Przejdź do głównej zawartości

Ewolucja kafelków w Windows Phone i Mobile, czyli historia ekranu startowego w mobilnych okienkach

Windows Phone to kafelki. Można je lubić lub nie, ale na pewno nie można przejść obok nich obojętnie. Mimo, iż każdy kojarzy ekran startowy z mobilnych okienek, to zapewne niewiele osób pamięta jak ewoluowały one od wersji 7.0, aż do obecnej formy z Windows 10 Mobile. Zapraszam zatem do artykułu, który przedstawi historię kafelka z mobilnego Windowsa. To na nim (i tylko na nim) właśnie się skupimy w tym wpisie.

TLTR

Obrazkowe streszczenie wpisu dla leniwych :D

desk

Windows Phone 7.0 - początek i statyczne kafelki

Finalny Windows Phone 7.0 został wydany 21 listopada (w USA 8 października) 2010 roku. Wcześniejsze prezentacje następcy systemu Windows Mobile na targach Mobile World Congress w Barcelonie 15 lutego 2010 czy MIX 15 marca w Las Vegas, wywołały dość skrajne opinie.

desk

Z jednej strony Microsoft próbował zrewolucjonizować rynek urządzeń mobilnych, z drugiej strony interfejs był na tyle oryginalny, że mało kto mógł pokochać kafelki od pierwszego uruchomienia .

Jeśli ktoś powie, że Windows Phone 8.1 jest brzydki i ubogi, to znaczy, że siedział przez ostatnie lata pod kamieniem i nigdy nie widział gołego Windows Phone 7.0

desk

Ekran startowy w Windows Phone 7.0 prezentował się bardzo unikalnie, jak na ówczesne standardy mobilne. Na pierwszy plan wysuwały się kwadratowe kafelki. Reprezentowały one skróty do aplikacji, które były zainstalowane w systemie. Kafelek można było przenieść w inne miejsce lub odpiąć od ekranu. Nie było możliwości zmiany rozmiaru poszczególnego kafelka, otrzymaliśmy to znacznie później. Aplikacje tworzone przez deweloperów mogły mieć tylko jeden rozmiar (kwadrat), a także nie były dynamiczne. Programiści mogli jedynie zmienić tło lub dodać powiadomienie w postaci kółeczka z liczbą, w prawym górnym rogu aplikacji.

desk

Dodajmy tutaj, że szerokie kafelki zarezerwowane były tylko dla aplikacji systemowych jak Kalendarz czy Zdjęcia lub dostarczanych przez producentów telefonów (np. HTC Hub). Jedynym większym dynamizmem na ekranie startowym odznaczał się kafelek z kontaktami, posiadał on zmieniające się małe kwadraciki, ze zdjęciami naszych znajomych. Oczywiście system posiadł notyfikacje liczbowe przy ikonach w kafelkach do wiadomości sms, połączeń czy wiadomości email.

desk

System pozwalał na zmianę kolorów kafelków na jeden, z co najmniej dziesięciu dostępnych z listy. Dodajmy, że niektóre sieci komórkowe dodawały własne kolory (T Mobile, Orange), zaś Nokia uzupełniła ten zbiór o własną odmianę niebieskiego.

desk

Warto zwrócić uwagę na czarny pasek po prawej stronie kafelków. Jedynym jego celem było prezentowanie ikonki strzałki, która pokazywała możliwość przesunięcia ekranu palcem, co owocowało pojawieniem się listy z aplikacjami. Z perspektywy czasu trzeba przyznać, że było to tylko zmarnowane miejsce na ekranie startowym, a zostało to zmienione dopiero przy okazji prezentacji następcy linii Windows Phone 7.

desk

Kafelki były dużym szokiem dla większości osób. Oryginalne, ale przez znaczną część osób uznawane za dziwaczne i stanowczo zbyt przekombinowane. Nie można było jednak odmówić im unikalności i wyśmienitego przystosowania pod ekrany dotykowe i obsługę palcem. Sam Microsoft trzeba pochwalić za odwagę i rozpoczęcie mody na interfejs Metro (nazwa zmieniona później na Modern, ze względu na zawirowania prawne).

desk

Dodam jeszcze od siebie, iż w połowie roku 2011 stałem się posiadaczem LG E900 z Windows Phone 7.0. Przyznaje, że system wywarł na mnie całkiem pozytywne wrażenie. Po szczegóły zapraszam do archiwalnego tekstu z 2011 roku: Windows Phone 7 w LG E900.

desk

Mimo skrajnych opinii, z przewagą tych negatywnych, Redmond stał twardo za nowym interfejsem. Zaowocowało to kolejnymi udoskonaleniami, które przyszły wraz z rewolucją, która nazywała się...

