Przejdź do głównej zawartości

Korelacja — sprzedaż czasopism - jakość "pełniaków" ?

W tym wpisie chciałbym, z czystej ciekawości sprawdzić, czy istnieje jakakolwiek korelacja pomiędzy sprzedażą czasopism, a atrakcyjnością (ocenami) pełniaków zawartych w nich.

Do "badania" wziąłem dwa czasopisma: CD Action oraz PLAY!. Oba będąc w Związku Kontroli Dystrybucji Prasy udostępniają ilość sprzedanych egzemplarzy. Dodatkowo, dzięki temu, iż są to magazyny o grach, łatwiej będzie sprawdzić oceny gier, niż gdyby były to czasopisma o oprogramowaniu.

Coś ze statystyki

Aby nie przedłużać i nie przynudzać wstępu o statystyce, krótko przedstawię pewne podstawowe pojęcia, pomocne w analizie tekstu (aczkolwiek nieobowiązkowe!).

Korelacja - siła zależność między zmiennymi Współczynnik korelacji Pearsona p - znormalizowana miara (-1,1) określająca siłę korelacji; -1,1 - ścisła korelacja, 0 - brak korelacji. Do obliczenia współczynnika korelacji p , potrzebna jest znajomość dwuwymiarowego rozkładu badanych cech dla danej populacji, a takich danych najczęściej nie posiadamy. Skutkiem tego jest, to iż korzystamy z estymatora r do oszacowania p , będącego współczynnikiem korelacji z próby. Z racji tego, iż próba nie jest duża, skorzystamy z rozkładu t Studenta ("uproszczony", bardzo popularny rozkład różnych statystyk, wyniki sprawdzamy w gotowej tabeli). Korzystając z t Studenta, ustalamy określony poziom istotności a (max. prawdopodobieństwo popełnienia błędu 1. rodzaju - odrzucenie hipotezy prawdziwej - (głównej)). Hipotezy - szukając korelacji, w teorii sprawdzamy dwie hipotezy tzw. zerową i alternatywną. Zerowa w danym przypadku mówi o braku korelacji, zaś alternatywna o istnieniu powiązania. Odrzucenie hipotezy zerowej, skutkuje przyjęciem hipotezy alternatywnej.

Odrzucenie lub przyjęcie hipotezy, uzależniamy od wyliczonego t Studenta porównując go, z wartością ta - z tablicy t Studenta: | t | >= ta - odrzucamy hipotezę H0 | t | < ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0

Tak to wygląda "na sucho". Po więcej zapraszam do genialnej książki "Statystyka matematyczna modele i zadania" - Jerzy Greń oraz na wikipedię ;) .

Sprzedaż

Na początek, wyniki sprzedaży. Nikogo nie powinny zdziwić statystyki. CD Action od lat jest liderem prasy o grach, PLAY! ociera się już o granice wypłacalności. CD Action jest bardziej miarodajny niż PLAY!, które zostało wzięte do obliczeń jedynie jako ciekawostka i jako możliwość porównania danych ze statystykami CD Action. Dodatkowo PLAY! funduje czytelnikom prócz gier, które pochodzą "znikąd", to jeszcze często mają "czyszczenie magazynów" (pełne wersje gier z poprzednich miesięcy). Wiadomo, iż nie sprzyja to zwiększeniu sprzedaży.

desk

Wykres nr 1

Już teraz (w ramach rozgrzewki), można sprawdzić czy sprzedaż CD Action jest związana ze sprzedaży PLAY!?

Do dzieła:

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a sprzedaż PLAY!), dalej oznaczać będziemy jako p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a sprzedaż PLAY!), dalej oznaczać będziemy jako p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 .

Korzystając z Excela (funkcja PEARSON, wzór ), obliczamy estymator r r = 0,28 * Z racji małej próby (n = 16 miesięcy), obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = 1,07 wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 1,07 < 2,14479 = ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0.

