Przejdź do głównej zawartości

Ad Mediator, czyli dodajemy wiele sieci reklamowych do aplikacji Windows Phone

Sposobów na zarabianie na aplikacjach mobilnych jest bardzo dużo. Od udostępniania płatnych wersji oprogramowania, poprzez mikropłatności, aż do reklam umieszczanych wewnątrz aplikacji. Ten ostatni element nie wymaga dużego wkładu własnego od programisty, nie zmusza użytkowników do wydawania ciężko zarobionych pieniędzy, a dodatkowo jest możliwy do wdrożenia niemalże w każdym typie aplikacji. Co więcej, reklama może być motorem napędowym do innych płatności. Wystarczy, że umieścimy wersję płatną bez reklam lub dodamy mikropłatność, która wyłączy reklamy.

Osoby tworzące aplikacje na Windows Phone w czystym środowisku deweloperskim mają gotową kontrolkę AdControl, która umożliwia proste wyświetlanie reklam Microsoft Advertising. Działa to wyśmienicie, ale jeśli chcielibyśmy dodać inne sieci reklamowe (w celu zwiększenia przychodów poprzez optymalizację reklamodawców do rynku) jak AdMob od Google czy AdDuplex, wówczas mamy nie lada problem.

desk

AdMob (Google), AdDuplex, Smaato i inne, mają własne SDK do obsługi reklam w Windows Phone. Aby móc wyświetlać reklamy od kilku reklamodawców należy zagłębić się w szczegóły konfiguracji każdej z kontrolek, a poza tym napisać kod, który będzie zarządzał kilkoma kontrolkami. Na pewno nie jest to ani proste, ani wydajne, a co więcej, możemy być pewnie, iż już ktoś miał identyczny problem i zapewne go dawno rozwiązał!

Wszyscy znają zasadę DRY (Don’t Repeat Yourself), która zalecająca unikanie różnego rodzaju powtórzeń wykonywanych przez deweloperów. W obecnych czasach, gdzie mamy dostęp do sieci, forów i NuGeta, warto dodać jeszcze zasadę DROP: Don't Repeat Other People. Nie inaczej jest w tym przypadku. Od dłuższego czasu dostępna jest kontrolka AdRotator, która współpracuje z wieloma sieciami reklamowymi i posiada ciekawy zestaw opcji. Jednakże warto wiedzieć, że w listopadzie 2014 Microsoft stworzył własną kontrolkę Ad Mediator do zarządzania wieloma sieciami reklamowymi pod Windows Phone. Jest to ciekawa alternatywa do AdRotator, a do tego posiada interesujące funkcje, które znacznie ułatwiają wdrożenie i konfigurację wielu sieci reklamowych. Olbrzymim plusem jest także możliwość zdalnego zarządzania kontrolką z poziomu Dev Center.

Ad Mediator wspiera Windows Phone 8.0/8.1 pod Silverlightem oraz Windows Phone 8.1 XAML. W przyszłości lista ta zostanie rozszerzona o aplikacje Windows Phone 8.1 tworzone w JavaScripcie oraz aplikacje pod Windows Store (Modern). Kontrolka posiada następujące sieci reklamowe (z uwzględnieniem wsparcia dla poszczególnych typów aplikacji):

desk

Implementacja i konfiguracja Ad Mediatora w Windows Phone nie jest skomplikowana. Oto poradnik jak krok pro kroku dodać wiele sieci reklamowych do własnej aplikacji na system mobilny od Microsoftu.

Dodanie Ad Mediatora do projektu

Pierwszą czynnością będzie pobranie rozszerzenia Ad Mediator i zainstalowanie go. Wówczas możemy przystąpić do dodania i konfiguracji kontrolki w projekcie:

  • Dodanie kontrolki do strony

Najszybszym sposobem stworzenia kontrolki jest przeciągnięcie AdMediatorControl z Toolboxa na okno Designera wybranej strony. Pamiętać należy, że każda kontrolka musi mieć własny, unikatowy ID w obrębie aplikacji:

  <WindowsPhone8:AdMediatorControl 
            x:Name="AdMediator_121F5B"
            Id="AdMediator-Id-ED7FED89-9736-4889-A807-894C9765148F" 
            Height="80"
            Width="480"
            VerticalAlignment="Top" 
            HorizontalAlignment="Center" />
  • Obsługa zdarzeń

