Przejdź do głównej zawartości

Logujemy się do dobreprogramy.pl z poziomu kodu C# (+ wprowadzenie do projektu)

Dwa ostatnie wpisy przedstawiały analizę sposobu logowania się i zarządzania powiadomieniami na portalu dobreprogramy. Przyszedł już czas na stworzenie kodu w C#, który pozwałaby już coś w praktyce zrobić.

Dzisiaj skupimy się na logowaniu do portalu, a zapewne na dniach przedstawię mechanizm do zarządzania powiadomieniami.

Na początku jednak mały wstęp odnośnie samego projektu.

Szkielet aplikacji

desk

Aplikacja tworzona będzie w Visual Studio 2015 Community (wersja pozwala na działania komercyjne, zupełnie za darmo, szczegóły licencji tutaj ).

Projektem naszym jest oczywiście aplikacja uniwersalna - Universal Windows. Pozwala ona na tworzenie oprogramowania zarówno pod Windows 10, jak i Winodows 10 Mobile.

desk

Oprócz powyższego projektu, do solucji dorzucę również projekt do zarządzania logiką (Class Library do apek uniwersalnych). Będzie on odpowiadał za komunikację ze stroną portalu, zarządzał powiadomieniami od strony naszej apki, a także zajmie się mapowaniem obiektów i innymi rzeczami, które w przyszłości będą dochodziły do aplikacji. Zapewne będzie trzeba stworzyć również rodzaj lokalnej bazy, do przetrzymywania historycznych powiadomień i ustawień. Nie wykluczam także powiększenie apki o kolejne moduły, które pozwolą na zarządzanie kontem, a może nawet pokuszę się o jakieś rozszerzenie funkcjonalności (jakieś dodatkowe powiadomienia?).

Trzecim projektem jest Unit Test, który będzie służył do testowania kodu. Na początek będzie to główny rdzeń solucji, tuż obok logiki. Ze względu na to, iż w pierwszej kolejności zadbać chcę o podstawowe funkcjonalności komunikacyjne pomiędzy portalem, a aplikacją - to testy jednostkowe będą głównym sposobem na sprawdzenie poprawności kodu.

desk

Refactoring to podstawa

Oczywiście taki szkielet projektu jest tylko przejściowym stadium. W miarę rozrostu aplikacji zajdzie zapewne potrzeba na podzielenie kodu na odrębne projekty, dokonanie zmian i reorganizacji. Jednakże na sam początek taki niewielki podział powinien wystarczyć.

Przejdźmy zatem do mięska...

Logujemy się z poziomu kodu

Logowanie do aplikacji podzielić można na dwa etapy:

  • Pobranie ciasteczka

  • Zalogowanie się do portalu z użyciem ciasteczka

Uzyskiwanie ciasteczka

Punkt pierwszy wymaga od nas pobrania ciasteczka z portalu. Sprawa jest prosta, musimy pozyskać ciasteczko, które będzie wykorzystane w logowaniu (po szczegóły odsyłam do wcześniejszego wpisu ). W tym celu wystarczy jedynie pobrać stronę, która zwrócimy nam Id (ciasteczko), identyfikujące sesję użytkowania (jeszcze niezalogowanego) po stronie serwera.

W tym celu w z poziomu kodu należy wywołać zapytanie do serwera o dowolną stronę. Do tego zadania wytypowałem stronę z klasycznym logowaniem. Nie będziemy się przez nią w żaden sposób logować, ale pozyskamy z niej ciasteczko. Jest to najlżejsza strona i najszybciej uda się nam pobrać wymagane dane.

Kod wygląda następująco:


            WebResponse response = null;
            WebRequest request = null;
            string cookie = string.Empty;

            //get Cookie from old login page
            request = WebRequest.Create(Const.OldLoginUrlWithTimeStamp);
            request.Method = "GET";
            response = await request.GetResponseAsync();

            cookie = response.Headers["Set-cookie"]?.Split(';')?.FirstOrDefault();

Do stworzenia requesta użyjemy metody Create z klasy abstrakcyjnej WebRequest. OldLoginUrlWithTimeStamp jest właściwością zwracająca adres

https://ssl.dobreprogramy.pl/Logowanie.html

ze znacznikiem czasu (aby nic przypadkiem nie wpadło nam do cache). Dodajemy dodatkowo informację, że wyślemy zapytanie GETem.