Podsumowując, nie wykryto zależności pomiędzy sprzedażą CD Action, a PLAY! (co widać na wykresie; wiadomo ćwiczenie na początek :P )

Pełniaki

Z owych 16 miesięcy wylistowałem pełne wersje gier, jakie były umieszczone w CD Action i PLAY!. Problemem, mimo wszystko, okazała się ocena gier. Odpada szukanie pojedynczych recenzji i wyliczanie średniej. Również, oparcie się na jednej z większych polskich encyklopedii gier, nie było dobrym pomysłem (wiele słabych gier, ma zawyżone średnie). Wybór padł na http://www.metacritic.com/. Strona zbiera recenzje i wylicza średnią (wykorzystywana jest np. na Steamie). Niestety nie wszystkie gry mają oceny, a niektóre gry nie figurują nawet w bazie. Mimo wszystko uznałem, iż lepszego wyjścia na chwilę obecną szybko nie znajdę.

Oto lista gier z ocenami w nawiasach:

CD Action

sty-10 Watchmen: The End Is Nigh Part 1 (61), RollerCoaster 3 GOLD (81) lut-10 Ninja Blade (61), So Blonde, Imperium Romanum (63) mar-10 World of Goo (90), The Moment of Silence (70), Watchmen: The End Is Nigh Part 2 (44) kwi-10 Blacksite: Area 51 (60), Drakensang: The Dark Eye (75), The Legend of Beowulf, DSJ 2 maj-10 Just Cause (75), Gwiezdne Wilki 2, Runes of Magic (71), Championship Manager 2008 (68) cze-10 Act of War: Direct Action (82), Barrow Hill (65), Brothers in Arms: Road To Hill 30 (87) lip-10 Ghost Recon Advanced Warfighter (80), Battlestations: Midway (76), Ford Racing 3 sie-10 Conflict: Denied Ops (58), Piraci Nowego Świata 2 (48), SBK 09 (71) wrz-10 Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas (85), Hitman Trylogia (73, 87, 74), Ford Racing Off Road (39) paź-10 King’s Bounty: Legend (79), Cryostasis (69), Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (52) lis-10 Dark Messiah of Might and Magic (72), Necro Vision (63), Sublustrum (63) gru-10 Tomb Raider: Legend (82), Lost Via Domus (52) sty-11 Kane & Lynch: Dead Men (67), Resident Evil 4 (76) lut-11 Tomb Raider: Anniversary (83), Devil May Cry 3 (66) mar-11 Braid (90), SBK X (73), Thief Trylogia (92, 85, 87) kwi-11 Call of Juarez: Bound in Blood (78), Bionic Commando (69), Shaun White Snowboarding (60), Allods Online (69)

PLAY!

sty-10 Tension (77), Tecno: The Base, Valkyrie: Ascension to the Throne lut-10 Czyszczenie magazynów! :/ mar-10 9th Company, Shadowgrounds (74), Kurka w ogniu kwi-10 Czyszczenie magazynów! :/ maj-10 Arcanum (81), Clutch (51), Outpost Kaloki, Runes of Magic (71) cze-10 Czyszczenie magazynów! :/ lip-10 Gothic 3 (63), Velvet Assassin, The Path (61), Runes Of Magic (71) sie-10 Planescape Torment (91), Alliance: Globalny konflikt (43), Shadowgrounds Survivors (79) wrz-10 Infernal (61), Ceville (73), German Truck Simulator paź-10 Venetica (61), Chrome (73), Spells of Gold lis-10 Zeno Clash (77), Adrenalin gru-10 Czyszczenie magazynów! :/ sty-11 X-Blades (54), Chrome (62), Super Stunt Spectacular lut-11 Vampire Hunters, Age of Pirates (56), Penumbra: Czarna Plaga (78) mar-11 Trine (80), Alpha Prime (59), Vivisector kwi-11 Warfare, Steam Slug, Grupa Błyskawicznego Reagowania

Dane odnośnie ocen pełnych wersji zamieszczonych w PLAY! nie nadają się zbytnio do analizy. Częste "czyszczenie magazynów" oraz mało znane gry, uniemożliwiają wiarygodną analizę korelacji. Mimo wszystko, zebrane dane umieściłem na wykresach z danymi CD Action.

*Pełniaki - średnia ocen pełnych wersji *

Przystępujemy do ciekawszych obliczeń :) Na podstawie zebranych danych sprawdzimy, czy istnieje zależność pomiędzy sprzedażą CD Action, a pełnymi grami dorzucanymi do czasopisma (średnie oceny z każdego miesiąca)?

