Przejdź do głównej zawartości

Automatyczne wersjonowanie aplikacji mobilnych Android i iOS w Xamarin

Xamarin pozwala na tworzenie aplikacji pod Androida i iOS używając jedynego słusznego języka programowania, czyli C# ;) Jednym z częstszych problemów na jakie się natkniemy podczas wrzucania naszych apek do marketów jest wersjonowanie aplikacji. W jaki sposób jednocześnie numerować kolejne wydania pod Androida i iOS, bez szukania za każdym razem plików, a także sterować numeracją tylko z jednego miejsca? Jest na to ciekawy sposób, poprzez eventy dostępne w *csproj, * pliku projektu w Visual Studio.

desk

Numeracja pod Androida

Wrzucając aplikację do marketu Google musimy pamiętać o poprawnym uzupełnieniu pliku  AndroidManifest.xml . Znajdują się w nim informacje odnośnie naszej aplikacji jak kompatybilność z SDK, uprawnienie i masę innych ustawień. W tym momencie interesują nas dwie właściwościowi:

  • android:versionCode  - jest to numer (int) kolejnych wersji w markecie Google, nie jest on pokazywany dla użytkownika; numeracja jest dowolna, ale kolejne wydania muszą mieć rosnącą numery (np. 23, 24, itd.)

  • android:versionName  - jest to wersja aplikacji (string), jaką widzi użytkownik, służy głównie do celów informacyjnych (np. 1.3.5)

Numeracja iOS

Wersjonowanie kolejnych wydań w AppStorze jest delikatnie inne niż pod Androidem. Jednakże również w tym przypadku numerację ustalamy w specjalnym pliku, jest nim Info.plist . Pod iOS musimy wziąć pod uwagę następujące pola:

  • *CFBundleVersion * - numer (string) wewnętrzny, niewidoczny dla użytkownika; kolejne wersje muszą mieć rosnącą numerację (np. 1.3.5, 1.3.6 itd.)

  • CFBundleShortVersionString - numer (string) widoczny dla użytkownika (np 1.3.5)

Wspólna numeracja

Na powyższym opisie widać, jasno że numeracja dla użytkownika może spokojnie być dowolnym numerem ( android:versionNameCFBundleShortVersionString ). W tym przypadku będziemy stosowali standardową numerację X.Y.Z  

Problemem są jednak numery wewnętrzne, które są określają kolejne wersje aplikacji w markecie. Dla ułatwienia można spokojnie przyjąć, że numer  CFBundleShortVersionString,   *CFBundleVersion i * android:versionName będą identyczne (czyli wg schematu X.Y.Z). W celu ujednolicenia wersji również pod Androida, ustalimy odgórnie, iż numer  android:versionCode  będzie ostatnim numerem ze schematu, czyli Z i to on będzie podbijany przed każdą publikacją.

Zatem numeracja będzie następująca:

X.Y.Z np. 1.3.10

*CFBundleShortVersionString = * CFBundleVersion =  android:versionName  = X.Y.Z

android:versionCode * * = Z

przy czym pamiętamy, że za każdym razem, przed publikacją do sklepu, będziemy zwiększali numerację Z.

Automatyczna numeracja poprzez Visual Studio (programowanie w .csproj)

Nasza automatyczna numeracja będzie w skrócie wyglądała następująco. W jednym miejscu w solucji będziemy przechowywali numer aktualnej wersji aplikacji. Przy buildzie z tego miejsca pobieramy numer i wstrzykujemy do pliku AndroidManifest.xml w projekcie Android i Info.plist w projekcie iOS.

Ustaliliśmy zatem, iż numeracja obu aplikacji będzie wyglądała następująco: X.Y.Z. Musimy jeszcze znaleźć miejsce, gdzie będziemy przechowywali numer, skąd będziemy go wstrzykiwali do poszczególnych plików w projekcie. 

W moim przypadku solucja Xamarin posiada projekt pod Androida, iOS i co najmniej jeden projekt będący bazowym projektem skąd pobierać będziemy numer (tutaj XamarinApp.Core). Użyłem do demonstracji Xamarina natywnego, ale równie dobrze może być to Xamarin.Forms, nie ma to znaczenia.

desk

Numer wersji umieścimy w AssemblyInfo.cs:

[assembly: AssemblyVersion("1.2.5.0")]

jednakże będziemy pobierali stąd tylko trzy pierwsze numery (czyli 1.2.5), a ostatni z tej trójki będzie służył jako numer do *versionCode * do Androida i będzie musiał być podbijany za każdym razem, gdy zechcemy wrzucić apkę do marketu.

