Przejdź do głównej zawartości

„dobreprogramy info” na Windows Phone 8.0/8.1 i Windows 8.1, czyli jak „wyklikać” własną aplikację w AppStudio

Tworzenie aplikacji nie jest wiedzą tajemną, ale nie jest łatwo bez przygotowania stworzyć coś, co nie będzie wstyd pokazać nie tylko naszym znajomym. Jeśli chcecie dowiedzieć się jak tworzyć proste aplikacje na Windows Phone i Windows Modern, bez dotykania do kodowania, to zapraszam do wpisu.

Tekst, który czytacie kierowany jest zarówno do osób nie mających nic wspólnego z programowaniem oraz do tych, którzy już mają pewną praktykę w tworzeniu aplikacji. Ci pierwsi będą mogli stworzyć proste programy na smartfony czy tablet bez dotykania do kodowania, drudzy zaś mogą chociażby podejrzeć kod wynikowy tak stworzonych aplikacji w celu nauki.

Poniższy tekst bazuje na prezentacji przygotowanej na tegoroczny HotZlot.

desk

desk

Stworzona w opisywany sposób aplikacja została opublikowana w markecie Windows i Windows Phone.

Zaczynamy!

AppStudio - podstawy

Nasze aplikacje tworzyć będziemy w AppStudio, narzędziu dostarczonym przez Microsoft. Co ważne, nie musimy nic instalować, ani pobierać z sieci. Narzędzie te obsługuje się z poziomu przeglądarki internetowej. Do stworzenia tego poradnika użyłem aktualnej wersji Chrome, ale spokojnie można wykorzystać Firefoxa czy nowsze wersje Internet Explorera.

AppStudio jest narzędziem do tworzenia aplikacji kafelkowych na Windows Phone 8 i 8.1 oraz na Windows 8.1. Raz wyklinany program, będzie działał jednocześnie na obu tych systemach. Wystarczy zatem wejść na stronę AppStudio i zalogować się kontem live. Nie ma żadnych ukrytych kosztów czy rozbudowanych formularzy rejestracyjnych. Wejście w świat AppStudio jest naprawdę proste i przyjemne.

desk

Aplikacje tworzone w AppStudio są proste i można traktować je jako wizytówki, oprogramowanie do prezentacji produktów czy jako agenda do różnych wydarzeń. Do budowy naszej apki wykorzystać możemy kilka przygotowanych scenariuszy . Mowa tutaj o pobieraniu danych z RSS, YouTuba, Facebooka, Binga, Instagrama czy Flickra. W takim wypadku wystarczy podać link do źródła, a aplikacja sama zadba o dynamiczne ładowanie danych, stronę ze szczegółami itp. Można również dodawać statyczne informacje, tutaj źródłem danych będą wpisane przez nas informacje lub plik csv, który przyspieszy ten proces.

Tworzenie programu sprawdza się do klikania i przenoszenie elementów w poszczególne miejsca w oknie przeglądarki. Poniższy punkt przedstawi tworzenie przykładowej aplikacji krok po kroku z omówieniem poszczególnych elementów w AppStudio.

dobreprogramy info - aplikacja z AppStudio na Windows Phone 8/8.1 i Windows 8.1

W tym samouczku stworzymy przykładową aplikację w AppStudio. Jednakże, aby nie marnować czasu, nasza aplikacja wynikowa będzie źródłem informacji o portalu dobreprogramy, czyli coś czego nie ma jeszcze na Windows Phone (portal wydał jedynie wersję pod Windows). Będzie ona zawierała dynamicznie ładowane dane z RSS oraz Facebooka i YouTuba. Do dzieła!

Start

Tuż po zarejestrowaniu się, ujrzymy ekran z projektami. Z racji tego, że jest to nasz pierwszy kontakt z tym portalem, okno będzie jeszcze puste:

desk

Po kliknięciu na Start new project zostaniemy przeniesieni do wyboru szablonu naszej przyszłej aplikacji:

desk

Możemy w tym miejscu zdecydować się czy zechcemy stworzyć nową aplikację na bazie istniejącego już szablonu lub samemu zaprojektować ją od nowa. Wybierzemy w tym przypadku pustą aplikację, aby móc samemu zaprojektować wynikowe oprogramowanie.

