Przejdź do głównej zawartości

Logujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# (+ wprowadzenie do projektu)

Dwa ostatnie wpisy przedstawiały analizę sposobu logowania się i zarządzania powiadomieniami na portalu dobreprogramy. Przyszedł już czas na stworzenie kodu w C#, który pozwałaby już coś w praktyce zrobić.

Dzisiaj skupimy się na logowaniu do portalu, a zapewne na dniach przedstawię mechanizm do zarządzania powiadomieniami.

Na początku jednak mały wstęp odnośnie samego projektu.

Szkielet aplikacji

desk

Aplikacja tworzona będzie w Visual Studio 2015 Community (wersja pozwala na działania komercyjne, zupełnie za darmo, szczegóły licencji tutaj ).

Projektem naszym jest oczywiście aplikacja uniwersalna - Universal Windows. Pozwala ona na tworzenie oprogramowania zarówno pod Windows 10, jak i Winodows 10 Mobile.

desk

Oprócz powyższego projektu, do solucji dorzucę również projekt do zarządzania logiką (Class Library do apek uniwersalnych). Będzie on odpowiadał za komunikację ze stroną portalu, zarządzał powiadomieniami od strony naszej apki, a także zajmie się mapowaniem obiektów i innymi rzeczami, które w przyszłości będą dochodziły do aplikacji. Zapewne będzie trzeba stworzyć również rodzaj lokalnej bazy, do przetrzymywania historycznych powiadomień i ustawień. Nie wykluczam także powiększenie apki o kolejne moduły, które pozwolą na zarządzanie kontem, a może nawet pokuszę się o jakieś rozszerzenie funkcjonalności (jakieś dodatkowe powiadomienia?).

Trzecim projektem jest Unit Test, który będzie służył do testowania kodu. Na początek będzie to główny rdzeń solucji, tuż obok logiki. Ze względu na to, iż w pierwszej kolejności zadbać chcę o podstawowe funkcjonalności komunikacyjne pomiędzy portalem, a aplikacją - to testy jednostkowe będą głównym sposobem na sprawdzenie poprawności kodu.

desk

Refactoring to podstawa

Oczywiście taki szkielet projektu jest tylko przejściowym stadium. W miarę rozrostu aplikacji zajdzie zapewne potrzeba na podzielenie kodu na odrębne projekty, dokonanie zmian i reorganizacji. Jednakże na sam początek taki niewielki podział powinien wystarczyć.

Przejdźmy zatem do mięska...

Logujemy się z poziomu kodu

Logowanie do aplikacji podzielić można na dwa etapy:

  • Pobranie ciasteczka

  • Zalogowanie się do portalu z użyciem ciasteczka

Uzyskiwanie ciasteczka

Punkt pierwszy wymaga od nas pobrania ciasteczka z portalu. Sprawa jest prosta, musimy pozyskać ciasteczko, które będzie wykorzystane w logowaniu (po szczegóły odsyłam do wcześniejszego wpisu ). W tym celu wystarczy jedynie pobrać stronę, która zwrócimy nam Id (ciasteczko), identyfikujące sesję użytkowania (jeszcze niezalogowanego) po stronie serwera.

W tym celu w z poziomu kodu należy wywołać zapytanie do serwera o dowolną stronę. Do tego zadania wytypowałem stronę z klasycznym logowaniem. Nie będziemy się przez nią w żaden sposób logować, ale pozyskamy z niej ciasteczko. Jest to najlżejsza strona i najszybciej uda się nam pobrać wymagane dane.

Kod wygląda następująco:


            WebResponse response = null;
            WebRequest request = null;
            string cookie = string.Empty;

            //get Cookie from old login page
            request = WebRequest.Create(Const.OldLoginUrlWithTimeStamp);
            request.Method = "GET";
            response = await request.GetResponseAsync();

            cookie = response.Headers["Set-cookie"]?.Split(';')?.FirstOrDefault();

Do stworzenia requesta użyjemy metody Create z klasy abstrakcyjnej WebRequest. OldLoginUrlWithTimeStamp jest właściwością zwracająca adres

https://ssl.dobreprogramy.pl/Logowanie.html

ze znacznikiem czasu (aby nic przypadkiem nie wpadło nam do cache). Dodajemy dodatkowo informację, że wyślemy zapytanie GETem.

