Przejdź do głównej zawartości

Windows Phone i aktualizacja GDR3 — spójrzmy w przyszłość

Aktualizacja GDR2 do Windows Phone już jest faktem i każdy, nawet nie mając systemu od Microsoftu, słyszał już zapewne o niej (jak i o dodatku Amber od Nokii). Zatem przyszedł czas, aby przedstawić kolejną dużą paczkę dla tego systemu mobilnego - GDR3.

desk

GDR3 - małe zmiany i przymiarki do phebletu!

O aktualizacji GDR3 (General Distribute Release 3) dla Windows Phone 8 jest już coraz głośniej od jakiegoś już czasu. Były przecieki mówiące o tym, że Microsoft pracuje nad nową paczką, która wniesie dużo zmian, nie tylko jeśli chodzi o software, ale także w kwestii sprzętowej. W międzyczasie pojawiały się rozmazane zdjęcia (podobno) phebletu od Nokii, a nawet zrobione potajemnie zdjęcie z fabryki, które przedstawiało ekran z około 6 calowego modelu Nokii.

desk

desk

Zupełnie przypadkiem, w czasie gdy większość osób testowała pierwsze wersje GDR2, Tom Warren z The Verge, opublikował informację, że GDR3 nie jest wcale odległą pieśnią przyszłości i testy idą pełną parą. Podał on kilka ciekawych informacji, które potwierdzają wcześniejsze przecieki i rzucają nowe światło na aktualizację GDR3, ale również kilka nowinek o przyszłych paczkach dla Windows Phone 8. Co zatem wiemy o nadchodzącej aktualizacji?

desk

Windows Phone GDR3 - czego możemy się spodziewać?

Przedstawione poniżej nowe elementy, jakie zostaną wprowadzone z GDR3, nie są oficjalną listą przedstawioną przez Microsoft. Jednakże ich prawdopodobieństwo zaistnienia jest niemalże pewne, ze względu na wszelkie przecieki i informacje, jakie do tej pory się pojawiły. Zmiany ułożyłem wg prawdopodobieństwa ukazania się w GDR3.

  • Blokada autorotacji ekranu - funkcja, na którą czeka wiele osób. Warto pamiętać, że była ona dostępna dla odblokowanych urządzeń z Windows Phone 7.x.

  • Wsparcie dla rozdzielczości FullHD (1080p).

  • Wsparcie dla nowych procesorów (czterordzeniowych).

  • Możliwość przypięcia do trzech kafelków średniego rozmiaru w rzędzie. Zapewne tylko dla ekranów 1080p, być może 720p.

  • Tryb samochodowy - parowanie Windows Phone poprzez Bluetooth z innymi urządzeniami oraz automatyczne odrzucanie połączeń i wysyłanie tekstowych auto-odpowiedzi.

  • Zamykanie aplikacji poprzez ekran Menadżer zadań.

  • Synchronizacja wiadomości (zadań/konfiguracji) z PC (Windows8) i siecią (Outlook/SkyDrive?).

  • Cichy tryb NFC.

  • Reorganizacja ikon statusu łączności, chociażby pokazanie siły sygnału WiFi.

Zmiany nie wydają się duże, patrząc z poziomu aktualnego użytkownika Windows Phone. Jednakże można być już pewnym, że do rodziny urządzeń z mobilnym systemem Microsoftu wejdzie nowy sprzęt z wysoką rozdzielczością. Pheblet od Nokii, czy to z ekranem 5. czy 6. calowym, można uznać za fakt. Dodajmy do tego, że Finowie pod koniec września w Nowym Yorku, planują dużą konferencję, czyżby prezentacja dużej Lumii z Windows Phone 8 (GDR3)?

Miłym dodatkiem będzie możliwość zamknięcia aplikacji przez ekran Menadżera zadań. Nareszcie będzie można to zrobić szybko w jednym miejscu. Ciekawie zapowiada się również synchronizacja części danych pomiędzy desktopem, siecią, a urządzeniem mobilnym. Możliwe, że wprowadzone zostaną jednocześnie większe możliwości backupu danych poprzez SkyDriva. Zmiany mogą pociągnąć za sobą aktualizację SDK.

Jak zawsze wszelkie aktualizacje, na początku, będą dostępne tylko dla nowych modeli, zaś w późniejszym czasie dostaną je obecne urządzenia. Liczę również na jakieś dodatki od Nokii, która wie, jak zadowolić swoich użytkowników.

desk

Dalsze zmiany? Co dalej po GDR3?

Aktualizacja GDR3 to nie koniec przecieków i nowinek o nowych dodatkach dla Windows Phone. Na początku 2014 roku, Microsoft planuje udostępnienie paczki pod kątem biznesu tzw. Enterprise Feature Pack. Główne zmiany jakie ma wprowadzać to:

  • Szyfrowanie poczty.

  • Dodanie VPN!

  • Więcej możliwości zarządzania aplikacjami firmowymi.

Dla zwykłych użytkowników, prócz dodania wsparcia dal VPN, aktualizacja ta nie wniesie zbyt wiele. Jednakże, warto będzie czekać na aktualizację, nazwaną obecnie Windows Phone 8.1 Blue. Poczekamy na nią, do 2014 roku. Ma ona wprowadzać kilka bardzo znaczących zmian:

  • Ujednolicenie środowiska Windows Phone i Windows (Modern)

  • Dodanie globalnego centrum notyfikacji

  • Duże zmiany w multitaskingu

  • Przebudowane aplikacje wbudowane w system

Znając szybkość wprowadzania aktualizacji, jest duża szansa, na połączenie obu tych aktualizacji w jedno. Windows Phone 8.1 ma zatrzeć różnicę pomiędzy aplikacjami tworzonymi na pulpit Modern w Windows 8, a na urządzenia mobilne. Liczmy zatem na nowe SDK, wspólny sklep i możliwość przenoszenia aplikacji/ustawień pomiędzy systemami.

Windows Phone rozwija się w szybkim tempie i zdobywa coraz większy udział w rynku (obecnie już przeskoczył tonące BlackBerry i jest 3. graczem, zaraz po Androidzie i iOS, na rynku mobilnym). Zmiany jakie wprowadza Microsoft i coraz ciekawsze urządzenia od Noki wróżą dobrze dla tego młodego i najbardziej dynamicznego systemu na rynku.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…