Windows Phone 7.5 - rewolucja i dynamizm

W lutym 2011 roku na Mobile World Congress Steve Ballmer ogłosił wydanie nowej aktualizacji do Windows Phone, o kodowej nazwie Mango. Wersja 7.5 (zwana również 7.1 od strony deweloperów) wnosiła olbrzymie zmiany i nowości, a wersja finalna ujrzała światło dzienne we wrześniu 2011 roku.

desk

Można śmiało powiedzieć, że ta wersja mobilnych okienek powinna być finalnym systemem, jaki został zaprezentowany końcowemu klientowi (co tu dużo mówić, wystarczy dodać, że dopiero aktualizacja NoDo do 7.0 dodawała funkcję kopiuj-wklej). Wiele założeń, zaprezentowanych w Windows Phone 7.5, stało się filarami mobilnego systemu po dziś dzień (multitasking, live tiles, integracje z zewnętrznymi usługami i inne, a także olbrzymie zmiany od strony deweloperów). Po więcej szczegółów zapraszam do mojego archiwalnego wpisu: Windows Phone 7.5 Mango - (R)EWOLUCJA?.

Wydanie Windows Phone 7.5 pokazało, że Windows Phone 7.0 był wersją beta systemu mobilnego, a jego użytkownicy darmowymi testerami

desk

Od strony kafelków, Mango wprowadziło tzw. live tile, czyli dynamiczny kafelek. Od tej pory kafelki mogły mieć dwie strony, a obracaniu się towarzyszyła animacja. Deweloperzy mogli oprogramować obie strony kwadratu: z jednej strony była dostępna przestrzeń na grafikę i notyfikację, a z drugiej miejsce na tekst. Również standardowe aplikacje, jak Zdjęcia czy Kontakty otrzymały nowe, świeższe animacje na ekranie startowym.

desk

Tak niewielka, jak się może wydawać zmiana, wprowadziła ekran startowy w zupełnie nowy wymiar. Od premiery Mango strona główna Windows Phone z kafelkami stała się bardziej żywa i dynamiczna.

Windows Phone 7.8 - małe, duże zmiany

Wersja 7.8 była ostatnią dużą aktualizacją do Windows Phone z linii 7. Wydana w styczniu 2013 roku nie wprowadzała rewolucyjnych zmian, ale znacząco doszlifowała ekran startowy. Stał się on podobny do tego, jaki został zaprezentowany w systemie Windows Phone 8.0.

Windows Phone 7.8 stał się pożegnalnym prezentem od Microsoftu dla użytkowników starej wersji systemu z linii 7

desk

Dodajmy, że mimo kosmetycznym nowościom, 7.8 był niezmiernie pożądany przez użytkowników starych mobilnych okienek. Przez co takie wpisy, jak Windows Phone 7.8 - aktualizacja oficjalnie dostępne dla wszystkich urządzeń były niezmiernie popularne w sieci.

desk

Dlaczego ta aktualizacja była tak ciekawa? Otóż Wprowadzała ona część nowości jakie dostępne były w Windows Phone 8.0 w kwestii ekranu startowego. Od tego momentu rozmiar każdego kafelka mógł być zmieniony na mały, średni (oba kwadraty) lub duży (szeroki prostokąt). Dodajmy że mały i duży kafelek był statyczny (w aplikacjach pisanych przez zewnętrznych deweloperów).

desk

Dodatkowo kafelki stały się nieznacznie większe, dzięki usunięciu z prawej strony czarnego paska ze strzałką. Sama strzałka zaś wylądowała na dole ekranu, tuż pod kafelkami.

