Przejdź do głównej zawartości

Pierwsza wersja aplikacji, ciasteczka i refactoring — dobreprogramy na Windows 10

Wcześniejsze dwa wpisy przedstawiały kompletny sposób na zalogowanie się do portalu i zarządzanie powiadomieniami. W momencie tworzenia już UI, pod Universal Windows Platform (UWP), okazało się jednak, że potrzebny jest mały refactoring, wymuszony przez cachowanie ciasteczek, które powoduje w pewnych przypadkach problemy. Dodatkowo zmieniło się założenie co do przechowywania danych użytkownika w apce, a także powstały dwa pierwsze ekrany do próbnej wersji aplikacji.

Cachowanie ciasteczek

Plan na napisanie aplikacji zakładał to, iż przy pierwszym requeście będziemy pobierali ciasteczko, a następnie do logowania i pozostałych działań na powiadomieniach będzie ono przesyłane z każdy zapytaniem. Był to dobry pomysł, ale niestety okazało się, że nadpisanie ciasteczka per request nie jest idealne.

Otóż ciasteczko z ID sesji przy logowaniu jest cachowane odgórnie i przesyłane w kolejnych zapytaniach. Problemem jest wówczas to, iż dodając do zapytania własne ciasteczko z ID sesji, idzie ono razem z poprzednią sesją (dorzucaną automatycznie). Wówczas np. po błędnym zalogowaniu (lub wylogowaniu ), nadal mogliśmy pobierać powiadomienia z poprzednio zalogowanego użytkownika.

Rozwiązaniem było zatem czyszczenie globalnego ciasteczka i zapisywanego w kontekście aplikacji. Stwierdziłem jednak, że można to rozszerzyć, wykorzystując powyższy fakt i przy okazji zrobić mały refactoring.

Refactoring

HttpClient

Na początek pozbyłem się klasy WebRequest i użyłem HttpClient (z Windows.Web.Http, nie z System.Net.Http), co było sugerowane w komentarzach. Faktycznie WebRequest w UWP był wrzucony tylko z czystej przyzwoitości i raczej nie powinno się już go używać w tego typu apkach. Główną jednak zaletą jest czystsza implementacja, niż w przypadku WebRequesta.

Brak jawnego pobierania ciasteczka

Wyrzuciłem kod, który tworzył pierwsze zapytanie do strony. Jego jedynym celem było pobrania ciasteczka, które miało być jawnie przechowywane i wysyłane przy każdym następnym requeście. Nie jest to zupełnie już potrzebne. Wystarczy, że usuniemy ciasteczka związane z sesją, wówczas przy poprawnym logowaniu serwer zwróci nam żądane ciasteczko. W ten sposób zaoszczędziliśmy zarówno na szybkości, jak i na ilości przesyłanych danych. Obecnie przed logowaniem czyszczone są ciasteczka: typowe .NETowe ASP.NET_SessionId , a także dodatkowe - NGDP_Auth .

Bez jawnej obsługi cookie

Ostatni element to samo ciasteczko z sesją. Obecnie nie ma potrzeby zarówno przechowywania go jawnie w aplikacji, jak i doklejania do każdego zapytania. Cache w aplikacji sama będzie trzymał ciasteczko, niezbędne do identyfikacji użytkownika. Wbudowany cache na poziomie systemu (per aplikacja), działa nawet po zamknięciu programu, więc odpada tutaj potrzeba przechowywania go jawnie.

Teraz przy uruchamianiu aplikacji, a przed logowaniem, wystarczy sprawdzić, czy istnieje jeszcze nieprzeterminowane ciasteczko z ID sesji w aplikacji. Dodatkowo, pozwoli to na stworzenie aplikacji, w której nie będzie przetrzymywanego hasła, a także jawnego trzymania ciasteczka do sesji zalogowanego użytkownika. Nie trzeba się martwić zatem o swoje dane :)

Obecnie logowanie wygląda w następujący sposób:


            using (var httpClient = new HttpClient())
            {
                request = new HttpRequestMessage(HttpMethod.Post, new Uri(Const.UrlLogin));
                request.Content = new HttpFormUrlEncodedContent(new[] {
                    new KeyValuePair<string, string>("what", "login"),
                    new KeyValuePair<string, string>("login", login),
                    new KeyValuePair<string, string>("password", password),
                    new KeyValuePair<string, string>("persistent", "true"),
                });

                try
                {
                    response = await httpClient.SendRequestAsync(request);
                }
                catch (Exception)
                {
                    return false;
                }
            }

            return response.StatusCode == Windows.Web.Http.HttpStatusCode.Ok;

Samo pobieranie powiadomień to niemalże dwie linijki kodu:


            using (var httpClient = new HttpClient())
            {
                request = new HttpRequestMessage(
                                HttpMethod.Get, new Uri(Const.UrlNotifyWithTimeStamp));
                response = await httpClient.SendRequestAsync(request);
            }

Czyszczenie ciasteczek robione jest w następujący sposób:


            var httpFilter = new Windows.Web.Http.Filters.HttpBaseProtocolFilter();

            httpFilter.CookieManager.DeleteCookie(
                new HttpCookie(Const.CookieSessionName, Const.UrlDomain, "/"));

            httpFilter.CookieManager.DeleteCookie(
                new HttpCookie(Const.NGDP_Auth, Const.UrlDomain, "/"));

Aplikacja - pierwsza wersja

Oczywiście, jak już wszystko zaczęło działać postanowiłem zrobić wstępny projekt, który będzie pozwalał na przetestowanie naocznie nowych elementów.

Do tworzenia aplikacji używam MVVM Light Toolkit. Co ciekawe, dostępne są już nowe XAML Behaviors, które stworzenie zostały m.in. pod UWP (domyślny szablon z MVVM Lighta używa starej wersji, dedykowanej Windows 8.1). Zapewne niedługo dorzucę także Cimbalino Toolkit, który znacznie uprzyjemnia pracę z UWP .

Obecne efekty nie są piękne , ale pozwalają na doszlifowywanie obecnych rozwiązań i tworzenie nowych elementów. Poniżej wrzucam kilka screenów z aplikacji na Windows 10 i Windows 10 Mobile. Zaznaczam, że nie są to mockupy, a screeny z działającej już aplikacji ;)

Windows 10

desk

desk

Windows 10 Mobile

desk

desk

W kolejnym odcinku...

W przyszłych commitach zapewne postaram się doszlifować listę z powiadomieniami. Jednakże to nie ona jest priorytetem. Chciałbym w następnym wpisie przedstawić sposób na działanie aplikacji w tle. Całość będzie sprowadzała się do pobierania co jakiś czas listy z powiadomieniami. Jeśli okaże się, że jest jakieś nowe powiadomienie, wówczas system wyświetli odpowiedni komunikat:

desk

desk

Zatem, do następnego ;)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra