Przejdź do głównej zawartości

jQuery Mobile - programowanie mobilne

Jesteśmy świadkami przeniesienia zainteresowania użytkowników, z urządzeń stacjonarnych, na urządzenia mobilne. Coraz bardziej stają się popularne smartfony, tablety. Obecnie komputer stacjonarny staje się reliktem, czymś wygasłym. Technologie mobilne zaś, zyskują rzesze zwolenników i to one napędzają nowe technologie i nowe spojrzenie na świat. Dają one większą swobodę dla użytkowników, ale i dla developerów. Szybsze dotarcie do klienta, możliwość osiągnięcia sukcesu dla mniejszych twórców.

Dzięki jQuery Mobile, możemy zacząć przygodę z tworzeniem webowych aplikacji mobilnych, w prosty i przyjemny sposób, w założeniu, bez martwienia się o docelowy sprzęt.

Czym jest jQuery Mobile?

Może warto napisać czym nie jest :) Nie jest to mobilna wersja jQuery. Jest to framework, który rozszerza oryginalnego jQuery o dodatki, które są pomocne, a czasem niezbędne, do tworzenia aplikacji webowych z poziomu urządzeń mobilnych. Zatem z jQuery Mobile będziemy tworzyć strony w HTML z tą sama biblioteką jQuery co w zwykłych, "dużych" stronach.

Co otrzymujemy?

Twórcy oddali do dyspozycji framework, który stara się być niezależny od przeglądarki w jakiej zostanie otworzona strona. Kompatybilność z urządzeniami/przeglądarkami została podzielona na kilka stopni. Większość nowych samrtfonów i tabletów oraz przeglądarek www, w 100% może wykorzystać możliwości jQuery Mobile (aktualne zestawienie na stronie: Mobile Graded Browser Support ).

Biblioteka opiera się na HTML5 i CSS3. Otrzymujemy gotowy zestaw interfejsu, który przystosowany jest do urządzeń mobilnych, do obsługi stron palcem. Całość przypomina interface z iOSa i w działaniu sprawdza się rewelacyjnie. Wszystko jest na tyle duże, aby móc bezproblemowo trafić palcem. Tworząc stronę web pod ekrany dotykowe, wybór tego frameworku jest wręcz oczywisty. Kontrolki jakie otrzymujemy i cały UI jest bardzo bogaty. Ciekawie prezentują się również wszelkie efekty przejścia pomiędzy "stronami". Mamy wrażenie, korzystania z natywnej aplikacji mobilnej.

desk

Biblioteka jQuery Mobile oferuje również eventy, charakterystyczne dla aplikacji na urządzenia mobilne. Warto wymienić tu: tap, czy swipe.

Z pełnymi możliwościami można zapoznać się stronie z demami i dokumentacją. Kreator tmatów graficznych dostępny jest pod tym adresem: ThemeRoller.

desk

Przykładowa strona

Tworzenie stron jest dość proste, a efekty zaskakująco dobre. Całość opiera się na atrybutach data z HTML5. Dzięki nim steruje się tym, jak ma zachowywać się i wyglądać dany element. "Resztę" robi za nas jQuery Mobile.

Przykładowy kod strony:


<!DOCTYPE html> 
<html> 
	<head>
		<meta charset="utf-8">
		<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"> 
		<title>TEST</title> 
		<link rel="stylesheet" href="http://code.jquery.com/mobile/1.0.1/jquery.mobile-1.0.1.min.css" />
		<script src="http://code.jquery.com/jquery-1.6.4.min.js"></script>
		<script src="http://code.jquery.com/mobile/1.0.1/jquery.mobile-1.0.1.min.js"></script>
		<script>
			$(document).ready(function() {
			  $("#swipeMe").bind("swipe",function(){
				alert("swipe!");
			  });
			});
		</script>
	</head> 
<body> 
	<div data-role="page" id="one" data-theme="c">	
		<div data-role="header">
			<a rel="nofollow" href="#" data-icon="arrow-l">Powrót</a>
			<h1>Witaj</h1>
		</div>
		<div data-role="content" >	
			<div id="swipeMe">
				<span>Witaj w JQuery Mobile!</span>
			</div>
			<div>
				<fieldset data-role="controlgroup">
					<legend>Wybierz :</legend>
					<input type="radio" name="radio-choice-1" id="radio-choice-1" value="choice-1" checked="checked" />
					<label for="radio-choice-1">Dobre</label>
					<input type="radio" name="radio-choice-1" id="radio-choice-2" value="choice-2"  />
					<label for="radio-choice-2">Programy</label>
				</fieldset>
			</div>
			<a rel="nofollow" href="#" data-role="button" data-inline="true">Przejdź dalej</a>
		</div>	
		<div data-role="footer">
			<h4>Stopka</h4>
		</div>
	</div>
</body>
</html>

