Przejdź do głównej zawartości

jQuery Mobile - programowanie mobilne

Jesteśmy świadkami przeniesienia zainteresowania użytkowników, z urządzeń stacjonarnych, na urządzenia mobilne. Coraz bardziej stają się popularne smartfony, tablety. Obecnie komputer stacjonarny staje się reliktem, czymś wygasłym. Technologie mobilne zaś, zyskują rzesze zwolenników i to one napędzają nowe technologie i nowe spojrzenie na świat. Dają one większą swobodę dla użytkowników, ale i dla developerów. Szybsze dotarcie do klienta, możliwość osiągnięcia sukcesu dla mniejszych twórców.

Dzięki jQuery Mobile, możemy zacząć przygodę z tworzeniem webowych aplikacji mobilnych, w prosty i przyjemny sposób, w założeniu, bez martwienia się o docelowy sprzęt.

Czym jest jQuery Mobile?

Może warto napisać czym nie jest :) Nie jest to mobilna wersja jQuery. Jest to framework, który rozszerza oryginalnego jQuery o dodatki, które są pomocne, a czasem niezbędne, do tworzenia aplikacji webowych z poziomu urządzeń mobilnych. Zatem z jQuery Mobile będziemy tworzyć strony w HTML z tą sama biblioteką jQuery co w zwykłych, "dużych" stronach.

Co otrzymujemy?

Twórcy oddali do dyspozycji framework, który stara się być niezależny od przeglądarki w jakiej zostanie otworzona strona. Kompatybilność z urządzeniami/przeglądarkami została podzielona na kilka stopni. Większość nowych samrtfonów i tabletów oraz przeglądarek www, w 100% może wykorzystać możliwości jQuery Mobile (aktualne zestawienie na stronie: Mobile Graded Browser Support ).

Biblioteka opiera się na HTML5 i CSS3. Otrzymujemy gotowy zestaw interfejsu, który przystosowany jest do urządzeń mobilnych, do obsługi stron palcem. Całość przypomina interface z iOSa i w działaniu sprawdza się rewelacyjnie. Wszystko jest na tyle duże, aby móc bezproblemowo trafić palcem. Tworząc stronę web pod ekrany dotykowe, wybór tego frameworku jest wręcz oczywisty. Kontrolki jakie otrzymujemy i cały UI jest bardzo bogaty. Ciekawie prezentują się również wszelkie efekty przejścia pomiędzy "stronami". Mamy wrażenie, korzystania z natywnej aplikacji mobilnej.

desk

Biblioteka jQuery Mobile oferuje również eventy, charakterystyczne dla aplikacji na urządzenia mobilne. Warto wymienić tu: tap, czy swipe.

Z pełnymi możliwościami można zapoznać się stronie z demami i dokumentacją. Kreator tmatów graficznych dostępny jest pod tym adresem: ThemeRoller.

desk

Przykładowa strona

Tworzenie stron jest dość proste, a efekty zaskakująco dobre. Całość opiera się na atrybutach data z HTML5. Dzięki nim steruje się tym, jak ma zachowywać się i wyglądać dany element. "Resztę" robi za nas jQuery Mobile.

Przykładowy kod strony:


<!DOCTYPE html> 
<html> 
	<head>
		<meta charset="utf-8">
		<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"> 
		<title>TEST</title> 
		<link rel="stylesheet" href="http://code.jquery.com/mobile/1.0.1/jquery.mobile-1.0.1.min.css" />
		<script src="http://code.jquery.com/jquery-1.6.4.min.js"></script>
		<script src="http://code.jquery.com/mobile/1.0.1/jquery.mobile-1.0.1.min.js"></script>
		<script>
			$(document).ready(function() {
			  $("#swipeMe").bind("swipe",function(){
				alert("swipe!");
			  });
			});
		</script>
	</head> 
<body> 
	<div data-role="page" id="one" data-theme="c">	
		<div data-role="header">
			<a rel="nofollow" href="#" data-icon="arrow-l">Powrót</a>
			<h1>Witaj</h1>
		</div>
		<div data-role="content" >	
			<div id="swipeMe">
				<span>Witaj w JQuery Mobile!</span>
			</div>
			<div>
				<fieldset data-role="controlgroup">
					<legend>Wybierz :</legend>
					<input type="radio" name="radio-choice-1" id="radio-choice-1" value="choice-1" checked="checked" />
					<label for="radio-choice-1">Dobre</label>
					<input type="radio" name="radio-choice-1" id="radio-choice-2" value="choice-2"  />
					<label for="radio-choice-2">Programy</label>
				</fieldset>
			</div>
			<a rel="nofollow" href="#" data-role="button" data-inline="true">Przejdź dalej</a>
		</div>	
		<div data-role="footer">
			<h4>Stopka</h4>
		</div>
	</div>
</body>
</html>