Na wykresie nr 2 przedstawiono średnie oceny z pełnych wersji gier. Dla ciekawości dodam, że średnia z całego okresu 16 miesięcy wynosi 70.

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a średnia ocena pełnych wersji gier), p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a średnia ocena pełnych wersji gier), p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 . obliczamy estymator r r = -0,40 * obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = -1,65 wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 1,65 < 2,14479 = ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0.

Podsumowując, nie wykryto zależności pomiędzy sprzedażą CD Action, a średnią ocena pełnych wersji gier

desk

Wykres nr 2 / Wykres nr 3

*Pełniaki - mediana ocen pełnych wersji *

Bardzo podobny punkt, jak poprzedni, jedynie zamiast obliczać średnią ocen gier z miesiąca, obliczamy medianę. A zatem: czy istnieje zależność pomiędzy sprzedażą CD Action, a pełnymi grami dorzucanymi do czasopisma (mediana oceny z każdego miesiąca)?

Dane przedstawione na wykresie nr 3, mediana z całego roku wynosi: 71.

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a mediana ocen pełnych wersji gier), p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a mediana ocen pełnych wersji gier), p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 . obliczamy estymator r r = -0,38 * obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = -1,52 wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 1,52 < 2,14479 = ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0.

Podsumowując, nie wykryto zależności pomiędzy sprzedażą CD Action, a medianą ocen pełnych wersji gier (można było się spodziewać, analizując średnią ocen i wykresy dla obu statystyk (wykres nr 2 i 3))

*Pełniaki - pełna wersja z najwyższą oceną za dany miesiąc *

Na koniec sprawdzamy: czy istnieje zależność pomiędzy sprzedażą CD Action, a pełnymi grami dorzucanymi do czasopisma (maksymalna (najwyższa) ocena z każdego miesiąca)

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a najwyższa ocena pełnej wersji), p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a najwyższa ocena pełnej wersji)), p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 . obliczamy estymator r r = -0,60 obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = -2,80* wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 2,80 > 2,14479 = ta - odrzucamy hipotezę H0, o braku korelacji.

Bingo! Trafiony zatopiony. Podsumowując ten krok: możemy założyć, iż istnieje korelacja (powiązanie), pomiędzy sprzedażą magazynów z grami (na przykładzie CD Action), a najwyżej ocenianą grą z danego miesiąca.

Wykres nr 5 - przedstawia wykres dwóch cech: sprzedaż X ocena. Poprowadzono linie trendu. Widać, iż dla danych z maksymalną oceną, występuje korelacja.

desk

Wykres nr 4 / Wykres nr 5

  • Najważniejsze - interpretacja *

Obliczenia pokazały, iż na sprzedaż magazynów z pełnymi wersjami (w naszym przypadku CD Action) wpływ ma maksymalna ocena gry (najwyżej oceniana) z danego miesiąca. UWAGA! Estymator korelacji otrzymaliśmy ze znakiem ujemnym! Co z tego wynika? Oznacza to, iż sprzedaż CD Action do najwyżej ocenionej gry, jest odwrotnie proporcjonalna! Czyli im w miesiącu pełna wersja gry, która ma najwyższą ocenę, jest lepsza, tym sprzedaż jest mniejsza! Dziwne? Dane nie kłamią :) Nie jest to również nielogiczne. Jeśli czasopismo zamieszcza pełną wersję gry, która posiada bardzo wysokie oceny, nie może zamieścić bardzo nowej gry, z przyczyn czysto ekonomicznych. A zatem, idąc dalej. Zamieszczenie takiej gry może okazać się strzałem w kolano. Gra która powinna napędzać sprzedaż nie robi tego. Dlaczego? Możliwe, iż ze względu na to, że jako gra mająca świetne oceny, została już kupiona wcześniej, właśnie z tego powodu, przez większą część graczy. Ci co jej nie kupili, sugerując się dobrymi ocenami, pożyczyli ją już wcześniej lub, niestety, zaopatrzyli się w piraty (co niestety jest nadal problemem). (Patrz: sprzedaż (Wykres 1) / maksymalna ocena (Wykres nr 4) za miesiąc: marzec 2010, czerwiec 2010, grudzień 2010, marzec 2011 - dobre oceny maksymalne - słaba sprzedaż).

