Przejdź do głównej zawartości

Ad Mediator, czyli dodajemy wiele sieci reklamowych do aplikacji Windows Phone

Sposobów na zarabianie na aplikacjach mobilnych jest bardzo dużo. Od udostępniania płatnych wersji oprogramowania, poprzez mikropłatności, aż do reklam umieszczanych wewnątrz aplikacji. Ten ostatni element nie wymaga dużego wkładu własnego od programisty, nie zmusza użytkowników do wydawania ciężko zarobionych pieniędzy, a dodatkowo jest możliwy do wdrożenia niemalże w każdym typie aplikacji. Co więcej, reklama może być motorem napędowym do innych płatności. Wystarczy, że umieścimy wersję płatną bez reklam lub dodamy mikropłatność, która wyłączy reklamy.

Osoby tworzące aplikacje na Windows Phone w czystym środowisku deweloperskim mają gotową kontrolkę AdControl, która umożliwia proste wyświetlanie reklam Microsoft Advertising. Działa to wyśmienicie, ale jeśli chcielibyśmy dodać inne sieci reklamowe (w celu zwiększenia przychodów poprzez optymalizację reklamodawców do rynku) jak AdMob od Google czy AdDuplex, wówczas mamy nie lada problem.

desk

AdMob (Google), AdDuplex, Smaato i inne, mają własne SDK do obsługi reklam w Windows Phone. Aby móc wyświetlać reklamy od kilku reklamodawców należy zagłębić się w szczegóły konfiguracji każdej z kontrolek, a poza tym napisać kod, który będzie zarządzał kilkoma kontrolkami. Na pewno nie jest to ani proste, ani wydajne, a co więcej, możemy być pewnie, iż już ktoś miał identyczny problem i zapewne go dawno rozwiązał!

Wszyscy znają zasadę DRY (Don’t Repeat Yourself), która zalecająca unikanie różnego rodzaju powtórzeń wykonywanych przez deweloperów. W obecnych czasach, gdzie mamy dostęp do sieci, forów i NuGeta, warto dodać jeszcze zasadę DROP: Don't Repeat Other People. Nie inaczej jest w tym przypadku. Od dłuższego czasu dostępna jest kontrolka AdRotator, która współpracuje z wieloma sieciami reklamowymi i posiada ciekawy zestaw opcji. Jednakże warto wiedzieć, że w listopadzie 2014 Microsoft stworzył własną kontrolkę Ad Mediator do zarządzania wieloma sieciami reklamowymi pod Windows Phone. Jest to ciekawa alternatywa do AdRotator, a do tego posiada interesujące funkcje, które znacznie ułatwiają wdrożenie i konfigurację wielu sieci reklamowych. Olbrzymim plusem jest także możliwość zdalnego zarządzania kontrolką z poziomu Dev Center.

Ad Mediator wspiera Windows Phone 8.0/8.1 pod Silverlightem oraz Windows Phone 8.1 XAML. W przyszłości lista ta zostanie rozszerzona o aplikacje Windows Phone 8.1 tworzone w JavaScripcie oraz aplikacje pod Windows Store (Modern). Kontrolka posiada następujące sieci reklamowe (z uwzględnieniem wsparcia dla poszczególnych typów aplikacji):

desk

Implementacja i konfiguracja Ad Mediatora w Windows Phone nie jest skomplikowana. Oto poradnik jak krok pro kroku dodać wiele sieci reklamowych do własnej aplikacji na system mobilny od Microsoftu.

Dodanie Ad Mediatora do projektu

Pierwszą czynnością będzie pobranie rozszerzenia Ad Mediator i zainstalowanie go. Wówczas możemy przystąpić do dodania i konfiguracji kontrolki w projekcie:

  • Dodanie kontrolki do strony

Najszybszym sposobem stworzenia kontrolki jest przeciągnięcie AdMediatorControl z Toolboxa na okno Designera wybranej strony. Pamiętać należy, że każda kontrolka musi mieć własny, unikatowy ID w obrębie aplikacji:

