Przejdź do głównej zawartości

Zadania działające w tle w Universal Windows Platform

Aplikacja do powiadomień z portalu jest już na takim etapie, że z powodzeniem testuje ją na co dzień na swoim komputerze i smartfonie z Windows 10. Zapewne ważnym elementem jest praca w tle, nawet wówczas, gdy aplikacja nie jest uruchomiona.

Dziś zaprezentuję w jaki sposób powiadomienia są pobierane w czasie, gdy aplikacja nie jest na głównym planie, a także jeśli nie została nawet otwarta. Nowa platforma od Microsoftu oferuje kilka ciekawych elementów, które pozwalają na wykonywanie zadań w tle, w odpowiedzi na zadany trigger (wyzwalacz).

desk

Background Task - niezależny kod wykonywany w tle

Zadania działające w tle mogą w ciekawy sposób rozszerzyć funkcjonalność aplikacji na urządzeniu mobilnym lub desktopie. W tym celu obecnie można stworzyć kilka Background Tasków, każdy z nich może być aktywowany w zależności od potrzeb. Taki task musi implementować interfejs IBackgroundTask . Działać on może nawet wówczas, gdy aplikacja nie jest uruchomiona.

Aktywacja na zdarzenie systemowe

Można zatem stworzyć zadanie, które będzie aktywowane w odpowiedzi na zdarzenia systemowe. Mogą to być np:

  • Internet stał się dostępny/niedostępny

  • otrzymano SMS

  • użytkownik jest aktywny/nieaktywny

  • zmienił się status sieci komórkowej

  • zmienił się stan baterii

  • zmieniła się strefa czasowa

  • dodano/usunięto aplikację z ekranu blokowania

  • inne..

Zadanie może zostać także odpalone w odpowiedzi na powiadomienia Push i zdarzenia sieci.

Aktywacja co ustalony czas

Oczywiście można także aktywować zadania co jakiś ustalony czas, nawet gdy aplikacja nie została uruchomiona. Rozróżnia się dwa triggery:

  • MaintenanceTrigger - aktywacja co ustalony czas, gdy urządzenie podpięte jest do zasilania

  • TimeTrigger - aktywacja co ustalony czas

Ograniczenie zdarzenia

Do zdarzeń możemy dodać warunki, jakie muszą zajść aby aktywował się kod, mogą to być np.:

  • dostępny (lub brak) Internet

  • użytkownik dostępny (lub nie)

  • inne..

Sprawdzanie w tle powiadomień z portalu dobreprogramy.pl

Tyle teoria, jak to zatem zostało zrobione w aplikacji do odbierania zdarzeń z portalu?

W naszym przypadku posłużymy się TimeTrigger , który co zadany czas sprawdzi czy są nowe powiadomienia z dobreprogramy.pl wówczas, gdy aplikacja nie jest uruchomiona. Będzie on aktywowany jeśli możliwe stanie się połączenie z Internetem.

W przypadku, gdy program będzie działał (zminimalizowany lub w tle - na desktopie lub gdy działa jako główna aplikacja - na urządzeniu mobilnym), wówczas przysłużymy się zwykłym wątkiem aktywowanym co określony czas.

Konfiguracja

Kod, który ma działać w tle, należy dodać do projektu z typem ustawimy na Windows Runtime Component .

desk

Dodatkowo w pliku manifest aplikacji, należy zarejestrować zadanie w tle. W zakładce Declarations wybieramy element Background Tasks :

desk

Zaznaczamy typ taska jako Timer (+ opcja General ). Ręcznie musimy podać pełny namespace do klasy, która będzie zawierała implementację IBackgroundTask .

desk

Pamiętajmy, że projekt głównej aplikacji musi mieć referencje do projektu z implemetacją IBackgroundTask .

Implementacja IBackgroundTask

Każda klasa, która ma działać w tle musi dziedziczyć po interfejsie IBackgroundTask . Implementacja jego wymaga stworzenia metody Run , która będzie uruchamiana w tle.

W naszym przypadku wygląda to następująco:



public sealed class GetNotificationBackgroundTask : IBackgroundTask
{
        public async void Run(IBackgroundTaskInstance taskInstance)
        {
            BackgroundTaskDeferral _deferral = taskInstance.GetDeferral();
            //KOD odpowiedzialny za działanie w tle
            _deferral.Complete();
            
        }
}


Wywołanie metody :



BackgroundTaskDeferral _deferral = taskInstance.GetDeferral();
_deferral.Complete();


powiadamia system, że zakończyliśmy zadania w przypadku, gdy działamy na wielu wątkach.