W celu debugowania, jak i reakcji na zdarzenia (np. ukrywanie kontrolki, gdy nie ma reklam lub w przypadku braku dostępu do sieci), warto dodać eventy do AdMediatorControl:



//problem z konfiguracją SDK wybranej sieci
void AdMediator_AdSdkEvent(object sender, AdSdkEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdSdk event {0} by {1}", e.EventName, e.Name);
}

//nie wyświetlą się żadne reklamy
void AdMediator_AdMediatorError(object sender, AdMediatorFailedEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdMediatorError:" + e.Error + " " + e.ErrorCode );
}

//kontrolka wyświetli reklamę z wybranej sieci
void AdMediator_AdFilled(object sender, AdSdkEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdFilled:" + e.Name);
}

//błąd wybranej sieci (brak połączenia z serwerem, brak reklam z sieci, itp.)
void AdMediator_AdError(object sender, AdFailedEventArgs e)
{
    Debug.WriteLine("AdSdkError by {0} ErrorCode: {1} ErrorDescription: {2} 
                Error: {3}",e.Name, e.ErrorCode, e.ErrorDescription, e.Error);
}
  • Obsługa nieoczekiwanych wyjątków ze strony poszczególnych sieci reklamowych

Zaleca się, aby do pliku App.xaml.cs dodać obsługę wyjątków sieci reklamowych. Dzięki temu będziemy w stanie uniknąć wywrócenia się aplikacji spowodowanej błędem, którejś z wtyczek zewnętrznych. W zdarzeniu UnhandledException dodajemy:



    if (e != null)
   {
       Exception exception = e.ExceptionObject;
       if ((exception is XmlException || exception is NullReferenceException) && exception.ToString().ToUpper().Contains("INNERACTIVE"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Inneractive exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
       else if (exception is NullReferenceException && exception.ToString().ToUpper().Contains("SOMA"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Smaato null reference exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
       else if ((exception is System.IO.IOException || exception is NullReferenceException) && exception.ToString().ToUpper().Contains("GOOGLE"))
      {
          Debug.WriteLine("Handled Google exception {0}", exception);
          e.Handled = true;
          return;
       }
       else if (exception is ObjectDisposedException && exception.ToString().ToUpper().Contains("MOBFOX"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Mobfox exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
       else if ((exception is NullReferenceException || exception is XamlParseException) && exception.ToString().ToUpper().Contains("MICROSOFT.ADVERTISING"))
       {
           Debug.WriteLine("Handled Microsoft.Advertising exception {0}", exception);
           e.Handled = true;
           return;
       }
              
   }



Konfiguracja poszczególnych reklamodawców w Visual Studio

Przyszedł czas na konfiguracje sieci reklamowych. W przykładzie użyję Microsoft Advertising, AdDuplex oraz AdMob (Google).

  • Dodanie sieci reklamowych

Ad Mediator umożliwia szybkie dodanie wybranych sieci reklamowych. W tym celu należy na projekcie Windows Phone kliknąć prawym przyciskiem i wybrać opcję:

Add->ConnectedService...

desk

a w nowo otwartym oknie Services Manager wybrać

  • Select ad networks*

desk

Zaznaczamy w tym miejscu sieci reklamowe, jakie mają być dostępne w aplikacji.

  • Ręczne dodanie brakujących bibliotek

desk

W przykładzie zarówno Microsoft Advertising, jak i AdDuplex nie wymagają dodatkowych bibliotek do działania (inaczej mówiąc Ad Mediator pobierze je za nas). Inaczej jest jednak z AdMob. W tym przypadku aplikacja nie może pobrać dllek i musimy dodać je ręcznie, pobierając paczkę ok. 250 KB ze strony Google Mobile Ads SDK

  • Dane dostępowe

desk

Jeśli wszystko udało się poprawnie dołączyć do projektu, każda z sieci będzie posiadała status Fetched w oknie Services Manager (jeśli mimo wszystko jest inaczej, patrz niżej). Teraz przyszedł czas na szybką konfiguracje sieci, poprzez identyfikatory, które wygenerowaliśmy/dostaliśmy od poszczególnych reklamodawców:

desk

  • Konfiguracja funkcji

Jak zapewne zauważyliście, każda z sieci posiada listę funkcji, które musi spełniać aplikacja, aby móc taką sieć reklamową dodać. Są to niezbędne elementy, które wykorzystywane są przez kontrolkę jak np. możliwość dostępu do sieci, czy wykorzystanie kontrolki webowej.