AppStudio przypomni nam jeszcze, że stworzona tak aplikacja działać będzie zarówno pod Windows Phone, jak na urządzeniach z Windows 8.1:

desk

Podstawy

Klikamy na Create , a wówczas zostaniemy przeniesieni do głównego okna AppStudio:

desk

Tutaj zauważymy, że aplikacje stworzone w tym narzędziu opierają się o tzw. panoramę . Jest to rodzaj kontrolki, który pozwala na przewijanie ekranów z danymi (takich ekranów możemy dodać maksymalnie 6). Każdy z ekranów może posiadać element, który będzie jednego typu . Może być to Facebook, RSS, lub inne dane ładowane dynamiczne, ewentualnie można wstawić własny kod HTML. Dodatkowo z sekcji advanced można wybrać zaawansowane elementy jak listy i kolekcje danych idealne do prezentacji informacji. My skorzystamy tylko z zaznaczonych pozycji, które będziemy dodawać w puste pola.

Na górze zaznaczyłem miejsce, gdzie można dodać nazwę aplikacji i ikonę (tekst i grafika przewijać się będą wraz z przewijaniem ekranów). Wpiszmy zatem nazwę aplikacji dobreprogramy info oraz wybierzmy ikonę z naszego dysku (warto by miała ona przezroczyste tło):

desk

Teraz będziemy dodawać poszczególne elementy do głównego okna. Pamiętajmy, aby po każdej zmianie w poszczególnym oknie zapisywać postęp prac przyciskiem Save .

RSS, YouTube, Facebook, HTML - konfiguracja

Mamy już przygotowane okno, teraz umieśćmy na nim poszczególne elementy.

desk

Zaczniemy od RSSów. Klikamy na odpowiednią ikonę, a wówczas ukaże się nam konfiguracja tej sekcji. Dodajmy teraz nagłówek i źródło danych, w postaci linka do RSSów.

desk

Zróbmy podobnie z YouTubem. Tutaj źródłem danych jest nazwa profilu na portalu.

desk

Konfiguracja Facebooka wygląda identycznie, jak w przypadku YouTube.

desk

Mamy już okno z trzema sekcjami. Jeśli kolejność nas nie satysfakcjonuje, możemy ją zmienić przenosząc ikony.

desk

Dodajmy jeszcze element HTML i tam wpiszemy krótką notkę o autorze aplikacji.

desk

Stworzyliśmy zatem podstawowe elementy naszej aplikacji. Możemy na podglądzie przewijać już okno, a nawet zobaczyć jak będzie to wyglądało na Windows 8.1 (tablet), poprzez kliknięcie w zielony przycisk Windows Preview .

RSS, YouTube, Facebook - doprecyzowanie szczegółów

Nasza aplikacja posiada już całkiem znośny wygląd, czas teraz na dopieszczenie szczegółów. Klikając na przycisk Edit możemy skonfigurować poszczególne sekcje.

desk

Na początek zajmiemy się RSSami. Zmienimy layout na bardziej przejrzysty. Wystarczy kliknąć na wybrany typ, a podgląd odświeży się automatycznie i przedstawi nam wybrany schemat.

desk

Teraz wejdźmy na szczegóły RSSów (ikona na prawo). Okno te będzie pojawiać się, po kliknięciu na element na liście.

desk

Zmienimy tutaj sposób prezentacji okna. Możemy w tym miejscu ustalić jakie dane mają pojawiać się w poszczególnych miejscach szczegółów z RSS.

Zapiszmy zmiany i przejdźmy do kolejnych szczegółów w głównych elementach aplikacji. W oknie YouTuba zmienię wygląd, aby był on bardziej podobny do tego co zostało ustawione w RSSach.

desk

W przypadku Facebooka zmienimy więcej w prezentacji danych. W tym miejscu zdjęcia nie zawsze są wrzucane do profilu, stąd też zarówno główne okno, jak i szczegóły, będą opierały się tylko na danych tekstowych.

desk

desk

Po zapisie nasza aplikacja wygląda w następująco:

desk

Style

Przejdźmy na zakładkę Themes , aby zmienić styl naszej aplikacji.

desk

W tym miejscu możemy zabawić się kolorami, aczkolwiek warto pamiętać o umiarze. Stworzona aplikacja musi być czytelna zarówno w jasnym, jak i ciemnym stylu. Ja zostawiłem tutaj wartości domyślne, a dodałem jedynie tło, które będzie przesuwać się, wraz z przewijaniem ekranu.

