Przejdź do głównej zawartości

Korelacja — sprzedaż czasopism - jakość "pełniaków" ?

W tym wpisie chciałbym, z czystej ciekawości sprawdzić, czy istnieje jakakolwiek korelacja pomiędzy sprzedażą czasopism, a atrakcyjnością (ocenami) pełniaków zawartych w nich.

Do "badania" wziąłem dwa czasopisma: CD Action oraz PLAY!. Oba będąc w Związku Kontroli Dystrybucji Prasy udostępniają ilość sprzedanych egzemplarzy. Dodatkowo, dzięki temu, iż są to magazyny o grach, łatwiej będzie sprawdzić oceny gier, niż gdyby były to czasopisma o oprogramowaniu.

Coś ze statystyki

Aby nie przedłużać i nie przynudzać wstępu o statystyce, krótko przedstawię pewne podstawowe pojęcia, pomocne w analizie tekstu (aczkolwiek nieobowiązkowe!).

Korelacja - siła zależność między zmiennymi Współczynnik korelacji Pearsona p - znormalizowana miara (-1,1) określająca siłę korelacji; -1,1 - ścisła korelacja, 0 - brak korelacji. Do obliczenia współczynnika korelacji p , potrzebna jest znajomość dwuwymiarowego rozkładu badanych cech dla danej populacji, a takich danych najczęściej nie posiadamy. Skutkiem tego jest, to iż korzystamy z estymatora r do oszacowania p , będącego współczynnikiem korelacji z próby. Z racji tego, iż próba nie jest duża, skorzystamy z rozkładu t Studenta ("uproszczony", bardzo popularny rozkład różnych statystyk, wyniki sprawdzamy w gotowej tabeli). Korzystając z t Studenta, ustalamy określony poziom istotności a (max. prawdopodobieństwo popełnienia błędu 1. rodzaju - odrzucenie hipotezy prawdziwej - (głównej)). Hipotezy - szukając korelacji, w teorii sprawdzamy dwie hipotezy tzw. zerową i alternatywną. Zerowa w danym przypadku mówi o braku korelacji, zaś alternatywna o istnieniu powiązania. Odrzucenie hipotezy zerowej, skutkuje przyjęciem hipotezy alternatywnej.

Odrzucenie lub przyjęcie hipotezy, uzależniamy od wyliczonego t Studenta porównując go, z wartością ta - z tablicy t Studenta: | t | >= ta - odrzucamy hipotezę H0 | t | < ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0

Tak to wygląda "na sucho". Po więcej zapraszam do genialnej książki "Statystyka matematyczna modele i zadania" - Jerzy Greń oraz na wikipedię ;) .

Sprzedaż

Na początek, wyniki sprzedaży. Nikogo nie powinny zdziwić statystyki. CD Action od lat jest liderem prasy o grach, PLAY! ociera się już o granice wypłacalności. CD Action jest bardziej miarodajny niż PLAY!, które zostało wzięte do obliczeń jedynie jako ciekawostka i jako możliwość porównania danych ze statystykami CD Action. Dodatkowo PLAY! funduje czytelnikom prócz gier, które pochodzą "znikąd", to jeszcze często mają "czyszczenie magazynów" (pełne wersje gier z poprzednich miesięcy). Wiadomo, iż nie sprzyja to zwiększeniu sprzedaży.

desk

Wykres nr 1

Już teraz (w ramach rozgrzewki), można sprawdzić czy sprzedaż CD Action jest związana ze sprzedaży PLAY!?

Do dzieła:

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a sprzedaż PLAY!), dalej oznaczać będziemy jako p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a sprzedaż PLAY!), dalej oznaczać będziemy jako p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 .

Korzystając z Excela (funkcja PEARSON, wzór ), obliczamy estymator r r = 0,28 * Z racji małej próby (n = 16 miesięcy), obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = 1,07 wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 1,07 < 2,14479 = ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0.

Podsumowując, nie wykryto zależności pomiędzy sprzedażą CD Action, a PLAY! (co widać na wykresie; wiadomo ćwiczenie na początek :P )

Pełniaki

Z owych 16 miesięcy wylistowałem pełne wersje gier, jakie były umieszczone w CD Action i PLAY!. Problemem, mimo wszystko, okazała się ocena gier. Odpada szukanie pojedynczych recenzji i wyliczanie średniej. Również, oparcie się na jednej z większych polskich encyklopedii gier, nie było dobrym pomysłem (wiele słabych gier, ma zawyżone średnie). Wybór padł na http://www.metacritic.com/. Strona zbiera recenzje i wylicza średnią (wykorzystywana jest np. na Steamie). Niestety nie wszystkie gry mają oceny, a niektóre gry nie figurują nawet w bazie. Mimo wszystko uznałem, iż lepszego wyjścia na chwilę obecną szybko nie znajdę.

