Przejdź do głównej zawartości

Xamarin.Forms Tips — WCF, Intellisense, PCL Profile, build i inne bolączki

Rozpoczynając przygodę z Xamarin.Forms można natknąć się czasami na sytuacje, które mogą przyprawić o ból głowy. Postanowiłem zebrać kilka często spotykanych problemów i przedstawić ich rozwiązania.

desk

Reaktywacja Intellisense w Xamarin.Forms XAML

Największą bolączką w przypadku pracy z Xamarin.Forms bywa... brak Intellisense w dokumentach XAML Xamarin.Forms w Visual Studio.

desk

Problem nie występuje zawsze i nie pojawia się na samym początku pracy z XAML pod Xamarin.Forms. W moim przypadku po kilku godzinach nagle Intellisense przestał działać bez żądnego powodu. Co jeszcze dziwniejsze, na innym komputerze ze świeżym Visual Studio, podpowiedzi działają wyśmienicie.

Jeśli zatem coś zacznie szwankować w Intellisense warto sprawdzić następujące rozwiązania:

  • zamiast otwierać plik xaml dwuklikiem, klikam prawym przyciskiem myszy na dokumencie i wybieramy Open With... . W otwartym oknie z menu wybieramy Source Code (Text) Editor (zaznaczając przy okazji opcję Set as Default )

  • alternatywą może być instalacja dodatku Enable XAML Language for Xamarin.Forms, który w wielu przypadkach przywraca podpowiedzi w edytorze

  • problem może rozwiązać również odinstalowanie (nie dezaktywacja) ReSharpera, jeśli takowego posiadamy

WCF i zmiana profilu PCL

Często spotykanym problemem w Xamarin.Forms (PCL) jest dodanie referencji do WCFa (ręcznie wygenerowanie ich przy pomocy SLsvcUtil.exe również nic nie da). W domyślnej konfiguracji nie jest to możliwe. Przyczyną takiego stanu jest to, iż tworząc nowy projekt w Xamarin.Forms do solucji dorzucany jest projekt pod Windows Phone 8.1. To sprawia, że profil PCL ustawiany jest na kompatybilny z WP8.1 (dokładniej jest to Profile 111), co skutkuje brakiem wsparcia dla WCFa.

Wszyscy wiemy, że Microsoft pogrzebał Windows Phone 8.1 (Windows 10 Mobile jeszcze oficjalnie żyje), zatem rezygnując z wsparcia dla tego systemu, możemy uzyskać dostęp do WCFa. Można to zrobić szybko poprzez zmianę profilu PCL. Listę dostępnych profili, ze szczegółowym opisem, znajdziemy pod adresem: Notes on Using Various PCL Profiles with Xamarin. W tym przypadku śmiało przejść można na najnowszy profil 44.

Warto nadmienić, że instalując Visual Studio 2015, otrzymując wszystkie niezbędne profile PCL, zatem nie musimy nic ręcznie doinstalowywać.

Załóżmy, że mamy już solucję z Xamarin.Forms, w której znajdują się projekty na wiele platform.

desk

Zacznijmy zatem od usunięcia projektu pod Windows Phone 8.1, który blokuje nam możliwość zmiany profilu (przy okazji usuwam też projekt pod Windows 8.1, a z okienek zostawiam tylko Universal Windows Platform).

Teraz wejdźmy we właściwości biblioteki PCL, do której dodać chcemy referencję do WCFa, a następnie otwórzmy okienko z docelowymi platformami (prawy klik na projekcie: Properties -> Library i przycisk Change w polu Targeting ).

W tym miejscu wybieramy konfigurację jak na załączonym obrazku (można pokusić się też o ASP .NET Core 1.0). Takie ustawienie opcji ustawi profil PCL na 44.

desk

W tym momencie dostaniemy pełne wsparcie dla WCF w Xamarin.Forms. Dokładny profil można podejrzeć i zmienić ręcznie poprzez edycję pliku csproj projektu PCL. Znajdziemy w nim dwa interesujące nas pola TargetFrameworkVersion i TargetFrameworkProfile . Pierwsze informuje o wersji frameworka do PCL, drugie o nazwie profilu.