Warto w tym miejscu jeszcze sprawdzić, jak będzie prezentować się aplikacja na Windows 8.1, poprzez kliknięcie na zielony przycisk Windows Preview

desk

Kafelki oraz ekran startowy i blokady

Przejdźmy do trzeciej zakładki Tiles . To w niej zdecydujemy jak mają wyglądać i zachowywać się kafelki przypięte do ekranu startowego oraz ikona aplikacji.

desk

Można tutaj wybrać jeden z trzech sposobów prezentacji kafli. Pierwszym z nich jest dwustronny kafelek. Po jednej stronie mamy grafikę, po drugiej tekst. Drugi sposób to kafelki, na których przewijane są (w sposób cykliczny) grafiki. Trzecim typem jest statyczny kafelek, którego dane zmieniają się w zależności od wybranego rozmiaru.

Wybrałem ostatni schemat i umieściłem w nim odpowiedni tekst i grafikę.

desk

Niestety, w obecnej wersji AppStudio, najszerszy kafelek w tym szablonie nie wyświetla się poprawnie na maszynie docelowej (grafika jest niepotrzebnie rozciągana na całą szerokość kafla).

Dodatkowo po przejściu do Splash&Lock skonfigurujemy ekran startowy na Windows Phone i Windows oraz ekran blokady na Windows Phone.

desk

Warto pamiętać, że podgląd nie zawsze pokazuje wynikowy efekt, jaki będzie dostępny na urządzeniu. Otóż w aplikacji grafika jest rozciągana na cały ekran, co nie jest pokazane na podglądzie. Stąd też ekran startowy i blokady na Windows Phone warto przygotować w rozdzielczości 720p, wówczas będziemy mieli pewność, że obraz się nie rozjedzie i będzie wyglądał poprawnie na każdej rozdzielczości urządzenia.

Na tym etapie naszą aplikację można uznać za skończoną, czas teraz na ostatni element, czyli publikację.

Przygotowanie do publikacji

Ostatnia zakładka przedstawia nam końcowy efekt naszej pracy. To tutaj przygotowujemy opis i poszczególne elementy niezbędny przy publikacji jej do marketu.

desk

Dodajemy tutaj opis i nazwę naszej apki, a także, jeśli tego sobie życzymy, umieszczamy reklamy. Jeśli posiadamy konto deweloperskie, w opcji * Associate App with the Store,* łączymy wynik pracy z kontem w sklepie, co pozwoli później na dodanie tak stworzonego programu do marketu Windows Phone i Windows.

Po ustawieniu opcji wg naszych upodobań, możemy kliknąć na przycisk Finish . W tym momencie podgląd naszej aplikacji zostanie jeszcze raz pokazana na Windows Phone i Windows. Klikamy na Generate, aby wygenerować pliki wynikowe.

desk

W otwartym oknie możemy wybrać typ docelowego pliku. Może być to aplikacja Universal App, którą zainstalujemy zarówno na Windows Phone 8.1 oraz Windows 8.1 (tylko te dwie wersje wspierają Universal Apps) lub program przeznaczony tylko na Windows Phone 8.0. Oczywiście jeśli chcemy stworzyć aplikację na te trzy systemy, musimy generowanie uruchomić dwa razy.

desk

W tym miejscu zdecydujemy również o tym, czy AppStudio ma stworzyć gotowy plik przygotowany do wrzucenia do sklepu (AppStudio samo zrobi screeny ekranów, aby wrzucić je do marketu!) oraz do instalacji bezpośrednio na urządzenie.

Wygenerowane dane będą zawierały wybrane opcje oraz stworzone w ten sposób źródła aplikacji do pobrania w formie pełnej solucji pod Visual Studio 2013.

desk

To w zasadzie tyle. Teraz możemy przejrzeć kod w celu nauki, umieścić aplikacje w markecie (jeśli mammy konto deweloperskie) lub zainstalować apkę na urządzeniu (opis jak to zrobić ).

