Przejdź do głównej zawartości

Oficjalne i ukryte nowe funkcje w SDK Windows Phone 8 GDR3 (oraz GDR2)

Wraz z premierą Windows Phone 8 GDR3 Microsoft dodał kilka nowych elementów do SDK. Nie są to jakiejś rewolucyjne zmiany, ale interesujące funkcjonalności, które mogą się przydać przy tworzeniu aplikacji na nowy system mobilny z Redmond. Najciekawsze jednak jest to, że część rzeczy nie jest dostępna bezpośrednio, a do niektórych elementów nie znajdziemy nawet wzmianki w MSDNie.

Jaką masz wersję oprogramowania?

Najważniejszym elementem w dobieraniu się do tego typu ukrytych funkcjonalności jest sprawdzenie na jakiej wersji systemu działa kod. Można to zrobić w bardzo prosty sposób:


private static Version GDR3 = new Version(8, 0, 10492);
private static Version GDR2 = new Version(8, 0, 10322);

public static bool HasGDR2
{
    get { return Environment.OSVersion.Version >= GDR2; }
}

public static bool HasGDR3
{
    get { return Environment.OSVersion.Version >= GDR3; }
}


Takie sprawdzenie będzie niezbędne, aby nie wyłożyć naszego kodu, gdyż wcześniejsze wersje systemu nie posiadają omawianych funkcji.

Zatem przejdźmy do nowości.

Blokada robienia zrzutu ekranu przez użytkownika

Microsoft w GDR2 wprowadził możliwość blokowania robienia zrzutów ekranu. Nieodblokowany system Windows Phone 7.x nie miał możliwości robienia screenów. Od wersji 8 możemy zrobić zrzuty ekrany za pomocą kombinacji klawiszy: [Power]+[Windows]. Najwidoczniej taka opcja nie jest zawsze pożądana, stąd też od wersji GDR2 (odkryto to dopiero przy wersji GDR3) można z poziomu aplikacji dynamicznie zablokować robienie zrzutów ekranu.

Nieudokumentowana przez Microsoft właściwość IScreenCaptureEnabled w klasie PhoneApplicationPage pozwala na blokowanie i odblokowanie robienia screenów podczas działania aplikacji. Aby dostać się do właściwości trzeba posłużyć się mechanizmem refleksji. Poniższy kod działa jako extension method do instancji klasy PhoneApplicationPage ("strona" w Windows Phone dziedziczy po tej klasie):


public static bool SetScreenCaptureEnabled(this PhoneApplicationPage page, bool enable)
{
    if (HasGDR2)
        page.GetType().GetProperty("IsScreenCaptureEnabled").SetValue(page, enable);
        return true;
    else
        return false;
}

public static bool? IsScreenCaptureEnabled(this PhoneApplicationPage page)
{
    if (HasGDR2)
       return (bool)page.GetType().GetProperty("IsScreenCaptureEnabled").GetValue(page);
    else
        return null;
}


Metoda SetScreenCaptureEnabled(enable) pozwoli na ustawienia właściwości ( true/false ), a IsScreenCaptureEnabled() sprawdzimy aktualny stan.

Zablokowanie spowoduje niemożność zrobienia zrzutu ekranu. Przy próbie zrobienia screenshota pojawi się komunikat (tutaj w j. polskim) zarówno w aplikacji, jak i w menadżerze procesów:

desk

Powiadomienia Toast z możliwością ustawienia własnych dźwięków

Kolejną nowością, której nie znajdziemy bezpośrednio jest ustawienie dźwięku powiadomień. Od wersji GDR3 każde wyskakujące powiadomienie może mieć przyporządkowany własny dźwięk ustawiany z poziomu kodu. Tutaj również należy użyć mechanizmu refleksji. Metoda rozszerzająca dla ShellToast wygląda następująco:


public static void SetSound(this ShellToast shellToast, Uri uri)
{
    if (HasGDR3)
        shellToast.GetType().GetProperty("Sound").SetValue(shellToast, uri);
}

Teraz Tworząc ShellToast wystarczy odpowiednio wywołać metodę.:


ShellToast toast = new ShellToast();
toast.Title = "Toast Sound";
toast.Content = "My custom sound";
toast.SetSound(new Uri("/Assets/horn.mp3", UriKind.Relative));
toast.Show();

wówczas nasze powiadomienie będzie miało unikalny dźwięk.

desk

Przy okazji dodam, że od wersji GDR3 powiadomienia Toast mogą "wyskakiwać" także gdy dana aplikacja jest na pierwszym planie, ale została przysłonięta przez rozmowę lub wygaszacz.

Sprawdzenie czy powiadomienia zostaną wyświetlone ze względu na oszczędzanie energii

Małym elementem w GDR3, który może być przydatny jest sprawdzenie czy powiadomienie zostanie wyświetlone ze względu na oszczędzanie energii. Kiedy użytkownik aktywuje tryb energooszczędny, wówczas powiadomienia nie zostaną uruchomione. Jeśli zajdzie taka potrzeba można to sprawdzić i poinformować o tym użytkownika. Właściwość "ukryta" jest w statycznej klasie PowerManager , do której dostaniemy się oczywiście przez refleksję:


public bool? IsPowerSavingModeEnabled()
{
    if (HasGDR3)
        return (bool)typeof(PowerManager).GetProperty("PowerSavingModeEnabled").GetValue(null);
    else
        return null;
}

Pozostałe zmiany w GDR3

Prócz powyższych zmian, mamy jeszcze kilka pomniejszych jak:

  • Nowe skróty do ustawień systemu:

  • oszczędzanie baterii:


Windows.System.Launcher.LaunchUriAsync(new Uri("ms-settings-power:"));

  • rotacja ekranu:

Windows.System.Launcher.LaunchUriAsync(new Uri("ms-settings-screenrotation:"));

  • Aplikacje mogą maksymalnie zajmować 570 MB pamięci na urządzeniach z 2GB RAM

  • Pamięć dla plików audio w tle zwiększyła się do 25 MB

  • Zmieniono sposób obliczania właściwości device-width w mobilnym IE (160 * realna szerokość w calach lub przybliżona wartość)

  • nowa rozdzielczość 1080p

Koniec :)

Wydaje się, że są to jedyne realne (i możliwe do użycia, gdyż dodano elementy nieodstępne dla zwykłych aplikacji, jak np. blokowanie połączeń/sms ) nowości jakie zostały umieszczone w GDR3 (i GDR2). Chyba, że ktoś jeszcze coś ciekawego znajdzie :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…