Deploy aplikacji na Androida utknął na połączeniu z emulatorem

W przypadku, gdy SDK do Androida było instalowane/aktualizowane ręcznie (czy to po instalacji Visual Studio poprzez instalator Xamaina lub ręcznie, pobierając SDK z sieci), można napotkać na dość nieoczekiwany i trudny do zdiagnozowania błąd.

Przy próbie wrzucenia naszej aplikacji z Visual Studio na emulator Androida, konsola w VS zatrzyma się na (wraz z odpalonym i działającym emualtorem):

1>Starting deploy 4.5" KitKat (4.4) HDPI Phone ...
1>Starting emulator 4.5" KitKat (4.4) HDPI Phone ...
1>Validating emulator arguments...
1>Determining if emulator is already running...
1>Preparing virtual machine...
1>Launching emulator...
1>Emulator launched successfully

Problemem w tym przypadku jest ścieżka do SDK, a dokładniej ADB (Android Debug Bridge). Aby to objeść, w Visual Studio przechodzimy do Tools -> Options -> Xamarin -> Android Settings i zapamiętujemy Android SDK Location . Następnie otwieramy rejestr (regedit.exe) i przechodzimy do gałęzi:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Android SDK Tools

W tym miejscu wartość klucza Path ustawiamy na taką, jaka widnieje w VS w polu Android SDK Location .

Jak przebiega build projektu Xamarin.Forms na Androida iOS?

Pracując z Xamarinem warto wiedzieć w jaki sposób buildowane są poszczególne aplikacje do ich natywnych wersji.

Build aplikacji na iOS: kompilator Xamarin C# generuje C# IL (Intermediate Language), a następnie używając kompilatora Apple na macOS generuje natywny kod maszynowy na iOS, niczym kompilator Objective-C.

Build aplikacji na Androida: kompilator Xamarin C# generuje C# IL. Kod odpalany jest przez Mono na urządzeniu wraz z silnikiem Javy.

Kilka rad na koniec

Zamykając ten wpis chciałbym jeszcze dodać kilka uwag, o których warto pamiętać przy rozpoczęciu pracy z Xamarin.Forms:

  • nie ma sensu aktualizować na siłę poprzez NuGeta wszystkich pakietów związanych z Xamarinem; część z nich w najnowszej wersji nie jest zgodna z Xamarin.Forms, a jedynie z "natywnym Xamarinem"

  • mając w sieci komputer z macOS + Xcode, można skorzystać z iOS Simulator (for Windows) ; narzędzie umożliwi odpalenie w okienku Windowsa emulatora iOS, bez potrzeby łączenia się z pulpitem zdalnym macOS

  • pliki resources w Androidzie nie powinny zawierać znaków specjalnych

  • system Windows Phone 8.1 (nie mylić z Windows 10 Mobile) nawet Microsoft uznaje już za martwy, zatem jeśli nie warto spalać się i zachowywać kompatybilność z starszą wersją mobilnych okienek

  • Emulator Androida na Hyper-V działa o wiele szybciej niż odpowiednik od Google

  • Xamarin.Forms został niemalże stworzony do MVVM (MVVM Light Toolkit, MvvmCross)

  • Xamarin.Forms nie jest idealny, ale potrafi bardzo dużo

  • w Xamarin.Forms nie mamy, aż tak dużego wpływu na UI, jak w natywnym Xamarinie

  • chcąc zyskać na szybkości w ListView warto stworzyć kod w CS niż XAML

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oprogramowanie z czasopism - wątpliwa przyjemność?