A taki będzie to wyglądać w oknie przeglądarki:

desk

Strona składa się z: nagłówka ( header ), zawartości ( content ) i stopki ( footer ). To zaś jest stroną ( page ). Na jednej stronie HTML może być kilka "stron" ( page ). Dzięki czemu przejścia pomiędzy nimi mogą być płynne, z animacją "przejścia", niczym w natywnej aplikacji.

Dodano event swipe do diva w standardowej funkcji $(document).ready() znanej z jQuery. jQuery Mobile, ze względu na to, iż w obrębie jednego pliku HTML, może być kilka "stron", istnieje metoda pageInit() , która wykonuje się dla każdej "wirtualnej" strony.

Kontrowersje

Biblioteka jest bardzo rozbudowana i oferuje wiele możliwości. Mimo starań o to by była ona uniwersalna, nie jest ona w pełni zgodna ze wszystkimi przeglądarkami. Część efektów działać będzie tylko na przeglądarkach opartych o WebKita. Nie zawsze ze względu na ograniczenia innych silników, lecz ze względu na to, iż całość opiera się na CSS3, a w stylach dla niektórych efektów dodano jedynie znaczniki -webkit . I tak oto mimo, że silnik Gecko wspiera rotację, w kodzie css jest tylko: -webkit-transform: rotate , gdzie pod Firefoxem idealnie działa: -moz-transform: rotate

Nie ma co się spierać o UI, gdyż jest zarówno i bardzo ładny jak i funkcjonalny. Niestety nie wszystko działa jednak na urządzeniach mobilnych. Na moim Windows Phone 7.5 slidera nie można przeciągnąć. Zaś na Chromie desktopowy z Windows 7, animacje przejścia pomiędzy oknami nie były płynne.

Sam framework bywa kapryśny. Czasem eventy dublują się i występuje tzw. "bubbling", czyli wyłapywanie jednego eventu w kilku handlerach. Nie pomaga ani return false , czy event.stopPropagation(); . Występuje to różnie i dla bindowania poprzez: bind , live , czy on .

Część osób narzeka również na założenie, gdzie na jednej stronie HTML występuje kilka podstron "natywnych". Przechodzi się pomiędzy nimi, podobnie jak w iOS, za pomocą przesuwania. Pytanie jest, czy interface webowej aplikacji musi być podobny do natywnych aplikacji, czy nie jest to "przerost formy nad treścią"? Oczywiście nie jesteśmy zmuszeni do stosowania tego.

jQuery Mobile to świetny, młody projekt. Pisanie aplikacji mobilnych web, staje się prostsze, a efekty mogą zachwycić. Rewelacyjne UI, wiele dodatkowych funkcjonalności to sprawia, iż nie można przejść obok jQuery Mobile obojętnie. Mimo kilku kontrowersji, jest to framework warty polecenia, albo chociaż przetestowania.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie.222 polskie gry"222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania.Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu.Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako, że przygodę zacząłe…

Programistok - Białystok dla programistów i nie tylko

W Białymstoku powstała bardzo ciekawa inicjatywa promująca nowe technologie i trendy w programowaniu - Programistok. (Programistok na Facebooku: http://www.facebook.com/pages/Programistok/237808102923666 )Cykliczne spotkania będą omawiać m.in. programowanie na urządzenia mobilne, testowanie aplikacji, projektowanie interfejsów użytkownika czy pisanie lepszego, czystszego kodu. Każdy zainteresowany może zgłosić swoją propozycjię prezentację (20 - 30 minut).Impreza organizowana przy udziale firmy AmberBit (http://amberbit.com/ )Cele jakie przyświecają Programistokowi:integracja podlaskiego (i nie tylko) środowiska programistów poprzez wymianę pomysłów, doświadczeń wśród wielu różnych technologii związanych z internetem - nie ma narzędzi idealnych, każdy projekt warto rozpatrzyć indywidualniena spotkaniu są różnorodni ludzie, więc dobra okazja na poszukanie nowej pracy lub znalezienie pracownikaspotkanie raz w miesiącu w luźnej atmosferze (Pub Mao, Młynowa 44, http://www.mao.com.pl/ )…