Oto lista gier z ocenami w nawiasach:

CD Action

sty-10 Watchmen: The End Is Nigh Part 1 (61), RollerCoaster 3 GOLD (81) lut-10 Ninja Blade (61), So Blonde, Imperium Romanum (63) mar-10 World of Goo (90), The Moment of Silence (70), Watchmen: The End Is Nigh Part 2 (44) kwi-10 Blacksite: Area 51 (60), Drakensang: The Dark Eye (75), The Legend of Beowulf, DSJ 2 maj-10 Just Cause (75), Gwiezdne Wilki 2, Runes of Magic (71), Championship Manager 2008 (68) cze-10 Act of War: Direct Action (82), Barrow Hill (65), Brothers in Arms: Road To Hill 30 (87) lip-10 Ghost Recon Advanced Warfighter (80), Battlestations: Midway (76), Ford Racing 3 sie-10 Conflict: Denied Ops (58), Piraci Nowego Świata 2 (48), SBK 09 (71) wrz-10 Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas (85), Hitman Trylogia (73, 87, 74), Ford Racing Off Road (39) paź-10 King’s Bounty: Legend (79), Cryostasis (69), Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder (52) lis-10 Dark Messiah of Might and Magic (72), Necro Vision (63), Sublustrum (63) gru-10 Tomb Raider: Legend (82), Lost Via Domus (52) sty-11 Kane & Lynch: Dead Men (67), Resident Evil 4 (76) lut-11 Tomb Raider: Anniversary (83), Devil May Cry 3 (66) mar-11 Braid (90), SBK X (73), Thief Trylogia (92, 85, 87) kwi-11 Call of Juarez: Bound in Blood (78), Bionic Commando (69), Shaun White Snowboarding (60), Allods Online (69)

PLAY!

sty-10 Tension (77), Tecno: The Base, Valkyrie: Ascension to the Throne lut-10 Czyszczenie magazynów! :/ mar-10 9th Company, Shadowgrounds (74), Kurka w ogniu kwi-10 Czyszczenie magazynów! :/ maj-10 Arcanum (81), Clutch (51), Outpost Kaloki, Runes of Magic (71) cze-10 Czyszczenie magazynów! :/ lip-10 Gothic 3 (63), Velvet Assassin, The Path (61), Runes Of Magic (71) sie-10 Planescape Torment (91), Alliance: Globalny konflikt (43), Shadowgrounds Survivors (79) wrz-10 Infernal (61), Ceville (73), German Truck Simulator paź-10 Venetica (61), Chrome (73), Spells of Gold lis-10 Zeno Clash (77), Adrenalin gru-10 Czyszczenie magazynów! :/ sty-11 X-Blades (54), Chrome (62), Super Stunt Spectacular lut-11 Vampire Hunters, Age of Pirates (56), Penumbra: Czarna Plaga (78) mar-11 Trine (80), Alpha Prime (59), Vivisector kwi-11 Warfare, Steam Slug, Grupa Błyskawicznego Reagowania

Dane odnośnie ocen pełnych wersji zamieszczonych w PLAY! nie nadają się zbytnio do analizy. Częste "czyszczenie magazynów" oraz mało znane gry, uniemożliwiają wiarygodną analizę korelacji. Mimo wszystko, zebrane dane umieściłem na wykresach z danymi CD Action.

*Pełniaki - średnia ocen pełnych wersji *

Przystępujemy do ciekawszych obliczeń :) Na podstawie zebranych danych sprawdzimy, czy istnieje zależność pomiędzy sprzedażą CD Action, a pełnymi grami dorzucanymi do czasopisma (średnie oceny z każdego miesiąca)?

Na wykresie nr 2 przedstawiono średnie oceny z pełnych wersji gier. Dla ciekawości dodam, że średnia z całego okresu 16 miesięcy wynosi 70.

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a średnia ocena pełnych wersji gier), p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a średnia ocena pełnych wersji gier), p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 . obliczamy estymator r r = -0,40 * obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = -1,65 wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 1,65 < 2,14479 = ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0.

Podsumowując, nie wykryto zależności pomiędzy sprzedażą CD Action, a średnią ocena pełnych wersji gier

desk

Wykres nr 2 / Wykres nr 3

*Pełniaki - mediana ocen pełnych wersji *

Bardzo podobny punkt, jak poprzedni, jedynie zamiast obliczać średnią ocen gier z miesiąca, obliczamy medianę. A zatem: czy istnieje zależność pomiędzy sprzedażą CD Action, a pełnymi grami dorzucanymi do czasopisma (mediana oceny z każdego miesiąca)?

Dane przedstawione na wykresie nr 3, mediana z całego roku wynosi: 71.

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a mediana ocen pełnych wersji gier), p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a mediana ocen pełnych wersji gier), p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 . obliczamy estymator r r = -0,38 * obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = -1,52 wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 1,52 < 2,14479 = ta - brak podstaw do odrzucenia hipotezy H0.

