Przejdź do głównej zawartości

Duke Nukem Forever - wydany!

desk

  1. czerwca zakończyła się 14 letnia męczarnia/produkcja gry Duke Nukem Forever! :) Wreszcie nasze spragnione palce, z odciśniętymi klawiszami WSAD, mogą zanurzyć się w świat Dukea...

Tak chyba by było, gdyby gra wyszła z 8-10 lat temu. Powiem szczerze, że jakoś nie zelektryzowała mnie wiadomość o wydaniu DNF, ale zacznijmy od początku...

One man, one world, one million babes to save!!

Pierwsze dwie części ('91 i '93 r.) były typowymi platformówkami. Były miłe i bardzo grywalne jak na tamte czasy. Bardzo dobre i porządne produkcje. Jednakże dopiero trzecia część Duke Nukem 3D, zapoczątkowała Dukomanie trwającą do dziś.

Gra wydana w 1996 r. była strzałem w dziesiątkę! Świetna jak na tamte czasy grafika (mimo modeli 2D udających 3D) i naprawdę świeży humor, tworzyły grę godną zagrania i wciągnięcia się w nią na dłuuugie godziny. Jeśli dodać do tego szczyptę erotyzmu i niespotykaną wówczas interakcję z otoczeniem, wyłania się nam gra, która zawładnęła światem na długie lata.

*Let's rock! *

Jest rok 1997, twórcy 3D Realms, potwierdzają, iż prace nad kolejną częścią są już w toku. Ma być jeszcze lepiej i jeszcze więcej Dukea. Gracze zacierają już ręce i w przerwach między sesjami DN3D, szukają kolejnych newsów odnośnie nowej odsłony Księcia.

desk

Świat Gier Komputerowych, Zapowiedź Duke Nukem Forever (kliknij by powiększyć)

Rok po rozpoczęciu prac, już są pierwsze screeny i "konkretne" zapowiedzi nowego środowiska. W załączonym zdjęciu można przeczytać kilka newsów na temat DNF, jakie wówczas można było znaleźć. Artykuł jest wycinkiem ze Świata Gier Komputerowych nr 9/1998. Tematem przewodnim były gry 3D. Oczywiście nie mogło zabraknąć wzmianki o naszym DNF. Czytamy zatem, iż: "Niestety, nie pojawi się on przed gwiazdką (gwiazdką 1998 - przyp. djfoxer), jak to było wcześniej zapowiedziane, a to ze względu na zauroczenie twórców gry możliwościami Unreala. Wyrzucili oni engine Quake'a 2 do kosza, a wraz z nim 4 miesiące pracy (Duke ma już za sobą przesiadkę z Quake "jedynki") i prawdopodobnie pół miliona dolarów zapłaconych Id Software(..)" . Nie próżnowali pewnie przez te cztery miesiące. Najciekawsze zdanie jest w środku: "(..)opóźnienie związane z przesiadką nie powinno zatem wykroczyć poza pierwszy kwartał przyszłego roku " -czyli pierwszy kwartał 1999 roku. Jak było, wszyscy wiemy :) Już nie będę przytaczał pozostałych fragmentów zapowiedzi, żeby nie zepsuć Wam czytania.

So... who wants to dance?

DNF zaliczył całkiem sporo zmian silników, oto w skrócie czym twórcy się bawili:

1997 - kupno licencji na Quake2, ze względu na brak kodów źródłowych, "bawiono" się silnikiem jedynki, wówczas to powstały pierwsze "zajawki" DNF

1997 (grudzień) - jest silnik Quake2, prace ruszają pełną parą!

1998 - targi E3, trailer z DNF na zmodyfikowanym silniku Q2

1998 (początek wakacji) - olśnienie silnikiem Unreala + dodanie wielu modyfikacji i wyrzucenie Q2

1999 - wychodzi nowy silnik Unreal Tournament, ponowna przesiadka, już mniej bolesna od poprzedniej

2001 - pierwszy trailer na silniku UT pokazany na E3, ciśnienie rośnie...

2002 - przepisanie silnika UT od podstaw, już ciężko byłoby to nazwać silnikiem UT, możliwościami bliżej mu do wersji 2.5, wydanej wraz z premierą UT2004

2004 - zmiana silnika fizycznego z Karmy na Meqon

2007 - kolejne znaczące zmiany w silniku

Ciekawie prezentują się również zespoły pracujące nad grą. Oczywiście prace nad nią zaczął 3D Realms, ale tylko do 2009, kiedy to ludzie wykładający kasę powiedzieli dość i odsunęli studio od tytułu. Wszyscy uznali Dukea za martwego, jednakże okazało się, iż prace po 3D Realms przejął Gearbox Software, który doprowadzili ten bałagan do jakiegoś porządku i wydał grę taką, w jaką możemy dziś pograć ;)

What? Did you think I was gone forever?

