Przejdź do głównej zawartości

DevCon.exe — menedżer urządzeń z wiersza poleceń w Windows

Menedżer urządzeń w Windows znają zapewne wszyscy, ale nie każdy może wiedzieć, iż istnieje także wersja konsolowa. DevCon.exe (Device Console ) jest narzędziem z linii wiersza poleceń, które pozwala na zarządzenie sprzętem w okienkach od Microsoftu. Aplikacja pozwala na aktywowanie/dezaktywowanie, instalację, usuwanie i bogatą konfigurację urządzeń w Windowsie. DevCon.exe jest bardziej rozbudowany funkcjonalnie niż Menedżer urządzeń. Dodatkowo aplikacja pozwala na zarządzanie sprzętem na komputerze lokalnym, ale także na komputerze zdalnym.

desk

DevCon -instalacja

DevCon.exe jest częścią Windows Driver Kit i można pobrać go z całym pakietem. DevCon działa już od Windows 2000, zaś najnowszą wersję WDK 10 można pobrać tutaj. Kod źródłowy DevCon został udostępniony za darmo przez Microsoft i można go znaleźć na GitHubie. Co ciekawe DevCon można znaleźć razem z aplikacjami innych producentów sprzętu (np. Lenovo dorzuca DevCon.exe wraz modułem do zarządzania energii - Energy Manager). DevCon posiada oddzielną wersją pod system 32 i 64 bitowy. Co ważne można obsługa z wiersza poleceń umożliwia pisanie zaawansowanych skryptów. Narzędzie do pracy wymaga uprawnień administracyjnych.

Narzędzie, po zainstalowaniu WDK, znajduje się w folderze:


%WindowsSdkDir%\tools\x64\devcon.exe
%WindowsSdkDir%\tools\x86\devcon.exe
%WindowsSdkDir%\tools\arm\devcon.exe

desk

Praca z DevCon

Lista dostępnych komend w DevCon.exe jest dość pokaźna i krótki opis każdej z nich otrzymamy po wpisaniu komendy

devcon help

classfilter          Add, delete, and reorder class filters.
classes              List all device setup classes.
disable              Disable devices.
driverfiles          List installed driver files for devices.
drivernodes          List driver nodes of devices.
enable               Enable devices.
find                 Find devices.
findall              Find devices, including those that are not currently attached.
help                 Display Devcon help.
hwids                List hardware IDs of devices.
install              Install a device manually.
listclass            List all devices in a setup class.
reboot               Reboot the local computer.
remove               Remove devices.
rescan               Scan for new hardware.
resources            List hardware resources for devices.
restart              Restart devices.
sethwid              Modify Hardware ID's of listed root-enumerated devices.
stack                List expected driver stack for devices.
status               List running status of devices.
update               Update a device manually.
updateni             Manually update a device (non interactive).
dp_add               Adds (installs) a third-party (OEM) driver package.
dp_delete            Deletes a third-party (OEM) driver package.
dp_enum              Lists the third-party (OEM) driver packages installed on machine.


Każde z wywołań funkcji DevCon może zostać poprzedzone przełącznikiem /r który oznaczą, iż w razie potrzeby zostanie zrestartowany komputer.

devcon /r disable *CDROM*  # dezaktywuje napęd 

Każde z poleceń DevCon posiada dodatkowy opis, ze szczegółami wywoływania, które można otrzymać poprzez wywołanie:

devcon help <command>

Dostęp do konfiguracji komputera zdalnego uzyskamy poprzez użycie parametru /m z nazwą zdalnej maszyny:

devcon /m:\\computer

Devcon akceptuje w zapytaniach znak specjalny *, który pozwala na wyszukanie po częściach nazwy (komputera, ID urządzenia, klasy, instancji itd.), np.:

devcon find *usb* *acpi*

Takie zapytanie zwróci urządzenia, które mają w ID usb lub acpi (użycie co najmniej dwóch elementów do wyszukiwania implikuje wyszukiwanie lub [or]).

desk

Można również ograniczyć wyszukiwanie do klasy, poprzez podanie nazwy klasy np.:

devcon hwids =usb *root* *ven*

Spowoduje przefiltrowanie urządzeń z klasy usb, które mają w ID nazwę root lub ven .

desk

Użycie DevCon, przykład z życia wzięty

DevCon ma wiele zastosowań i zapewne wielu z was aplikacja może przydać się w przyszłości. W moim przypadku DevCon rozwiązała problem ze starą drukarką i nowymi okienkami od Microsoftu. Otóż po aktualizacji do Windows 10 (32bit) na starszym komputerze nieśmiertelna drukarka HP 710C (na porcie równoległym) sypała błędami przy próbie drukowania. Okazało się, że sterowniki HP do sprzętu zostały całkowicie skopane , a w systemach od Windows 8.x 64 bit nie można zupełnie używać tej drukarki! Na szczęście system był 32 bitowy i w tym wypadku błąd w sterownikach można było prosto ominąć. Otóż przed drukowaniem wystarczyło jedynie usunąć całkowicie sterowniki z portów LPT i ponownie je dodać. Czynność prosta, ale jednakże poprzez menedżer urządzeń wygajająca kilku kliknięć. Dodatkowo, osoby pracujące na co dzień z owym komputerem nie posiadały na tyle wiedzy, aby sobie z tym poradzić. Z pomocą przyszło narzędzie DevCon. Usunięcie i ponownie zainstalowanie urządzeń znajdujących się na porcie równoległym stało się niezmiernie proste. Stworzeniu odpowiedniego skryptu, uruchamianego poprzez dwukrotne kliknięcie, pozwalało na szybkie rozwiązanie problemu:


devcon remove *pnp04*  #usuwamy wszystko co znajduje się na portach równoległych
devcon rescan #skanujemy w poszukiwaniu nowego sprzętu
# (sterowniki drukarki zostaną ponowie dodane)

Bez devcon , próba obejścia problemu wymagałaby znacznie więcej wysiłku i klikania dla przeciętnego użytkownika komputera.

Kilka innych przykładów użycia DevCon

Wcześniej użyłem już poleceń hwids i find do wyszukiwania ID oraz klas urządzeń, a także rescan (do odświeżenia listy podzespołów działających na Plug and Play). Oto kilka innych zastosowań DevCon. Oczywiście to tylko mały wycinek możliwości narzędzia.

Jeśli chcemy szybo odnaleźć pliki, jakie wchodzą w skład sterownika, użyjemy polecenia drivefiles :

devcon driverfiles =media

desk

Szczegóły pakietów sterowników odnajdziemy poprzez polecenie devcon :

devcon drivernodes =usb pci*

desk

Status poszczególnych podzespołów uzyskamy poprzez polecenie status :

devcon status *cd*

desk

Polecenie enable/disable aktywuje urządzenia, np:

devcon disable =printer

Wymuszenie nadpisania sterowników do urządzenia z pliku INF odbywa się poprzez komendę update (polecenie updateNI nie wyświetla powiadomień):

devcon /r update c:\windows\inf\newdvc.inf *PNP030b

DevCon - mały, darmowy i z wielkimi możliwościami

DevCon.exe pozwala na szybkie tworzenie skryptów do zarządzania sprzętem zarówno na komputerze lokalnym, ale także i na maszynie zdalnej. Zapewne szeroką gamę zastosowań znajdą tutaj nie tylko administratorzy, ale również zaawansowaniu użytkownicy, którzy w trywialny sposób ułatwią sobie konfigurację, naprawę czy szczegółową diagnozę sprzętu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t...

Duke Nukem Forever - wydany!

czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea... Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku... One man, one world, one million babes to save!! Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś. Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie ...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...