Pobieranie danych zrobione jest asynchronicznie, aby nie obawiać się o zamrażanie się UI podczas połączenia. GetResponseAsync zwróci nam odpowiedź z serwera, czyli stronę z logowaniem. Nas interesuje jednak tylko ciasteczko z nagłówka, które pobierzemy prosto w ten sposób:


            cookie = response.Headers["Set-cookie"]?.Split(';')?.FirstOrDefault();

Mamy już ciasteczko. Teraz musimy zalogować się z użyciem pobranego ciasteczka.

Logowanie!

Przystępujemy zatem do naszego małego finału. Zakładamy, że login i hasło jest przekazywane nam w metodzie w postaci parametrów login i password .

Budujemy zatem zapytanie do serwera, które zaloguje nam użytkownika.


            request = WebRequest.Create(Const.LoginUrl);
            request.Method = "POST";
            request.Headers["Cookie"] = cookie;
            request.ContentType = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8";
            byte[] form = Encoding.UTF8.GetBytes(
                "what=login&login=" + Uri.EscapeDataString(login)
                + "&password=" + Uri.EscapeDataString(password) +
                "&persistent=true");
            using (Stream os = await request.GetRequestStreamAsync())
            {
                os.Write(form, 0, form.Length);
            }

Podobnie jak wyżej, posłużymy się metodą Create z klasy WebRequest , tym razem jednam wyślemy POSTa po adres:

https://ssl.dobreprogramy.pl/Providers/LoginProvider.ashx

Mając już ciasteczko dodajemy go do nagłówka zapytania. Wymagane jest również ustawienie typu zawartości wysyłanych danych. Dzięki wcześniejszemu postowi wiemy, jakie dane są uzupełnianie w przeglądarce i dokładnie to same informacje przekazujemy do requesta w polu ContentType .

"Formularz" ( form ) logowania budujemy również w taki sam sposób, jak podsłuchaliśmy w przeglądarce. Oprócz informacji o typie zapytania ( what=login ) i autologowaniu w przyszłości ( persistent=true ) musimy tutaj podać hasło i login użytkownika ( login i password ). Tutaj musimy zadbać o poprawność danych, login i hasło muszą zostać zapisane w formie, która nie spowoduje błędów w przesyłaniu danych w ten sposób. Z pomocą przyjdzie metoda EscapeDataString z wbudowanej klasy pomocniczej Uri, która pozwoli na dodanie tzw. znaków ucieczki. Czyli np. taki tekst:

Nancy krzyknęła "Hello World!" do tłumu.

zamieni na:

Nancy krzykn\u0119\u0142a \"Hello World!\" do t\u0142umu.

Mamy zatem już przygotowany formularz, jedynie co zostało to wysłanie requestu na serwer, aby dokonać logowania. Robimy to poprzez:

response = await request.GetResponseAsync();

Jeśli wszystko się udało, ciasteczko przechowywane w zmiennej cookie wskazywać będzie na sesję zalogowanego użytkownika, którego dane pobraliśmy:

desk

Co jeśli dane do logowanie byłyby niepoprawne? Wówczas przy wywołaniu GetResponseAsync otrzymamy wyjątek z serwera:

desk

Dodajmy zatem jeszcze proste (na ten czas) rozwiązanie w postaci kodu try..catch , który pozwoli na detekcję błędnych danych do logowania:

            try
            {
                response = await request.GetResponseAsync();
            }
            catch (WebException e) 
            when (((HttpWebResponse)e.Response).StatusCode == HttpStatusCode.Unauthorized)
            {
                return string.Empty;
            }
            catch (Exception)
            {
                return null;
            }

Kolejne kroki?

Mamy zatem już podstawowy mechanizm do logowania. Śmiało można sprawdzać różne warianty danych przy testach jednostkowych. Zanim będziemy dalej rozbudowywali program i go zabezpieczali, w kolejnym wpisie przedstawię kod do zarządzania systemem powiadomień na portalu.

