Przejdź do głównej zawartości

Powiadomienia z dobreprogramy.pl w C# — z dziennika dewelopera

Prace ku stworzeniu uniwersalnej aplikacji Windows 10 (+ Mobile) obsługującej powiadomienia z portalu dobreprogramy.pl posuwają się na przódu. We wcześniejszym poście przedstawiłem kod (plus projekt w VS), który służy do logowania się na swoje konto z poziomu C#. Został nam zatem ostatni etap w przygotowaniu serca naszej aplikacji - zarządzanie powiadomieniami. Zatem do dzieła!

Pobieramy powiadomienia z portalu w formacie JSON

Analiza sposobu działania powiadomień na portalu została przedstawiona w poście: Analizujemy kod portalu dobreprogramy.pl — czyli jak działa system powiadomień. Dziś przejdziemy już jednak do kodowania.

Zacznijmy zatem od pobrania JSONa z listą powiadomień dla zalogowanego użytkownika. Zakładamy oczywiście, że posiadamy już ciasteczko (w kodzie jest to zmienna cookie ), które identyfikuje zalogowanego użytkownika. Opis w jaki sposób jest to zrobione znajduje się w ostatnim wpisie (Logujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# ).


            request = WebRequest.Create(Const.NotifyUrlWithTimeStamp);
            request.Headers["Cookie"] = cookie;

            response = await request.GetResponseAsync();

            string pageSource;
            using (StreamReader sr = new StreamReader(response.GetResponseStream()))
            {
                pageSource = sr.ReadToEnd();
            }

Podobnie jak przy logowaniu, tworzymy zapytanie do serwera poprzez użycie metody z klasy abstrakcyjnej WebRequest. Naszym adresem docelowym jest:

http://www.dobreprogramy.pl/Providers/NotifyHelper.ashx?ping=ping&_=znacznik_czasu

Oczywiście zmienna znacznik_czasu będzie generowana przez nasz kod przy każdym zapytaniu. Jest to nic innego jak aktualna data JavaScript jako int (ilość milisekund od 1 stycznia 1970 roku).

Ważnym elementem jest tutaj uzupełnienie nagłówka o ciasteczko, jakie pozyskaliśmy na etapie logowania. W kolejnych krokach pobieramy zapytanie z serwera, czyli string posiadający odpowiedź w JSONie:

desk

Praca z JSONem - Json.NET na ratunek!

Zostaje nam zatem przerobienie JSONa na coś bardziej zjadliwego . Celem jest stworzenie obiektów nowej klasy, które będą reprezentować powiadomienia z portalu. Chcąc ułatwić pracę z JSONem, nie trzeba tworzyć klas pośrednich lub ręcznie parsować stringa. Posłużymy się tutaj deserializatorem z frameworku Json.NET. W tym celu do projektu dodajemy przez NuGeta pakiet Newtonsoft.Json . Nasz kod uzupełniamy o linijkę:


            var respList = (JObject)JsonConvert.DeserializeObject(pageSource);

Pozwoli to nam na operowanie na danych w znacznie wygodniejszy sposób:

desk

Jak wygląda powiadomienie?

W celu przechowywania powiadomień w aplikacji (bazka SQLite, a może coś bardziej trywialnego, jak plik XML ładowany, tylko częściowo, na wejście do aplikacji - to jeszcze kwestia otwarta). W tym celu stworzyłem klasę, która będzie przetrzymywała dane:



    public class Notification
    {
        public string Id { get; set; }

        public string PublicationId { get; set; }

        public string Avatar { get; set; }

        public string CustomText { get; set; }

        public string Title { get; set; }

        public string TargetUrl { get; set; }

        public DateTime AddedDate { get; set; }

        public NotificationType TypeValue { get; set; }

        public NotificationStatus Status { get; set; }

        public string UserName { get; set; }
    }


Pola są odwzorowaniem danych z JSONa, dodatkowo uzupełnione o bardziej strawne formaty odnośnie statusu powiadomienia (enum NotificationStatus), typu powiadomienia (enum NotificationType), a także daty przekonwertowanej na format DateTime.

Statusy powiadomień mamy dwa (w tym jeden własny, gdyby coś nowego się pojawiło: Unknown ). Typów notyfikacji jest znacznie więcej. Całość przedstawia się następująco:



        public enum NotificationType
        {
            Unknown = -1,
            Comment = 0,
            CommentBlog = 1,
            ProgramUpdate = 2,
            Contest = 3,
            FriendsAccept = 4,
            FriendsInvite = 5,
            BlogAnnotation = 6,
            PrivateMsg = 7,
            Mention = 8,
            License = 9,
            Badges = 10,
        }

        public enum NotificationStatus
        {
            Unknown = -1,
            New = 0,
            Old = 1
        }


Typy powiadomień w JSONie są w formie tekstu, więc parsujemy je wg następującego schematu:



        public static NotificationType ParseToNotificationType(string typeString)
        {
            if (string.IsNullOrWhiteSpace(typeString))
            {
                return NotificationType.Unknown;
            }

            typeString = typeString.ToLower();
            switch (typeString)
            {
                case "comment":
                    return NotificationType.Comment;
                case "comment_blog":
                    return NotificationType.CommentBlog;
                case "program_update":
                    return NotificationType.ProgramUpdate;
                case "contest":
                    return NotificationType.Contest;
                case "friends_accept":
                    return NotificationType.FriendsAccept;
                case "friends_invite":
                    return NotificationType.FriendsInvite;
                case "blog_annotation":
                    return NotificationType.BlogAnnotation;
                case "private_msg":
                    return NotificationType.PrivateMsg;
                case "mention":
                    return NotificationType.Mention;
                case "license":
                    return NotificationType.License;
                case "badges":
                    return NotificationType.Badges;
                default:
                    return NotificationType.Unknown;
            }
        }


JSON => Notification

Samo parsowanie z JSONa na nasz obiekt Notification jest trywialnie proste dzięki Json.NET:



            if (respList.HasValues)
            {
                var c = respList.First.First;

                for (int i = 0; i < c.Count(); i++)
                {
                    var ele = (JProperty)c.ElementAt(i);
                    Notification n = JsonConvert.DeserializeObject<Notification>(ele.Value.ToString());

                    n.AddedDate = new DateTime(1970, 1, 1).AddMilliseconds((long)(((JValue)ele.Value["Data"]).Value));
                    n.TypeValue = Enum.ParseToNotificationType(((JValue)ele.Value["Type"]).Value.ToString());
                    n.PublicationId = ele.Name.Split(':')[0];
                    n.Id = ele.Name.Split(':')[1];
                    notList.Add(n);
                }
            }


Głównym rdzeniem jest tutaj:

Notification n = JsonConvert.DeserializeObject<Notification>(ele.Value.ToString());

Nie chciałem się już bawić w jakieś convertery, więc ręcznie zamieniłem pola, które nie mogą być automatycznie zmapowane: AddedDate (rzutowanie daty z JS na DateTime), TypeValue (rzutowanie na enuma) oraz Id i PublicationId (trzeba rozdzielić oryginalne pole Name).

W taki oto sposób otrzymujemy piękną listę powiadomień w C#:

desk

Na takiej liście można już spokojnie pracować

Powiadomienie - odczytywanie/usuwanie

Zostało jeszcze dodanie metody, które oznaczy powiadomienie jako odczytane i usunięte. Wystarczy tutaj dodać mały kawałek kodu:



            var request = WebRequest.Create(Const.NotifyUrlRaw);
            request.Headers["Cookie"] = cookie;
            request.ContentType = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8";
            request.Method = "POST";

            byte[] form = Encoding.UTF8.GetBytes(string.Format("{1}%5B%5D={0}", id, method));
            using (Stream os = await request.GetRequestStreamAsync())
            {
                os.Write(form, 0, form.Length);
            }
            var resesponse = await request.GetResponseAsync();


Wysyłamy zapytanie pod adres: (pamiętając o ciasteczku)

http://www.dobreprogramy.pl/Providers/NotifyHelper.ashx

. Tym razem jednak dodajemy prostego forma, który zawiera id powiadomienia i typ akcji ( method = markAsRead/deleteNotify ) do wykonania na powiadomieniu (odczytanie/usunięcie). Oczywiście request uzupełniony jest o typ zawartości i metodę wysyłania zapytania.

