Przejdź do głównej zawartości

Xamarin.Forms Tips — WCF, Intellisense, PCL Profile, build i inne bolączki

Rozpoczynając przygodę z Xamarin.Forms można natknąć się czasami na sytuacje, które mogą przyprawić o ból głowy. Postanowiłem zebrać kilka często spotykanych problemów i przedstawić ich rozwiązania.

desk

Reaktywacja Intellisense w Xamarin.Forms XAML

Największą bolączką w przypadku pracy z Xamarin.Forms bywa... brak Intellisense w dokumentach XAML Xamarin.Forms w Visual Studio.

desk

Problem nie występuje zawsze i nie pojawia się na samym początku pracy z XAML pod Xamarin.Forms. W moim przypadku po kilku godzinach nagle Intellisense przestał działać bez żądnego powodu. Co jeszcze dziwniejsze, na innym komputerze ze świeżym Visual Studio, podpowiedzi działają wyśmienicie.

Jeśli zatem coś zacznie szwankować w Intellisense warto sprawdzić następujące rozwiązania:

  • zamiast otwierać plik xaml dwuklikiem, klikam prawym przyciskiem myszy na dokumencie i wybieramy Open With... . W otwartym oknie z menu wybieramy Source Code (Text) Editor (zaznaczając przy okazji opcję Set as Default )

  • alternatywą może być instalacja dodatku Enable XAML Language for Xamarin.Forms, który w wielu przypadkach przywraca podpowiedzi w edytorze

  • problem może rozwiązać również odinstalowanie (nie dezaktywacja) ReSharpera, jeśli takowego posiadamy

WCF i zmiana profilu PCL

Często spotykanym problemem w Xamarin.Forms (PCL) jest dodanie referencji do WCFa (ręcznie wygenerowanie ich przy pomocy SLsvcUtil.exe również nic nie da). W domyślnej konfiguracji nie jest to możliwe. Przyczyną takiego stanu jest to, iż tworząc nowy projekt w Xamarin.Forms do solucji dorzucany jest projekt pod Windows Phone 8.1. To sprawia, że profil PCL ustawiany jest na kompatybilny z WP8.1 (dokładniej jest to Profile 111), co skutkuje brakiem wsparcia dla WCFa.

Wszyscy wiemy, że Microsoft pogrzebał Windows Phone 8.1 (Windows 10 Mobile jeszcze oficjalnie żyje), zatem rezygnując z wsparcia dla tego systemu, możemy uzyskać dostęp do WCFa. Można to zrobić szybko poprzez zmianę profilu PCL. Listę dostępnych profili, ze szczegółowym opisem, znajdziemy pod adresem: Notes on Using Various PCL Profiles with Xamarin. W tym przypadku śmiało przejść można na najnowszy profil 44.

Warto nadmienić, że instalując Visual Studio 2015, otrzymując wszystkie niezbędne profile PCL, zatem nie musimy nic ręcznie doinstalowywać.

Załóżmy, że mamy już solucję z Xamarin.Forms, w której znajdują się projekty na wiele platform.

desk

Zacznijmy zatem od usunięcia projektu pod Windows Phone 8.1, który blokuje nam możliwość zmiany profilu (przy okazji usuwam też projekt pod Windows 8.1, a z okienek zostawiam tylko Universal Windows Platform).

Teraz wejdźmy we właściwości biblioteki PCL, do której dodać chcemy referencję do WCFa, a następnie otwórzmy okienko z docelowymi platformami (prawy klik na projekcie: Properties -> Library i przycisk Change w polu Targeting ).

W tym miejscu wybieramy konfigurację jak na załączonym obrazku (można pokusić się też o ASP .NET Core 1.0). Takie ustawienie opcji ustawi profil PCL na 44.

desk

W tym momencie dostaniemy pełne wsparcie dla WCF w Xamarin.Forms. Dokładny profil można podejrzeć i zmienić ręcznie poprzez edycję pliku csproj projektu PCL. Znajdziemy w nim dwa interesujące nas pola TargetFrameworkVersion i TargetFrameworkProfile . Pierwsze informuje o wersji frameworka do PCL, drugie o nazwie profilu.

Deploy aplikacji na Androida utknął na połączeniu z emulatorem

W przypadku, gdy SDK do Androida było instalowane/aktualizowane ręcznie (czy to po instalacji Visual Studio poprzez instalator Xamaina lub ręcznie, pobierając SDK z sieci), można napotkać na dość nieoczekiwany i trudny do zdiagnozowania błąd.