Rejestracja zadania w tle

Zadanie rejestrujemy poprzez BackgroundTaskBuilder .



Type thisTask = typeof(GetNotificationBackgroundTask);

var builder = new BackgroundTaskBuilder();
builder.Name = thisTask.Name;
builder.AddCondition(new SystemCondition(SystemConditionType.InternetAvailable));
var timer = new TimeTrigger(15, false);
builder.SetTrigger(timer);
builder.TaskEntryPoint = thisTask.FullName;
var task = builder.Register();


Dodając element, który działać będzie w tle, musimy podać nazwę taska ( Name ) i pełny namespace, do klasy ( TaskEntryPoint ), która będzie odpowiedzialna za działanie w tle. W tym przypadku pobrałem nazwę klasy i namespace z typu.

Dodałem również warunek, który sprawdzany będzie przy uruchomieniu zadania. W naszym przypadku jest to wymóg tego, aby aplikacja miała dostęp do Internetu ( SystemConditionType.InternetAvailable ).

Zdarzeniem, które odpowiadać będzie za uruchomienie kodu, jest zwykły timer. TimeTrigger niestety ma ograniczenie, które zostało narzucone odgórnie:

TimeTrigger może być uruchamiany co określony czas, ale nie może być to częściej niż 15 minut.

Zatem powiadomienia mogą być sprawdzane co 15 minut (jest to minimalny czas). Oczywiście mówimy tu o przypadku, gdy aplikacja nie jest uruchomiona . Gdy aplikacja jest uruchomiona na desktopie/telefonie lub ewentualnie aplikacja jest zminimalizowana na desktopie, wówczas można powołać wątek, który będzie co dowolny czas sprawdzał powiadomienia. Ja zrobiłem to w taki sposób:


 ThreadPoolTimer PeriodicTimer = ThreadPoolTimer.CreatePeriodicTimer((source) =>
{
      LoadNotification();

}, TimeSpan.FromSeconds(30));

Uruchomiona aplikacja (zminimalizowana, nieaktywna) będzie sprawdzała powiadomienia w głównym wątku co 30 sekund.

Jeśli przed rejestracją, chcemy sprawdzić czy zadanie zostało aktywowane, należy zrobić to w następujący sposób:


 if (!BackgroundTaskRegistration.AllTasks.Select(x => x.Value.Name).ToList()
.Exists(x => x == GetNotificationBackgroundTask.TaskName))
 {
     GetNotificationBackgroundTask.RegisterMe();
 }

Można także pokusić się o sprawdzenie statusu zadań w tle. Pozwoli to na wykrycie zdarzenia, gdy np. osiągnięto limit wątków działających w tle:


 var status = await BackgroundExecutionManager.RequestAccessAsync();

Debugowanie

Ważnym elementem programowania jest debugowanie. Aby nie czekać np. 15 minut na wywołanie zadania, należy wykorzystać opcje w Visual Studio do wymuszenia odpalenia taska:

desk

W razie problemów, warto także przeglądać dziennik zdarzeń:

Dziennik aplikacji i usług -> Microsoft -> Windows -> BackgroundTaskInfrastructure -> Diagnostic (zaznaczając w menu Widok opcję Pokaż dzienniki analityczne i debugowania ):

desk

Komunikacja aplikacja - zadania w tle

Zadania w tle są niezależnymi wątkami, które działają poza aplikacją docelową. Komunikacja z nimi odbywa się poprzez Local Storage. Jest to miejsce, gdzie każda aplikacja ma swoje własne pliki. Zarówno wątek główny aplikacji, jak i zadania w tle mogą odczytywać i zapisywać dane w tym miejscu.

Konkurs na nazwę aplikacji trwa!

Ciągle trwa konkurs na nazwę aplikacji portalowej :) Do wygrania kody do gier na Steam! Zapraszam do dodawania swoich propozycji w komentarzach pod wcześniejszym wpisem. Rozwiązanie konkursu w następnym tygodniu :)

desk

W kolejnym odcinku...

W następnym wpisie postaram się przedstawić sposób na zapisywanie danych w Local Storage. Obecnie pierwszy kod jest już na GitHubie, ale jest jeszcze kilka rzeczy, jakie trzeba będzie dodać. Na pewno przyda się synchronizacją wątku, przy zapisie do wspólnego pliku z powiadomieniami. Może pokuszę się później o uzycie Roaming Storage, który pozwalana na dzielenie plików pomiędzy różnymi urządzeniami (wówczas można synchronizować dane pomiędzy komórką, a np. desktopem).

Aktualne źródła można znaleźć na GitHub pod adresem: https://github.com/djfoxer/dp.notification

desk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…