Premiera Duke Nukem Forever już za nami. Szaleństwa nie było. Premiera przebiegła spokojnie, zagłuszona zakończonymi targami E3. Pierwsze recenzje już ujrzały światło dziennie. No cóż, narzazie wiele powiedzieć nie można. Na pewno nie będzie przeboju. Średnia ocena na GameRankings jak i na Metacritic waha się od 6/10 na PC/PS3 do 5/10 na Xboxa 360. Średnia nie są zachęcające.

Polecić mogę, pierwsze wrażenia z gry dodane w postaci gameplayów przez tvgry oraz Gaminator

Po 14 latach, oczekiwania były tak duże, iż wątpię, czy ktoś będzie w pełni zadowolony, nawet najwięksi fani Dukea. Chęć stworzenia gry idealnej, spowodowała, iż deweloperzy popadli w błędne koło, chcąc wykreować arcydzieło. Gra jest średnia, lecz gdyby nie był to Duke nikt nie miałby pretensji, a tak nie pozostaje nam nic innego jak... poczekać na Battlefielda 3 lub pograć w nasz rodzimy BulletStorm....

PS

W 2002 roku wyszedł Duke Nukem: Manhattan Project, gra nawiązująca do dwóch pierwszych części. Świetna oldschoolowa platformówka. Jeśli nie graliście, gorąco polecam! Zabawa murowana!

PPS

Warto przeczytać również z wycinka z ŚGK, zapowiedź Preya. Pierwsze wzmianki pojawiły się już w roku 1995, zaś wydano ją w 2006 roku, również po kilku zmianach silnika...

PPPS

Ahhhhh, jest też zapowiedź Half-Life na silniku Q2, no cóż, dobrze, że chociaż to wyszło wg zapowiedzi :)

PPPPS Zahaczając o temat ŚGK, czy ktoś z Was w latach 1998-2000 został członkiem korespondencyjnego klubu ALFA, zrzeszającego graczy AMIGI 500/600? :D

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce - Piotr Marecki i Tomasz TDC Cieślewicz, recenzja książki

Tytuł książki jest mocno rozbudowany i zapewne pierwsze spojrzenie na okładkę może odstraszyć potencjalnego klienta, jednakże, warto dać szansę tej pozycji. Zaskoczeń jest kilka, chociaż nie tylko tych pozytywnych. Zatem przejdźmy do krótkiej recenzji "Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny". TDC - Demoscena, Atari, Mirage i piractwo w Polsce Książka jest zbiorem historii opowiadanych przez Tomasza TDC Cieślewicza. Swoje przygody z IT zaczął w 1988 roku, kiedy to otrzymał Atari 800 XL. Od 1989 roku związany był z Mirage i jako jeden z najmłodszych tworzył gry na rynek polski. Był również współpracownikiem "Bajtka" i członkiem redakcji "Atari Magazynu". Bardzo mocno związany z demosceną Atari, gdzie tworzy do dziś. Zaangażowany w szkolenia i warsztaty z programowania. Obecnie redaktor Atarionline.pl Przyznaję, że wcześniej nie słyszałem o Tomaszu Cieślewiczu, ale po przeczytaniu tej książki śmiało można powiedzieć, że dziś zapewne byłby fre

Comet - MVU w MAUI bez XAML, czyli próba dogonienia Fluttera

MAUI jest już z nami od kilku miesięcy i jest bardzo mocno promowane przez Microsoft. Jest to niezmiernie ciekawa opcja do pisania aplikacji pod różne systemy i środowiska. O ile jednak w przypadku pisania aplikacji desktopowych czy webowych, taki MAUI jest ciekawostką dla deweloperów .NET, to w przypadku świata mobilnego jest zupełnie inaczej. Rok temu w listopadzie 2021 pisałem o tym jak tworzenie mobilnych aplikacji w .NET jest nie lada wyzwaniem. Oficjalne zakończenie wsparcia dla Xamarin.Forms i przedstawienie alternatywy w postaci MAUI, które w 2021 roku nie doczekało się premiery, powodowało ból głowy mobilnych deweloperów .NET. Mimo, iż w maju 2022 roku MAUI miało oficjalną premierę, to nadal sytuacja nie jest wcale lepsza.  Samo MAUI nie jest jeszcze narzędziem, które można uznać w 100% gotowe na to, aby pójść z nim na produkcję. Wiele jeszcze mniejszych niedoróbek i problemów spędza sen z powiek deweloperów mobilnych w .NET. Mimo, że dostaliśmy wersję finalną, nie jest to we