desk

Przy okazji liczba kolorów kafli wzrosła do co najmniej 20.

desk

Windows Phone 8.0 - czas na nową jakość

Windows Phone 8.0, zaprezentowany 29 października 2012 roku, to znaczny krok ku stworzeniu jeszcze ciekawszego, atrakcyjniejszego i nowoczesnego systemu mobilnego. Wersja ta całkowicie porzuciła stare jądro CE i przeszła na nowe NT. Niestety Microsoft nie zapewnił możliwości aktualizacji do wersji 8.0 posiadaczom starego systemu Windows Phone 7.

Nowości i zmian było bardzo dużo: nowy core, nowy Internet Explorer, ulepszony multitasking, kącik dziecięcy, nowy ekran startowy, Data Sense, kopia zapasowa, nowe rozdzielczości ekranów i inne.

Windows Phone 8.0 od strony użytkownika jest ewolucją, ale od strony samego jądra systemu to rewolucja, której ofiarami byli użytkownicy Windows Phone 7

desk

Nowy system dodał, podobnie jak w przypadku 7.8, trzy rozmiary kafelków, usunął boczny pasek z ikoną i dodał nowe kolory. Dodatkowo programiści otrzymali możliwość tworzenia nowych dynamicznych kafli. Same kafle stały się na tyle unikalne, iż Microsoft postanowił zaimplementować je w desktopowej wersji Windows 8 (z różnym skutkiem, ale to już wpis na inną okazję).

desk

Pierwszym typem są nowe statyczne kafelki, które mogą przyjmować różną treść w zależności od rozmiaru:

desk

Windows Phone 8.0 dodał także dynamiczne, dwustronne kafelki, które posiadają różną treść w zależności od wybranego rozmiaru:

desk

Ostatnia nowość to kafelki cykliczne, które przewijają grafiki (max. 9):

desk

Windows Phone 8.0 został rozszerzony również o szereg opcji ułatwiających obsługę smartfonu. Jedną z takich funkcji jest wysoki kontrast, który zyskał sobie grono wielbicieli, ze względu na wpływ tej opcji na wygląd kafelków. Efekt takiej transformacji można obejrzeć poniżej:

desk

Sam Windows Phone 8.0 otrzymał jeszcze trzy zbiorcze aktualizacje GDR1, GDR2 i GDR3, jednakże żadna z nich nie wpłynęła znacząco na nasz przedmiot zainteresowania jakim są kafelki. Ale największe zmiany miały dopiero nadejść z premierą...

Windows Phone 8.1 - i świat [kafelków] staje się piękniejszy

Czerwiec 2014 dla wielu osób związany był z wakacjami, sesją egzaminacyjną i... udostępnianiem Windows Phone 8.1. Najnowszy mobilny system od Microsoftu był olbrzymim skokiem, który porównać można do wydania wersji 7.5.

Olbrzymia ilość zmian w Windows Phone 8.1 od strony użytkownika, pozwoliła mobilnemu Windowsowi zdobyć szersze zainteresowanie wśród klientów

desk

Wersja 8.1 dodała ogromną ilość nowości i zmian, które dały olbrzymiego kopa mobilnemu systemowi z Redmond. Wprowadzono możliwość tworzenia aplikacji działających zarówno na Windows Phone 8.1, jak i na Windows 8.1. System zyskał asystentkę głosową Cortanę, długo oczekiwane Centrum akcji i niezależną regulacje głośności, klawiaturę Word Flow, odświeżony Internet Explorer, nowy Kalendarz, aktualizację systemowych aplikacji poprzez market, menadżer plików oraz wiele, wiele innych pomniejszych ulepszeń i nowości.

desk

Z perspektywy ekranu startowego, a dokładniej kafelków, doczekaliśmy się dwóch dużych zmian.

desk

Pierwszą z nich była możliwość zwiększenia ilości wyświetlanych kolumn. Jednym przełącznikiem użytkownik mógł dodać dodatkową, trzecią kolumnę na ekranie startowym. Funkcja dostępna jest dla każdego smartfonu, bez względu na rozmiar wyświetlacza czy ilość pamięci (chyba, że mamy phablet, tzw. deskę do krojenia , o 6-calach, wówczas mamy zawsze 3 kolumny kafelków).