Środek tygodnia, w skrzynce pocztowej pojawia się świeżutki numer Chipa. Jak zawsze szybko rozrywam folie (srut!), wyszukuję płytę(y) dołączonej do magazynu, gdzieś ukrytej pomiędzy stronami. Sukces! Tutaj już postępuje delikatniej, opuszkami palców dostaję się powoli do spoiwa łączącego tekturową kopertę DVD z kartką. Już tylko chwila dzieli mnie od odseparowania DVD od magazynu.... (trach)... niech to! Kartka się porwała, no cóż, nie pozostaje mi nic innego, jak brutalnie wyrwać to coś razem ze stroną. Z drugiej strony i tak pewnie jest reklama (ups... nie tym razem :P). W taki sposób, chcąc pozbyć się zbędnej (?) płyty DVD z Chipa, doszedłem do wniosku, iż od kiedy ponownie zaprenumerowałem czasopismo (na dwa lata, a było to już hmm, prawie dwa lata temu?), ani razu nawet nie włożyłem płyty do czytnika! W sumie przeglądając magazyny często zwracamy uwagę na dodatki do czasopism. W sieci jest wiele stron, których jedynym celem są owe dodatki ( http://www.markolf.pl/ , http://ww

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

"Amerykański sen" Microsoftu, na którym traci Windows Phone

Do poniższych przemyśleń doszedłem w ostatnim czasie, po publikacji danych na temat regionalizacji w ekosystemie Windows Phone. Są to dwie, ważne informacje. Szczególnie ważne dla nas, użytkowników z Polski (jak i wszystkich spoza USA). Microsoft jako cel postawił sobie zawojowanie rynku USA. To widać od początku powstania Windows Phone. Cały system nakierowany jest przed wszystkim na rynek amerykański. Jak to wygląda z punktu widzenia Polaków oraz jak rozwija się Windows Phone w USA? Windows Phone 7.x - pozdrawiamy użytkowników spoza USA Otóż urządzenia z Windows Phone 7 nie miały nawet polskiego interfejsu, czy klawaitury. Co było dość uciążliwe z oczywistych względów. Te pojawiły się dopiero rok po premierze, wraz z wydaniem dużej aktualizacji do 7.5 tzw. Mango . Oczywiście to nie koniec przykładów jak Microsoft traktuje klientów spoza USA. Linia Windows Phone 7.x ma nadal kilka małych "dodatków", które świadczą jak producent mobilnych okienek podchodzi do klien

HotZlot 2013 - nie regulujcie odbiorników

HotZlot 2013 już za około miesiąc. Wszyscy zapewne czekają na zaproszenia i rejestrację. Redakcja skutecznie odwraca naszą uwagę od HotZlotu konkursem związanym z Office 365, ale my wiemy, że coś się szykuje ;) Pod adresem http://2013.hotzlot.pl/ znajduje się niby niewiele, ot niewinny błąd: Szybki rzut okiem i już wiemy, że Docent na IIS już stworzył katalog aplikacji z conetentem w D:\IISContent\hotzlot.pl-2013 . Ograniczenie na adres IP nie pozwoli nam na otworzenie strony. Jednakże wystarczy kilka kliknięć w IIS i strona zostanie udostępniona dla ogółu. Zatem, na co czekacie droga Redakcjo? ;) Klikamy tutaj: http://www.hotzlot.pl/ (obecnie jeszcze informacje o HotZlocie 2012) - może licznik wyświetleń musi osiągnąć jakiś poziom, aby pojawiła się informacja o HotZlocie 2013? ;) Pierwszy przeciek! :P Nasz znany bloger i waleczny komentator gowain, zdobył screen z jeszcze nieopublikowanej wersji strony na HotZlot 2013! Co więcej, w kwestii przecieku wypowiedziała si

The Humble Indie Bundle 6

Po przerwie powraca ponownie paczka The Humble Indie Bundle . Pakiet oznaczony jest numerkiem 6, nie posiada żadnego podtytułu, a zatem mamy do czynienia z kolejną pełnoprawną wersją The Humble Indie Bundle . O The Humble Indie Bundle słyszał zapewne każdy, w wielkim skrócie - kupujemy gry za dowolną kwotę. Wpłacamy powyżej średniej, dostajemy dodatkową grę. W połowie akcji dochodzi często bonusowy tytuł. Całość pieniędzy idzie na cele charytatywne i/lub dla developerów. Tyle teorii, cóż otrzymujemy w tej edycji? Torchlight Metacritic: 83/100 Wciągający hack&slash, stworzony przez osoby, pracujące wcześniej nad serią Diablo. Gra nastawiona jest na walkę z potworami, eksplorację terenu i zbieranie wszystkiego co znajdziemy na swojej drodze. Styl graficzny może przypominać Diablo III, zaś sama rozgrywka klasyczne gry z tego gatunku. Bardzo dobry slasher na długie zimowe wieczory. Niedawno wyszła kontynuacja, opatrzona numerkiem dwa. [youtube=http://www.youtube.com/wat