Przy próbie wrzucenia naszej aplikacji z Visual Studio na emulator Androida, konsola w VS zatrzyma się na (wraz z odpalonym i działającym emualtorem):

1>Starting deploy 4.5" KitKat (4.4) HDPI Phone ...
1>Starting emulator 4.5" KitKat (4.4) HDPI Phone ...
1>Validating emulator arguments...
1>Determining if emulator is already running...
1>Preparing virtual machine...
1>Launching emulator...
1>Emulator launched successfully

Problemem w tym przypadku jest ścieżka do SDK, a dokładniej ADB (Android Debug Bridge). Aby to objeść, w Visual Studio przechodzimy do Tools -> Options -> Xamarin -> Android Settings i zapamiętujemy Android SDK Location . Następnie otwieramy rejestr (regedit.exe) i przechodzimy do gałęzi:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Android SDK Tools

W tym miejscu wartość klucza Path ustawiamy na taką, jaka widnieje w VS w polu Android SDK Location .

Jak przebiega build projektu Xamarin.Forms na Androida iOS?

Pracując z Xamarinem warto wiedzieć w jaki sposób buildowane są poszczególne aplikacje do ich natywnych wersji.

Build aplikacji na iOS: kompilator Xamarin C# generuje C# IL (Intermediate Language), a następnie używając kompilatora Apple na macOS generuje natywny kod maszynowy na iOS, niczym kompilator Objective-C.

Build aplikacji na Androida: kompilator Xamarin C# generuje C# IL. Kod odpalany jest przez Mono na urządzeniu wraz z silnikiem Javy.

Kilka rad na koniec

Zamykając ten wpis chciałbym jeszcze dodać kilka uwag, o których warto pamiętać przy rozpoczęciu pracy z Xamarin.Forms:

  • nie ma sensu aktualizować na siłę poprzez NuGeta wszystkich pakietów związanych z Xamarinem; część z nich w najnowszej wersji nie jest zgodna z Xamarin.Forms, a jedynie z "natywnym Xamarinem"

  • mając w sieci komputer z macOS + Xcode, można skorzystać z iOS Simulator (for Windows) ; narzędzie umożliwi odpalenie w okienku Windowsa emulatora iOS, bez potrzeby łączenia się z pulpitem zdalnym macOS

  • pliki resources w Androidzie nie powinny zawierać znaków specjalnych

  • system Windows Phone 8.1 (nie mylić z Windows 10 Mobile) nawet Microsoft uznaje już za martwy, zatem jeśli nie warto spalać się i zachowywać kompatybilność z starszą wersją mobilnych okienek

  • Emulator Androida na Hyper-V działa o wiele szybciej niż odpowiednik od Google

  • Xamarin.Forms został niemalże stworzony do MVVM (MVVM Light Toolkit, MvvmCross)

  • Xamarin.Forms nie jest idealny, ale potrafi bardzo dużo

  • w Xamarin.Forms nie mamy, aż tak dużego wpływu na UI, jak w natywnym Xamarinie

  • chcąc zyskać na szybkości w ListView warto stworzyć kod w CS niż XAML

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Powiadomienia z dobreprogramy.pl na Windows — konkurs „Daj się poznać 2016”

Na portalu dzieje się coraz więcej, a szczególnie teraz, gdy Redakcja uruchomiła swojego bloga , a także BugTrackera . Szczególnie ten ostatni jest interesującym eksperymentem, który wydaje się być świeżym podejściem do kontaktu z czytelnikami w polskim Internecie. W ten klimat idealnie wpisywać się będzie ciekawa inicjatywa, której będę uczestnikiem :) Daj się poznać - edycja 2016 Niedawno wystartował konkurs Daj się poznać , a jego celem jest rozruszanie programistów, którzy prowadzą blogi. Każdy z uczestników musi założyć nowy (lub kontynuować już istniejący) projekt open source i udostępnić go na GitHubie. Głównym celem nie jest stworzenie czegoś, co będzie wyjątkowe na skalę międzynarodową, a dzielenie się wiedzą i kodem z innymi. Stąd też prócz wrzucania kolejnych plików na GitHuba, ważnym elementem jest także tworzenie postów, które będą przedstawiały problemy i postęp prac nad zagadnieniem. Pomimo, że konkurs już wystartował na dniach, nadal można zgłas