Przejdź do głównej zawartości

Powiadomienia z dobreprogramy.pl w C# — z dziennika dewelopera

Prace ku stworzeniu uniwersalnej aplikacji Windows 10 (+ Mobile) obsługującej powiadomienia z portalu dobreprogramy.pl posuwają się na przódu. We wcześniejszym poście przedstawiłem kod (plus projekt w VS), który służy do logowania się na swoje konto z poziomu C#. Został nam zatem ostatni etap w przygotowaniu serca naszej aplikacji - zarządzanie powiadomieniami. Zatem do dzieła!

Pobieramy powiadomienia z portalu w formacie JSON

Analiza sposobu działania powiadomień na portalu została przedstawiona w poście: Analizujemy kod portalu dobreprogramy.pl — czyli jak działa system powiadomień. Dziś przejdziemy już jednak do kodowania.

Zacznijmy zatem od pobrania JSONa z listą powiadomień dla zalogowanego użytkownika. Zakładamy oczywiście, że posiadamy już ciasteczko (w kodzie jest to zmienna cookie ), które identyfikuje zalogowanego użytkownika. Opis w jaki sposób jest to zrobione znajduje się w ostatnim wpisie (Logujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# ).


            request = WebRequest.Create(Const.NotifyUrlWithTimeStamp);
            request.Headers["Cookie"] = cookie;

            response = await request.GetResponseAsync();

            string pageSource;
            using (StreamReader sr = new StreamReader(response.GetResponseStream()))
            {
                pageSource = sr.ReadToEnd();
            }

Podobnie jak przy logowaniu, tworzymy zapytanie do serwera poprzez użycie metody z klasy abstrakcyjnej WebRequest. Naszym adresem docelowym jest:

http://www.dobreprogramy.pl/Providers/NotifyHelper.ashx?ping=ping&_=znacznik_czasu

Oczywiście zmienna znacznik_czasu będzie generowana przez nasz kod przy każdym zapytaniu. Jest to nic innego jak aktualna data JavaScript jako int (ilość milisekund od 1 stycznia 1970 roku).

Ważnym elementem jest tutaj uzupełnienie nagłówka o ciasteczko, jakie pozyskaliśmy na etapie logowania. W kolejnych krokach pobieramy zapytanie z serwera, czyli string posiadający odpowiedź w JSONie:

desk

Praca z JSONem - Json.NET na ratunek!

Zostaje nam zatem przerobienie JSONa na coś bardziej zjadliwego . Celem jest stworzenie obiektów nowej klasy, które będą reprezentować powiadomienia z portalu. Chcąc ułatwić pracę z JSONem, nie trzeba tworzyć klas pośrednich lub ręcznie parsować stringa. Posłużymy się tutaj deserializatorem z frameworku Json.NET. W tym celu do projektu dodajemy przez NuGeta pakiet Newtonsoft.Json . Nasz kod uzupełniamy o linijkę:


            var respList = (JObject)JsonConvert.DeserializeObject(pageSource);

Pozwoli to nam na operowanie na danych w znacznie wygodniejszy sposób:

desk

Jak wygląda powiadomienie?

W celu przechowywania powiadomień w aplikacji (bazka SQLite, a może coś bardziej trywialnego, jak plik XML ładowany, tylko częściowo, na wejście do aplikacji - to jeszcze kwestia otwarta). W tym celu stworzyłem klasę, która będzie przetrzymywała dane:



    public class Notification
    {
        public string Id { get; set; }

        public string PublicationId { get; set; }

        public string Avatar { get; set; }

        public string CustomText { get; set; }

        public string Title { get; set; }

        public string TargetUrl { get; set; }

        public DateTime AddedDate { get; set; }

        public NotificationType TypeValue { get; set; }

        public NotificationStatus Status { get; set; }

        public string UserName { get; set; }
    }


Pola są odwzorowaniem danych z JSONa, dodatkowo uzupełnione o bardziej strawne formaty odnośnie statusu powiadomienia (enum NotificationStatus), typu powiadomienia (enum NotificationType), a także daty przekonwertowanej na format DateTime.