W ten sposób stworzyliśmy pełnoprawny mechanizm do zarządzania powiadomieniami z portalu dobreprogramy.pl z poziomu kodu w C#.

Kolejne kroki?

Główny mechanizm do logowania i zarządzania powiadomieniami już mamy. Myślę, że w następnym tygodniu uda mi się złożyć coś, co nie będzie wyglądać dobrze :P , ale będzie działać w tle i pokazywać powiadomienia w Windows 10. Zobaczymy, czy uda się ten plan osiągnąć przed Wielkanocą i/lub maratonem w Dębnie ;)

Zapraszam do kolejnych odcinków z serii :)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Humble Voxatron Debut + tanie gry

Ponownie The Humble Indie Bundle atakuje nas świetną promocją.W skrócie czym jest Humble Indie Bundle:kupujesz gry za dowolne pieniądzegry są multiplatformowebrak zabezpieczeńpieniądze idą m.in. na cele charytatywnePod http://www.humblebundle.com/ znajdziecie więcej szczegółów.W nowej odsłonie The Humble Indie Bundle, która obecnie zwie się: Humble Voxatron Debut możemy otrzymać Voxatron, a także jeśli wpłata przekroczy średnią aktualnych wpłat: The Binding of Isaac i Blocks That Matter.VoxatronTytułowa pozycja to strzelanka z rzutem izometrycznym. Grę otrzymujemy w wersji alfa. Jest to jednocześnie pra-premiera. Nie posiada ona jednak jakiś znaczących defektów, przez co można spokojnie grać :) Mamy również gwarancję, iż będziemy dostawać wszelkie aktualizacje i dodatki, jakie otrzyma.Voxatron przy pierwszym uruchomieniu zachwyca, śwetną oprawą muzyczną. Tytułowy motyw z menu, przypomina stare czasy, kiedy muzykę z menu nuciło się jeszcze długo po tym jak wyłączyliśmy grę.Nie sposób …

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Nokia Lumia 900 - recenzja najmocniejszego smartfona od Finów

Za nami już prezentacja nowego Windows Phone 8 oraz kilku urządzeń działających pod tym systemem. Takie cuda jak Nokia Lumia 920 / 820, HTC 8X / 8S, czy sporych rozmiarów Samsung Ativ S (4.8 calowy ekran) są marzeniem wielu z nas. Obecnie jednak ceny są dość wysokie (chociaż HTC 8S ma być już za 1300 zł..., tylko to nie Lumia... o czym na końcu tego wpisu), a i dostępność urządzeń na naszym rynku pozostawia wiele do życzenia. Cóż można zrobić w takiej sytuacji? Otóż nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakupić jedną z najlepszych słuchawek jakie wyszły w tym roku. Mowa oczywiście o Nokia Lumia 900, która pomimo tego, iż posiada Windows Phone 7, jest niesamowicie warta uwagi. Czym się charakteryzuje? Czy warto ją kupić? Jakie ma wady i zalety? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym wpisie. Zapraszam!HardwareNokia Lumia 900 jest najwyższym modelem od Finów. Moim skromnym zdaniem, to również najbardziej atrakcyjne urządzenie pracujące na Windows Phone 7, ale o tym za chwilę. "…

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :)Pierwsze kroki w Windows Phone 7Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej.Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność.Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany do najnowsz…

Windows Phone 7 - aplikacje na start

Czekając na premierę aktualizacji Mango do Windows Phone 7, która ma być wydana już na dniach, postanowiłem stworzyć wpis, opisujący aplikacje (darmowe) warte zainstalowania na swoim smartfonie.Jeśli nie wiesz co zainstalować "na dzień dobry" w Windows Phone 7, szukasz jakiś ciekawych aplikacji na swojego smartfona lub po prostu chcesz być na bieżąco z softem - ten wpis jest dla Ciebie! :) Smacznego ;)linki prowadzą do aplikacji Zune; jeśli nie ma linku to znaczy, że program nie był dostępny poprzez Zune, ale można go pobrać bezpośrednio z Marketplaceśrednia ocen i ilość recenzji dla każdego programu były brane z AppFlowMarketplace - wyszukiwarki (gorąco polecam!)AppFlow Ocena: 4,70/5 Recenzji: 230 Genialny program do wyszukiwania w Marketplace. To jest ta aplikacja od której warto zacząć przygodę z Windows Phone 7. Do wybory Top50 w następujących kategoriach:Top Indie Games- najlepsze gry niezależne,Top XBox Games - najlepsze gry na platformę Xbox na WP7,New & Impre…

