Przejdź do głównej zawartości

Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność

Czas się pożegnać 

Pierwsze wydanie .NET Frameworka 1.0 to początek roku 2002. W tym momencie najnowsza wersja wersja 4.8 będzie ostatnim głównym wydaniem klasycznego frameworku .NET. Oczywiście nadal będzie on dostarczany z Windowsem, ale to nie ma co się oszukiwać jest to już koniec. Microsoft nie będzie już dodawał nowych ficzerów czy optymalizacji do .NET Frameworku. Pozostanie czysty support i nic więcej, zatem możliwe będą aktualizacje bezpieczeństwa i zapewne nic więcej.

.NET Framework to także biblioteki i składowe, które zostaną pożegnane razem z odchodzącą wersją. Zatem nie usłyszymy już, albo będziemy słyszeć już coraz mniej, o WCF (trochę szkoda, aczkolwiek warto nadmienić, że zostaje wersja kliencka, ale nie serwerowa) czy WebFormsach (nareszcie! składam wyrazy współczucia każdemu, kto jeszcze w tej technologii pisze).

desk

.NET Core (3.x) i .NET 5 - olbrzymi skok wydajnościowy

Wydany we wrześniu .NET Core 3.0 to nie tylko przeniesienie kolejnych rzeczy z .NET Frameworka do Corea. To również, a może i przede wszystkim, bardzo duży skok wydajnościowy. 

.NET Core 3.0 to nowe algorytmy do sortowania czy operacji na kolekcjach. To również nowe typy struktur: Span oraz * Memory* to dzięki nim operacje na stringach czy plikach XML lub JSON są 2x lub 3x szybsze w porównaniu do .NET Frameworka. Różnica jest bardzo duża.

Pozbyto się również starego kodu i zaktualizowano wiele bibliotek, ale także dodano kilka sztuczek, które podniosły wydajność w wielu newralgicznych miejscach. Autoryzacja online to olbrzymi ilość szyfrowania, haszowania itd. Z tego też powodu w .NET Core operacje kryptograficzne wykonywanie są w... natywnym kodzie. Tak nie jest uruchamiany kod napisany w .NET, ale brane są natywne biblioteki napisane w C++. Tak oto pod Windowsem ujrzymy CNG Windows, zaś na Linuxie .NET Core do kryptografii zaprzęgnie OpenSSL.

Co więcej, dopiero .NET Core wykorzystuje sprzętowe możliwości Ryzenów w kwestii obliczeń kryptograficznych. Więcej w zewnętrznym wpisie: Will AMD’s Ryzen finally bring SHA extensions to Intel’s CPUs? Intel zostaje daleeeeko w tyle.

Nie tak dawno Microsoft wydał już 3. wersję preview kolejnego środowiska runtime - .NET 5. Nie jest to rewolucja, jaką był .NET Core w porównaniu do .NET Frameworka, ale kolejny etap w ewolucji .NET. Stawia on na usprawnienia .NET Core i ujednolicenie środowisk uruchomieniowych.

Jeśli chodzi o wydajność .NET 5, to jest zbliżona do wydajności .NET Core 3.x (na ten moment). W wersji preview 3 wydajność została "jedynie" bardzo podkręcona w temacie wyrażeń regularnych. Tutaj obliczenia mogą być nawet 60824x szybsze!

Nie chcąc być gołosłownym przedstawię porównanie działania tego samego kodu na .NET Frameworku i .NET Core. Do tego celu użyte były dwa procesory: Intel Core i7-4702MQ oraz AMD Ryzen R7 3700x (w porównaniu wydajności przy obliczeniu SHA256). Wyniki zmierzone przy użyciu BenchmarkDotNet (określają średni czas), kod bazuje na przykładach z blogu MS.

(Z racji tego, że BenchmarkDotNet opisuje .NET 5 jako .NET Core 5.0, tak też jest on oznaczony na wykresach i szczegółowych czasach)

Parsowanie Enuma:

public DayOfWeek EnumParse() => (DayOfWeek)Enum.Parse(typeof(DayOfWeek), "Thursday");

EnumParse .NET 4.8 199.1 ns

EnumParse .NET Core 3.1 124.4 ns

EnumParse .NET Core 5.0 125.7 ns

desk

Operacje Linq:

//IEnumerable<int> _tenMillionToZero = Enumerable.Range(0, 10_000_000).Reverse();

public int LinqOrderBySkipFirst() => _tenMillionToZero.OrderBy(i => i).Skip(4).First();

