtonText>
        </Strings>
      </Menu>
    </Menus>
    <Buttons>
      <Button guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="CommandShowTomatoStatusBarId" priority="0x0100" type="Button">
        <Parent guid="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" id="MyMenuGroup" />
        <Icon guid="guidImageStatus" id="bmpPic1" />
        <Strings>
          <CommandName>cmdidMyFirstCommand</CommandName>
          <ButtonText>Show Pomodoro Status Bar</ButtonText>
        </Strings>
      </Button>
    </Buttons>
    <Bitmaps>
      <Bitmap guid="guidImageStatus" href="..\Resources\statusbar.png" usedList="bmpPic1"/>
    </Bitmaps>
  </Commands>
  <Symbols>
    <GuidSymbol name="guidCommandShowTomatoStatusBarPackage" value="{03b63e3b-39cd-4c93-98b6-42cf447f55e6}" />
    <GuidSymbol name="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageMenu" value="{fffe3072-816e-43db-81c7-28e48c5b788b}" >
    </GuidSymbol>
    <GuidSymbol name="guidCommandShowTomatoStatusBarPackageCmdSet" value="{2089436a-ed0c-4bae-b1a3-d16000d5e669}">
      <IDSymbol name="MyMenuGroup" value="0x1020" />
      <IDSymbol name="CommandShowTomatoStatusBarId" value="0x0100" />
      <IDSymbol name="TopLevelMenu" value="0x1021"/>
    </GuidSymbol>
    <GuidSymbol name="guidImageStatus" value="{47a9ad46-e6a2-4d57-885c-9cefda0253d9}" >
      <IDSymbol name="bmpPic1" value="1" />
    </GuidSymbol>
  </Symbols>
</CommandTable>


Efektem pracy jest gotowe menu:

desk

Timer Pomodoro na pasku statusu

Teraz dodajmy timer na pasku statusu. Zaczniemy prosto, od stworzenia kontrolki w XAMLu (u mnie TomatoStatusBar.xaml). Wykorzystamy do tego kod, który był już przedstawiony we wpisie z tworzeniem Toolboxa z timerem.

Od strony C# będzie to niemalże identyczny kod, zaś widok będzie jedynie trochę doszlifowany, aby zmieścił się w małe miejsce na dole okna Visual Studio. Widok zawiera ikonkę pomidora, timer odliczający od 25 minut w dół i przycisk play/pauza oraz stop. Dodatkowo gdy zegar dojdzie do końca (00:00) z głośników wydobędzie się sygnał budzika :)

desk

Wspomagając się kodem, omawianym we wpisie o Hakowaniu Visual Studio dodamy stworzoną kontrolkę do dolnego paska. Zaczniemy od podczepienia się do eventu menu, które stworzyliśmy w poprzednim punkcie. Jeśli pliki powstał z kreatora z szablonu, wówczas wchodzimy w klasę będącą implementacją akcji w naszym pakiecie (w moim przypadku jest to CommandShowTomatoStatusBar.cs )

Na początku dobieramy się do ukrytego StatusBara w VS wg sposobu z wcześniejszego wpisu :


var statusBarObj = UIHelper.FindChildControl<DockPanel>(
Application.Current.MainWindow, "StatusBarPanel");

a następnie wstrzykujemy naszą kontrolkę WPF na początek paska:


statusBarObj.Children.Insert(0, new TomatoStatusBar());

W ten sposób otrzymujemy w pełni działający timer na bazie techniki Pomodoro:

desk

W kolejnych wpisach będziemy rozszerzali możliwości wtyczki o ćwiczenia w formie graficznych obrazków.

Źródła dostępne są na GitHubie (branch master i POC): https://github.com/djfoxer/healthyWithVS/

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...

Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja bloga

 Licznik blogowy dla blogerów portalu dobreprogramy.pl to mały niezbędnik każdego autora kontentu. Przez ostatnie 7 lat (styczeń 2014, ostatnia aktualizacja maj 2021) licznik dostawał nowe ficzery i uzyskiwał kompatybilność z kolejnymi odsłonami portalu. Najnowsza wersja 5.0 wnosi kolejny duży ficzer - archiwizacja bloga. Stwórz pełne archiwum swojego bloga Pomysł na stworzenie archiwum nie jest nowy. Niemalże równo 4 lata temu zrobiłem apkę, która tworzył archiwum bloga na naszym dysku: tekst + zdjęcia (DobryBackupBloga — aplikacja do szybkiej archiwizacji wpisów blogowych). Lata leciały, a apka przestała działać z nową odsłoną dobrychprogramów. Temat został zapomniany, aż wojtekadams odgrzebał temat DobregoBackupuBloga. Sam pomysł nadal jest ciekawy, ale forma - pliki exe do pobrania z obcego źródła już nie. Z tego też powodu możliwość stworzenia archiwum bloga przeniosłem na wtyczkę Licznik Blogowy. Tak oto powstała wersja 5.0. Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja Wtyczka w wersji...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Visage - gra horror, na którą nie byliśmy gotowi i jak z tymi straszakami do tej pory bywało (recenzja PS4)

W ostatnich latach gry, które faktycznie przerażały klimatem, a nie tylko tanimi jump scare'ami, było jak na lekarstwo. Bardzo łatwo wzdrygnąć się, gdy nagle w ciszy jakiś wysoki dźwięk zaskoczy niespodziewającego się gracza. Czy takie gry, które "straszą" jedynie głośnym, nagłym "łomotem" można nazwać prawdziwymi interaktywnymi horrorami? Nie sądzę. Takie tanie sztuczki spowodowane są najczęściej brakiem klimatu i pomysłu na rozgrywkę. Co więcej, od dawna wiadomo, że najlepiej straszy to, co nieznane, niedopowiedziane. Jump scare w grach to nic innego, jak chwilowe zaskoczenie gracza, do którego ten szybko się przyzwyczaja. Po pewnym czasie zaczyna się go nawet ignorować, a po dłuższej chwili staje się irytujący i sprawia, że do rozgrywki wkrada się nuda i monotonia. Jak to z tymi horrorami bywa? W ostatnich latach najbardziej zawiodłem się na dylogii Layers of Fear. Klimat szybko siadał, a rozgrywka stawała się powtarzalna i dość przewidywalna. Ogólnie gry teg...

Migracja danych z Endomondo do Garmin Connect (ale nie tylko)

Komunikat o zakończeniu istnienia Endomondo zapewne zaskoczył wielu z nas ( oficjalne info ). Z końcem tego roku portal przestanie istnieć. Kiedyś synonim nowoczesności i gadżeciarstwa, a obecnie schowany głęboko w cieniu innych portali związanych bezpośrednio z urządzeniami do pomiaru naszej aktywności. Zapewne to właśnie one, i dedykowane portale pod nie, przyczyniły się do tego, że Endomondo stało się reliktem przeszłości, ale nie o tym dziś mowa...  W tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić jak w prosty sposób przenieść dane z Endomondo do Garmin Connect. Oczywiście sam wpis będzie na tyle uniwersalny, że zapewne pozwoli Wam na podobną migrację również do innych popularnych portali ze śledzeniem aktywności. W tym poradniki opiszę jak przenieść treningi z Endomondo do innego portalu, ale z możliwością wyboru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób przenieść wszystko lub tylko wybrane dane. W moim wypadku będzie to przenoszenie treningów tylko z lat 2012-2015, a w Waszym...