Podsumowując, nie wykryto zależności pomiędzy sprzedażą CD Action, a medianą ocen pełnych wersji gier (można było się spodziewać, analizując średnią ocen i wykresy dla obu statystyk (wykres nr 2 i 3))

*Pełniaki - pełna wersja z najwyższą oceną za dany miesiąc *

Na koniec sprawdzamy: czy istnieje zależność pomiędzy sprzedażą CD Action, a pełnymi grami dorzucanymi do czasopisma (maksymalna (najwyższa) ocena z każdego miesiąca)

H0 - hipoteza zerowa, brak korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a najwyższa ocena pełnej wersji), p = 0 H1- hipoteza alternatywna, istnienie korelacji między cechami (sprzedaż CD Action, a najwyższa ocena pełnej wersji)), p != 0

Poziom istotności ustalamy na a = 0,05 . obliczamy estymator r r = -0,60 obliczamy wartość statystyki t Studenta: t = (r/sqrt(1-r^2))sqrt(n-2) = -2,80* wartość ta odczytana z tablic t Studenta ( *a = 0,05; a = 14 * ) to: 2,14479 |t| = 2,80 > 2,14479 = ta - odrzucamy hipotezę H0, o braku korelacji.

Bingo! Trafiony zatopiony. Podsumowując ten krok: możemy założyć, iż istnieje korelacja (powiązanie), pomiędzy sprzedażą magazynów z grami (na przykładzie CD Action), a najwyżej ocenianą grą z danego miesiąca.

Wykres nr 5 - przedstawia wykres dwóch cech: sprzedaż X ocena. Poprowadzono linie trendu. Widać, iż dla danych z maksymalną oceną, występuje korelacja.

desk

Wykres nr 4 / Wykres nr 5

  • Najważniejsze - interpretacja *

Obliczenia pokazały, iż na sprzedaż magazynów z pełnymi wersjami (w naszym przypadku CD Action) wpływ ma maksymalna ocena gry (najwyżej oceniana) z danego miesiąca. UWAGA! Estymator korelacji otrzymaliśmy ze znakiem ujemnym! Co z tego wynika? Oznacza to, iż sprzedaż CD Action do najwyżej ocenionej gry, jest odwrotnie proporcjonalna! Czyli im w miesiącu pełna wersja gry, która ma najwyższą ocenę, jest lepsza, tym sprzedaż jest mniejsza! Dziwne? Dane nie kłamią :) Nie jest to również nielogiczne. Jeśli czasopismo zamieszcza pełną wersję gry, która posiada bardzo wysokie oceny, nie może zamieścić bardzo nowej gry, z przyczyn czysto ekonomicznych. A zatem, idąc dalej. Zamieszczenie takiej gry może okazać się strzałem w kolano. Gra która powinna napędzać sprzedaż nie robi tego. Dlaczego? Możliwe, iż ze względu na to, że jako gra mająca świetne oceny, została już kupiona wcześniej, właśnie z tego powodu, przez większą część graczy. Ci co jej nie kupili, sugerując się dobrymi ocenami, pożyczyli ją już wcześniej lub, niestety, zaopatrzyli się w piraty (co niestety jest nadal problemem). (Patrz: sprzedaż (Wykres 1) / maksymalna ocena (Wykres nr 4) za miesiąc: marzec 2010, czerwiec 2010, grudzień 2010, marzec 2011 - dobre oceny maksymalne - słaba sprzedaż).

Co w takim razie dzieje się z drugiej strony? Sprzedaż gier "średnich" (ale nie "kaszanek" jak w PLAY!) powoduje wzrost sprzedaży (patrz wykresy 1 i 4 za miesiąc: luty 2010, kwiecień 2010, styczeń 2011). Osoby kupujące gry nie chcą kupować podczas premiery średniaków, gdyż wolą wydać pieniądze na lepsze gry. Co za tym idzie. Widząc grę w czasopiśmie za mniejsze pieniądze z chęcią kupią coś, co może nie jest hitem (a może właśnie im się spodoba?), ale nie posiadają w swojej kolekcji.

Proszę zauważyć dwukrotny wzrost sprzedaży PLAY! w lipcu 2010, mimo średnich wyników. Powód? Ciekawe gry (The Path) lub sequele prawdziwych hitów (Gothic 3), ale mające średnie recenzje.

Obliczenia dały naprawdę ciekawe i, jak dla mnie, zaskakujące wyniki. Temat nie jest zamknięty. Już teraz, mam kilka pomysłów jak go rozwinąć. Dodanie większej ilości danych, nowe, bardziej miarodajne cechy do porównania.

Dane z magazynu PLAY! posłużyły jedynie do celów porównawczych na wykresach. Oceny nie różnią się może zbytnio od siebie (Wykres nr 2), ale w PLAY! część gier jest na tyle słaba, iż nie ma ocen. Zaś o "czyszczeniu magazynów" nawet nie wspomnę ;)

Wpis okazał się bardzo interesujący i pożyteczny(? :P). Zaznaczam, iż mogą gdzieś pojawić się błędy w obliczeniach/statystykach. Jeśli coś, piszcie śmiało. Dzięki temu wpisowi przypomniałem sobie czasy statystyki ze studiów i (jakkolwiek by to zabrzmiało) w sumie nieźle się bawiłem :D.

Pozdrawiam

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…