Będzie można prześledzić sposób na pobieranie i oznaczanie powiadomień w C#, a także przedstawię mapowanie danych jak i typy informacji, jakie otrzymujemy z serwera.

Zapraszam do kolejnych odcinków z serii :)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Humble Voxatron Debut + tanie gry

Ponownie The Humble Indie Bundle atakuje nas świetną promocją.W skrócie czym jest Humble Indie Bundle:kupujesz gry za dowolne pieniądzegry są multiplatformowebrak zabezpieczeńpieniądze idą m.in. na cele charytatywnePod http://www.humblebundle.com/ znajdziecie więcej szczegółów.W nowej odsłonie The Humble Indie Bundle, która obecnie zwie się: Humble Voxatron Debut możemy otrzymać Voxatron, a także jeśli wpłata przekroczy średnią aktualnych wpłat: The Binding of Isaac i Blocks That Matter.VoxatronTytułowa pozycja to strzelanka z rzutem izometrycznym. Grę otrzymujemy w wersji alfa. Jest to jednocześnie pra-premiera. Nie posiada ona jednak jakiś znaczących defektów, przez co można spokojnie grać :) Mamy również gwarancję, iż będziemy dostawać wszelkie aktualizacje i dodatki, jakie otrzyma.Voxatron przy pierwszym uruchomieniu zachwyca, śwetną oprawą muzyczną. Tytułowy motyw z menu, przypomina stare czasy, kiedy muzykę z menu nuciło się jeszcze długo po tym jak wyłączyliśmy grę.Nie sposób …

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Nokia Lumia 900 - recenzja najmocniejszego smartfona od Finów

Za nami już prezentacja nowego Windows Phone 8 oraz kilku urządzeń działających pod tym systemem. Takie cuda jak Nokia Lumia 920 / 820, HTC 8X / 8S, czy sporych rozmiarów Samsung Ativ S (4.8 calowy ekran) są marzeniem wielu z nas. Obecnie jednak ceny są dość wysokie (chociaż HTC 8S ma być już za 1300 zł..., tylko to nie Lumia... o czym na końcu tego wpisu), a i dostępność urządzeń na naszym rynku pozostawia wiele do życzenia. Cóż można zrobić w takiej sytuacji? Otóż nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakupić jedną z najlepszych słuchawek jakie wyszły w tym roku. Mowa oczywiście o Nokia Lumia 900, która pomimo tego, iż posiada Windows Phone 7, jest niesamowicie warta uwagi. Czym się charakteryzuje? Czy warto ją kupić? Jakie ma wady i zalety? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w tym wpisie. Zapraszam!HardwareNokia Lumia 900 jest najwyższym modelem od Finów. Moim skromnym zdaniem, to również najbardziej atrakcyjne urządzenie pracujące na Windows Phone 7, ale o tym za chwilę. "…

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :)Pierwsze kroki w Windows Phone 7Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej.Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność.Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany do najnowsz…

Windows Phone 7 - aplikacje na start

Czekając na premierę aktualizacji Mango do Windows Phone 7, która ma być wydana już na dniach, postanowiłem stworzyć wpis, opisujący aplikacje (darmowe) warte zainstalowania na swoim smartfonie.Jeśli nie wiesz co zainstalować "na dzień dobry" w Windows Phone 7, szukasz jakiś ciekawych aplikacji na swojego smartfona lub po prostu chcesz być na bieżąco z softem - ten wpis jest dla Ciebie! :) Smacznego ;)linki prowadzą do aplikacji Zune; jeśli nie ma linku to znaczy, że program nie był dostępny poprzez Zune, ale można go pobrać bezpośrednio z Marketplaceśrednia ocen i ilość recenzji dla każdego programu były brane z AppFlowMarketplace - wyszukiwarki (gorąco polecam!)AppFlow Ocena: 4,70/5 Recenzji: 230 Genialny program do wyszukiwania w Marketplace. To jest ta aplikacja od której warto zacząć przygodę z Windows Phone 7. Do wybory Top50 w następujących kategoriach:Top Indie Games- najlepsze gry niezależne,Top XBox Games - najlepsze gry na platformę Xbox na WP7,New & Impre…