Pobieranie danych zrobione jest asynchronicznie, aby nie obawiać się o zamrażanie się UI podczas połączenia. GetResponseAsync zwróci nam odpowiedź z serwera, czyli stronę z logowaniem. Nas interesuje jednak tylko ciasteczko z nagłówka, które pobierzemy prosto w ten sposób:


            cookie = response.Headers["Set-cookie"]?.Split(';')?.FirstOrDefault();

Mamy już ciasteczko. Teraz musimy zalogować się z użyciem pobranego ciasteczka.

Logowanie!

Przystępujemy zatem do naszego małego finału. Zakładamy, że login i hasło jest przekazywane nam w metodzie w postaci parametrów login i password .

Budujemy zatem zapytanie do serwera, które zaloguje nam użytkownika.


            request = WebRequest.Create(Const.LoginUrl);
            request.Method = "POST";
            request.Headers["Cookie"] = cookie;
            request.ContentType = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8";
            byte[] form = Encoding.UTF8.GetBytes(
                "what=login&login=" + Uri.EscapeDataString(login)
                + "&password=" + Uri.EscapeDataString(password) +
                "&persistent=true");
            using (Stream os = await request.GetRequestStreamAsync())
            {
                os.Write(form, 0, form.Length);
            }

Podobnie jak wyżej, posłużymy się metodą Create z klasy WebRequest , tym razem jednam wyślemy POSTa po adres:

https://ssl.dobreprogramy.pl/Providers/LoginProvider.ashx

Mając już ciasteczko dodajemy go do nagłówka zapytania. Wymagane jest również ustawienie typu zawartości wysyłanych danych. Dzięki wcześniejszemu postowi wiemy, jakie dane są uzupełnianie w przeglądarce i dokładnie to same informacje przekazujemy do requesta w polu ContentType .

"Formularz" ( form ) logowania budujemy również w taki sam sposób, jak podsłuchaliśmy w przeglądarce. Oprócz informacji o typie zapytania ( what=login ) i autologowaniu w przyszłości ( persistent=true ) musimy tutaj podać hasło i login użytkownika ( login i password ). Tutaj musimy zadbać o poprawność danych, login i hasło muszą zostać zapisane w formie, która nie spowoduje błędów w przesyłaniu danych w ten sposób. Z pomocą przyjdzie metoda EscapeDataString z wbudowanej klasy pomocniczej Uri, która pozwoli na dodanie tzw. znaków ucieczki. Czyli np. taki tekst:

Nancy krzyknęła "Hello World!" do tłumu.

zamieni na:

Nancy krzykn\u0119\u0142a \"Hello World!\" do t\u0142umu.

Mamy zatem już przygotowany formularz, jedynie co zostało to wysłanie requestu na serwer, aby dokonać logowania. Robimy to poprzez:

response = await request.GetResponseAsync();

Jeśli wszystko się udało, ciasteczko przechowywane w zmiennej cookie wskazywać będzie na sesję zalogowanego użytkownika, którego dane pobraliśmy:

desk

Co jeśli dane do logowanie byłyby niepoprawne? Wówczas przy wywołaniu GetResponseAsync otrzymamy wyjątek z serwera:

desk

Dodajmy zatem jeszcze proste (na ten czas) rozwiązanie w postaci kodu try..catch , który pozwoli na detekcję błędnych danych do logowania:

            try
            {
                response = await request.GetResponseAsync();
            }
            catch (WebException e) 
            when (((HttpWebResponse)e.Response).StatusCode == HttpStatusCode.Unauthorized)
            {
                return string.Empty;
            }
            catch (Exception)
            {
                return null;
            }

Kolejne kroki?

Mamy zatem już podstawowy mechanizm do logowania. Śmiało można sprawdzać różne warianty danych przy testach jednostkowych. Zanim będziemy dalej rozbudowywali program i go zabezpieczali, w kolejnym wpisie przedstawię kod do zarządzania systemem powiadomień na portalu.

Będzie można prześledzić sposób na pobieranie i oznaczanie powiadomień w C#, a także przedstawię mapowanie danych jak i typy informacji, jakie otrzymujemy z serwera.

Zapraszam do kolejnych odcinków z serii :)

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Powiadomienia z dobreprogramy.pl na Windows — konkurs „Daj się poznać 2016”

Na portalu dzieje się coraz więcej, a szczególnie teraz, gdy Redakcja uruchomiła swojego bloga , a także BugTrackera . Szczególnie ten ostatni jest interesującym eksperymentem, który wydaje się być świeżym podejściem do kontaktu z czytelnikami w polskim Internecie. W ten klimat idealnie wpisywać się będzie ciekawa inicjatywa, której będę uczestnikiem :) Daj się poznać - edycja 2016 Niedawno wystartował konkurs Daj się poznać , a jego celem jest rozruszanie programistów, którzy prowadzą blogi. Każdy z uczestników musi założyć nowy (lub kontynuować już istniejący) projekt open source i udostępnić go na GitHubie. Głównym celem nie jest stworzenie czegoś, co będzie wyjątkowe na skalę międzynarodową, a dzielenie się wiedzą i kodem z innymi. Stąd też prócz wrzucania kolejnych plików na GitHuba, ważnym elementem jest także tworzenie postów, które będą przedstawiały problemy i postęp prac nad zagadnieniem. Pomimo, że konkurs już wystartował na dniach, nadal można zgłas

Huawei Watch GT Active vs Garmin Fenix 5 - pojedynek Dawida z Goliatem?