Drukarka Epson EcoTank – napełniamy tusze, analiza w szczegółach (Epson EcoTank L3110)

Drukarka dostarczona od Epsona do testów jest już u mnie jakiś czas. Jest ona reklamowana jako jedno z najtańszych urządzeń na rynku w kwestiach eksploatacyjnych. We wcześniejszym wpisie ( Tanie, cebulowe drukowanie z Epson EcoTank L3110 ) przedstawiłem kilka suchych faktów odnośnie samej drukarki. Dziś przyszedł czas na trochę praktyki. W pierwszej kolejności zobaczymy jak napełnia się tuszami ów sprzęt i czy nie sprawa to problemów natury technicznej lub "logistycznej". Epson EcoTank - sposób na tanie i dobre drukowanie EcoTank to całkiem ciekawy sposób na drukowanie bez kartridży. Zamiast tego w drukarce znajdziemy 4 przezroczyste pojemniki na tusz (Czarny, Magneta, białY, Cyan). Pojemniki napełniamy tuszem z butelki. W takim przypadku oryginalny tusz kosztuje ok. 27 zł (65 ml), co jest niezmiernie atrakcyjne cenowo. Napełnienie jest szybkie, a co ważne nie upaćkamy się w tuszu, gdyż każda z buteleczek ma blokadę (kuleczka w szyjce) przed wylaniem. Dodatkowo nie przele

Wojny konsolowe, Blake J. Harris — recenzja książki (SEGA, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie)

Nie ma co tu owijać w bawełnę i nudzić wstępem na siłę. Książka jest świetna i jeśli interesujesz się grami retro lub ogólnie historią przemysłu rozrywkowego, to jest to pozycja wręcz obowiązkowa. Nawet więcej, warto znać omawianą książkę jako szersze spojrzenie na obecną branżę gier, a uwierzcie, że znajdziecie wiele analogii do obecnych poczynań tuz świata growego.  Sega od środka Książka nie jest cieniutką pozycją, a całkiem opasłym tomiskiem  w twardych oprawach. Ma ona prawie 600 stron i dość niewielką czcionkę, więc jest tu sporo do poczytania. Po środku mamy kilkadziesiąt kolorowych zdjęć z tamtych lat, które ogląda się zupełnie inaczej podczas lektury, wiedząc już kim są dane osoby na fotografiach.  Książka opisuje Segę od momentu przejęcia przez  Toma Kalinske  posady CEO Sega of America w roku 1990, a także wcześniejsze perypetie gigantów branży rozrywkowej w latach 80-tych. Początek Wojen konsolowyc h zaczynamy od poznania Toma na wakacjach na Hawajach, gdzie s

222 polskie gry, które warto znać - Marcin Kosman, recenzja książki

Marcin Kosman dał się poznać jako autor ciekawej pozycji o polskim game devie: " Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych ". Po pięciu latach wraca z nową książką, również związaną z polską branżą grową, ale w zupełnie innej formie. 222 polskie gry "222 polskie gry, które warto znać" to wyjątkowa książka. Co więcej, to nie jest książka jako taka, a bliżej jej do albumu. W języku angielskim funkcjonują one jako tzw. "Coffee table books", czyli książki/albumy bardziej do oglądania, niż do czytania. Tak jest właśnie z omawianą pozycją. W twardych okładach, w formacie B5 i na pięknym, kredowym papierze, znalazło się 222 polskich gier z lat 1983-2019. Każda strona to duża grafika, z kilkoma zdaniami o grze od autora książki, a czasem również dodatkowy, akapitem od osób tworzących dany kawałek softu. Wybór gier jest na tyle szeroki, że można śmiało powiedzieć, iż wybrano faktycznie najbardziej znaczące i rozpoznawalne tytuły. Jako,