Niezbędne, "zakazane" aplikacje do Windows Phone 7.5

Świat Windows Phone i nie tylko, czeka z niecierpliwością na nowe wcielenie systemu w wersji 8. Aby umilić czas, przygotowałem kolejną porcję aplikacji, których nie sposób znaleźć w Marketplace. Przedstawione niżej programy, rozszerzają możliwość konfiguracji Windows Phone, a także dodają nowe funkcje, niezbędne dla części z nas. W skrócie o czym dziś będzie mowa: WinTT - tweaker BlueManager - przesyłanie plików przez Bluetooth Orientation Lock - blokowanie autorotacji obrazu WinTT WinTT jest jednym z pierwszych tweakerów jakie powstały na Windows Phone. Oferuje on całkiem pokaźna liczbę opcji, dzięki którym można skonfigurować mobilne okienka. Aplikacja została podzielona na kilka grup, oto krótkie omówienia najciekawszych, dostępnych funkcji: Tweaks - kilka przydatnych opcji do włączenia. Warto zwrócić uwagę na: możliwość zwiększenia ilość zakładek w IE włączenie dostępu do Marketplace/Muzyki/Wideo podczas synchronizacji z Zune wymuszenie

jQuery - miłość od pierwszego wejrzenia!

[code].......##..#######..##.....##.########.########..##....## .......##.##.....##.##.....##.##.......##.....##..##..##. .......##.##.....##.##.....##.##.......##.....##...####.. .......##.##.....##.##.....##.######...########.....##... .##....##.##..##.##.##.....##.##.......##...##......##... .##....##.##....##..##.....##.##.......##....##.....##... ..######...#####.##..#######..########.##.....##....##... [/code] jQuery - write less, do more Chciałbym podzielić sie z Wami, pięknem jQuery [1] (dalej jq). Kilka miesięcy temu skandyn dodał wpis , w którym przedstawił pobieżnie, jak zrobić prosta galerię z jq, bez zagłębiania i wstępnej prezentacji geniuszu jq:). Tutaj chciałbym ogólnie zaprezentować jq, dla niewtajemniczonych (są jeszcze tacy?:)). Czym jest jq? Można powiedzieć, iż jest to biblioteka do Java Script (dalej js), która, pomaga w obsłudze js i drzew DOM. Jednakże robi to w tak finezyjny sposób, iż po pewnym czasie korzystania z niej, dochodzimy do wniosku, i

Zdrowa praca przy komputerze cz. 1 - Aplikacje wspomagające

Każdy z nas spędza przy komputerze pewien czas, prawie każdego dnia. Dla części jest to również narzędzie pracy. Często zapominamy, iż oprócz czystego biurka :) , należy zadbać o to by nie zaszkodzić sobie. W tym króciutkim, pierwszym wpisie o "Zdrowej pracy przy komputerze", chciałbym zacząć od zaprezentowania dwóch bardzo przydatnych aplikacji, zarówno w domu jak i w pracy. F.lux Pierwszą aplikacją jest mały program do oszczędzania naszych oczu podczas pracy w nocy. Ok, w nocy mało kto pracuje przy kompie, ale czytając tekst na jasnym tle przy sztucznym oświetleniu (powiedzmy jakaś żarówka) nasz wzrok bardzo się męczy. Problemem jest duży kontrast, pomiędzy bardzo jasnym wyświetlaniem obrazu przez monitor, a tłem naszego pokoju. Po dłuższej pracy oczy męczą się szybciej, niż przy naturalnym świetle. Przydatny w takich chwilach jest program F.lux [1]. Jego zadaniem jest jedynie (albo aż) dopasowanie jasności monitora, do oświetlenia panującego w pokoju. Aplikacja je