Dysk SSD z Windows - konfiguracja

Wpis chcę zacząć od złożenia podziękowań na ręce Redakcji dobrychprogramów za wyróżnienie "bloger kwartału" i nagrodzenie dyskiem SSD (Kingston SSDNow V+100 96 GB - miodzio). Bardzo dziękuję za docenienie takiego szaraczka jak ja :) Mam nadzieję, że będę miał szansę się wyróżnić (i zasłużyć na wyróżnienie:P) oraz na to, aby zaskoczyć zarówno czytelników dobrychprogramów jak i Redakcję :)Kingston SSDNow V+100 96 GB - to nie jest recenzjaNie chce się powtarzać pisząc recenzję dysku SSD, którą zrobił już wcześniej Ave5 /pozdrawiam %) /. Różnica jest jedynie w większej pojemności.Ten wpis chciałbym poświecić konfiguracji dysku pod Windowsami. Ze względu na to, iż charakterystyka SSD wymusza pewnie działa, które dla dysku HDD nie miałyby sensu, a nawet powodowałyby spadek wydajności. Zanim jednak przejdę do optymalizacji...Krótko dodam kilka spostrzeżeń, odnośnie dysku SSD. Podczas zwykłem pracy, nie czuć przycięć i charakterystycznego dla dysków HDD, doczytywania danych, przy d…

Bazaar - alternatywny Windows Phone Marketplace z PC!

O Bazaar można było już usłyszeć. Jest to alternatywny Marketplace dla Windows Phone, który jest zbiorem aplikacji, których próżno szukać w Microsoftowym sklepie. W jednym miejscu otrzymujemy zbiór programów typu homebrew.Do tej pory był on dostępny jedynie poprzez aplikację instalowaną na odblokowane urządzenia z Windows Phone. Aby móc z niego ściągać na smartfona, należało mieć w pełni odblokowany system, wymagało to jednak przeinstalowania firmwareu na odpowiednio zmodyfikowany. Nie każdy chciał, ale i mógł to zrobić, gdyż jedynie kilka urządzeń doczekało się zmodyfikowanego systemu Windows Phone.Na szczęście ukazała się aplikacja desktopowa na Windowsa (do pobrania tutaj ), która pozwala na instalowanie aplikacji homebrew na urządzenia odblokowane już nawet developersko! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby móc zapoznać się z alternatywnym Marketplace!Aby móc korzystać z Bazaar for PC potrzebujemy:odblokowany telefon (developersko+)Zune na PCzainstalowane Windows Phone SDKBazaar for…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

The Humble Indie Bundle 3

The Humble (Indie) Bundle ?W dużym skrócie czym jest The Humble (Indie) Bundle:kupujesz paczkę gier za tyle ile chcesz! (dowolna kwota większa od $0 )gry nie mają żadnych zabezpieczeńbrak limitów pobrańpieniądze idą na cele charytatywne lub do developerów (sam ustalasz jaka część kwoty pójdzie do kogo)gry są wieloplatformowe (Windows, Linux, Mac OS X)często są to premiery na poszczególnych platformachThe Humble Indie Bundle 3 trwa tylko do 09.08.2011 (wtorek)http://www.humblebundle.comhttp://en.wikipedia.org/wiki/Humble_Indie_BundleNajczęściej są to gry Indie, tworzone przez jedną osobę lub mały zespół. Odróżniają się innowacyjną/zaskakującą/rewolcyjną rozgrywką. Zapewniają często więcej radości niż "pudełkowe" gry.W przeszłości była również paczka gier od większego developera (patrz dalej Humble Frozenbyte Bundle).HistoriaDo tej pory dostępne były następujące paczki z Humble (Indie) BundleHumble Indie Bundle 1 (4 - 10 maj 2010):World of GooAquariaGishPenumbra: OvertureLugar…