desk

Oczywiście drugą zmianą była możliwość dodania tła do kafelków. Ekran startowy zyskał olbrzymią świeżość dzięki tej opcji. Tło okazało się strzałem w dziesiątkę, mała opcja sprawiła, że kafelki nabrały ciekawszego i bardziej osobistego charakteru.

desk

Ciężko jest rozpisywać się w tej kwestii. Personalizacja ekranu startowego w Windows Phone 8.1 była znacząca, w porównaniu do wcześniejszych wydań sytemu.

desk

Wersja 8.1 znacząco przyczyniła się do zaistnienia Windows Phone, jako realnej alternatywy do Androida i iOS.

Windows Phone 8.1 Update 1 (GDR1) - czas na porządki

Aktualizacja 1 do Windows Phone 8.1 można było już pobrać na początku sierpnia ubiegłego roku (jest to także ostatnia, oficjalna aktualizacja). Duże zmiany można było zaobserwować w Internet Explorerze (udoskonalenie wyświetlania mobilnych wersji stron www), a także dodano m. in. opcję tworzenia folderów na ekranie startowym. Wersja to dodaje również nowe animacje do kafelka Sklepu.

Pierwsza aktualizacja do Windows Phone 8.1 znacznie podniosła jakość wyświetlanych stron w mobilnym IE

desk

W prosty sposób, za pomocą przeciągania ikon, otrzymaliśmy możliwość grupowania kafelków. Zbiorczy kafelek ma trzy rozmiary i jest edytowany bezpośrednio z ekranu startowego.

Można śmiało powiedzieć, że Windows Phone 8.1 Update 1 uporządkował nasze kran startowy.

Windows Phone 10 - co czeka nas w przyszłości?

Wpis została zaktualizowany po premierze Windows 10 Mobile, patrz niżej

Co dalej? Coraz więcej wskazuje na to, iż już w najbliższych tygodniach będziemy mogli otrzymać wczesny dostęp do testowej wersji Windows 10 na urządzenia mobilne.

Oficjalnie nie mamy żadnych potwierdzonych informacji, jak będzie wyglądać i co będzie oferował nowy mobilny Windows. Od strony ekranu startowego wiele osób spodziewa się, iż dostaniemy nowy kafelek (duży kwadrat), na wzór tego, jaki istnieje w Windows 8.1.

desk

Reszta przecieków jest na tyle mało wiarygodna, że nawet nie mamy co zbytnio tutaj się o tym rozwodzić. Zostawiam Was zatem z kilkoma grafikami konceptowymi z Windows 10 na urządzenia mobilne. W przyszłości wpis będzie aktualizowany, o kolejne nowości ze świata kafelków. Zatem, do zobaczenia!

desk

Update 02.12.2015

Windows 10 Mobile - rewolucja

desk

Premiera Windows 10 Mobile nadeszła i śmiało można powiedzieć, że Windows 10 Mobile zmienił bardzo dużo w kwestii ekranu startowego. Od tej pory możemy dodatkowo ustawić grafikę jako tło, na którym będą znajdowały się kafelki. Samym kafelkom, oprócz koloru, można ustawić także w takim przypadku przezroczystość (a nawet sprawić, aby były całkowicie przezroczyste).

desk

desk

Cieszy także to, że system otrzymał możliwość podejrzenia wyników ustawień, jakie zaaplikujemy na ekran startowy. Zwiększyła się także ilość kolorów, jakie można wybrać jak wiodący kolor. Odświeżono także ikony statusu telefonu, u góry ekranu. Całość wygląda jeszcze bardziej czysto i schludnie.

desk

Jednakże dostaliśmy nowy "ficzer" - tryb Continuum, który pozwala na podłączenie telefonu do TV. Dzięki temu możemy pracować z telefonem na dużym ekranie, z myszką i klawiaturą. Niczym z pełnoprawnym Windowsem 10. Tutaj kafelki wyglądają identycznie, jak na telefonie, ale w większej skali.