A taki będzie to wyglądać w oknie przeglądarki:

desk

Strona składa się z: nagłówka ( header ), zawartości ( content ) i stopki ( footer ). To zaś jest stroną ( page ). Na jednej stronie HTML może być kilka "stron" ( page ). Dzięki czemu przejścia pomiędzy nimi mogą być płynne, z animacją "przejścia", niczym w natywnej aplikacji.

Dodano event swipe do diva w standardowej funkcji $(document).ready() znanej z jQuery. jQuery Mobile, ze względu na to, iż w obrębie jednego pliku HTML, może być kilka "stron", istnieje metoda pageInit() , która wykonuje się dla każdej "wirtualnej" strony.

Kontrowersje

Biblioteka jest bardzo rozbudowana i oferuje wiele możliwości. Mimo starań o to by była ona uniwersalna, nie jest ona w pełni zgodna ze wszystkimi przeglądarkami. Część efektów działać będzie tylko na przeglądarkach opartych o WebKita. Nie zawsze ze względu na ograniczenia innych silników, lecz ze względu na to, iż całość opiera się na CSS3, a w stylach dla niektórych efektów dodano jedynie znaczniki -webkit . I tak oto mimo, że silnik Gecko wspiera rotację, w kodzie css jest tylko: -webkit-transform: rotate , gdzie pod Firefoxem idealnie działa: -moz-transform: rotate

Nie ma co się spierać o UI, gdyż jest zarówno i bardzo ładny jak i funkcjonalny. Niestety nie wszystko działa jednak na urządzeniach mobilnych. Na moim Windows Phone 7.5 slidera nie można przeciągnąć. Zaś na Chromie desktopowy z Windows 7, animacje przejścia pomiędzy oknami nie były płynne.

Sam framework bywa kapryśny. Czasem eventy dublują się i występuje tzw. "bubbling", czyli wyłapywanie jednego eventu w kilku handlerach. Nie pomaga ani return false , czy event.stopPropagation(); . Występuje to różnie i dla bindowania poprzez: bind , live , czy on .

Część osób narzeka również na założenie, gdzie na jednej stronie HTML występuje kilka podstron "natywnych". Przechodzi się pomiędzy nimi, podobnie jak w iOS, za pomocą przesuwania. Pytanie jest, czy interface webowej aplikacji musi być podobny do natywnych aplikacji, czy nie jest to "przerost formy nad treścią"? Oczywiście nie jesteśmy zmuszeni do stosowania tego.

jQuery Mobile to świetny, młody projekt. Pisanie aplikacji mobilnych web, staje się prostsze, a efekty mogą zachwycić. Rewelacyjne UI, wiele dodatkowych funkcjonalności to sprawia, iż nie można przejść obok jQuery Mobile obojętnie. Mimo kilku kontrowersji, jest to framework warty polecenia, albo chociaż przetestowania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Powiadomienia z dobreprogramy.pl na Windows — konkurs „Daj się poznać 2016”

Na portalu dzieje się coraz więcej, a szczególnie teraz, gdy Redakcja uruchomiła swojego bloga , a także BugTrackera . Szczególnie ten ostatni jest interesującym eksperymentem, który wydaje się być świeżym podejściem do kontaktu z czytelnikami w polskim Internecie. W ten klimat idealnie wpisywać się będzie ciekawa inicjatywa, której będę uczestnikiem :) Daj się poznać - edycja 2016 Niedawno wystartował konkurs Daj się poznać , a jego celem jest rozruszanie programistów, którzy prowadzą blogi. Każdy z uczestników musi założyć nowy (lub kontynuować już istniejący) projekt open source i udostępnić go na GitHubie. Głównym celem nie jest stworzenie czegoś, co będzie wyjątkowe na skalę międzynarodową, a dzielenie się wiedzą i kodem z innymi. Stąd też prócz wrzucania kolejnych plików na GitHuba, ważnym elementem jest także tworzenie postów, które będą przedstawiały problemy i postęp prac nad zagadnieniem. Pomimo, że konkurs już wystartował na dniach, nadal można zgłas