Pobierajcie i testujcie

Wynikowe aplikacje umieściłem w markecie Windows Phone 8.0/8.1 oraz Windows 8.1. Możecie przetestować i sprawdzić jak działa oprogramowanie stworzone całkowicie za pomocą AppStudio:

dobreprogramy info - Windows Phone 8.0/8.1, do pobrania także z bazy aplikacji portalu dobreprogramy

desk

dobreprogramy info - Windows 8.1

desk

Uwagi i porady

Mam nadzieję, że opis okaże się pomocny. Szybko można stworzyć własną, prostą aplikację, bez znajomości programowania. Na koniec dodaję kilka uwag odnośnie samego AppStudio, jak i kilka ogólnych porad:

  • szczegółowy, bardzo dobry opis AppStudio znajdziemy na oficjalnej stronie

  • wynikowa aplikacja obecnie jest tworzona tylko w języku angielskim

  • przejście do strony www z RSS/FB/YT wymaga w Windows Phone kliknięcia na [...] i wybrania opcji go to source , w Windows 8.1 należy kliknąć prawym klawiszem, aby ukazało się menu - jest to mało intuicyjne, lepiej aby przejście do źródłowych stron odbywało się poprzez kliknięcie w nagłówek lub tekst

  • AppStudio ma problem z generowaniem szerokich kafli, przypinanych do strony startowej

  • AppStudio nie generuje przezroczystych ikon aplikacji, mimo załadowania grafik png z przezroczystością

  • wynikowe screeny z aplikacji pod Windows 8.1 są o 2 piksele za duże! :P aby wrzucić te grafiki do marketu (oczywiście można zrobić to ręcznie, ale jest to ewidentne niedopatrzenie)

  • Microsoft udostępnia przykładowe aplikacje na Windows Phone 8.1 i Windows 8.1, które prezentują możliwości AppStudio

  • brakuje możliwości wygenerowania wyników pod Androida czy iOS, dodanie tej opcji nie wydaje się być problematyczne, a uatrakcyjniłoby AppStudio

  • brak wsparcia Twittera

  • brak wsparcia dla bardziej zaawansowanych źródeł danych jak np. WebService

  • brak konfiguracji paska menu

  • wynikowe aplikacje mogą być użyte do celów komercyjnych

  • dodanie aplikacji do marketu wymaga posiadania płatnego konta deweloperskiego

  • nie liczmy na miliony z reklam w tego typu apkach :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre...

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest t...

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele...

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s...

Microsoft nadal nie umie w Open Source

Open Source jest wszędzie wokół nas i zapewne bez tej inicjatywy świat nie byłby taki sam. Nie ma sensu rozpisywać się o zaletach otwartego oprogramowania, bo te są jasne i klarowne. W tym wpisie chciałbym przedstawić jednak punkt widzenia programisty .NET, który przez Microsoft został nieraz już wprowadzony w maliny. Powodem tego jest ciągle chyba brak zrozumienia i większej współpracy Microsoftu w kluczowych dla tego giganta projektach Open Source. Microsoft Open Source'm stoi Microsoft z Open Source miał trochę pod górkę. Steve Ballmer kiedyś powiedział "Linux jest rakiem" w kwestii GNU GPL. Dziś zapewne gigant z Redmond chciałbym o tym zapomnieć, gdyż Microsoft od jakiegoś już czasu jest firmą Open Source.  Pierwszą zmianą na plus było zatrudnienie w 2004 roku Billa Hilfa, lidera działu Open Source w IBM. Jak sam twierdzi, Microsoft zatrudnił go, gdyż firma nie wiedziała czym jest i jak działa idea otwartego oprogramowania. Zaś już od 2006 roku Microsoft był kontrybut...

Programowanie mobilne w .NET - barwna historia i niewiadoma przyszłość

 Aplikacje mobilne pisane w .NET nigdy nie miały łatwo, podobnie jak ich deweloperzy. Jednakże w ostatnich latach Microsoft mocno stara się, aby ekosystem do tworzenia aplikacji w technologii .NET był jak najbardziej przyjazny twórcom (apka mobile jest must have niemalże każdej firmy). Pomimo tego obecnie jesteśmy w technologicznym rozkroku w .NET mobile (uśmiercenie Xamarin.Forms jeszcze przed narodzinami MAUI). Skłoniło mnie to do pewnych refleksji związanych z programowaniem w technologiach Microsoft mobile. Z racji tego, że "klepię" ;)  w .NET już prawie 14 lat to przewinąłem się przez wiele projektów mobilnych (komercyjnych i nie tylko) tworzonych właśnie przy pomocy narzędzi Microsoft. W tym wpisie postaram się przedstawić w miarę zwięzłej formie historię programowania mobilnego w .NET, która jest ze mną niemalże od zawsze.  Windows Mobile i .NET Compact Framework Moja przygoda z technologiami mobilnym od Microsoftu zaczęła się właśnie od .NET Compact Framework. Jeg...

Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja bloga

 Licznik blogowy dla blogerów portalu dobreprogramy.pl to mały niezbędnik każdego autora kontentu. Przez ostatnie 7 lat (styczeń 2014, ostatnia aktualizacja maj 2021) licznik dostawał nowe ficzery i uzyskiwał kompatybilność z kolejnymi odsłonami portalu. Najnowsza wersja 5.0 wnosi kolejny duży ficzer - archiwizacja bloga. Stwórz pełne archiwum swojego bloga Pomysł na stworzenie archiwum nie jest nowy. Niemalże równo 4 lata temu zrobiłem apkę, która tworzył archiwum bloga na naszym dysku: tekst + zdjęcia (DobryBackupBloga — aplikacja do szybkiej archiwizacji wpisów blogowych). Lata leciały, a apka przestała działać z nową odsłoną dobrychprogramów. Temat został zapomniany, aż wojtekadams odgrzebał temat DobregoBackupuBloga. Sam pomysł nadal jest ciekawy, ale forma - pliki exe do pobrania z obcego źródła już nie. Z tego też powodu możliwość stworzenia archiwum bloga przeniosłem na wtyczkę Licznik Blogowy. Tak oto powstała wersja 5.0. Licznik Blogowy 5.0 - archiwizacja Wtyczka w wersji...

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, ...

Visage - gra horror, na którą nie byliśmy gotowi i jak z tymi straszakami do tej pory bywało (recenzja PS4)

W ostatnich latach gry, które faktycznie przerażały klimatem, a nie tylko tanimi jump scare'ami, było jak na lekarstwo. Bardzo łatwo wzdrygnąć się, gdy nagle w ciszy jakiś wysoki dźwięk zaskoczy niespodziewającego się gracza. Czy takie gry, które "straszą" jedynie głośnym, nagłym "łomotem" można nazwać prawdziwymi interaktywnymi horrorami? Nie sądzę. Takie tanie sztuczki spowodowane są najczęściej brakiem klimatu i pomysłu na rozgrywkę. Co więcej, od dawna wiadomo, że najlepiej straszy to, co nieznane, niedopowiedziane. Jump scare w grach to nic innego, jak chwilowe zaskoczenie gracza, do którego ten szybko się przyzwyczaja. Po pewnym czasie zaczyna się go nawet ignorować, a po dłuższej chwili staje się irytujący i sprawia, że do rozgrywki wkrada się nuda i monotonia. Jak to z tymi horrorami bywa? W ostatnich latach najbardziej zawiodłem się na dylogii Layers of Fear. Klimat szybko siadał, a rozgrywka stawała się powtarzalna i dość przewidywalna. Ogólnie gry teg...

Migracja danych z Endomondo do Garmin Connect (ale nie tylko)

Komunikat o zakończeniu istnienia Endomondo zapewne zaskoczył wielu z nas ( oficjalne info ). Z końcem tego roku portal przestanie istnieć. Kiedyś synonim nowoczesności i gadżeciarstwa, a obecnie schowany głęboko w cieniu innych portali związanych bezpośrednio z urządzeniami do pomiaru naszej aktywności. Zapewne to właśnie one, i dedykowane portale pod nie, przyczyniły się do tego, że Endomondo stało się reliktem przeszłości, ale nie o tym dziś mowa...  W tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić jak w prosty sposób przenieść dane z Endomondo do Garmin Connect. Oczywiście sam wpis będzie na tyle uniwersalny, że zapewne pozwoli Wam na podobną migrację również do innych popularnych portali ze śledzeniem aktywności. W tym poradniki opiszę jak przenieść treningi z Endomondo do innego portalu, ale z możliwością wyboru. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sposób przenieść wszystko lub tylko wybrane dane. W moim wypadku będzie to przenoszenie treningów tylko z lat 2012-2015, a w Waszym...