Przejdź do głównej zawartości

Xamarin.Forms Tips — WCF, Intellisense, PCL Profile, build i inne bolączki

Rozpoczynając przygodę z Xamarin.Forms można natknąć się czasami na sytuacje, które mogą przyprawić o ból głowy. Postanowiłem zebrać kilka często spotykanych problemów i przedstawić ich rozwiązania.

desk

Reaktywacja Intellisense w Xamarin.Forms XAML

Największą bolączką w przypadku pracy z Xamarin.Forms bywa... brak Intellisense w dokumentach XAML Xamarin.Forms w Visual Studio.

desk

Problem nie występuje zawsze i nie pojawia się na samym początku pracy z XAML pod Xamarin.Forms. W moim przypadku po kilku godzinach nagle Intellisense przestał działać bez żądnego powodu. Co jeszcze dziwniejsze, na innym komputerze ze świeżym Visual Studio, podpowiedzi działają wyśmienicie.

Jeśli zatem coś zacznie szwankować w Intellisense warto sprawdzić następujące rozwiązania:

  • zamiast otwierać plik xaml dwuklikiem, klikam prawym przyciskiem myszy na dokumencie i wybieramy Open With... . W otwartym oknie z menu wybieramy Source Code (Text) Editor (zaznaczając przy okazji opcję Set as Default )

  • alternatywą może być instalacja dodatku Enable XAML Language for Xamarin.Forms, który w wielu przypadkach przywraca podpowiedzi w edytorze

  • problem może rozwiązać również odinstalowanie (nie dezaktywacja) ReSharpera, jeśli takowego posiadamy

WCF i zmiana profilu PCL

Często spotykanym problemem w Xamarin.Forms (PCL) jest dodanie referencji do WCFa (ręcznie wygenerowanie ich przy pomocy SLsvcUtil.exe również nic nie da). W domyślnej konfiguracji nie jest to możliwe. Przyczyną takiego stanu jest to, iż tworząc nowy projekt w Xamarin.Forms do solucji dorzucany jest projekt pod Windows Phone 8.1. To sprawia, że profil PCL ustawiany jest na kompatybilny z WP8.1 (dokładniej jest to Profile 111), co skutkuje brakiem wsparcia dla WCFa.

Wszyscy wiemy, że Microsoft pogrzebał Windows Phone 8.1 (Windows 10 Mobile jeszcze oficjalnie żyje), zatem rezygnując z wsparcia dla tego systemu, możemy uzyskać dostęp do WCFa. Można to zrobić szybko poprzez zmianę profilu PCL. Listę dostępnych profili, ze szczegółowym opisem, znajdziemy pod adresem: Notes on Using Various PCL Profiles with Xamarin. W tym przypadku śmiało przejść można na najnowszy profil 44.

Warto nadmienić, że instalując Visual Studio 2015, otrzymując wszystkie niezbędne profile PCL, zatem nie musimy nic ręcznie doinstalowywać.

Załóżmy, że mamy już solucję z Xamarin.Forms, w której znajdują się projekty na wiele platform.

desk

Zacznijmy zatem od usunięcia projektu pod Windows Phone 8.1, który blokuje nam możliwość zmiany profilu (przy okazji usuwam też projekt pod Windows 8.1, a z okienek zostawiam tylko Universal Windows Platform).

Teraz wejdźmy we właściwości biblioteki PCL, do której dodać chcemy referencję do WCFa, a następnie otwórzmy okienko z docelowymi platformami (prawy klik na projekcie: Properties -> Library i przycisk Change w polu Targeting ).

W tym miejscu wybieramy konfigurację jak na załączonym obrazku (można pokusić się też o ASP .NET Core 1.0). Takie ustawienie opcji ustawi profil PCL na 44.

desk

W tym momencie dostaniemy pełne wsparcie dla WCF w Xamarin.Forms. Dokładny profil można podejrzeć i zmienić ręcznie poprzez edycję pliku csproj projektu PCL. Znajdziemy w nim dwa interesujące nas pola TargetFrameworkVersion i TargetFrameworkProfile . Pierwsze informuje o wersji frameworka do PCL, drugie o nazwie profilu.

Deploy aplikacji na Androida utknął na połączeniu z emulatorem

W przypadku, gdy SDK do Androida było instalowane/aktualizowane ręcznie (czy to po instalacji Visual Studio poprzez instalator Xamaina lub ręcznie, pobierając SDK z sieci), można napotkać na dość nieoczekiwany i trudny do zdiagnozowania błąd.

Przy próbie wrzucenia naszej aplikacji z Visual Studio na emulator Androida, konsola w VS zatrzyma się na (wraz z odpalonym i działającym emualtorem):

1>Starting deploy 4.5" KitKat (4.4) HDPI Phone ...
1>Starting emulator 4.5" KitKat (4.4) HDPI Phone ...
1>Validating emulator arguments...
1>Determining if emulator is already running...
1>Preparing virtual machine...
1>Launching emulator...
1>Emulator launched successfully

Problemem w tym przypadku jest ścieżka do SDK, a dokładniej ADB (Android Debug Bridge). Aby to objeść, w Visual Studio przechodzimy do Tools -> Options -> Xamarin -> Android Settings i zapamiętujemy Android SDK Location . Następnie otwieramy rejestr (regedit.exe) i przechodzimy do gałęzi:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Android SDK Tools

W tym miejscu wartość klucza Path ustawiamy na taką, jaka widnieje w VS w polu Android SDK Location .

Jak przebiega build projektu Xamarin.Forms na Androida iOS?

Pracując z Xamarinem warto wiedzieć w jaki sposób buildowane są poszczególne aplikacje do ich natywnych wersji.

Build aplikacji na iOS: kompilator Xamarin C# generuje C# IL (Intermediate Language), a następnie używając kompilatora Apple na macOS generuje natywny kod maszynowy na iOS, niczym kompilator Objective-C.

Build aplikacji na Androida: kompilator Xamarin C# generuje C# IL. Kod odpalany jest przez Mono na urządzeniu wraz z silnikiem Javy.

Kilka rad na koniec

Zamykając ten wpis chciałbym jeszcze dodać kilka uwag, o których warto pamiętać przy rozpoczęciu pracy z Xamarin.Forms:

  • nie ma sensu aktualizować na siłę poprzez NuGeta wszystkich pakietów związanych z Xamarinem; część z nich w najnowszej wersji nie jest zgodna z Xamarin.Forms, a jedynie z "natywnym Xamarinem"

  • mając w sieci komputer z macOS + Xcode, można skorzystać z iOS Simulator (for Windows) ; narzędzie umożliwi odpalenie w okienku Windowsa emulatora iOS, bez potrzeby łączenia się z pulpitem zdalnym macOS

  • pliki resources w Androidzie nie powinny zawierać znaków specjalnych

  • system Windows Phone 8.1 (nie mylić z Windows 10 Mobile) nawet Microsoft uznaje już za martwy, zatem jeśli nie warto spalać się i zachowywać kompatybilność z starszą wersją mobilnych okienek

  • Emulator Androida na Hyper-V działa o wiele szybciej niż odpowiednik od Google

  • Xamarin.Forms został niemalże stworzony do MVVM (MVVM Light Toolkit, MvvmCross)

  • Xamarin.Forms nie jest idealny, ale potrafi bardzo dużo

  • w Xamarin.Forms nie mamy, aż tak dużego wpływu na UI, jak w natywnym Xamarinie

  • chcąc zyskać na szybkości w ListView warto stworzyć kod w CS niż XAML

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…