  <WindowsPhone8:AdMediatorControl 
            x:Name="AdMediator_121F5B"
            Id="AdMediator-Id-ED7FED89-9736-4889-A807-894C9765148F" 
            Height="80"
            Width="480"
            VerticalAlignment="Top" 
            HorizontalAlignment="Center" />
  • Obsługa zdarzeń

W celu debugowania, jak i reakcji na zdarzenia (np. ukrywanie kontrolki, gdy nie ma reklam lub w przypadku braku dostępu do sieci), warto dodać eventy do AdMediatorControl:



//problem z konfiguracją SDK wybranej sieci
void AdMediator_AdSdkEvent(object sender, AdSdkEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdSdk event {0} by {1}", e.EventName, e.Name);
}

//nie wyświetlą się żadne reklamy
void AdMediator_AdMediatorError(object sender, AdMediatorFailedEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdMediatorError:" + e.Error + " " + e.ErrorCode );
}

//kontrolka wyświetli reklamę z wybranej sieci
void AdMediator_AdFilled(object sender, AdSdkEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdFilled:" + e.Name);
}

//błąd wybranej sieci (brak połączenia z serwerem, brak reklam z sieci, itp.)
void AdMediator_AdError(object sender, AdFailedEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdSdkError by {0} ErrorCode: {1} ErrorDescription: {2} 
                Error: {3}",e.Name, e.ErrorCode, e.ErrorDescription, e.Error);
}
  • Obsługa nieoczekiwanych wyjątków ze strony poszczególnych sieci reklamowych

Zaleca się, aby do pliku App.xaml.cs dodać obsługę wyjątków sieci reklamowych. Dzięki temu będziemy w stanie uniknąć wywrócenia się aplikacji spowodowanej błędem, którejś z wtyczek zewnętrznych. W zdarzeniu UnhandledException dodajemy:



    if (e != null)
   {
       Exception exception = e.ExceptionObject;
       if ((exception is XmlException || exception is NullReferenceException) && exception.ToString().ToUpper().Contains("INNERACTIVE"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Inneractive exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
       else if (exception is NullReferenceException && exception.ToString().ToUpper().Contains("SOMA"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Smaato null reference exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
       else if ((exception is System.IO.IOException || exception is NullReferenceException) && exception.ToString().ToUpper().Contains("GOOGLE"))
      {
          Debug.WriteLine("Handled Google exception {0}", exception);
          e.Handled = true;
          return;
       }
       else if (exception is ObjectDisposedException && exception.ToString().ToUpper().Contains("MOBFOX"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Mobfox exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
       else if ((exception is NullReferenceException || exception is XamlParseException) && exception.ToString().ToUpper().Contains("MICROSOFT.ADVERTISING"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Microsoft.Advertising exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
              
   }



Konfiguracja poszczególnych reklamodawców w Visual Studio

Przyszedł czas na konfiguracje sieci reklamowych. W przykładzie użyję Microsoft Advertising, AdDuplex oraz AdMob (Google).

  • Dodanie sieci reklamowych

Ad Mediator umożliwia szybkie dodanie wybranych sieci reklamowych. W tym celu należy na projekcie Windows Phone kliknąć prawym przyciskiem i wybrać opcję:

Add->ConnectedService...

desk

a w nowo otwartym oknie Services Manager wybrać

  • Select ad networks*

desk

Zaznaczamy w tym miejscu sieci reklamowe, jakie mają być dostępne w aplikacji.

  • Ręczne dodanie brakujących bibliotek

desk

W przykładzie zarówno Microsoft Advertising, jak i AdDuplex nie wymagają dodatkowych bibliotek do działania (inaczej mówiąc Ad Mediator pobierze je za nas). Inaczej jest jednak z AdMob. W tym przypadku aplikacja nie może pobrać dllek i musimy dodać je ręcznie, pobierając paczkę ok. 250 KB ze strony Google Mobile Ads SDK

  • Dane dostępowe

desk

Jeśli wszystko udało się poprawnie dołączyć do projektu, każda z sieci będzie posiadała status Fetched w oknie Services Manager (jeśli mimo wszystko jest inaczej, patrz niżej). Teraz przyszedł czas na szybką konfiguracje sieci, poprzez identyfikatory, które wygenerowaliśmy/dostaliśmy od poszczególnych reklamodawców:

desk

  • Konfiguracja funkcji

Jak zapewne zauważyliście, każda z sieci posiada listę funkcji, które musi spełniać aplikacja, aby móc taką sieć reklamową dodać. Są to niezbędne elementy, które wykorzystywane są przez kontrolkę jak np. możliwość dostępu do sieci, czy wykorzystanie kontrolki webowej.

