Przejdź do głównej zawartości

Technika Pomodoro — efektywne zarządzanie czasem pracy

Ostatni wpis wprowadzający do stworzenia wtyczki Healthy with Visual Studio opisywać będzie ciekawą technikę do zarządzania czasem w pracy. Mowa będzie o Pomodoro , niezmiernie prostym i skutecznym sposobem na planowanie zadań, nie tylko dla programistów.

Zapanować nad czasem i zadaniami

Zapewne nie raz zawaleni byliście wieloma taskiami do zrobienia, a nie było pomysłu jak to ogarnąć. W jaki sposób rozdzielić zadania, aby był czas i na przerwę i na twórczą pracę.

W takim przypadku pomocna może okazać się technika Pomodoro. Jej twórcą jest Włoch Francesco Cirillo, a nazwa pochodzi od czasomierza kuchennego w kształcie pomidora. Jest to ciekawy sposób na zarządzanie naszym czasem w bardzo prosty sposób. Bez wielkiego przygotowania, bez jakiś dodatkowych narzędzi. Wystarczy timer ustawiony na 25 minut. Tylko tyle, ale i aż tyle.

desk

Jak zacząć z Pomodoro?

W celu rozpoczęcia przygody z Pomodoro potrzebna jest lista zadań do wykonania i czasomierz (kuchenny, w telefonie czy komputerze). Poszczególne kroki są następujące:

  • Wybierz zadanie do wykonania z listy wcześniej przygotowanych zadań

  • Ustaw czasomierz na 25 minut i wykonuj zadanie bez przerywania, co ważne pamiętać trzeba o tym, aby nie rozpraszać się. Odpada zatem Facebook czy YouTube. Jeśli ktoś będzie coś chciał od ciebie zaproponuj, że odezwiesz się/oddzwonisz za kilka minut (aż zakończysz zadanie)

  • Po 1 Pomodoro (po 25 minutach) zrób przerwę 5 minutową - kawa, herbata, toaleta, czy proste ćwiczenia rozciągające. Przerwa jest równie ważna, jak wykonane przed chwilą zadanie!

  • Po 4 Pomodoro (4x25 minut) robisz sobie dłuższą przerwę, 20-30 minut. W tym czasie można sprawdzić pocztę, zajrzeć na Facebooka lub porozmawiać o pogodzie lub Dudku, którego nie wzięli znowu na Mundial,

Dlaczego Pomodoro jest skuteczne?

Pomdoro jest prostą techniką, ale wymaga na początku samodyscypliny i przestrzegania kilku zasad. Nie można rozpraszać się i przerywać zadania. 25 minut jest na tyle krótkie, że jeśli jakaś osoba będzie chciała coś od ciebie, możesz zawsze poprosić o to, aby poczekała te kilka minut, aż do zakończenia Pomodoro. Z drugiej strony w tym krótkim czasie jesteśmy skupieni na jednym zadaniu, co wzmacnia naszą efektywność i koncentrację.

Po zakończeniu 25 minut przerwa jest obowiązkowa. Zapewne będzie ciężko przerwać coś, w momencie gdy jesteśmy we flow , ale czas na relaks jest równie ważny (a może i ważniejszy), co wykonywane zadanie.

W czasie Pomodoro wyeliminujmy wszelakie rozpraszacze, szczególnie sieci społecznościowe czy maile lub smsy. Łatwo jest zdekoncentrować się, a gorzej jest wrócić do wykonywanego zadania.

desk

Pomodoro pozwala na zaplanowania dnia, a także na analizę tego co w danym okresie robiliśmy. W prosty sposób można zakładać sobie cele i narzucać wyzwania, np. będę mniej siedział na Facebooku, więcej czasu poświęcę na naukę jakieś nowej technologii.

Technika nie musi być stosowana do każdego zadani i przez cały czas pracy nad zadaniami. Można wybrać kilka ważniejszych tasków i tylko do nich stosować Pomodoro.

Pierwszy kontakt z tą metodyką może być trudny. Warto jednak spróbować, chociażby dla sprawdzenia, jak bardzo mamy silną wolę, która utrzymuje nas z daleka od zewnętrznych rozpraszaczy. Niech pierwsze dni będą składały się tylko z jednej lub dwóch sesji z Pomodoro.

Pomodoro nie tylko zwiększy efektywność, ale także pomoże wyeliminować nadmierne przepracowanie.

Przedstawiona technika idealnie nadaje się do zastosowania w pracy deweloperów czy menadżerów, a także zapewne sprawdzi się w nauce dla uczniów i studentów. Warto jednak mieć na uwadze, że nie każda praca jest odpowiednia do tej techniki. Osoby pracujące w supporcie lub w innej pracy wymagającej natychmiastowego kontaktu z klientem, zapewne nie skorzystają z Pomodoro.