.NET Linux vs Windows - test wydajności .NET Core 3.1, .NET 5.0, a także Mono

Jakiś czas temu przedstawiłem wyniki porównania kilku środowisk uruchomieniowych platofrmy .NET - artykuł: Umarł .NET Framework, niech żyje .NET Core (oraz .NET 5) i jego wydajność (link do wpisu). Wówczas testy odpalałem na Windows 10, a sprawdzany był .NET Framework 4.8, .NET Core 3.1, a także nowy .NET 5.0 (wersja preview).Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że .NET od dłuższego już czasu (Mono, he he) jest środowiskiem wieloplatformowym. Warto zatem sprawdzić, jak różne środowiska uruchomieniowe .NET radzą sobie na Windows i Linuxie. Mimo, iż Mono jest z nami od wielu lat, to nowy .NET Core sprawił, że tworzenie aplikacji .NET i ich hostowanie na Linuxie stało się bardzo kuszące (cena). Zatem które z nich jest szybsze i na jakiej platformie? Pod uwagę wziąłem .NET Core 3.1, .NET 5 (zwany też jako .NET Core 5) oraz poczciwe Mono.DotNetFrameworkVsCoreDo testów wykorzystałem własny projekt na GitHube:https://github.com/djfoxer/DotNetFrameworkVsCoreJest to niewielka aplikacja testująca…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny".TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w PolsceKsiążka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.plPrzyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby freelancerem …

Licznik Blogowy - wersja 0.6, czyli własne statystyki i wykresy tuż pod ręką

Zapewne wielu z Was pamiętam, a może i używa:) , mojej wtyczki Licznik Blogowy do najpopularniejszych przeglądarek, skierowanej do blogerów na portalu dobreprogramy.Jeśli ktoś nie kojarzycie, to w skrócie: Licznik Blogowy to wtyczka do Chroma/Opery/Firefoxa. Za jej pomocą przejrzycie szybko pełne statystyki swoich wpisów na blogu. Lista wpisów może być sortowana wg: ilości wyświetleń, ilości komentarzy, daty publikacji i adnotacji moderacji. Łatwo znajdziecie publikacje, oznaczone przez moderatorów, a to wszystko w estetycznej i miłej formie, dostosowanej do wybranej skórki na blogu.Licznik Blogowy 0.6 - czas na własne wykresy! :)Ostatnia odsłona wtyczki przyniosła ciekawe refleksje po rozmowie z szanownym Panem Mordziem. Zaproponował on, aby wtyczka mogła generować wykresy na podstawie zebranych danych. Pomysł wydał mi się niezmiernie interesujący, stąd też obecna aktualizacja (0.6) przynosi możliwość tworzenia wykresów, opierając się na zabranych danych.Używanie nowej funkcji jes…

Visual Studio Achievements

Każdy kto gra w gry, spotkał się z terminem achievement, czyli osiągnięcie. Za każdą, rzecz jaką zrobimy w grze, czy to znalezienie sekretu, czy zwykłe przejście mapy, odblokowujemy określone osiągnięcie. Jest to obecnie na konsolach, czy na Steamie. Możemy pochwalić się osiągnięciami wśród znajomych w systemie w jakim gramy, czy na Facebooku. Prosty sposób na wydłużenie gry i zwiększenie więzi pomiędzy graczem, a grą.Visual Studio Achievements. Co ma do tego Visual Studio? Ktoś wpadł na genialny pomysł. Połączył założenia achievementów ze świata gier z kodowaniem w Visual Studio! :) Wszystko zaczęło się na www.reddit.com, gdzie ktoś z nudów/dla żartów dodał wątek "A co gdyby, Visual Studio miało osiągnięcia?". Okazało się, że pomysł chwycił na tyle, iż powstał... plugin (darmowy) do Visual Studio! Każdy z Was może go ściągnąć i zainstalować w Visualu. Od tej chwili będzie zbierał osiągnięcia, niczym w grach wideo :)Tak jak w grach, za konkretne czynności odblokowujemy osi…