Co w takim razie dzieje się z drugiej strony? Sprzedaż gier "średnich" (ale nie "kaszanek" jak w PLAY!) powoduje wzrost sprzedaży (patrz wykresy 1 i 4 za miesiąc: luty 2010, kwiecień 2010, styczeń 2011). Osoby kupujące gry nie chcą kupować podczas premiery średniaków, gdyż wolą wydać pieniądze na lepsze gry. Co za tym idzie. Widząc grę w czasopiśmie za mniejsze pieniądze z chęcią kupią coś, co może nie jest hitem (a może właśnie im się spodoba?), ale nie posiadają w swojej kolekcji.

Proszę zauważyć dwukrotny wzrost sprzedaży PLAY! w lipcu 2010, mimo średnich wyników. Powód? Ciekawe gry (The Path) lub sequele prawdziwych hitów (Gothic 3), ale mające średnie recenzje.

Obliczenia dały naprawdę ciekawe i, jak dla mnie, zaskakujące wyniki. Temat nie jest zamknięty. Już teraz, mam kilka pomysłów jak go rozwinąć. Dodanie większej ilości danych, nowe, bardziej miarodajne cechy do porównania.

Dane z magazynu PLAY! posłużyły jedynie do celów porównawczych na wykresach. Oceny nie różnią się może zbytnio od siebie (Wykres nr 2), ale w PLAY! część gier jest na tyle słaba, iż nie ma ocen. Zaś o "czyszczeniu magazynów" nawet nie wspomnę ;)

Wpis okazał się bardzo interesujący i pożyteczny(? :P). Zaznaczam, iż mogą gdzieś pojawić się błędy w obliczeniach/statystykach. Jeśli coś, piszcie śmiało. Dzięki temu wpisowi przypomniałem sobie czasy statystyki ze studiów i (jakkolwiek by to zabrzmiało) w sumie nieźle się bawiłem :D.

Pozdrawiam

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien

Migracja starej wtyczki do nowej wersji Visual Studio 2017

Tworząc dodatek do Visual Studio zapewne wiele osób będzie uczyło się poprzez analizę kodu istniejących już dodatków (chociażby ze źródeł na GitHubie od MS ). Okazuje się jednak, że projekty pluginów stworzonych pod stare IDE zupełnie nie chcą kompilować się w nowej odsłonie Visual Studio. Jesteśmy zmuszeni do ręcznej migracji takich dodatków. Oto poradnik jak tego dokonać. Automatyczna aktualizacji (standardowa) Otwierając projekt, który został stworzony w starym IDE, w nowym Visual Studio 2017 dostaniemy standardowy komunikat o automatycznej aktualizacji. Nie mamy wyjścia i godzimy się na to. Po chwili projekt jest już gotowy na działanie w nowej wersji IDE. Niestety próba builda zakończy się niepowodzeniem. W tym momencie musimy sami przejść przez kluczowe elementy projektu, aby zaktualizować ręcznie dodatek. Nowe paczki z NuGeta Zaczniemy migrację o pobrania nowych paczek z NuGeta. Na zakładce aktualizujemy dostępne nowe składniki i restartujemy IDE, jeśli jest

Niezbędne, "zakazane" aplikacje do Windows Phone 7.5

Świat Windows Phone i nie tylko, czeka z niecierpliwością na nowe wcielenie systemu w wersji 8. Aby umilić czas, przygotowałem kolejną porcję aplikacji, których nie sposób znaleźć w Marketplace. Przedstawione niżej programy, rozszerzają możliwość konfiguracji Windows Phone, a także dodają nowe funkcje, niezbędne dla części z nas. W skrócie o czym dziś będzie mowa: WinTT - tweaker BlueManager - przesyłanie plików przez Bluetooth Orientation Lock - blokowanie autorotacji obrazu WinTT WinTT jest jednym z pierwszych tweakerów jakie powstały na Windows Phone. Oferuje on całkiem pokaźna liczbę opcji, dzięki którym można skonfigurować mobilne okienka. Aplikacja została podzielona na kilka grup, oto krótkie omówienia najciekawszych, dostępnych funkcji: Tweaks - kilka przydatnych opcji do włączenia. Warto zwrócić uwagę na: możliwość zwiększenia ilość zakładek w IE włączenie dostępu do Marketplace/Muzyki/Wideo podczas synchronizacji z Zune wymuszenie