Redakcja podrzuciła nam do przetestowania sprzęt od Huawei i powiem szczerze, że jestem bardzo rozdarty w stosunku Huawei Watch GT Active jaki otrzymałem do "zabawy", ale po kolei. Od ponad dwóch lat używam Garmina Fenixa 5 (a wcześniej miałem jeszcze kilka innych Garminów po drodze). Przyznaję, że jestem bardziej niż zadowolony z tego smartwatcha. Używam go do uprawniania sportów (bieganie, rower), ale także na co dzień, jako zegarka/smartwatcha. Praktycznie od ponad dwóch lat nie zdejmuję go z nadgarstka. Mimo, że jest to sprzęt idealny, ma jedną wadę - cenę. Wersja z szafirowym szkłem kosztuje ponad 2 200 zł (co innego, że polecam zakup tej wersji, gdyż dzięki temu zegarek nadal wygląda jak nowy, a swoje już przeszedł). Od jakiegoś czasu sprawdzam co jest na rynku w tym temacie i szukam dla znajomych jakiejś tańszej alternatywy. Czy jest nią właśnie Huawei Watch GT Active? Ciężko powiedzieć, ale sami oceńcie... Sprzęt Oba zegarki wyglądają bardzo podobnie i są w tym

MS SQL - timestamp, datetime i rowversion

Tworząc bazę często natykamy się na konieczność stworzenia mechanizmu, który będzie pozwalał na wykrywanie zmian w poszczególnych wierszach tabeli. Różne są podejścia do tego zagadnienia. Na przykładzie bazy MS SQL można rozwiązać to na kilka sposobów. Do tego celu idealnie nada się change tracking z tombstonem, czy CDC (change data capture) dla wersji enterprise. W tym wpisie skupię się jednak na prostszym rozwiązaniu, a mianowicie timestampie, który jest realizowany automatycznie (wystarczy kolumnie nadać typ timestamp lub w innym przypadku dodana zostanie kolumna o nazwie timestamp - stąd taki typ może mieć tylko jedna kolumna w tabeli). MS SQL: timestamp != datetime Timestamp jest niczym innym jak znacznikiem czasowym określającym ostatnią aktualizację na rekordzie. Jednakże w MS SQL timestamp nie jest wcale znacznikiem czasu, a ośmioznakowa tablicą binarna. Co więcej, nie ma sposobu, aby zrzutować timestampa w MSSQL na datetime (o co wiele osób pyta w sieci). Jest to niem

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować. W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki. Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie. Zapewne

Epson EcoTank — domowa drukarnia i fotolab w jednym

Testy drukarki Epson EcoTank L3110 niestety już dobiegły do końca i sprzęt trzeba zwrócić. Przez ostatnie tygodnie wydrukowałem grubo pand 200 zdjęć i ponad 50 stron tekstu. W pożegnalnym wpisie przedstawię kilka porad i uwag odnośnie drukowania zdjęć w domu za pomocą drukarek EcoTank.  Domowy fotolab - koszty Drukowanie w domu zdjęć do albumu to kusząca propozycja. Z drukarką EcoTank jest to dodatkowo bardzo opłacalny sposób na tanie zdjęcia do albumu. Zacznijmy od kosztów tuszu. Otóż pojedyncza buteleczka z tuszem to wydatek 25 złotych (65 ml). Takich tuszy potrzeba nam 4 (pełen CMYK). Po wydrukowaniu 200 zdjęć bez ramek (format 10x15 cm), w najwyższej jakości druku, ubyło około 1/4 wszystkich tuszy: Można zatem przyjąć, że wydrukowanie jednego zdjęcia 10x15 cm najwyższej jakości kosztuje około __12 gr (tusz), __ ustalmy że tusze ubywają jednakowo. Dodajmy do tego jeszcze koszt papieru: 10 gr (paczka 100 arkuszy, 250 g). Sumarycznie wychodzi __ __ zatem 22 gr (tusz+papi