Kolejnym krokiem jest edycja plików .csproj dla Androida i iOS tak, aby przy buildzie pobierał z dll projektu (XamarinApp.Core, w którym mamy numerację globalną) numer wersji, a następnie obrabiał ją i wstrzykiwał do odpowiednich plików.

Autonumeracja w projekcie iOS

Zaczniemy od solucji iOS. W dowolnym edytorze otwieramy plik csproj dla projektu iOS. Przechodzimy na sam koniec pliku XML i tuż przed końcem zamknięciem tagu dodajemy własny kod:

<Target Name="BeforeBuild"> 
    <GetAssemblyIdentity AssemblyFiles="..\XamarinApp.Core\bin\$(Configuration)\XamarinApp.Core.dll"> 
      <Output TaskParameter="Assemblies" ItemName="AssemblyInfo" /> 
    </GetAssemblyIdentity> 
    <PropertyGroup> 
      <FullNumber>%(AssemblyInfo.Version)</FullNumber> 
      <VersionNumber>$([System.Text.RegularExpressions.Regex]::Match(%(AssemblyInfo.Version), 
       `[^.][^.]*.[^.]*.[^.]*`))</VersionNumber> 
    </PropertyGroup> 
    <XmlPoke XmlInputPath="..\XamarinApp.iOS\Info.plist" 
       Query="//dict/key[. = 'CFBundleVersion']/following-sibling::string[1]"
       Value="$(VersionNumber)" /> 
    <XmlPoke XmlInputPath="..\XamarinApp.iOS\Info.plist" 
       Query="//dict/key[. = 'CFBundleShortVersionString']/following-sibling::string[1]"
       Value="$(VersionNumber)" /> 
 </Target>

W tym przypadku określamy, że przed buildem danego projektu mobilnego ( Name=BeforeBuild ) będziemy pobierali z określonej dll *AssemblyInfo * (XamarinApp.Core builduje się jako pierwsze), a z niej numer w  AssemblyVersion . Z numeru tego wyodrębniamy za pomocą Regexu trzy pierwsze numery i przypiszemy go do "zmiennej"  VersionNumber

Mając już numer otwieramy plik Info.plist, który jest typu XML i wstrzykujemy w odpowiednie pola  CFBundleVersion i CFBundleShortVersionString numer z VersionNumber (użycie XmlPoke ). 

Autonumeracja w projekcie Android

Bardzo podobnie wygląda sprawa z solucją Androidową. Tu również edytujemy plik .csproj

<Target Name="AfterBuild"> 
    <GetAssemblyIdentity AssemblyFiles="..\XamarinApp.Core\bin\$(Configuration)\XamarinApp.Core.dll"> 
      <Output TaskParameter="Assemblies" ItemName="AssemblyInfo" /> 
    </GetAssemblyIdentity> 
    <PropertyGroup> 
      <FullNumber>%(AssemblyInfo.Version)</FullNumber> 
      <VersionNumber>$([System.Text.RegularExpressions.Regex]::Match(%(AssemblyInfo.Version),
	`[^.][^.]*.[^.]*.[^.]*`))</VersionNumber> 
      <BuildNumber>$(FullNumber.Split('.')[2])</BuildNumber> 
    </PropertyGroup> 
    <XmlPoke XmlInputPath="..\XamarinApp.Android\Properties\AndroidManifest.xml"
	Namespaces="&lt;Namespace Prefix='android' Uri='http://schemas.android.com/apk/res/android' /&gt;"
	Query="manifest/@android:versionCode" Value="$(BuildNumber)" />
    <XmlPoke XmlInputPath="..\XamarinApp.Android\Properties\AndroidManifest.xml"
	Namespaces="&lt;Namespace Prefix='android' Uri='http://schemas.android.com/apk/res/android' /&gt;"
	Query="manifest/@android:versionName" Value="$(VersionNumber)" />
 </Target>

W tym przypadku również pobieramy wersję z AsseblyInfo , ale dodatkowo tworzymy nową "zmienną" BuildNumer , która jest ostatnim numerem z trzy-liczbowej wersji zapisanej w FullNumber

Podobnie jak na iOS, otwieramy plik XML z ustawieniami aplikacji do marketu (tym razem to plik AndroidManifest.xml) i wstrzykujemy *BuildNumer * pod pole versionCode , a *VersionNumber * pod versionName .

W ten oto sposób sterujemy numeracją aplikacji na iOS i Androida w projekcie Xamarin z jednego miejsca, z uwzględnieniem wymagań poszczególnych sklepów mobilnych.