Od Pomodoro do wtyczki w Visual Studio

Pomimo tego, iż jest już wtyczka do IDE, która implementuje technikę Pomodoro, mam zamiar zrobić dodatek, który będzie znacznie szerszy. Prócz zarządzaniem czasem pracy, będzie także pomagał w przerwach. Nie obędzie się bez propozycji ćwiczeń, a może nawet postaram się analizować poszczególne fazy działania podczas zadań wykonywanych w Visual Studio.

desk

Temat jest jeszcze otwarty i nie zamykam się na zaproponowane sugestie i podpowiedzi. W tym momencie zabierać się będę już za pierwsze implementacje prostych wtyczek do IDE. Możliwości jakie oferuje Visual Studio dla osób tworzących rozszerzenia jest sporo, oby starczyło na wszystko czasu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien

Migracja starej wtyczki do nowej wersji Visual Studio 2017

Tworząc dodatek do Visual Studio zapewne wiele osób będzie uczyło się poprzez analizę kodu istniejących już dodatków (chociażby ze źródeł na GitHubie od MS ). Okazuje się jednak, że projekty pluginów stworzonych pod stare IDE zupełnie nie chcą kompilować się w nowej odsłonie Visual Studio. Jesteśmy zmuszeni do ręcznej migracji takich dodatków. Oto poradnik jak tego dokonać. Automatyczna aktualizacji (standardowa) Otwierając projekt, który został stworzony w starym IDE, w nowym Visual Studio 2017 dostaniemy standardowy komunikat o automatycznej aktualizacji. Nie mamy wyjścia i godzimy się na to. Po chwili projekt jest już gotowy na działanie w nowej wersji IDE. Niestety próba builda zakończy się niepowodzeniem. W tym momencie musimy sami przejść przez kluczowe elementy projektu, aby zaktualizować ręcznie dodatek. Nowe paczki z NuGeta Zaczniemy migrację o pobrania nowych paczek z NuGeta. Na zakładce aktualizujemy dostępne nowe składniki i restartujemy IDE, jeśli jest

Niezbędne, "zakazane" aplikacje do Windows Phone 7.5

Świat Windows Phone i nie tylko, czeka z niecierpliwością na nowe wcielenie systemu w wersji 8. Aby umilić czas, przygotowałem kolejną porcję aplikacji, których nie sposób znaleźć w Marketplace. Przedstawione niżej programy, rozszerzają możliwość konfiguracji Windows Phone, a także dodają nowe funkcje, niezbędne dla części z nas. W skrócie o czym dziś będzie mowa: WinTT - tweaker BlueManager - przesyłanie plików przez Bluetooth Orientation Lock - blokowanie autorotacji obrazu WinTT WinTT jest jednym z pierwszych tweakerów jakie powstały na Windows Phone. Oferuje on całkiem pokaźna liczbę opcji, dzięki którym można skonfigurować mobilne okienka. Aplikacja została podzielona na kilka grup, oto krótkie omówienia najciekawszych, dostępnych funkcji: Tweaks - kilka przydatnych opcji do włączenia. Warto zwrócić uwagę na: możliwość zwiększenia ilość zakładek w IE włączenie dostępu do Marketplace/Muzyki/Wideo podczas synchronizacji z Zune wymuszenie

Krew, pot i piksele, czyli branża gier crunchem stoi. Recenzja książki Schreiera Jasona

Branża gier już od dłuższego czasu przynosi znacznie większe zyski niż przemysł filmowy i muzyczny razem wzięty. Przypomnę tylko, że nowy Spider-Man, wydany tylko na konsole PS4, w weekend otwarcia zarobił prawie dwa razy tyle co film Spider-Man: Homecoming... Co ważne, zarabiają tu nie tylko tuzy gamedevu jak EA, Blizzard czy Activision, ale również jednoosobowe firemki, które swoim produktem trafiły w serca graczy. Szybki i łatwy dostęp do potencjalnych klientów m.in. dzięki Steamowi czy innym platformom cyfrowym, powoduje olbrzymi wysyp gier. Z tego zalewu produkcji tylko nielicznym się udaje, ale sukces może być na tyle spektakularny, że branża gier ciągle sama się nakręca. Z racji dość młodego wieku branży gier, dobrych książek opisujących gamedev od kuchni jest niezmienienie mało. Stąd też z drżącymi rękami zacząłem lekturę książki " *Krew, pot i piksele. Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry" * Schreiera Jasona.  Gamedev crunchem stoi Ca

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :) Pierwsze kroki w Windows Phone 7 Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej. Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność. Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany

Humble Voxatron Debut + tanie gry

Ponownie The Humble Indie Bundle atakuje nas świetną promocją. W skrócie czym jest Humble Indie Bundle: kupujesz gry za dowolne pieniądze gry są multiplatformowe brak zabezpieczeń pieniądze idą m.in. na cele charytatywne Pod http://www.humblebundle.com/ znajdziecie więcej szczegółów. W nowej odsłonie The Humble Indie Bundle, która obecnie zwie się: Humble Voxatron Debut możemy otrzymać Voxatron, a także jeśli wpłata przekroczy średnią aktualnych wpłat: The Binding of Isaac i Blocks That Matter. Voxatron Tytułowa pozycja to strzelanka z rzutem izometrycznym. Grę otrzymujemy w wersji alfa. Jest to jednocześnie pra-premiera. Nie posiada ona jednak jakiś znaczących defektów, przez co można spokojnie grać :) Mamy również gwarancję, iż będziemy dostawać wszelkie aktualizacje i dodatki, jakie otrzyma. Voxatron przy pierwszym uruchomieniu zachwyca, śwetną oprawą muzyczną. Tytułowy motyw z menu, przypomina stare czasy, kiedy muzykę z menu nuciło się jeszcze długo po