LinqOrderBySkipFirst .NET 4.8 1,818,312,740.0 ns

LinqOrderBySkipFirst .NET Core 3.1 228,086,635.6 ns

LinqOrderBySkipFirst .NET Core 5.0 222,083,673.8 ns

desk

Obliczanie SHA256:

//SHA256 _sha256 = SHA256.Create();

public byte[] Sha256() => _sha256.ComputeHash(_raw);

Intel :

Sha256 .NET 4.8 1,028,103,786.7 ns

Sha256 .NET Core 3.1 500,472,964.3 ns

Sha256 .NET Core 5.0 504,334,426.7 ns

AMD :

Sha256 .NET 4.8 649,423,446.2 ns

Sha256 .NET Core 3.1 50,023,144.0 ns

Sha256 .NET Core 5.0 49,985,630.0 ns

Intel :

desk

AMD :

desk

Obliczenia na stringu:

//static string _s = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz";

public bool StringStartsWith()
{
    var data = false;
    for (int i = 0; i < 100_000_000; i++)
    {
        data = _s.StartsWith("abcdefghijklmnopqrstuvwxy-", StringComparison.Ordinal);
    }
    return data;
}

StringStartsWith .NET 4.8 1,918,666,640.0 ns

StringStartsWith .NET Core 3.1 880,179,750.0 ns

StringStartsWith .NET Core 5.0 858,676,357.1 ns

desk

Deserializacja:

//byte[] _raw = new byte[100 * 1024 * 1024];

public object Deserialize()
{
    var books = new List<Book>();
    for (int i = 0; i < 1_00000; i++)
    {
        string id = i.ToString();
        books.Add(new Book { Name = id, Id = id });
    }

    var formatter = new BinaryFormatter();
    var mem = new MemoryStream();
    formatter.Serialize(mem, books);
    mem.Position = 0;

    return formatter.Deserialize(mem);
}

Deserialize .NET 4.8 980,524,740.0 ns

Deserialize .NET Core 3.1 421,885,039.1 ns

Deserialize .NET Core 5.0 415,699,686.8 ns

desk

Regex:

Email:

_regexEmail = new Regex(@"[a-z0-9!#$%&'*+/=?^_`{|}~-]+(?:\.[a-z0-9!#$%&'*+/=?^_`{|}~-]+)*@(?:[a-z0-9](?:[a-z0-9-]*[a-z0-9])?\.)+[a-z0-9](?:[a-z0-9-]*[a-z0-9])?", RegexOptions.Compiled);

 _regexEmail.IsMatch(_commonInput);

Regex_Email .NET 4.8 2,299,723.7 ns

Regex_Email .NET Core 3.1 1,845,451.4 ns

Regex_Email .NET Core 5.0 961,795.4 ns

desk

StrongPassword:

_regexStrongPassword = new Regex(@"^(?=.*\d)(?=.*[a-z])(?=.*[A-Z])(?=.*[a-zA-Z]).{8,}$", RegexOptions.Compiled);

_regexStrongPassword.IsMatch(_commonInput);

Regex_StrongPassword .NET 4.8 1,887.3 ns

Regex_StrongPassword .NET Core 3.1 1,726.2 ns

Regex_StrongPassword .NET Core 5.0 427.4 ns

desk

SpanSearching:

_regexSpanSearching = new Regex("([ab]cd|ef[g-i])jklm", RegexOptions.Compiled);

_regexSpanSearching.IsMatch(_commonInput);

Regex_SpanSearching .NET 4.8 339,303.0 ns

Regex_SpanSearching .NET Core 3.1 295,767.1 ns

Regex_SpanSearching .NET Core 5.0 22,660.0 ns

desk

BackTracking:

_regexBackTracking = new Regex("a*a*a*a*a*a*a*b", RegexOptions.Compiled);;

_regexBackTracking.IsMatch("aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa");

Regex_BackTracking .NET 4.8 43,722,439.1 ns

Regex_BackTracking .NET Core 3.1 34,763,742.9 ns

Regex_BackTracking .NET Core 5.0 578.1 ns

desk

Przetestuj sam!

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu sprawdzić jak bardzo .NET Core i .NET 5 są szybkie na lokalnej maszynie. Z tego też powodu już jakiś czas temu stworzyłem projekt na GitHubie: https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCore Są tu dostępne kody źródłowe i gotowy plik exe, który porówna wymienione trzy frameworki na Twoim komputerze. Dodatkowo zamieszczam kilka wyników z różnych procesorów od różnych producentów. Warto sprawdzić, na pewno będziesz mile zaskoczony jak faktycznie olbrzymi skok wydajnościowy został uczyniony w .NET Core 3x i .NET 5. 

desk

DotNetFrameworkVsCore - https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCore 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…