Krew, pot i piksele, czyli branża gier crunchem stoi. Recenzja książki Schreiera Jasona

Branża gier już od dłuższego czasu przynosi znacznie większe zyski niż przemysł filmowy i muzyczny razem wzięty. Przypomnę tylko, że nowy Spider-Man, wydany tylko na konsole PS4, w weekend otwarcia zarobił prawie dwa razy tyle co film Spider-Man: Homecoming... Co ważne, zarabiają tu nie tylko tuzy gamedevu jak EA, Blizzard czy Activision, ale również jednoosobowe firemki, które swoim produktem trafiły w serca graczy. Szybki i łatwy dostęp do potencjalnych klientów m.in. dzięki Steamowi czy innym platformom cyfrowym, powoduje olbrzymi wysyp gier. Z tego zalewu produkcji tylko nielicznym się udaje, ale sukces może być na tyle spektakularny, że branża gier ciągle sama się nakręca. Z racji dość młodego wieku branży gier, dobrych książek opisujących gamedev od kuchni jest niezmienienie mało. Stąd też z drżącymi rękami zacząłem lekturę książki " *Krew, pot i piksele. Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry" * Schreiera Jasona.  Gamedev crunchem stoi Ca

Windows Phone 7 w LG E900

Na wstępie dziękuje za zaproszenie na HotZlot. To było niesamowite przeżycie! Możliwość porozmawiania z ludźmi z redakcji i z czytelnikami dobrych programów, których znało się jedynie z xywek/avatarów - bezcenne :) Wpis nigdy by nie powstał, gdyby nie konkurs na Kinecta, gdzie udało mi się wywalczyć w boksie - LG z Windows Phone 7 :) Pozdro dla wszystkich uczestników konkursu :) Pierwsze kroki w Windows Phone 7 Windows Phone 7 miałem okazje zobaczyć już w okolicach października/listopada 2010. W większości przeważały opinie, iż jest brzydki i mało intuicyjny. Wówczas po minucie spędzonej z nim, nie można było myśleć inaczej. Teraz mając go już dłużej, dochodzę do wniosku, iż jest on... na swój sposób piękny;) Po pierwszym uruchomieniu widzimy ekran główny z kafelkami. Zaskoczeniem jest, to iż nie ma znanego wszystkim pulpitu jak z Androida. Przypomina to raczej iOS. Tutaj jednak postawiono na przejrzystość i funkcjonalność. Na wstępnie dodam, iż telefon został zaktualizowany

Humble Voxatron Debut + tanie gry

Ponownie The Humble Indie Bundle atakuje nas świetną promocją. W skrócie czym jest Humble Indie Bundle: kupujesz gry za dowolne pieniądze gry są multiplatformowe brak zabezpieczeń pieniądze idą m.in. na cele charytatywne Pod http://www.humblebundle.com/ znajdziecie więcej szczegółów. W nowej odsłonie The Humble Indie Bundle, która obecnie zwie się: Humble Voxatron Debut możemy otrzymać Voxatron, a także jeśli wpłata przekroczy średnią aktualnych wpłat: The Binding of Isaac i Blocks That Matter. Voxatron Tytułowa pozycja to strzelanka z rzutem izometrycznym. Grę otrzymujemy w wersji alfa. Jest to jednocześnie pra-premiera. Nie posiada ona jednak jakiś znaczących defektów, przez co można spokojnie grać :) Mamy również gwarancję, iż będziemy dostawać wszelkie aktualizacje i dodatki, jakie otrzyma. Voxatron przy pierwszym uruchomieniu zachwyca, śwetną oprawą muzyczną. Tytułowy motyw z menu, przypomina stare czasy, kiedy muzykę z menu nuciło się jeszcze długo po