W tym celu w oknie Services Manager należy przejrzeć ostatnia kolumnę * Required capabilities* i w pliku WMAppManifest.xml dodać wymagana opcje:

desk

desk

Tak skonfigurowana aplikacja powinna już wyświetlać reklamy:

desk

Zdalna konfiguracja reklamodawców przez DevCenter

Jedną z najbardziej wartościowych funkcji Ad Mediatora jest pełna integracja z centrum deweloperskim DevCenter. Po dodaniu aplikacji poprzez portal, DevCenter sam wykryje obecność Ad Mediatora i aktywuje panel do zdalnej konfiguracji kontrolki.

desk

desk

W ty miejscu można skonfigurować:

  • czy dana konfiguracja będzie obejmowała wszystkie markety, czy zostanie dostosowana do konkretnego marketu (języka)

  • rozdzielenie procentowe reklamodawców:

  • automatyczny, równomierny podział

  • ręczne ustalenie procentowe

W tym miejscu można również ustalić czy sieć reklamowa ma być całkowicie wyłączona lub pełnić rolę zapasową

  • dane dostępowe od poszczególnych sieci reklamowych

  • rozmiar bannerów

  • czas odświeżenia

Plik konfiguracyjny Ad Mediatora można pobrać klikając na Download config , w celu podmiany domyślnie stworzonego pliku w Visual Studio, aby ten nie nadpisywał konfiguracji w DevCenter podczas wgrywania nowej wersji.

Najczęstsze problemy i ich rozwiązania

Mimo, że Ad Mediator jest niesłychanie prostym i przyjemnym narzędziem, zdarzają się często małe, ale uciążliwe problemy. Oto kilka z nich, wraz ze wskazówkami na ich rozwiązanie:

  • Żadna z reklam się nie wyświetla

Najszybszą analizą takiego problemu jest podczepienie zdarzenia AdError , opisanego w punkcie Obsługa zdarzeń . W tym miejscu kontrolka zwraca szczegółowe dane odnośnie jaka sieć reklamowa zwróciła wyjątek, z opisem i kodem błędu.

  • Brak reklam na emulatorze

Jest to całkiem normalna przypadłość. Polecam przetestowanie reklam poprzez wgranie aplikacji na realne urządzenie.

  • Ad Mediator nie widzi dllek sieci reklamowych wgranych ręcznie (AdMob i inne) [status Not Fetched]

Jeśli Ad Mediator pokazuje stan dllki na Not Fetched lub Dev Center wskazuje brak dllki w projekcie, pomimo dodania jej do projektu, wówczas warto usunąć sieć reklamową z Ad Mediatora. Należy jednak zrobić to z poziomu NuGeta. W oknie menadżera pakietów usuwamy problematyczną sieć. W tym momencie upewniamy się, że potrzebne dllki są już w projekcie i ponownie dodajemy sieć reklamową poprzez Ad Mediatora, który sam doda niezbędne pakiety z NuGeta.

  • Jak dostosować sieci reklamowe i ich procentowy udział?

Jest to najtrudniejsze z zadań podczas dodawania reklam. W wielu przypadkach różne sieci reklamowe posiadają więcej lub mniej reklam w zależności od regionu. Dodatkowo niektóre sieci nie zawsze mają w danym momencie przygotowaną reklamę w danym regionie i kategorii (występuje to często w przypadku naszego regionu w Microsoft Advertising). Warto również zainteresować się AdDuplexem, który pomaga deweloperem we wzajemnej reklamie ich aplikacji.

Mam nadzieję, że ten poradnik będzie pomocny przy tworzeniu aplikacji i zarabianiu na nich. Życzę wszystkim wysokiego współczynnika klikalności (CTR) :D

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s