MS SQL - timestamp, datetime i rowversion

Tworząc bazę często natykamy się na konieczność stworzenia mechanizmu, który będzie pozwalał na wykrywanie zmian w poszczególnych wierszach tabeli. Różne są podejścia do tego zagadnienia. Na przykładzie bazy MS SQL można rozwiązać to na kilka sposobów. Do tego celu idealnie nada się change tracking z tombstonem, czy CDC (change data capture) dla wersji enterprise. W tym wpisie skupię się jednak na prostszym rozwiązaniu, a mianowicie timestampie, który jest realizowany automatycznie (wystarczy kolumnie nadać typ timestamp lub w innym przypadku dodana zostanie kolumna o nazwie timestamp - stąd taki typ może mieć tylko jedna kolumna w tabeli). MS SQL: timestamp != datetime Timestamp jest niczym innym jak znacznikiem czasowym określającym ostatnią aktualizację na rekordzie. Jednakże w MS SQL timestamp nie jest wcale znacznikiem czasu, a ośmioznakowa tablicą binarna. Co więcej, nie ma sposobu, aby zrzutować timestampa w MSSQL na datetime (o co wiele osób pyta w sieci). Jest to niem

Huawei Watch GT Active vs Garmin Fenix 5 - pojedynek Dawida z Goliatem?

Redakcja podrzuciła nam do przetestowania sprzęt od Huawei i powiem szczerze, że jestem bardzo rozdarty w stosunku Huawei Watch GT Active jaki otrzymałem do "zabawy", ale po kolei. Od ponad dwóch lat używam Garmina Fenixa 5 (a wcześniej miałem jeszcze kilka innych Garminów po drodze). Przyznaję, że jestem bardziej niż zadowolony z tego smartwatcha. Używam go do uprawniania sportów (bieganie, rower), ale także na co dzień, jako zegarka/smartwatcha. Praktycznie od ponad dwóch lat nie zdejmuję go z nadgarstka. Mimo, że jest to sprzęt idealny, ma jedną wadę - cenę. Wersja z szafirowym szkłem kosztuje ponad 2 200 zł (co innego, że polecam zakup tej wersji, gdyż dzięki temu zegarek nadal wygląda jak nowy, a swoje już przeszedł). Od jakiegoś czasu sprawdzam co jest na rynku w tym temacie i szukam dla znajomych jakiejś tańszej alternatywy. Czy jest nią właśnie Huawei Watch GT Active? Ciężko powiedzieć, ale sami oceńcie... Sprzęt Oba zegarki wyglądają bardzo podobnie i są w tym

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Epson EcoTank — domowa drukarnia i fotolab w jednym

Testy drukarki Epson EcoTank L3110 niestety już dobiegły do końca i sprzęt trzeba zwrócić. Przez ostatnie tygodnie wydrukowałem grubo pand 200 zdjęć i ponad 50 stron tekstu. W pożegnalnym wpisie przedstawię kilka porad i uwag odnośnie drukowania zdjęć w domu za pomocą drukarek EcoTank.  Domowy fotolab - koszty Drukowanie w domu zdjęć do albumu to kusząca propozycja. Z drukarką EcoTank jest to dodatkowo bardzo opłacalny sposób na tanie zdjęcia do albumu. Zacznijmy od kosztów tuszu. Otóż pojedyncza buteleczka z tuszem to wydatek 25 złotych (65 ml). Takich tuszy potrzeba nam 4 (pełen CMYK). Po wydrukowaniu 200 zdjęć bez ramek (format 10x15 cm), w najwyższej jakości druku, ubyło około 1/4 wszystkich tuszy: Można zatem przyjąć, że wydrukowanie jednego zdjęcia 10x15 cm najwyższej jakości kosztuje około __12 gr (tusz), __ ustalmy że tusze ubywają jednakowo. Dodajmy do tego jeszcze koszt papieru: 10 gr (paczka 100 arkuszy, 250 g). Sumarycznie wychodzi __ __ zatem 22 gr (tusz+papi

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy. Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu. Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :) Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych. Używani

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować. W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki. Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie. Zapewne