Tania, przeceniona prasa - lukratywny biznes na pograniczu prawa? Czyli CD-Action za 4zł

Zapewne większość z was zna pojęcie "taniej prasy" lub "przecenionej prasy". Są to najczęściej miejsca, gdzie można kupić gazety, magazyny i inne dobra kryjące się pod definicją prasy. Ich cechą jest to, iż nie są to aktualne wydanie, ale w większości przypadków "przeterminowane" egzemplarze, które zostały zastąpione aktualnymi numerami. Można zatem znaleźć tam magazyn sprzed roku lub dwóch, ale także numer CD-Action za 4zł, z jeszcze działającym kodem na gry, który dosłownie kilka dni wcześniej można było kupić w saloniku z prasą za 10,99zł.Jak to powinno być?Przeglądając strony w sieci natknąłem się na kilka artykułów, które opisują dany problem. Zgodnie z umowami, dystrybutorzy prasy nieaktualne numery powinni zwracać do wydawców. Drugą opcją jest zaś oddawanie takiej prasy na makulaturę. Zanim jednak trafi ona na "wysypisko" powinna zostać naznaczona farbą lub przecięta w taki sposób, aby nie nadawała się do odsprzedaży.A jak jest?Trudno jed…

Licznik Blogowy 2017 — niezbędnik blogera (Chrome/Opera/Firefox)

Nadeszła ta chwila. Po wielu latach oficjalnie światło dziennie ujrzała finalna wersja Licznika Blogowego. Dodatku do przeglądarki www, który pozwala na zbieranie danych o każdym blogu na portalu (nawet bez logowania!) i przedstawieniu statystyk w formie tekstowej i graficznej.HistoriaHistoria Licznika Blogowego sięga roku 2014. Wówczas to na początku roku powstaje dodatek do Chrome, który zbiera dane odnośnie wyświetleń wszystkich wpisów blogowych zalogowanej osoby. W przeciągu najbliższych miesięcy wtyczka otrzymuje możliwość instalacji na przeglądarkach Firefox i Opera, a także tworzenie wykresów na podstawie zebranych danych.Niestety w przeciągu lat portal przeszedł na https, a możliwość instalacji wtyczek spoza marketu stała się utrudniona lub nawet niemożliwa na wspieranych przeglądarkach. W ostatnim czasie otrzymałem sporo zapytań odnośnie reaktywacji wtyczki i przyszedł ten czas, aby zaprezentować finalną wersję.Licznik BlogowyLicznik Blogowy przeznaczony jest do analizy blo…

Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych — książka, której nie wypada nie kupić [recenzja]

Wspomnień czar. Czyli dawno, dawno temu...Moja przygoda z grami zaczęła się na poważnie od Amigii 500. W zestawie wraz z komputerem dostałem Lemingi i Powermonger, w pudełkach z taniej serii od IPSu, plus kartonowe wydanie Tokiego z Wielkiej Brytanii. Oczywiście w komplecie były również potężny zestaw dyskietek z ogromną ilością oprogramowania. Każdy nośnik był ręcznie podpisany i wskazywał jawnie na nielegalne źródło pochodzenia, aczkolwiek przed rokiem 1994, czyli przed wejściem ustawy "antypirackiej" , nikt nawet się tym nie przejmował.Gry, do pewnego momentu, zawsze kojarzyły się z językiem angielskim, który dla młodego człowieka na początku lat 90tych był często dużą barierą nie do pokonania. Często zatem siadałem ze słownikiem w dłoni i mozolnie tłumaczyłem newralgiczne elementy gry, bez których dalsze przejście gier było niemożliwe. Oczywiście zdarzały się wyjątki. Słynny Flashback otrzymałem w wersji francuskiej, a mimo to przeszedłem kilka poziomów. Wiele było ró…