W tym celu w oknie Services Manager należy przejrzeć ostatnia kolumnę * Required capabilities* i w pliku WMAppManifest.xml dodać wymagana opcje:

desk

desk

Tak skonfigurowana aplikacja powinna już wyświetlać reklamy:

desk

Zdalna konfiguracja reklamodawców przez DevCenter

Jedną z najbardziej wartościowych funkcji Ad Mediatora jest pełna integracja z centrum deweloperskim DevCenter. Po dodaniu aplikacji poprzez portal, DevCenter sam wykryje obecność Ad Mediatora i aktywuje panel do zdalnej konfiguracji kontrolki.

desk

desk

W ty miejscu można skonfigurować:

  • czy dana konfiguracja będzie obejmowała wszystkie markety, czy zostanie dostosowana do konkretnego marketu (języka)

  • rozdzielenie procentowe reklamodawców:

  • automatyczny, równomierny podział

  • ręczne ustalenie procentowe

W tym miejscu można również ustalić czy sieć reklamowa ma być całkowicie wyłączona lub pełnić rolę zapasową

  • dane dostępowe od poszczególnych sieci reklamowych

  • rozmiar bannerów

  • czas odświeżenia

Plik konfiguracyjny Ad Mediatora można pobrać klikając na Download config , w celu podmiany domyślnie stworzonego pliku w Visual Studio, aby ten nie nadpisywał konfiguracji w DevCenter podczas wgrywania nowej wersji.

Najczęstsze problemy i ich rozwiązania

Mimo, że Ad Mediator jest niesłychanie prostym i przyjemnym narzędziem, zdarzają się często małe, ale uciążliwe problemy. Oto kilka z nich, wraz ze wskazówkami na ich rozwiązanie:

  • Żadna z reklam się nie wyświetla

Najszybszą analizą takiego problemu jest podczepienie zdarzenia AdError , opisanego w punkcie Obsługa zdarzeń . W tym miejscu kontrolka zwraca szczegółowe dane odnośnie jaka sieć reklamowa zwróciła wyjątek, z opisem i kodem błędu.

  • Brak reklam na emulatorze

Jest to całkiem normalna przypadłość. Polecam przetestowanie reklam poprzez wgranie aplikacji na realne urządzenie.

  • Ad Mediator nie widzi dllek sieci reklamowych wgranych ręcznie (AdMob i inne) [status Not Fetched]

Jeśli Ad Mediator pokazuje stan dllki na Not Fetched lub Dev Center wskazuje brak dllki w projekcie, pomimo dodania jej do projektu, wówczas warto usunąć sieć reklamową z Ad Mediatora. Należy jednak zrobić to z poziomu NuGeta. W oknie menadżera pakietów usuwamy problematyczną sieć. W tym momencie upewniamy się, że potrzebne dllki są już w projekcie i ponownie dodajemy sieć reklamową poprzez Ad Mediatora, który sam doda niezbędne pakiety z NuGeta.

  • Jak dostosować sieci reklamowe i ich procentowy udział?

Jest to najtrudniejsze z zadań podczas dodawania reklam. W wielu przypadkach różne sieci reklamowe posiadają więcej lub mniej reklam w zależności od regionu. Dodatkowo niektóre sieci nie zawsze mają w danym momencie przygotowaną reklamę w danym regionie i kategorii (występuje to często w przypadku naszego regionu w Microsoft Advertising). Warto również zainteresować się AdDuplexem, który pomaga deweloperem we wzajemnej reklamie ich aplikacji.

Mam nadzieję, że ten poradnik będzie pomocny przy tworzeniu aplikacji i zarabianiu na nich. Życzę wszystkim wysokiego współczynnika klikalności (CTR) :D

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…