desk

Windows 10 Mobile nie przyniósł (jeszcze?) nowe go rozmiaru kafelka, ale jest sporym krokiem na przód w ewolucji ekranu startowego mobilnego Windowsa. Sam tryb Continuum jest olbrzymim krokiem na przód, podobnie jak cały system Windows 10 Mobile.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja bloga

 Licznik blogowy dla blogerów portalu dobreprogramy.pl to mały niezbędnik każdego autora kontentu. Przez ostatnie 7 lat (styczeń 2014, ostatnia aktualizacja maj 2021) licznik dostawał nowe ficzery i uzyskiwał kompatybilność z kolejnymi odsłonami portalu. Najnowsza wersja 5.0 wnosi kolejny duży ficzer - archiwizacja bloga. Stwórz pełne archiwum swojego bloga Pomysł na stworzenie archiwum nie jest nowy. Niemalże równo 4 lata temu zrobiłem apkę, która tworzył archiwum bloga na naszym dysku: tekst + zdjęcia (DobryBackupBloga — aplikacja do szybkiej archiwizacji wpisów blogowych). Lata leciały, a apka przestała działać z nową odsłoną dobrychprogramów. Temat został zapomniany, aż wojtekadams odgrzebał temat DobregoBackupuBloga. Sam pomysł nadal jest ciekawy, ale forma - pliki exe do pobrania z obcego źródła już nie. Z tego też powodu możliwość stworzenia archiwum bloga przeniosłem na wtyczkę Licznik Blogowy. Tak oto powstała wersja 5.0. Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja Wtyczka w wersji...

Visage - gra horror, na którą nie byliśmy gotowi i jak z tymi straszakami do tej pory bywało (recenzja PS4)

W ostatnich latach gry, które faktycznie przerażały klimatem, a nie tylko tanimi jump scare'ami, było jak na lekarstwo. Bardzo łatwo wzdrygnąć się, gdy nagle w ciszy jakiś wysoki dźwięk zaskoczy niespodziewającego się gracza. Czy takie gry, które "straszą" jedynie głośnym, nagłym "łomotem" można nazwać prawdziwymi interaktywnymi horrorami? Nie sądzę. Takie tanie sztuczki spowodowane są najczęściej brakiem klimatu i pomysłu na rozgrywkę. Co więcej, od dawna wiadomo, że najlepiej straszy to, co nieznane, niedopowiedziane. Jump scare w grach to nic innego, jak chwilowe zaskoczenie gracza, do którego ten szybko się przyzwyczaja. Po pewnym czasie zaczyna się go nawet ignorować, a po dłuższej chwili staje się irytujący i sprawia, że do rozgrywki wkrada się nuda i monotonia. Jak to z tymi horrorami bywa? W ostatnich latach najbardziej zawiodłem się na dylogii Layers of Fear. Klimat szybko siadał, a rozgrywka stawała się powtarzalna i dość przewidywalna. Ogólnie gry teg...

Migracja danych z Endomondo do Garmin Connect (ale nie tylko)

Komunikat o zakończeniu istnienia Endomondo zapewne zaskoczył wielu z nas ( oficjalne info ). Z końcem tego roku portal przestanie istnieć. Kiedyś synonim nowoczesności i gadżeciarstwa, a obecnie schowany głęboko w cieniu innych portali związanych bezpośrednio z urządzeniami do pomiaru naszej aktywności. Zapewne to właśnie one, i dedykowane portale pod nie, przyczyniły się do tego, że Endomondo stało się reliktem przeszłości, ale nie o tym dziś mowa...  W tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić jak w prosty sposób przenieść dane z Endomondo do Garmin Connect. Oczywiście sam wpis będzie na tyle uniwersalny, że zapewne pozwoli Wam na podobną migrację również do innych popularnych portali ze śledzeniem aktywności. W tym poradniki opiszę jak przenieść treningi z Endomondo do innego portalu, ale z możliwością wyboru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób przenieść wszystko lub tylko wybrane dane. W moim wypadku będzie to przenoszenie treningów tylko z lat 2012-2015, a w Waszym...