Statusy powiadomień mamy dwa (w tym jeden własny, gdyby coś nowego się pojawiło: Unknown ). Typów notyfikacji jest znacznie więcej. Całość przedstawia się następująco:



        public enum NotificationType
        {
            Unknown = -1,
            Comment = 0,
            CommentBlog = 1,
            ProgramUpdate = 2,
            Contest = 3,
            FriendsAccept = 4,
            FriendsInvite = 5,
            BlogAnnotation = 6,
            PrivateMsg = 7,
            Mention = 8,
            License = 9,
            Badges = 10,
        }

        public enum NotificationStatus
        {
            Unknown = -1,
            New = 0,
            Old = 1
        }


Typy powiadomień w JSONie są w formie tekstu, więc parsujemy je wg następującego schematu:



        public static NotificationType ParseToNotificationType(string typeString)
        {
            if (string.IsNullOrWhiteSpace(typeString))
            {
                return NotificationType.Unknown;
            }

            typeString = typeString.ToLower();
            switch (typeString)
            {
                case "comment":
                    return NotificationType.Comment;
                case "comment_blog":
                    return NotificationType.CommentBlog;
                case "program_update":
                    return NotificationType.ProgramUpdate;
                case "contest":
                    return NotificationType.Contest;
                case "friends_accept":
                    return NotificationType.FriendsAccept;
                case "friends_invite":
                    return NotificationType.FriendsInvite;
                case "blog_annotation":
                    return NotificationType.BlogAnnotation;
                case "private_msg":
                    return NotificationType.PrivateMsg;
                case "mention":
                    return NotificationType.Mention;
                case "license":
                    return NotificationType.License;
                case "badges":
                    return NotificationType.Badges;
                default:
                    return NotificationType.Unknown;
            }
        }


JSON => Notification

Samo parsowanie z JSONa na nasz obiekt Notification jest trywialnie proste dzięki Json.NET:



            if (respList.HasValues)
            {
                var c = respList.First.First;

                for (int i = 0; i < c.Count(); i++)
                {
                    var ele = (JProperty)c.ElementAt(i);
                    Notification n = JsonConvert.DeserializeObject<Notification>(ele.Value.ToString());

                    n.AddedDate = new DateTime(1970, 1, 1).AddMilliseconds((long)(((JValue)ele.Value["Data"]).Value));
                    n.TypeValue = Enum.ParseToNotificationType(((JValue)ele.Value["Type"]).Value.ToString());
                    n.PublicationId = ele.Name.Split(':')[0];
                    n.Id = ele.Name.Split(':')[1];
                    notList.Add(n);
                }
            }


Głównym rdzeniem jest tutaj:

Notification n = JsonConvert.DeserializeObject<Notification>(ele.Value.ToString());

Nie chciałem się już bawić w jakieś convertery, więc ręcznie zamieniłem pola, które nie mogą być automatycznie zmapowane: AddedDate (rzutowanie daty z JS na DateTime), TypeValue (rzutowanie na enuma) oraz Id i PublicationId (trzeba rozdzielić oryginalne pole Name).

W taki oto sposób otrzymujemy piękną listę powiadomień w C#:

desk

Na takiej liście można już spokojnie pracować

Powiadomienie - odczytywanie/usuwanie

Zostało jeszcze dodanie metody, które oznaczy powiadomienie jako odczytane i usunięte. Wystarczy tutaj dodać mały kawałek kodu:



            var request = WebRequest.Create(Const.NotifyUrlRaw);
            request.Headers["Cookie"] = cookie;
            request.ContentType = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8";
            request.Method = "POST";

            byte[] form = Encoding.UTF8.GetBytes(string.Format("{1}%5B%5D={0}", id, method));
            using (Stream os = await request.GetRequestStreamAsync())
            {
                os.Write(form, 0, form.Length);
            }
            var resesponse = await request.GetResponseAsync();


Wysyłamy zapytanie pod adres: (pamiętając o ciasteczku)

http://www.dobreprogramy.pl/Providers/NotifyHelper.ashx

. Tym razem jednak dodajemy prostego forma, który zawiera id powiadomienia i typ akcji ( method = markAsRead/deleteNotify ) do wykonania na powiadomieniu (odczytanie/usunięcie). Oczywiście request uzupełniony jest o typ zawartości i metodę wysyłania zapytania.

W ten sposób stworzyliśmy pełnoprawny mechanizm do zarządzania powiadomieniami z portalu dobreprogramy.pl z poziomu kodu w C#.

Kolejne kroki?

Główny mechanizm do logowania i zarządzania powiadomieniami już mamy. Myślę, że w następnym tygodniu uda mi się złożyć coś, co nie będzie wyglądać dobrze :P , ale będzie działać w tle i pokazywać powiadomienia w Windows 10. Zobaczymy, czy uda się ten plan osiągnąć przed Wielkanocą i/lub maratonem w Dębnie ;)

Zapraszam do kolejnych odcinków z serii :)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…