Windows Phone — pierwsze uruchomienie, wstępna konfiguracja oraz garść porad

Dostałeś urządzenie z Windows Phone pod choinkę, ale nie miałeś nigdy styczności z systemem mobilnym od Microsoftu? Chcesz dowiedzieć się jak skonfigurować smartfon, co warto zainstalować oraz przeczytać garść porad? Jeśli odpowiedziałeś choć raz "TAK", to ten wpis jest właśnie dla Ciebie :) Zapraszam :) Każdy z nas po pierwszym uruchomieniu telefonu zastanawia się jak szybko i optymalnie skonfigurować urządzenie. Dodatkowo dochodzi aktualizacja najważniejszych składników systemu oraz instalacja niezbędnych aplikacji. W tym poradniku przedstawię jak poprawnie przejść przez te zagadnienia i jak szybko skonfigurować urządzenie z Windows Phone. Używany smartfon = reset ustawień Jeśli kupiliśmy używany telefon warto zrobić reset ustawień. Nie ma sensu cofania zmian wprowadzonych przez kogoś, co więcej nie zmienimy konta Microsoft na własne. Wyczyszczenie smartfonu dokonamy przez menu Ustawienia => zakładka aplikacje=> informacje i klikając na przycisk zresetuj t

Programowanie pod WP7.5, czyli Windows Phone od kuchni

Po miesiącach szaleństw z Windows Phone, nieskończonej liczby instalacji i deinstalacji, kilku flashowaniach, grzebaniach się w MFG, aktualizacjach (udanych i tych zakończonych niepowodzeniem), przyszedł wreszcie czas, ażeby "spoważnieć" :P i napisać coś własnego na Windows Phone 7.5. Od razu napisze, że jest kilka problemów (i to wcale nie natury programistycznej). Dla kogo? Chcący zacząć programować dla Windows Phone 7(.5) powinniśmy umieć "na dzień dobry" podstawy C#/VB oraz podstawy Silverlighta lub XNA jeśli zechcemy tworzyć gry (także na XBox360!). Aplikacje pisane są w Visual Studio 2010 for Windows Phone. W Tym krótkim przewodniku postaram się opisać jak zacząć przygodę z pisaniem aplikacji na Windows Phone. A zatem, do dzieła! Visual Studio 2010 for Windows Phone Jak już wspomniałem przygodę rozpoczynamy od instalacji Visual Studio 2010 for Windows Phone http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/windows-phone-developer-too

Nokia Pocztówka - wyślij za darmo pocztówkę ze swojej Lumii!

Zapewne słyszeliście o aplikacjach, które pozwalają na wysłanie ze smartfona własnej wizytówki. Całość sprowadza się często do wybrania zdjęcia i zapłacenia z wydruk oraz przesyłkę. Polski oddział Nokii postanowił pójść o krok dalej i ponownie użytkownicy Lumi z Windows Phone mogą mieć powody do zadowolenia i czuć się wyróżnieni. Za darmo? Tak! Zatem, jeśli posiadacie Nokię Lumię z Windows Phone (zarówno w wersji 7. jak i 8.) szybciutko pobierajcie ze Sklepu Windows Phone aplikację Nokia Pocztówka . Skąd ten pospiech? Nokia (odział w Polsce) zorganizował wzorową akcję promującą Windows Phone, ale przede wszystkim ich Lumie. Otóż każdy posiadacz Nokii, może za darmo pobrać aplikację Nokia Pocztówka . Dzięki niej za darmo wyślemy pocztówkę ze zdjęciem z Lumi! Bez żadnych ukrytych kosztów, wszystko za free :) Całość sprowadza się do wybrania zdjęcia z albumu lub bezpośrednio z aparatu. Następnie możemy dodać jeden z pięćdziesięciu filtrów i wykadrować grafikę. Teraz prz

Licznik Blogowy - wtyczka do Chrome/Opery/Firefoxa dla każdego Blogera portalu [aktualizacja 08.04.14 (nowe funkcjonalności)] 0.6

Wielu z nas zapewne spogląda często na swoją listę Popularne wpisy , która pokazuje najczęściej komentowane publikacje na naszym prywatnym blogu. Cóż, można śmiało powiedzieć, że równie ważnym czynnikiem popularności wpisu jest również ilość wyświetleń. Niestety, aby zobaczyć licznik wyświetleń musimy wejść ręcznie do każdego wpisu z okna edycji i tam wyszukać tej informacji. Nie jest to ani szybkie, ani optymalne. Nie jest łatwo znaleźć wpis, który jest najbardziej popularny, gdy mamy ich wiele. Przeszukiwanie wszystkich publikacji i ręczne wybieranie tych najbardziej poczytnych jest baaardzo niewygodne. Oczywiście, postanowiłem coś z tym zrobić i tak powstał... Licznik Blogowy dobreprogramy.pl Licznik Blogowy dobreprogramy.pl to wtyczka do Chroma, nowej Opery i Firefoxa, niezbędna dla każdego blogera na portalu. Dzięki niej w prosty sposób wyświetlimy: listę najczęściej wyświetlanych własnych wpisów z ilością wyświetleń na dany czas datę modyfikacji wpisu spra