Dysk SSD z Windows - konfiguracja

Wpis chcę zacząć od złożenia podziękowań na ręce Redakcji dobrychprogramów za wyróżnienie "bloger kwartału" i nagrodzenie dyskiem SSD (Kingston SSDNow V+100 96 GB - miodzio). Bardzo dziękuję za docenienie takiego szaraczka jak ja :) Mam nadzieję, że będę miał szansę się wyróżnić (i zasłużyć na wyróżnienie:P) oraz na to, aby zaskoczyć zarówno czytelników dobrychprogramów jak i Redakcję :)Kingston SSDNow V+100 96 GB - to nie jest recenzjaNie chce się powtarzać pisząc recenzję dysku SSD, którą zrobił już wcześniej Ave5 /pozdrawiam %) /. Różnica jest jedynie w większej pojemności.Ten wpis chciałbym poświecić konfiguracji dysku pod Windowsami. Ze względu na to, iż charakterystyka SSD wymusza pewnie działa, które dla dysku HDD nie miałyby sensu, a nawet powodowałyby spadek wydajności. Zanim jednak przejdę do optymalizacji...Krótko dodam kilka spostrzeżeń, odnośnie dysku SSD. Podczas zwykłem pracy, nie czuć przycięć i charakterystycznego dla dysków HDD, doczytywania danych, przy d…

Bazaar - alternatywny Windows Phone Marketplace z PC!

O Bazaar można było już usłyszeć. Jest to alternatywny Marketplace dla Windows Phone, który jest zbiorem aplikacji, których próżno szukać w Microsoftowym sklepie. W jednym miejscu otrzymujemy zbiór programów typu homebrew.Do tej pory był on dostępny jedynie poprzez aplikację instalowaną na odblokowane urządzenia z Windows Phone. Aby móc z niego ściągać na smartfona, należało mieć w pełni odblokowany system, wymagało to jednak przeinstalowania firmwareu na odpowiednio zmodyfikowany. Nie każdy chciał, ale i mógł to zrobić, gdyż jedynie kilka urządzeń doczekało się zmodyfikowanego systemu Windows Phone.Na szczęście ukazała się aplikacja desktopowa na Windowsa (do pobrania tutaj ), która pozwala na instalowanie aplikacji homebrew na urządzenia odblokowane już nawet developersko! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby móc zapoznać się z alternatywnym Marketplace!Aby móc korzystać z Bazaar for PC potrzebujemy:odblokowany telefon (developersko+)Zune na PCzainstalowane Windows Phone SDKBazaar for…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Zdrowa praca przy komputerze cz. 2 - Urządzenia wspomagające

Postanowiłem dodać, króciutki wpis o pewnym małym urządzeniu, które zakupiłem kilka lat temu, pod wpływem artykułu w gazecie (niech mają! :P) CD-ACTION. Recenzent zachwycał się kuleczką, którą kręcił w dłoni. Uznałem to za kolejny zbędny gadżet, aż do momentu, gdy uświadomiłem, sobie, iż jestem w grupie podwyższonego ryzyka narażonego na zespół cieśni nadgarstka. Poza tym zbliżały się Święta i pomyślałem, że kupie sobie coś ciekawego (ile można dostawać skarpet i krawatów :P)Zespół cieśni nadgarstkaStan chorobowy tworzy się w wyniku długotrwałego nacisku na nerw pośrodkowy, biegnący w kanale nadgarstka. Powstaje ona często, gdy wykonujemy te same czynności ruchowe. W naszym przypadku na wskutek długotrwałego pisania na klawiaturze / używania myszki bez specjalnych podkładek.Objawy zespołu cieśni nadgarstka:osłabienie chwytuproblemy z zaciśnięciem ręki w pięśćmrowienie / bóle w nadgarstku / palcachosłabione czucie w palcachwypadanie trzymanych przedmiotów z rękiObjawy często pojawiają…