Na koniec

Zapanowanie nad numeracją aplikacji poprzez "programowanie w csproju" jest świetnym sposobem na pomoc w dewelopowaniu pod Xamarina. Spokojnie można także dodać numerację dla aplikacji UWP, jeśli zaszłaby taka potrzeba. Można również numer wersji trzymać w oddzielnym pliku xml, a wstrzykiwanie numerów dodać do jednego tylko csproja, który będzie podmieniał wersja dla dwóch różnych projektów mobilnych. Możliwości jest dużo.

Mam nadzieję, że wpis będzie pomocny przy tworzeniu kolejnych wersji aplikacji mobilnych w Xamarinie. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...

Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja bloga

 Licznik blogowy dla blogerów portalu dobreprogramy.pl to mały niezbędnik każdego autora kontentu. Przez ostatnie 7 lat (styczeń 2014, ostatnia aktualizacja maj 2021) licznik dostawał nowe ficzery i uzyskiwał kompatybilność z kolejnymi odsłonami portalu. Najnowsza wersja 5.0 wnosi kolejny duży ficzer - archiwizacja bloga. Stwórz pełne archiwum swojego bloga Pomysł na stworzenie archiwum nie jest nowy. Niemalże równo 4 lata temu zrobiłem apkę, która tworzył archiwum bloga na naszym dysku: tekst + zdjęcia (DobryBackupBloga — aplikacja do szybkiej archiwizacji wpisów blogowych). Lata leciały, a apka przestała działać z nową odsłoną dobrychprogramów. Temat został zapomniany, aż wojtekadams odgrzebał temat DobregoBackupuBloga. Sam pomysł nadal jest ciekawy, ale forma - pliki exe do pobrania z obcego źródła już nie. Z tego też powodu możliwość stworzenia archiwum bloga przeniosłem na wtyczkę Licznik Blogowy. Tak oto powstała wersja 5.0. Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja Wtyczka w wersji...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Visage - gra horror, na którą nie byliśmy gotowi i jak z tymi straszakami do tej pory bywało (recenzja PS4)

W ostatnich latach gry, które faktycznie przerażały klimatem, a nie tylko tanimi jump scare'ami, było jak na lekarstwo. Bardzo łatwo wzdrygnąć się, gdy nagle w ciszy jakiś wysoki dźwięk zaskoczy niespodziewającego się gracza. Czy takie gry, które "straszą" jedynie głośnym, nagłym "łomotem" można nazwać prawdziwymi interaktywnymi horrorami? Nie sądzę. Takie tanie sztuczki spowodowane są najczęściej brakiem klimatu i pomysłu na rozgrywkę. Co więcej, od dawna wiadomo, że najlepiej straszy to, co nieznane, niedopowiedziane. Jump scare w grach to nic innego, jak chwilowe zaskoczenie gracza, do którego ten szybko się przyzwyczaja. Po pewnym czasie zaczyna się go nawet ignorować, a po dłuższej chwili staje się irytujący i sprawia, że do rozgrywki wkrada się nuda i monotonia. Jak to z tymi horrorami bywa? W ostatnich latach najbardziej zawiodłem się na dylogii Layers of Fear. Klimat szybko siadał, a rozgrywka stawała się powtarzalna i dość przewidywalna. Ogólnie gry teg...

Migracja danych z Endomondo do Garmin Connect (ale nie tylko)

Komunikat o zakończeniu istnienia Endomondo zapewne zaskoczył wielu z nas ( oficjalne info ). Z końcem tego roku portal przestanie istnieć. Kiedyś synonim nowoczesności i gadżeciarstwa, a obecnie schowany głęboko w cieniu innych portali związanych bezpośrednio z urządzeniami do pomiaru naszej aktywności. Zapewne to właśnie one, i dedykowane portale pod nie, przyczyniły się do tego, że Endomondo stało się reliktem przeszłości, ale nie o tym dziś mowa...  W tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić jak w prosty sposób przenieść dane z Endomondo do Garmin Connect. Oczywiście sam wpis będzie na tyle uniwersalny, że zapewne pozwoli Wam na podobną migrację również do innych popularnych portali ze śledzeniem aktywności. W tym poradniki opiszę jak przenieść treningi z Endomondo do innego portalu, ale z możliwością wyboru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób przenieść wszystko lub tylko wybrane dane. W moim wypadku będzie to przenoszenie treningów tylko z lat 2012-2015, a w Waszym...